Christina_ Skrevet 8. desember 2010 #221 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Nei, jeg tror ikke det er virkelighetsoppfatningen som er så forskjellig, det er nok snarere definisjonen av kulturell underdanighet som er bøygen. Du og Christina mener jo at det ikke vil være naturlig å snakke om kulturell underdanighet om en kristen kvinne i forhold med en muslimsk mann godtar at de to foreldres livssyn ikke skal stille likt, men at barna skal oppdras som muslimer. Da er det jo definisjonen av underdanighet vi er uenige om, ikke at mange norske kvinner i kulturelt blandede ekteskap strekker seg langt og lenger enn langt og i praksis lar mannen regjere, f.eks på livssynsområdet. Igjen, som foreldre tar man valg for barna sine! Man velger det man selv ønsker. Kan det kanskje tenke seg at norske mødre ønsker at barna sine skal være musliumske fordi de anser muslimske menn som mer mandig og mer dannet? For øvrig, vil jeg også at du skal fremlegge bevis på at man kan være innmeldt i det islamske samfunn og statskirken, samtidig! Endret 8. desember 2010 av Christina_
Cuckold Skrevet 8. desember 2010 #222 Skrevet 8. desember 2010 For det første var ikke innlegget kun henvendt til deg, du er ikke den eneste som har skrevet i denne tråden derfor kan du heller ikke forvente at alt jeg skrev kan tilbakeføres til dine påstander. Når det gjelder kulturell underkastelse (eller hva man nå skal kalle det) er det påtagelig hvor ofte dette kommer fram når det er snakk om muslimer. Hva med den unisone kulturelle underkastelsen vi som nasjon har gjort overfor amerikansk kulturimperialisme? Da kan du begynne å snakke om kulturrelativisme! Jeg tror dessuteb problemstillingen med kvinnelig kulturell underkastelse du peker på er marginal og i hovedsak befinner seg i hodene til rabiate muslimhatere (som jeg forøvrig synes er vel så skremmende som islamistene) Du har heller ikke klart å framvise noen form for dokumentasjon på at dette er et problem, personlige anekdoter og oppfatninger egner seg dårlig som statistikkgrunnlag. Jeg tror alle i denne tråden forstår at det er forskjell på samfunnsstrukturer og maktfordelingen i familielivet kontra sexleker så jeg tror ikke det er behov for at du presiserer dette ytterligere. Jeg er helt enig med deg i at skandinaviske menn skal ta like mye av æren for den likestillingen vi ser i disse landene i dag. Norske kvinner blir jo også stort sett sammen med og gifter seg med menn fra sin egen kultur, det er ikke som om det foregår et opprør mot den moderne mannen som tror på likestilling og norske kvinner flykter inn i forhold til dominante innvendrermenn. Dette er en konstruert problemstilling. Men - når det er sagt; jeg blir like provosert og flau som du sikkert blir av sånne som Martine Aurdal som lar seg bedekke med slør og fjerner sminken sin for å tekkes en egyptisk tv-kanal (ref. Storbynattinnslaget) men som sagt, jeg tror dette problemet er marginalt. Skulle det mot formodning vise seg at dette brer om seg og blir et reelt problem skal jeg stå på barrikadene og bekjempe det sammen med deg Hvis du hadde lest innleggene mine ser du da også at jeg deler problemstillingen i to (noe jeg gjentar igjen og igjen): 1.Et norsk kulturelt mindreverdigetskompleks (jeg linker gjentatte ganger til en annen tråd der dette tas opp og der islam knapt er nevnt med et ord) og 2.Den spesielt uheldige miks som oppstår når kvinner med denne dårlige kulturelle selvfølelsen møter en mann fra en sjåvinistisk kulturimperialistisk og svært ekspansiv verdensreligion som islam At Martine Aurdal tok på seg slør i Storbynatt er til å leve med og slik jeg ser det ikke halvparten så pinlig som alle forsøkene (ditt inkludert) på å benekte at mange norske kvinner i kulturelt blandede forhold lar mannens kultur få forrang i hjemmet og i barneoppdragelsen.
Christina_ Skrevet 8. desember 2010 #223 Skrevet 8. desember 2010 I tilegg vil jeg du skal fremlegge hvor det står i Koraen at det også er tilatt å være kristen og muslim samtidig, og omvendt med bibelen. I tilegg vil jeg at du skal forklare hvordan man kan tro på Gud, og samtidig ikke tro på Gud.
Tabris Skrevet 8. desember 2010 #224 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Nei, jeg tror ikke det er virkelighetsoppfatningen som er så forskjellig, det er nok snarere definisjonen av kulturell underdanighet som er bøygen. Du og Christina mener jo at det ikke vil være naturlig å snakke om kulturell underdanighet om en kristen kvinne i forhold med en muslimsk mann godtar at de to foreldres livssyn ikke skal stille likt, men at barna skal oppdras som muslimer. Da er det jo definisjonen av underdanighet vi er uenige om, ikke at mange norske kvinner i kulturelt blandede ekteskap strekker seg langt og lenger enn langt og i praksis lar mannen regjere, f.eks på livssynsområdet. Ja, vi er nok uenige der. Fordi en slik avgjørelse trenger ikke være tuftet på at man føler seg kulturelt underdanig. Som Vampen har vist eksempler på, så kan det ligge mange faktorer bak slike avgjørelser. Til syvende og sist bunner det ned i at vi faktisk ikke har noe med det. Jeg trodde jo du også var en av dem som sto på barrikadene for individers frihet, selv om den friheten inkluderer avgjørelser man selv ikke liker? Ergo har vi ingenting med om naboen ønsker å kalle sitt barn Lise eller Mohammed, eller hva slags religion de ønsker å oppdra sine barn etter. Ang. den andre tråden du linker til, så er det jo samme problemet der. Du konstruerer en problemstilling du ønsker vi skal diskutere, men problemet er at mange rett og slett ikke er enige i de grunnleggende premissene du setter opp. Og igjen er ikke de premissene bunnet i annet enn anekdoter og synsing. Noe som i og for seg er greit nok, det gjør vi vel alle i varierende grad. Men du kan ikke forvente en debatt der alle må akseptere dine subjektiv premisser før man kan debattere. Endret 8. desember 2010 av Tabris
Cuckold Skrevet 8. desember 2010 #225 Skrevet 8. desember 2010 Nei, jeg tror ikke det er virkelighetsoppfatningen som er så forskjellig, det er nok snarere definisjonen av kulturell underdanighet som er bøygen. Du og Christina mener jo at det ikke vil være naturlig å snakke om kulturell underdanighet om en kristen kvinne i forhold med en muslimsk mann godtar at de to foreldres livssyn ikke skal stille likt, men at barna skal oppdras som muslimer. Da er det jo definisjonen av underdanighet vi er uenige om, ikke at mange norske kvinner i kulturelt blandede ekteskap strekker seg langt og lenger enn langt og i praksis lar mannen regjere, f.eks på livssynsområdet. Igjen, som foreldre tar man valg for barna sine! Man velger det man selv ønsker. Kan det kanskje tenke seg at norske mødre ønsker at barna sine skal være musliumske fordi de anser muslimske menn som mer mandig og mer dannet? For øvrig, vil jeg også at du skal fremlegge bevis på at man kan være innmeldt i det islamske samfunn og statskirken, samtidig! Jeg synes igrunn svaret ditt står godt for seg selv. Det taler sitt tydelige språk, og kommentarer er egentlig overflødige.
Cuckold Skrevet 8. desember 2010 #226 Skrevet 8. desember 2010 Nei, jeg tror ikke det er virkelighetsoppfatningen som er så forskjellig, det er nok snarere definisjonen av kulturell underdanighet som er bøygen. Du og Christina mener jo at det ikke vil være naturlig å snakke om kulturell underdanighet om en kristen kvinne i forhold med en muslimsk mann godtar at de to foreldres livssyn ikke skal stille likt, men at barna skal oppdras som muslimer. Da er det jo definisjonen av underdanighet vi er uenige om, ikke at mange norske kvinner i kulturelt blandede ekteskap strekker seg langt og lenger enn langt og i praksis lar mannen regjere, f.eks på livssynsområdet. Ja, vi er nok uenige der. Fordi en slik avgjørelse trenger ikke være tuftet på at man føler seg kulturelt underdanig. Som Vampen har vist eksempler på, så kan det ligge mange faktorer bak slike avgjørelser. Til syvende og sist bunner det ned i at vi faktisk ikke har noe med det. Jeg trodde jo du også var en av dem som sto på barrikadene for individers frihet, selv om den friheten inkluderer avgjørelser man selv ikke liker? Ergo har vi ingenting med om naboen ønsker å kalle sitt barn Lise eller Mohammed, eller hva slags religion de ønsker å oppdra sine barn etter. Ang. den andre tråden du linker til, så er det jo samme problemet der. Du konstruerer en problemstilling du ønsker vi skal diskutere, men problemet er at mange rett og slett ikke er enige i de grunnleggende premissene du setter opp. Og igjen er ikke de premissene bunnet i annet enn anekdoter og synsing. Noe som i og for seg er greit nok, det gjør vi vel alle i varierende grad. Men du kan ikke forvente en debatt der alle må akseptere dine subjektiv premisser før man kan debattere. Jeg står på barrikadene for at vi alle skal få velge vår vei, og at samfunnet ikke skal forskjellsbehandle livssyn, men jeg står ikke på barrikadene for at noen skal være hevet over kritikk eller at vi ikke skal kunne kritisere de valg andre tar. Det er litt vesentlig å forstå forskjellen der. For vi skal ha frihet til å ta valg andre synes er dårlige, men andre skal selvsagt også ha friheten til å si sin mening og kritisere det man oppfatter som negativt.
Gjest Ultra Skrevet 8. desember 2010 #227 Skrevet 8. desember 2010 Det finnes 7 milliarder mennesker på kloden, mer enn nok partnere for alle og enhver. De menn som ikke klarer å få seg en norsk dame, kan få seg ei fra Thailand eller russland. Norske damer som sliter på sjekkemarkedet, kan få seg menn fra araberland eller afrika. Er det ikke slik det fungerer i praksis ? 1
Onkel Kemwer Skrevet 8. desember 2010 #228 Skrevet 8. desember 2010 Det har du helt rett i Ultra.. hyperlinker man til en hvis salme så blir det fjernet fordi det er svertende i følge $ 135a i Straffeloven som kontinuerlig revideres. Kan heller ikke henvise til noe mer i div. skrifter... sorry, but that'a life!
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #229 Skrevet 8. desember 2010 Hva er problemet med å gi barn et ikke-norsk navn egentlig? Jeg er sammen med en brite, og barna våre har/får typisk britiske navn. De skal tross alt vokse opp i Norge i norske omgivelser og at barna ikke heter Per og Kari er viktig for ham fordi de ikke BARE er norske unger, de er britiske også, selv om de faktisk vokser opp her. Og ikke er jeg dominert eller hjernevasket heller, navnene har jeg vært med og bestemt, og det er en kjempefordel at min manns familie og venner kan uttale navnene på hans barn. Tenk å komme til Storbritannia med Asbjørn og Solbjørg som skal besøke bestemor, og bestemor klarer ikke å uttale navnene engang.... Ikke tror jeg heller at det er så mye værre at etnisk norske med muslimske partnere skal gi barna navn som er fra den muslimske partens kultur. Hehe ja. Assbjorn og solberg blir liksom ikke det samme
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #230 Skrevet 8. desember 2010 Nei, jeg tror ikke det er virkelighetsoppfatningen som er så forskjellig, det er nok snarere definisjonen av kulturell underdanighet som er bøygen. Du og Christina mener jo at det ikke vil være naturlig å snakke om kulturell underdanighet om en kristen kvinne i forhold med en muslimsk mann godtar at de to foreldres livssyn ikke skal stille likt, men at barna skal oppdras som muslimer. Da er det jo definisjonen av underdanighet vi er uenige om, ikke at mange norske kvinner i kulturelt blandede ekteskap strekker seg langt og lenger enn langt og i praksis lar mannen regjere, f.eks på livssynsområdet. Jamen denne diskusjonen handler om navn. Det har ingenting med underdanighet å gjøre. Hadde norske damer som var sammen med muslinske menn derimot gått rundt i hijab for å tekkes mannen så hadde det vært en heelt annen sak. Da skulle jeg gått med på at de var underdanige. Ikke fordi de velger å gi ungene muslimske navn.. 1
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2010 #231 Skrevet 8. desember 2010 En stor applaus til alle dere smarte og oppegående damene i denne tråden! :klappe:
Sheherasade Skrevet 8. desember 2010 #232 Skrevet 8. desember 2010 Det finnes 7 milliarder mennesker på kloden, mer enn nok partnere for alle og enhver. De menn som ikke klarer å få seg en norsk dame, kan få seg ei fra Thailand eller russland. Norske damer som sliter på sjekkemarkedet, kan få seg menn fra araberland eller afrika. Er det ikke slik det fungerer i praksis ? Hvorfor antar du at bare de som sliter på sjekkemarkedet önsker seg noen fra utlandet? (Fordi man liksom ikke kan få det beste, som selvsagt er norsk, liksom... Hallo i luken!) Man forelsker seg i et individ, ikke en nasjonalitet/etnisitet. 2
Gjest Zappa Skrevet 8. desember 2010 #233 Skrevet 8. desember 2010 Norge er en islamsk republikk om 30 år. Da får vi se om noen damer lengter tilbake til friheten de engang hadde.
Sheherasade Skrevet 8. desember 2010 #234 Skrevet 8. desember 2010 Norge er en islamsk republikk om 30 år. Da får vi se om noen damer lengter tilbake til friheten de engang hadde. Klokt og gjennomtenkt. Fint at dere rasister graver deres egen grav.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2010 #235 Skrevet 8. desember 2010 Norge er en islamsk republikk om 30 år. Da får vi se om noen damer lengter tilbake til friheten de engang hadde. Sett deg bedre inn i saker før du uttaler deg, i det minste hvis du vil ha et fnugg av troverdighet.
aline Skrevet 8. desember 2010 #236 Skrevet 8. desember 2010 Sett deg bedre inn i saker før du uttaler deg, i det minste hvis du vil ha et fnugg av troverdighet. troverdighet tror jeg ikke er så viktig, bare man sier ting mange nok ganger, så klarer man ihvertfall å manipulere seg selv til å tro på det. Derfor det er uviktig med kunnskap og bevissthet, legg merke til mangel på argumentasjon og mengden gjentagelser. 2
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2010 #237 Skrevet 8. desember 2010 troverdighet tror jeg ikke er så viktig, bare man sier ting mange nok ganger, så klarer man ihvertfall å manipulere seg selv til å tro på det. Derfor det er uviktig med kunnskap og bevissthet, legg merke til mangel på argumentasjon og mengden gjentagelser. Det virker som hovedtendensen blant rasister, dessverre(?). Jeg tror det var Hitlers propagandaminister, Paul Joseph Goebbels, som den gang sa at hvis man bare gjentar en løgnpropaganda mange nok ganger, så vil det til slutt feste seg som en sannhet. Fin inspirasjonskilde får en si.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #238 Skrevet 8. desember 2010 Det virker som hovedtendensen blant rasister, dessverre(?). Jeg tror det var Hitlers propagandaminister, Paul Joseph Goebbels, som den gang sa at hvis man bare gjentar en løgnpropaganda mange nok ganger, så vil det til slutt feste seg som en sannhet. Fin inspirasjonskilde får en si. Er jo sant da. Propaganda virker bare så alt for godt.
Cuckold Skrevet 8. desember 2010 #239 Skrevet 8. desember 2010 (endret) troverdighet tror jeg ikke er så viktig, bare man sier ting mange nok ganger, så klarer man ihvertfall å manipulere seg selv til å tro på det. Derfor det er uviktig med kunnskap og bevissthet, legg merke til mangel på argumentasjon og mengden gjentagelser. Det virker som hovedtendensen blant rasister, dessverre(?). Jeg tror det var Hitlers propagandaminister, Paul Joseph Goebbels, som den gang sa at hvis man bare gjentar en løgnpropaganda mange nok ganger, så vil det til slutt feste seg som en sannhet. Fin inspirasjonskilde får en si. Se det ja. Om man ikke har saklige argumenter å vise til tyr man til de skitneste knep og viser at man ikke holder seg for god for noe. Det sier vel litt om mine motdebattanter når man ser hvor rabiate enkelte kan bli når de forstår at debatten ikke kan vinnes med saklige argumenter. Og alt bare fordi jeg ikke godtar at det er naturlig eller selvfølgelig at norske kvinners livssyn er underordnet i forhold til deres fremmedkulturelle menns. Det har jo igjen og igjen vist seg at det vi er uenige om er definisjonen av kulturell underdanighet, ikke at det faktisk er mange norske ikke-muslimske kvinner som godtar at deres fremmedkulturelle manns livssyn og kultur har forrang i hjemmet. Det er bare at når jeg kaller dette kulturell underdanighet mener andre det er helt naturlig og bare som det skal være. Og blir rasende over at jeg i det hele tatt kan driste meg til å snakke høyt om dette. Endret 8. desember 2010 av Cuckold
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #240 Skrevet 8. desember 2010 Se det ja. Om man ikke har saklige argumenter å vise til tyr man til de skitneste knep og viser at man ikke holder seg for god for noe. Det sier vel litt om hvor rabiate enkelte av mine motdebattanter kan bli i denne tråden. Fordi jeg ikke godtar at det er naturlig at norske kvinners livssyn er underordnet i forhold til deres fremmedkulturelle menns. Det har jo igjen og igjen vist seg at det vi er uenige om er definisjonen av kulturell underdanighet, ikke at det faktisk er mange norske ikke-muslimske kvinner som godtar at deres fremmedkulturelle manns livssyn og kultur har forrang i hjemmet. Det er bare at når jeg kaller dette kulturell underdanighet mener andre det er helt naturlig og bare som det skal være. Og blir rasende over at jeg i det hele tatt kan driste meg til å snakke høyt om dette. Igjen. Hvordan VET du at norske kvinner godtar at mennenes livvsyn og kultur har forrang i hjemmet? Hva vet vel du hva folk gjør hjemme? Jeg og flere andre her har bedt om KONKRETE eksempler. Du har ikke kommet med ETT. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå