Gjest Thrillseeker Skrevet 8. desember 2010 #41 Skrevet 8. desember 2010 jeg forstår ikke hva linken til den bibliografien har med den undersøkelsen jeg lenket til å gjøre. Poenget er at den volden kvinner utfører kommer i betydelig mindre grad frem i det offentlige, iforhold til menn sin vold. Statistikken du henviser til viser bare mer eller mindre hvem som har benyttet seg av krisentrer o.l.
pøbelsara Skrevet 8. desember 2010 #42 Skrevet 8. desember 2010 Poenget er at den volden kvinner utfører kommer i betydelig mindre grad frem i det offentlige, iforhold til menn sin vold. Statistikken du henviser til viser bare mer eller mindre hvem som har benyttet seg av krisentrer o.l. Nope. Statistikken viser ikke det. Les den, så ser du.
Gjest Thrillseeker Skrevet 8. desember 2010 #43 Skrevet 8. desember 2010 Nope. Statistikken viser ikke det. Les den, så ser du. Har ikke tid til å lese hele nå, men undersøkelsene jeg referer til (som er sammendraget av flere 100 undersøkelser), anser jeg som nok bevis til å bekrefte at jeg har rett i mine påstander.
pøbelsara Skrevet 8. desember 2010 #44 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Har ikke tid til å lese hele nå, men undersøkelsene jeg referer til (som er sammendraget av flere 100 undersøkelser), anser jeg som nok bevis til å bekrefte at jeg har rett i mine påstander. På hvilket grunnlag? Artikkelen er forøvrig ikke fra Harvard, men fra California State University. Jeg vil for ordens skyld opplyse at jeg er helt og fullstening imot vold uansett hvem som utfører den. Jeg reagerer imidlertid på det tendensiøse førsteinnlegget - og på at folk leser forskningslitteratur (og pseudoforskningslitteratur)som fanden leser bibelen. Endret 8. desember 2010 av pøbelsara 2
pøbelsara Skrevet 8. desember 2010 #45 Skrevet 8. desember 2010 Har ikke tid til å lese hele nå, men undersøkelsene jeg referer til (som er sammendraget av flere 100 undersøkelser), anser jeg som nok bevis til å bekrefte at jeg har rett i mine påstander. Har du forresten lest de flere hundre undersøkelsene i bibliografien du linker til?
Suzy Skrevet 9. desember 2010 #46 Skrevet 9. desember 2010 Ok - du lenker til en bibliografi over diverse studier om vold mellom kjønnene som viser at kvinner er "like voldelige, eller mer voldelige" (for å sitere direkte) som menn. Greit. Men i det aller første innlegget skriver du følgende: Ja, norske kvinner er spesialister på å terrorisere og utøve vold mot partnerene sine. Allikevel er dette bare toppen av isberget, for under all den fysiske volden kvinner utøver mot mannen sin (og barna), så er kvinner også de som topper psykisk vold og terrorisering. Norske kvinner går ikke av veien for å terrorisere sin mann både psykisk og fysisk, og her er mørketallene meget store. Og jeg lurer fremdeles på hvor du har dette fra. Er det noen undersøkelser som viser dette? Jeg understreker også gjerne at jeg ikke støtter vold i noen form, men jeg tillater meg å sette spørsmålstegn ved utsagn som: "Ja, norske kvinner er spesialister på å terrorisere og utøve vold mot partnerene sine." og undrer på om du har noe mer konkret enn en liste fra California State å vise til, som underbygger påstandene dine om tilstanden i Norge?
Gjest Tidssone Skrevet 9. desember 2010 #47 Skrevet 9. desember 2010 Jeg er faktisk enig i at det er på tide at kvinners vold mot menn kommer fram i lyset. Å være i et forhold der man på en eller annen måte blir mishandlet er ufattelig psykisk belastende og mange er skamfulle for å oppsøke hjelp. Dersom det er problematisk for kvinner å få seg hjelp til å komme seg ut av et forhold med en voldelig mann, hvordan tenker dere det er for en mann å komme seg ut av et voldelig forhold med en kvinne? Dersom media og verden ellers hadde hatt mer fokus på temaet, ville det kanskje blitt lettere for menn å oppsøke hjelp. Og en ting; når en dame har "gått på en dør", er det ingen som tror henne. Særlig ikke dersom hun går på dører titt og ofte. Etter mye nøling fra omgivelsene, vil hun _kanskje_ bli fanget opp av noen, slik at hun får hjelp. Dersom en mann har blåveiser ofte og kommer med helt utrolige forklaringer på hvor blåmerkene kommer fra, da tror vi på ham? Ja? Hver eneste gang gjør vi det. Fordi at tanken på at kona hans banker ham, ikke er i nærheten av våre tankemønstre. Jeg synes dette er en viktig debatt og det er utrolig synd at noen kan ødelegge den med å snakke svada om at det ikke er slik at det er menn som utfører den groveste volden der tap av liv er følgene. Tallene er helt klare på det området. Menn dreper oftest.
Gjest kai Skrevet 9. desember 2010 #48 Skrevet 9. desember 2010 Jeg er faktisk enig i at det er på tide at kvinners vold mot menn kommer fram i lyset. Å være i et forhold der man på en eller annen måte blir mishandlet er ufattelig psykisk belastende og mange er skamfulle for å oppsøke hjelp. Dersom det er problematisk for kvinner å få seg hjelp til å komme seg ut av et forhold med en voldelig mann, hvordan tenker dere det er for en mann å komme seg ut av et voldelig forhold med en kvinne? Dersom media og verden ellers hadde hatt mer fokus på temaet, ville det kanskje blitt lettere for menn å oppsøke hjelp. Og en ting; når en dame har "gått på en dør", er det ingen som tror henne. Særlig ikke dersom hun går på dører titt og ofte. Etter mye nøling fra omgivelsene, vil hun _kanskje_ bli fanget opp av noen, slik at hun får hjelp. Dersom en mann har blåveiser ofte og kommer med helt utrolige forklaringer på hvor blåmerkene kommer fra, da tror vi på ham? Ja? Hver eneste gang gjør vi det. Fordi at tanken på at kona hans banker ham, ikke er i nærheten av våre tankemønstre. Jeg synes dette er en viktig debatt og det er utrolig synd at noen kan ødelegge den med å snakke svada om at det ikke er slik at det er menn som utfører den groveste volden der tap av liv er følgene. Tallene er helt klare på det området. Menn dreper oftest. Ja, vi tror at blåmerkene kommer av uhell, hvorfor? Jo, pga. den tankegangen som du oppgir og menn er redde for å bli latterliggjort av andre menn og derfor går de ikke ut med det som plager dem. Har jobbet nok på mannsdominerte arbeidsplasser og sett hvordan menn kan latterliggjøre hverandre, hederlige unntak finnes heldigvis. Kvinner er kvinner verst heter det, men menn er menn verst stemmer like bra og det er på tide å se hverandre som mennesker og hjelpe og støtte hverandre uansett kjønn. Du mister ikke ansikt og blir ikke mindre mann fordi om du har vært uheldig å finne deg en kvinne som mishandler deg.
Suzy Skrevet 9. desember 2010 #49 Skrevet 9. desember 2010 Ja, vi tror at blåmerkene kommer av uhell, hvorfor? Jo, pga. den tankegangen som du oppgir og menn er redde for å bli latterliggjort av andre menn og derfor går de ikke ut med det som plager dem. Har jobbet nok på mannsdominerte arbeidsplasser og sett hvordan menn kan latterliggjøre hverandre, hederlige unntak finnes heldigvis. Kvinner er kvinner verst heter det, men menn er menn verst stemmer like bra og det er på tide å se hverandre som mennesker og hjelpe og støtte hverandre uansett kjønn. Du mister ikke ansikt og blir ikke mindre mann fordi om du har vært uheldig å finne deg en kvinne som mishandler deg. Veldig godt sagt! Alle har rett til å leve i en relasjon uten vold - absolutt alle. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #50 Skrevet 15. desember 2010 Jeg orket ikke å lese hele tråden, men fikk frysninger da jeg leste hovedinnlegget. Jeg er en kvinne. Har passert 40, og er gift med en mann som har blitt terrorisert så grovt av sin x at jeg ikke har ord. Han har ikke sett barna sine på snart 10 år, minste var 3 år sist han så henne. X'en har nektet han all mulig samvær og kommunikasjon, og politianmelder med grove og alvorlige løgner hver eneste gang han har forsøkt å ta kontakt. Selv ikke presanger til jul og bursdag er mulig å formidle. Rettsapparatet, politiet, barnevernet, skoler, barnehage osv. tror på henne. Ingen tror på en mann. Det finnes ingen aksept i samfunnet vårt hva angår kvinner som utøver psykisk vold mot menn (og barn). Vi har flyttet 200 mil for å komme vekk fra henne. Da jeg gikk gravid var jeg så redd at jeg hadde daglige angstanfall med tanke på å skulle støte på henne ved en tilfeldighet. Hun ville ha drept meg. Hun forsøkte å drepe mannen min ved et tilfelle, og har truet oss på livet flere ganger. Allikevel tror ikke politiet på oss. Som sagt måtte vi bare flytte. Vi har mistet jobbene våre, mistet de fleste av våre venner, måtte flytte fra familie osv. Hun har spredd så mange grove og alvorlige løgner om meg og mannen min at jeg ikke lenger klarer å være i min hjemby hvor jeg er født og oppvokst. I tillegg har hun loppet oss for nærmere en halv million kroner, blant annet ved å manipulere rettssystemet osv. Vi er uføretrygdet begge to på grunn av dette - har masse utdannelse begge to, og hadde skikkelig flotte jobber med høye inntekter. Nå får vi oppfølging av traumespesialister og psykologer her hvor vi bor. Jeg ber til Gud om at vi en dag skal få tilbake livene våre, men til nå har det tatt 10 år. Vi sliter begge med panikkangst og traumer, og har begge diagnosen posttraumatisk stressyndrom på grunn av alt djevelskapet hun har stelt i stand. Ville bare fortelle dette.
Gjest Thrillseeker Skrevet 16. desember 2010 #51 Skrevet 16. desember 2010 På hvilket grunnlag? Artikkelen er forøvrig ikke fra Harvard, men fra California State University. Jeg vil for ordens skyld opplyse at jeg er helt og fullstening imot vold uansett hvem som utfører den. Jeg reagerer imidlertid på det tendensiøse førsteinnlegget - og på at folk leser forskningslitteratur (og pseudoforskningslitteratur)som fanden leser bibelen. På det grunnlag at selv med alle disse 100'vis av undersøkelsene som viser at kvinner er oftere voldelig en menn, så er det uttalige undersøkelser fra bl.a. harvard som konkluderer med det samme. Du viser kun til en eneste undersøkelse, og det er også det eneste du forholder deg til. Du må være, og unnskyld uttrykket, stokk dum hvis du mener den ene undersøkelsen holder mål mot 100'vis av andre undersøkelser. Nei, jeg vet artikkelen ikke er fra harvard, men harvard har også kommet til samme konklusjon, sammen med 100 vis av andre forskere. Det er bare å google litt selv, så finner du lett. Ikke forvent å få alt servert på et sølvfat.
Gjest Thrillseeker Skrevet 16. desember 2010 #52 Skrevet 16. desember 2010 Har du forresten lest de flere hundre undersøkelsene i bibliografien du linker til? Nei, såklart har jeg ikke lest flere 100 undersøkelser bare for å skrive dette innlegget. Det er folk som har slikt som både har det som ekspertise og som jobb, deriblant Martin S. Fiebert. Han gjør jobben for oss, slik at vi som ikke har dette som jobb, kan holde på med det vi er flinke til.
pøbelsara Skrevet 16. desember 2010 #53 Skrevet 16. desember 2010 På det grunnlag at selv med alle disse 100'vis av undersøkelsene som viser at kvinner er oftere voldelig en menn, så er det uttalige undersøkelser fra bl.a. harvard som konkluderer med det samme. Du viser kun til en eneste undersøkelse, og det er også det eneste du forholder deg til. Du må være, og unnskyld uttrykket, stokk dum hvis du mener den ene undersøkelsen holder mål mot 100'vis av andre undersøkelser. Nei, jeg vet artikkelen ikke er fra harvard, men harvard har også kommet til samme konklusjon, sammen med 100 vis av andre forskere. Det er bare å google litt selv, så finner du lett. Ikke forvent å få alt servert på et sølvfat. Du kommer med en påstand - du har ansvar for å dokumentere påstanden din. Hvis du skal inn i et kvinneforum for å poste en dustete tråd om kvinner og vold, så er det ditt ansvar å dokumentere at det du sier er sant. Jeg liker forøvrig ikke debatt-teknikken din i det hele tatt. Jeg er ikke stokk dum selv om jeg er uenig med deg. Og noe sier meg at jeg vet adskillig mer om vitenskapelig metode og hvordan man leser forskningsartikler enn deg - men det er bare en vag fornemmelse jeg har, som du bekrefter hver gang du poster nye innlegg. Nei, jeg er ikke stokk dum. Er du? 1
Gjest Thrillseeker Skrevet 16. desember 2010 #54 Skrevet 16. desember 2010 Du kommer med en påstand - du har ansvar for å dokumentere påstanden din. Hvis du skal inn i et kvinneforum for å poste en dustete tråd om kvinner og vold, så er det ditt ansvar å dokumentere at det du sier er sant. Jeg liker forøvrig ikke debatt-teknikken din i det hele tatt. Jeg er ikke stokk dum selv om jeg er uenig med deg. Og noe sier meg at jeg vet adskillig mer om vitenskapelig metode og hvordan man leser forskningsartikler enn deg - men det er bare en vag fornemmelse jeg har, som du bekrefter hver gang du poster nye innlegg. Nei, jeg er ikke stokk dum. Er du? Jeg har dokumentert påstanden min. Holder ikke flere 100 undersøkelser for å overbevise deg mot den ene undersøkelsen du kommer med, så må man vel heller si dine vitenskapelige metoder er heller lave.
pøbelsara Skrevet 16. desember 2010 #55 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har dokumentert påstanden min. Holder ikke flere 100 undersøkelser for å overbevise deg mot den ene undersøkelsen du kommer med, så må man vel heller si dine vitenskapelige metoder er heller lave. Men du vet jo ikke engang hva som står i de undersøkelsene dine. 1
Gjest Thrillseeker Skrevet 16. desember 2010 #56 Skrevet 16. desember 2010 Men du vet jo ikke engang hva som står i de undersøkelsene dine. Jeg har lest konklusjonene, så jo. Videre er dette langtifra alle undersøkelsene jeg har lest. Her har du f.eks. entil: http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/women-are-more-violent-says-study-622388.html eller enda en http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/14/375933.html og slik kan jeg faktisk fortsette med flere 100 undersøkelser. Det er godt du har nisseluen din til å tre over hodet, for den ene undersøkelsen din er den absolutte sannhet, eller hva?
pøbelsara Skrevet 16. desember 2010 #57 Skrevet 16. desember 2010 Her er litt norsk krimstatistikk til deg. Jeg vet det er en avisartikkel, men den bygger på norsk kriminalstatistikk. Statistikk som er kommet frem ved at man har telt antallet kvinner som er drept av mennene sine siden årtusenskiftet. Hvis du vil ha et ørlite hint om hva samleartkkelen du linket til, handler om, kan jeg gi et hint om at psykologen fra California konkluderer med at det er to ulike former for vold i nære relasjoner. Resten får du pinadø lese deg til selv. 1
pøbelsara Skrevet 16. desember 2010 #58 Skrevet 16. desember 2010 Male violence remains a more serious phenomenon: men proved more likely than women to injure their partners. Female aggression tends to involve pushing, slapping and hurling objects. Yet men made up nearly 40 per cent of the victims in the cases that he studied - a figure much higher than previously reported. Men hvor i denne linken står det egentlig at kvinner er mer voldelige enn menn?
Gjest Thrillseeker Skrevet 16. desember 2010 #59 Skrevet 16. desember 2010 (endret) Her er litt norsk krimstatistikk til deg. Jeg vet det er en avisartikkel, men den bygger på norsk kriminalstatistikk. Statistikk som er kommet frem ved at man har telt antallet kvinner som er drept av mennene sine siden årtusenskiftet. Hvis du vil ha et ørlite hint om hva samleartkkelen du linket til, handler om, kan jeg gi et hint om at psykologen fra California konkluderer med at det er to ulike former for vold i nære relasjoner. Resten får du pinadø lese deg til selv. Jeg har tidligere nevnt at den groveste volden, som fører til død, er det som oftest menn som står for. Ingen som har benektet det her, så hvorfor du prøver å gjøre et poeng ut av det, er uforståelig. Det jeg snakker om derimot er at kvinner er mere voldelige en menn, både fysisk og psykisk. Kvinners vold mot menn er den mest skjulte volden i form av den aldri kommer frem til politiet. De som blir drept av volden til partner, er et minimalt antall. Hovedproblemet til de fleste voldsutsatte ofrerer er de psykiske lidelsene de gjerne må leve med resten av livet, og det er her kvinner er jævligere en menn. Endret 16. desember 2010 av Thrillseeker
Gjest Thrillseeker Skrevet 16. desember 2010 #60 Skrevet 16. desember 2010 Men hvor i denne linken står det egentlig at kvinner er mer voldelige enn menn? When it comes to domestic confrontation, women are more violent than men.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå