Gå til innhold

Når var valpen din renslig?


crazyforgum

Anbefalte innlegg

Dere tar jo helt av jo!!

Jeg har aldri verken sagt eller gjort ting som å legge valpen i bakken. Det vi fant ut var at valpen som i utgangspunktet var dominant (ja, faktisk!) trengte en tilbakemelding på uønsket atferd også, ikke bare belønning. Det er snakk om et klyp i øret som fanger oppmerksomhet når den biter, ikke noe annet. Og her snakker vi biting og herjing ute av kontroll.

Ved renslighetstrening har vi fulgt positiv forsterkning konsekvent helt til all sunn fornuft sa at her kan han bedre. Og det kunne han! Ved at vi irettesatte han når han markerte møblene og deretter ledet han ut brått og tvert (selvsagt "kastet" vi han ikke ut!) er det nå blitt helt slutt.

Det jeg har lært meg gjennom livet er at det sjelden finnes èn løsning på alt. Noen trenger en ting og andre noe annet. Sjelden er det også at jeg henfaller til èn teori når det gjelder øvrige faglige emner. Kombinasjoner av teorier gjør at vi kan ta hensyn til hele individet/systemet.

Jeg hadde hund også for 20 år siden og ser at hunden (generelt) har det bedre i dag. Min oppriktige mening er likevel at det er gått litt for langt når jeg får så mye kritikk som jeg får for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Min elghundtispe ble husren etter ca. to uker, altså når hun var ca. 10 uker. Vi passet på å ta henne ut jevnlig, og alltid etter måltider, sovepause etc. Roste masse når hun gjorde fra seg ute. Om hun ble "fersket" inne, så sa vi ingenting, bare løftet henne ut, og rose henne når hun kom ut.

Hun hadde noen små uhell etter dette, men da som regel når hun tisset på seg av glede når vi fikk besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo sikkert bli interesant for crazyforgum når en halvvvoksen boxerhann bestemmer seg for at den vil krangle... Litt klyping i øret vil jo da fungere utmerket! NOT!

Det ville ikke overraske meg om det neste spørsmålet fra TS handler om hvordan få hunden til å gå fint i bånd og unngå at den raserer huset/leiligheten når den er alene hjemme. Men det er jo bare å klype litt i øret, så slutter jo hunden med det...

Fortsetter TS som beskrevet så vil denne hunden, desverre, havne blant de store hanhundene som legges ut på FINN under rubrikken "gis bort" før han fyller tre år. Og da gjerne med begrunnelsen at eier ikke har tid og at hunden er krevende.

Det starter gjerne med at man, pardon my french, er så dum at man tror at man f.eks. tror at en valp er dominant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bustyvel

Fortsetter TS som beskrevet så vil denne hunden, desverre, havne blant de store hanhundene som legges ut på FINN under rubrikken "gis bort" før han fyller tre år. Og da gjerne med begrunnelsen at eier ikke har tid og at hunden er krevende.

Aller helst har man "plutselig" fått "allergi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her snakker vi biting og herjing ute av kontroll.

Hvorfor tillater du at det går så langt at du føler at du ikke kan kontrollere det? Og hvis det har gått så langt, så er det din/deres skyld, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo sikkert bli interesant for crazyforgum når en halvvvoksen boxerhann bestemmer seg for at den vil krangle... Litt klyping i øret vil jo da fungere utmerket! NOT!

Det ville ikke overraske meg om det neste spørsmålet fra TS handler om hvordan få hunden til å gå fint i bånd og unngå at den raserer huset/leiligheten når den er alene hjemme. Men det er jo bare å klype litt i øret, så slutter jo hunden med det...

Fortsetter TS som beskrevet så vil denne hunden, desverre, havne blant de store hanhundene som legges ut på FINN under rubrikken "gis bort" før han fyller tre år. Og da gjerne med begrunnelsen at eier ikke har tid og at hunden er krevende.

Det starter gjerne med at man, pardon my french, er så dum at man tror at man f.eks. tror at en valp er dominant.

:fnise: Jeg humrer litt her jeg sitter. Dere tar det så langt ut av proposjoner at jeg skulle ønske dere kunne sett oss i "aksjon". Vi får stort sett alltid skryt av folk når vi er ute på tur eller trener.

Som jeg har sagt tidligere trener vi i all hovedsak med positiv forsterkning som virkemiddel. Roligøvelse og diverse avledningsmetoder har vært flittig brukt for å slippe "den grusomme volden; et klip i øret" vi av og til bruker som siste og absolutt virkningsfulle utvei.

Selv om han er liten går han så pent i band at det er en fryd, vi har trent fra dag 1, og han drar kun i bandet når det er noe spennende. Han er godt sosialisert overfor folk (hopper ikke) og dyr (katter, hunder og hester) og kommandoer som sitt, dekk, bli, gå på plassen din, vent, og en mengde triks sitter godt. Mye av treningen er ved klikkertrening, som jeg regner med dere vet er KUN basert på hundens egen vilje til å prestere. Jeg må også legge til at hunden ALDRI har rasert eller ødelagt noe hjemme. Vi er nøye med å stimulere både kropp og sjel

Å skrive et slikt innlegg som det over synes jeg er direkte frekt. Hunden min/vår har det så bra som noen kan ha det. Å anntyde at vi kommer til å måtte omplassere han fordi vi er så på jordet og misshandler hunden med VOLD er horribelt. Snakk om å få en fjær til å bli til ti høns.

Nå legger jeg denne debatten bak meg og tar hunden med meg i seng :natti: Dere får nyte deres hunder og perfekte hundehold, så skal jeg kose meg med min verdens beste lille hund :rødme:

Endret av crazyforgum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tillater du at det går så langt at du føler at du ikke kan kontrollere det? Og hvis det har gått så langt, så er det din/deres skyld, eller?

Syntes du er rimelig frekk! Du antyder jo at TS er inkompetent når det kommer til hundehold. Mulig du er ekspert på hunder, men du har jo aldri møtt hverken hunden eller eier, og ikke sett hvordan de kommuniserer, så hvordan kan du sitte der å legge all skyld på TS fordi hunden biter og herjer?

Veldig mye av en hunds oppførsel er eier skyld JA, men ikke ALT! Alle hunder er forskjellige, noen er man heldige med og er utrolig lette, mens andre krever mer. Har selv hatt to; en som var helt VILL når vi fikk den, som skulle "ta" alt og alle, den andre var rolig fra starten av. Ikke alle hunder er som DIN!

Ganske drøyt at du også nevner at TS sikkert snart kommer til å spørre om div. andre problemer han får med sin hund. Veldig hyggelig og motiverende du er! Nå skriver han inn her for å få råd, som også viser at han bryr seg hunden sin, og så sier du sånt?

Tror jeg ville blitt ganske lei meg om noen slengte ut kommentaren "hunden din ender vel opp på finn om et par år under "gis bort" når jeg gjorde det beste jeg kunne. Huff nei, snakk om å virkelig prøve å dra noen ned i søla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden min hund var valp, men jeg husker at han ble utrolig fort husren. Vi fikk ham da han var 8 uker, og det var ikke mange dagene før han bare tisset og bæsjet ute. Samme med den første bikkja, utrolig fort husren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...