Gjest Harriet Skrevet 22. januar 2011 #21 Skrevet 22. januar 2011 På norsk heter det visst ikke barn eller unger lengre, det heter prinser, prisesser, gullene mine og spiren min :gjeiper: Og da mener jeg kidsa er bedre... Ja, og mannen kalles "kjære" eller "min kjære".
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #22 Skrevet 23. januar 2011 uansett hva ordet kidsa betyr eller ei, så er det nok ment som positivt?!! Jeg vil heller si kidsa (bruker barna jeg da) enn gull, spire osv I dette år tusenet er det vanligere og kopiere engelske ord til norsk slang, da vi hører engelsk overalt..
nickless Skrevet 23. januar 2011 #23 Skrevet 23. januar 2011 Har ikke noe problem med å si små prinsessene mine , gulla mine eller kidsa,for den del.De er jo mitt gull! Men de blir uansett stort sett omtalt som barna eller jentene mine. Syntest det å si ungene mine er tullete jeg ,griser får unger , mennesker får barn. og spiren min,ja skal en kalle det fosteret mitt,liksom? Spire blir mest brukt tidelig i et svangerskap , og det syntest jeg er et koseligere ord en embryomet mitt,hehe! 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #24 Skrevet 23. januar 2011 Syns vitterlig det er MYE verre med foreldre som insisterer på at barna er prinser og prinsesser Helt enig, jeg grøsser når jeg hører det. Jeg kaller sønnen min "gullegull" og mye annet rart når jeg snakker til ham, men det kunne ikke falle meg inn å omtale ham som noe annet enn sønnen min, ungen min eller ved navn når jeg snakker til andre. 1
Dalila Skrevet 23. januar 2011 #25 Skrevet 23. januar 2011 Kaller dem heller kidsa enn ungene Overhodet ikke for å være kul, men for å ha en samlebetgnelse som ikke er så formell som barna, og ikke for suppete som feks gullene, prinsen & prinsessa osv. Ungene mener jeg er litt lavstatus å si... Griser får unger
Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. januar 2011 #26 Skrevet 23. januar 2011 hva syns dere om foreldre som kaller ungene kidsa? Høres teit ut. Høres ut som en middelaldrende mann med midtlivskrise som skal være kul å kalle ungene sine for kidsa.. 1
Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. januar 2011 #27 Skrevet 23. januar 2011 Kaller dem heller kidsa enn ungene Overhodet ikke for å være kul, men for å ha en samlebetgnelse som ikke er så formell som barna, og ikke for suppete som feks gullene, prinsen & prinsessa osv. Ungene mener jeg er litt lavstatus å si... Griser får unger Hva med å si barna? 2
Dalila Skrevet 23. januar 2011 #28 Skrevet 23. januar 2011 Barna går selvfølgelig an, men som du ser så skriver jeg at jeg bruker "kidsa" noen ganger fordi "barna" på min dialekt blir litt formelt...
Gjest Mathilde Skrevet 24. januar 2011 #29 Skrevet 24. januar 2011 Jeg bruker ikke ordet "barn" unntatt i sånt som barnehage, barne-tv osv, det høres bare feil ut på min dialekt. Litt formelt, som en annen her sa. Vi sier ungene (ongan) eller kaller dem ved navn. Iblant sier samboeren min kidsa, og det er nok helst fordi ungene nå er så store at det høres litt feil ut å kalle dem unger/barn. Men for oss vil de jo være ungene til de er 50. Han prøver ikke å være kul. Er ellers enig i at det er bedre med kidsa enn prins/prinsesse/gull osv. En ting er jo hva man sier til ungene sine for å vise dem hvor glad man er i dem, men å omtale dem på den måten på FB eller i samtale med andre blir litt i meste laget. Er ganske lei av "prinsessa og jeg skal på kino", "i morgen kommer gullet mitt hjem" osv. En gang iblant: OK. Hele tida: Slitsomt!
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #30 Skrevet 24. januar 2011 Finnes vel en mellomting? Må det absolutt være kliss eller kult? Her sier vi ungene, enkelt og greit - det er jo (norske) unger de er?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #31 Skrevet 24. januar 2011 Kunne ikke brydd meg mindre. Om folk får "noia" for hva jeg kaller mine unger (ikke kidsa), så dem om det. Jeg har mange andre ting å tenke over i hverdagen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #32 Skrevet 24. januar 2011 Så mye folk irriterer seg over as.. På tide å få seg en hobby,muligens?
Barcelone Skrevet 24. januar 2011 #33 Skrevet 24. januar 2011 Synes det er helt totalt dustete. Kommer aldri til å omtale mine barn på den måten. Synes det gir et intrykk av dårlig språk og at man egentlig er litt dum... 1
SmallTalk Skrevet 24. januar 2011 #34 Skrevet 24. januar 2011 Kaller dem heller kidsa enn ungene Overhodet ikke for å være kul, men for å ha en samlebetgnelse som ikke er så formell som barna, og ikke for suppete som feks gullene, prinsen & prinsessa osv. Ungene mener jeg er litt lavstatus å si... Griser får unger Og jeg mener at det er lavstatus å kalle ungene sine for "kidsa". Synes Bodillen hadde en god en: "Yo, kidsa! Skjer a'? Chille'n på Mac'ern, el?" Jeg får ikke spesielt gode vibber av sånt. 3
Zerox Skrevet 25. januar 2011 #35 Skrevet 25. januar 2011 hva syns dere om foreldre som kaller ungene kidsa? For det foerste synes jeg det er unaturlig aa kalle egene unger "kidsa". det er mer et uttrykk som jeg oppfatter at det passer aa bruke om unger eller gryende ungdommer generelt. Som f.eks. ""kidsa" naa til dags." For det andre er det et fancy uttrykk jeg aldri ville brukt selv, men som kunne gaatt an for en person, dess yngre dess mindre unaturlig, med matchende person;oghte og spraakbruk.
Jens Skrevet 25. januar 2011 #36 Skrevet 25. januar 2011 10000 ganger bedre enn, prins/prinsessen/gullet/nusselussen og alle de andre kvalmende utrykket mange foreldre bruker.
Gjest Emera Skrevet 25. januar 2011 #37 Skrevet 25. januar 2011 Lavstatus, høystatus, jaja... Her det det gjerne "ongan" som gjelder, så da er vel vi på nivå med grisen. Jeg har ikke hørt det uttrykket her, fordi det passer dårlig med den trønderske dialekten. Mulig noen sier det, men jeg har alstå ikke hørt det. Men det måtte i så fall ha blitt "kidsan," og det er ikke noe bedre. Får samme følelse som Bodillen over her når jeg nå leser dette ordet.
Mio12 Skrevet 25. januar 2011 #38 Skrevet 25. januar 2011 Kida høres definitivt stygt og ikke bra ut. Som om man er en gammel tulling som iherdig skal prøve å være sååå kul. (Uten å få det til, selvfølgelig.) Høres ør-teit ut...
SusanneGullet Skrevet 25. januar 2011 #39 Skrevet 25. januar 2011 (endret) Synes det høres utrolig stygt ut. En person som sier det forbinner jeg med en dopmissbruker. Aner ikke hvorfor. Endret 25. januar 2011 av RoseBedd
Gjest BettyBoop28 Skrevet 26. januar 2011 #40 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Barna går selvfølgelig an, men som du ser så skriver jeg at jeg bruker "kidsa" noen ganger fordi "barna" på min dialekt blir litt formelt... Ungan høres uansett bedre ut enn kidsa. Pluss at barn ville blitt flaue over at foreldrene omtalte de som det Endret 26. januar 2011 av BettyBoop28 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå