Gå til innhold

Pragmatismen innen filosofi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å forstå pragmatismen innen filosofien, hvordan vi ser på vitenskap.

Peirce, James og Dewey er ifølge min bok viktige personer her, men jeg har vanskelig for å virkelig forstå hva det går ut på.

Er det en snill sjel her som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Pragmatisme kommer fra det greske ordet "pragma" og betyr handling, praksis. Gutta du sikter til hevdet at filosofi skal brukes til å veilede en konkret handling. De mente at mennesker tenker for å oppnå praktiske resultater. En tanke eller en idé er et verktøy vi bruker som forteller oss hvordan vi handler eller oppfører oss. Med pragmatisme mener man derfor at tenking er noe vi må gjøre for å handle. Tenking er da en veiledning for handling.

Grunnen til handling er er at vi ikke er fornøyd med sitasjonen vi er i - vi handler for å endre situasjonen til vi er fornøyd. Dewey mente at tenking er en "sykdom", dis-ease. Vanligvis er vi jo tilfredse, at-ease, men når vi er i en situsjon når vi ikke er tilfredse, har vi en dis-ease. I slike situasjoner må vi altså tenke.

Pragmatikerne hevdet altså at i vanlige, dagligdagse situasjoner er tenkning unødvendig, da er det tilstrekkelig at vi oppfører oss slik vi vanligvis gjør. Det er først når det dukker opp en uforutsett situasjon at vi må tenke, og tenkning er kun nødvendig når vi skal bringe en ubehagelig situasjon til opphør.

En idé eller en teori er av pragmatikerne definert som en plan for handling. Skal vi handle må vi først ha en plan, og denne planen er en idé eller en teori. De hevdet endog at en idé bare har mening dersom den er en plan for handling. Meningen med idéen eller teorien definerte de som de praktiske konsekvenser idéen har. En idé som ikke er en slik plan, eller som ikke har noen opplagte praktiske konsekvenser, er for pragmatikerne fullstendig meningsløs og må forkastes.

En idé er altså ifølge dette synet intet mer enn og intet mindre enn en plan for handling.en idé som virker, dvs, som fører til de ønskede resultater, er sann. En idé som ikke fører til de ønskede resultater, er usann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...