Gå til innhold

Etternavn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvis man får en baby... og mor heter Jensen og far heter Hansen....

Hva bør babyen hete?

Hvis de ikke blir enige?

Linda Jensen Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke?

Enig i at det ikke klinger så godt, men dersom man ønsker at barnet skal ha begges etternavn så må det jo bare bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis man får en baby... og mor heter Jensen og far heter Hansen....

Hva bør babyen hete?

Hvis de ikke blir enige?

Linda Jensen Hansen?

Er de gift tar barna farens navn eventuelt med morens etternavn

som mellomnavn.

Hvis de ikke er gift så tar de bare morens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jensen og Hansen går jo på et vis å kombinere. Kjente et par som het Nilsen og Nilsson - det blir litt verre. Kan jo ikke hete Nilsen Nilsson :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får en baby... og mor heter Jensen og far heter Hansen....

Hva bør babyen hete?

Hvis de ikke blir enige?

Linda Jensen Hansen?

vi gjorde det sånt vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er de gift tar barna farens navn eventuelt med morens etternavn

som mellomnavn.

Hvis de ikke er gift så tar de bare morens etternavn.

hvorfor det??

hvilke(t) etternavn barn skal ha er da et valg som er helt uavhengig av foreldrenes samlivsform?? (en far som ikke er inne i bildet, vil det vel ikke være naturlig å bruke etternavnet til, men sånn bortsett fra det.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Eller Hansen Jensen

nemmelig!!

hva er det for tull at det skal være en bestemt rekkefølge etter kjønnet til den foreldren som hadde etternavnet?? utrolig gammeldags!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

hun lille vår har mitt pikenavn som mellomnavn. og farens som etternavn. vi er ikke gift, men det er det navnet vi begge kommer til å ha når den dagen kommer.

jeg mener på at ett barn har som regel to foreldre, derfor to etternavn. men nå sklei jeg jo litt ut av tråden her da.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de føler for. Jeg syns det er greit at etternavnet blir en "fellesnevner" i familien. Når vi gifter oss tar jeg hans etternavn, fordi hans datter allerede har hans navn, og fordi jeg syns det er veldig stas. Når vi får felles barn vil også de få hans etternavn. Det er så mange etternavn i min familie fra før, at jeg vil gjøre det litt 'enkelt og ryddig'. Har ikke noe forhold til pikenavnet mitt i den forstand. Men det ville sikkert vært annerledes dersom vi fikk barn utenfor ekteskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom jeg skal ha barn.. (kanskje ikke..)

tror jeg de skal ha ett fornavn.. og trolig to etternavn (de skal i alle fall ha mitt navn som etternavn.. og jeg tror da at min kjære har lyst at hans etternavn skal være med også..)

så da blir det en av to alternativer

- fornavn, fars-etternavn, mors-etternavn eller

- fornavn, mors-etternavn, fars-etternavn..

tror nok vi ville gå for alternativ en.. av mange grunner (som jeg ikke skal gå inn på her)

synes det er nok med ett fornavn.. men så er det det med et vist press på å kalle opp.. og da kan vi jo ende opp med et fornavn nr to for å få kalt opp med navn vi egentlig ikke er såå glad i.. (men det gjør vi vel neppe.. jeg er i alle fall ikke spes opptatt av oppkalling.. tror jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men poenget mitt her var ikke hvorvidt det er feil å hete Strand Jacobsen eller ikke. Jeg lurer bare på hva dere syns om navnet (fex)

Linda Olsen Hansen.

Hadde det fex blitt Linda Strand Hansen hadde det vært noe annet, men Olsen Hansen blir for drøyt for meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, vel....kjenner ei som heter Johnsen Jansen jeg da, men det høres vel litt snodig ut skal jeg erkjenne. Likevel er det vel vanlig at begge foreldrene vil ha litt av seg i barnets navn, og da blir det vel ofte sånn da. Det gjør ingenting liksom.

Men jeg reagerte litt på det som var skrevet lenger oppe her. Om man er gift tar man farens etternavn og er man ikke tar man morens etternavn? Hvorfor? Vi er gift og jeg har tatt hans navn som mitt etternavn, men om vi får barn skal de ha mitt navn som etternavn. Var ikke verre enn det :sjarmor: Unnskyld avsporingen...... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg personlig mener at barna bør ta mannens navn slik at det blir Linda Hansen.

Men det er jo pga. av tradisjon og mine meninger. Mye fordi gifte ofte tar mannens navn og da synes jeg det er naturlig at barna også har samme navnet.

Begge navna blir for teit synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...