Gå til innhold

Norske kvinners vold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skulle fremdeles gjerne sett litt statistikk/forskning på dette du skriver her:

Finnes ikke noe statistikk på det, vettu Suzy. :lur: Jeg tenker at det er en del av pakka man får med når man henger på et kvinneforum - med jevne mellomrom kommer en eller annen kvinneforaktende gjest innom for spy ut av seg litt edder og galle og oppkonsturerte løgnhistorier.

Endret av pøbelsara
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer det, og som du ser på statistikken din, er det ytterst få som blir drept i parforhold. Det er uansett ikke temaet her, om hvem som blir drept eller ikke. Det er volden vi først og fremst diskuterer, ikke mord.

Mener du å hevde at vold som fører til død ikke er vold?

Dessuten drepes de fleste i hjemmet og mange av sin partner, som du kan se av denne artikkelen: De fleste drap skjer i hjemmet

• Liker 1
Skrevet

Finnes ikke noe statistikk på det, vettu Suzy. :lur: Jeg tenker at det er en del av pakka man får med når man henger på et kvinneforum - med jevne mellomrom kommer en eller annen kvinneforaktende gjest innom for spy ut av seg litt edder og galle og oppkonsturerte løgnhistorier.

Jeg hadde en følelse av det ja... :nigo:

Gjest Thrillseeker
Skrevet

Hvis du leser litt videre, står det at studien er en del av en strategi for å bekjempe vold mot kvinner. Den er ikke designet for å kun kartlegge vold mot kvinner. Det står klart og tydelig i rapporten at alle typer vold skulle registreres denne uken det var snakk om. Ikke bare vold mot kvinner - men alle typer vold.

Studiene du henviser til er forøvrig designet på en helt annen måte enn "A week to count". Hvis man ønsker å slenge rundt seg med forskningsresultater for å understreke et poeng, bør man velge kilder med omhu og ikke undervurdere sitt publikum.

Du har helt rett i at man burde velge sine kilder med omhu, og en undersøkelse som kun går over en ukes voldtilfeller gir på ingenmåte et helhetlig bilde av hvordan det virkelig er. Det blir som å ta 100 personer å spørre dem om noe, forså å tro at disse 100 personene gir et korrekt bilde av hva resten av samfunnet mener. Ingen seriøs forsker ville tatt slike forskningresultater seriøst.

Skrevet

Du har helt rett i at man burde velge sine kilder med omhu, og en undersøkelse som kun går over en ukes voldtilfeller gir på ingenmåte et helhetlig bilde av hvordan det virkelig er. Det blir som å ta 100 personer å spørre dem om noe, forså å tro at disse 100 personene gir et korrekt bilde av hva resten av samfunnet mener. Ingen seriøs forsker ville tatt slike forskningresultater seriøst.

Det er faktisk endel seriøse forskere som har skrevet den rapporten jeg linket til. Du må gjerne lese den litt nøyere, så ser du at vi ikke akkurat snakker om 100 mennesker som er spurt om noe her. Jeg er helt enig med deg i at man ikke bare kan spørre 100 vilkårlige mennesker om noe for så å generalisere utfra det. Men det er ikke akkurat helt slik denne studien er gjennomført heller.

Forøvrig er det ikke en eneste kildehenvisning i den Dagblad-artikkelen du linker til.

Skrevet
I knivkamp vil vel den sterkeste ha en fordel?

M.m. man blir tatt på senga, ser nå at jeg vises som aktiv i denne tråden og på listen over påloggende medlemmer hos Kvinneguiden.

Hadde haket av mot dette og har dobbeltsjekket at jeg faktisk var anonym, merkelig.. er vel et lite hint om at jeg skal dra til helvete (for menn er det klifoten).

Helt utrolig hvilken "dobbelt flaks" en skulle ha da dere... :rulle:

Gjest gurimalla
Skrevet

Hvis du leser innledningsvis studien, så er den rettet mot vold mot kvinner. Videre kan denne studien ikke sammenligne seg med harvard eller de flere 10-talls undersøkelsene som sier noe helt annet.

Nå får du komme med Harvardstudiene, hvor er de?

Gjest Thrillseeker
Skrevet

Finnes ingen statistikk?! Statistikken ligger 3 tasteklikk unna hvis du bare gidder å ta deg tid. Siden du er for lat til å gjøre det, undrer jeg på hvordan du orket å kommentere her.

Uansett, her skal du få en link til biblioteket over undersøkelser utført om vold mot partnere. Her er hva undersøkelsen konkluderer med, og jeg vil påminne deg at dette er resultatet av 214 undersøkelser: This bibliography examines 275 scholarly investigations: 214 empirical studies and 61 reviews and/or analyses, which demonstrate that women are as physically aggressive, or more aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners. The aggregate sample size in the reviewed studies exceeds 365,000.

http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

Gjest Thrillseeker
Skrevet

Mener du å hevde at vold som fører til død ikke er vold?

Dessuten drepes de fleste i hjemmet og mange av sin partner, som du kan se av denne artikkelen: De fleste drap skjer i hjemmet

Det jeg mener er at drap i forbinnelse med vold er et statistisk lite problem, iforhold til de psykiske lidelsene alle voldsofferer opplever.

Gjest Thrillseeker
Skrevet

Det er faktisk endel seriøse forskere som har skrevet den rapporten jeg linket til. Du må gjerne lese den litt nøyere, så ser du at vi ikke akkurat snakker om 100 mennesker som er spurt om noe her. Jeg er helt enig med deg i at man ikke bare kan spørre 100 vilkårlige mennesker om noe for så å generalisere utfra det. Men det er ikke akkurat helt slik denne studien er gjennomført heller.

Forøvrig er det ikke en eneste kildehenvisning i den Dagblad-artikkelen du linker til.

Les denne: http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm og forstå at den søppel undersøkelsen du referer til, ikke er til å stole på.

Skrevet

Mange tror den dag i dag, selv med all informasjon og opplysninger som ligger lett tilgjengelig, at menn er værstingene i et parforhold når det kommer til vold. Denne mentaliteten deles av både enkelte menn og kvinner og går helt opp i den norske stat. Man kan ikke annet en å spørre seg hvorfor det er blitt slik når norske kvinner er de mest groteske og voldelige personene innenfor parforhold i det norske samfunn.

Flere undersøkelser bekfrefter dette, deriblant NTNU i Trondheim, Harvard, amerikanske undersøkelser, poliklinikkene som sender like mange menn som kvinner til sinnebehandling osv. Se bl.a. en artikkel fra dagbladets sider. Flere undersøkelser viser at kvinnen ikke bare oftere utøver vold mot mannen, men det viser seg at når kun en er voldelig i et forhold er det kvinnene som er den aggresive i 70% av tilfellene. Dvs. i forhold der mannen er aggresiv er også kvinnen det, og det kan da gjerne like være kvinnen som gjør mannen aggresiv med sin vold (vold avler vold), mens i 70% av tilfellene der kvinner er voldelig i parforhold er det ensidig. Altså kun kvinnen som utfører vold.

Ja, norske kvinner er spesialister på å terrorisere og utøve vold mot partnerene sine. Allikevel er dette bare toppen av isberget, for under all den fysiske volden kvinner utøver mot mannen sin (og barna), så er kvinner også de som topper psykisk vold og terrorisering. Norske kvinner går ikke av veien for å terrorisere sin mann både psykisk og fysisk, og her er mørketallene meget store.

Til tross for dette, at kvinner oftere utøver vold fysisk og psykisk mot mannen, er det utelukket mannen som blir demonisert i media og av staten. Hvem har ikke sett storslåtte kampanjer som skal beskytte den "stakkars" kvinnen mot den store, sterke og slemme mannen? Ja, hvem har ikke sett media oppslag etter mediaoppslag med menn som utfører vold mot kvinner? Spør deg selv: Hvor ofte ser du kampanjer for å beskytte menn mot kvinners vold? Hvor ofte hører du om krisemottak for menn, akkurat som det er slike mottak kun for kvinner? Hvor ofte leser du i avisa om kvinner som slår mannen sin? Hvortid hørte du sistgang staten i det heletatt nevnte kvinners vold mot mannen? Aldri, og dette til tross for at det er over enhver tvil bevist at kvinner utøver vold i minst like stor grad som menn, og som flere undersøkelser sier, betydelig mere.

Kvinner er voldsutøvere av det ekstreme. De skyr ingen midler for å terrorisere sin familie. De slår sin mor, de slår sin mann og de slår sine barn. De terroriserer dem psykisk og fysisk, og det er omtrent ingen til å beskytte dem som blir utsatt for deres vold. På den annenside har disse voldsutøverene full beskyttelse. Tenk bare selv hva som hadde skjedd hvis dama di hadde slått til deg og du slo tilbake, hvor hun deretter hadde gått til politiet og anmeldt deg. Hvem tror du de hadde trodd på og hvem tror du hadde blitt straffet?

Det er viktig det du skriver her. Men du skriver kanskje litt provoserende? Det kan jo være et godt virkemiddel for å fram dette. For det er viktig å få fram dette. Nemlig at både kvinner og menn er voldelige. Kvinner er like voldelige som menn. Kvinner utøver vold i familien like mye som menn, noen ganger i både større og mindre grad, jeg har ingen egen statistikk.

Det som er viktig er at det har blitt utviklet flere hjelpetilbud tilnærmet kvinner med aggresjons - og voldsproblemer. Er du en kvinne som slår kan jeg garantere deg at du ikke er alene.

Det viktigste er å få hjelp. Få hjelp til selvhjelp. Det er ingen som vil dømme deg hvis du for eksempel oppsøker et familievernkontor (gratis tilbud). Du er ekspert på ditt liv, og ved å fortelle en nøytral person om det, kan du få hjelp til å se hvordan du kan kontrollere sinnet ditt.

Mvh. Hanne.

Gjest Thrillseeker
Skrevet

Det er viktig det du skriver her. Men du skriver kanskje litt provoserende? Det kan jo være et godt virkemiddel for å fram dette. For det er viktig å få fram dette. Nemlig at både kvinner og menn er voldelige. Kvinner er like voldelige som menn. Kvinner utøver vold i familien like mye som menn, noen ganger i både større og mindre grad, jeg har ingen egen statistikk.

Det som er viktig er at det har blitt utviklet flere hjelpetilbud tilnærmet kvinner med aggresjons - og voldsproblemer. Er du en kvinne som slår kan jeg garantere deg at du ikke er alene.

Det viktigste er å få hjelp. Få hjelp til selvhjelp. Det er ingen som vil dømme deg hvis du for eksempel oppsøker et familievernkontor (gratis tilbud). Du er ekspert på ditt liv, og ved å fortelle en nøytral person om det, kan du få hjelp til å se hvordan du kan kontrollere sinnet ditt.

Mvh. Hanne.

Takk Hanne for en informativ og viktig kommentar. Det er mange kvinner der ute som trenger hjelp til å lære å behærske sinnet sitt. Å ty til vold er aldri greit, om den er fysisk eller psykisk.

Gjest Thrillseeker
Skrevet (endret)

Hvis du leser litt videre, står det at studien er en del av en strategi for å bekjempe vold mot kvinner. Den er ikke designet for å kun kartlegge vold mot kvinner. Det står klart og tydelig i rapporten at alle typer vold skulle registreres denne uken det var snakk om. Ikke bare vold mot kvinner - men alle typer vold.

Studiene du henviser til er forøvrig designet på en helt annen måte enn "A week to count". Hvis man ønsker å slenge rundt seg med forskningsresultater for å understreke et poeng, bør man velge kilder med omhu og ikke undervurdere sitt publikum.

Her er det faktisk du som overvurderer deg selv og din undersøkelse. http://www.csulb.edu/~mfiebert/assault.htm

Endret av Thrillseeker
Gjest Thrillseeker
Skrevet (endret)

Hæ?

Hva er det du ikke forstår`?

Endret av Thrillseeker
Skrevet

Hva er det du ikke forstår`?

jeg forstår ikke hva linken til den bibliografien har med den undersøkelsen jeg lenket til å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...