Gå til innhold

Når var valpen din renslig?


crazyforgum

Anbefalte innlegg

Åå, jeg vet så altfor godt hvordan du har det.

Husker når jeg selv fikk valp. Hun kom til oss da hun var ca 11 uker..

Jeg så ingen ende på det. Gikk ikke an å snu seg bort 1 sek.

Det var vår første hund, så vi hadde ikke så veldig peiling, men da vi fant ut ar rutiner er det som skal til, skal jeg si det fort fikk en vending!!

La hunden få MASSE lufting..

-når dere våkner

-etter mat

-etter lek

-etter søvn

og for hver gang du tenker at det snart kommer til å skje noe igjen! =)

Rutiner rutiner rutiner er det som gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen... Jeg har en på snart 8 mnd, og hun er ENDA ikke husren :sur:

Jeg kjefter aldri på henne, men tar henne ut når jeg fersker henne, men ofte ser jeg det jo lenge etter hun har gjort det. Ellers lufter vi ofte, og da tisser hun, så går det en halvtime, så tisser hun igjen, uten å ha drukket noe.. :murvegg:

Min er selskaps hund da, og de bruker jo litt tid. Hva slags hund har du? Den på bildet ser veldig søt ut :)

:hund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en boxer, altså ikke den på bildet, men han er minst like søt :sjarmor: .

I det siste har jeg begynt å skjenne litt når jeg fersker han - og så bære rett ut. Jeg mener å se at han trenger korrigering på husregler, BÅDE positivt og negativt.

I starten var det KUN ros som gjaldt og han holdt bl.a på å spise oss opp!! Etter at vi er blitt enda tydeligere enn ignorering går det bedre med bitingen, og jeg håper det samme med rensligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Da jeg fikk min valp, var hun mer eller mindre husren. God trening hos en flott oppdretter sørget for det :)

I tillegg til å alltid ta henne ut etter søvn, mat, drikke, lek osv. la jeg aviser på gulvet. Hun var vant til det fra oppdretter, og gikk alltid på avisen da hun måtte tisse inne. Jeg flyttet avisen nærmere døren, og når hun gikk på avisen, løp jeg ut med henne slik at hun tisset der. Også sa jeg alltid "tisse" når hun tisset, så etter en stund kunne hun tisse på kommando :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen... Jeg har en på snart 8 mnd, og hun er ENDA ikke husren :sur:

Jeg kjefter aldri på henne, men tar henne ut når jeg fersker henne, men ofte ser jeg det jo lenge etter hun har gjort det. Ellers lufter vi ofte, og da tisser hun, så går det en halvtime, så tisser hun igjen, uten å ha drukket noe.. :murvegg:

Min er selskaps hund da, og de bruker jo litt tid. Hva slags hund har du? Den på bildet ser veldig søt ut :)

:hund:

Samme hos oss... Miniatyrhundene skal visst være vanskelige :(

Min er som sagt ett år, og vi har ennå "uhell" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk min valp, var hun mer eller mindre husren. God trening hos en flott oppdretter sørget for det :)

I tillegg til å alltid ta henne ut etter søvn, mat, drikke, lek osv. la jeg aviser på gulvet. Hun var vant til det fra oppdretter, og gikk alltid på avisen da hun måtte tisse inne. Jeg flyttet avisen nærmere døren, og når hun gikk på avisen, løp jeg ut med henne slik at hun tisset der. Også sa jeg alltid "tisse" når hun tisset, så etter en stund kunne hun tisse på kommando :ler:

Hørt om andre som har lært hunden dette også, rart hva de kan lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at det er veldig individuelt. Foreldrene mine har hatt engelsk Cocker Spaniel gjennom flere år og det har variert velig fra hund til hund. Den forrige valpen deres var så godt som renslig da de fikk ham 8 uker gammel, mens valpen de fikk på forsommeren i år ble først renslig ved ca. 6 måneders alder. Da "løsnet" det bare plutselig, uten at vi egentlig har forstått hvorfor han plutselig fant ut at han skulle gå til døra å pipe om han måtte gjøre fra seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han blei rein 5 dager etter han kom i hus, henta han når han var 7uker5dager.

hun blei rein 5 dager etter hun kom i hus, fikk ho som voksen hund.

har også trent 4 andre hunder med nøyaktig samme resultat.

måten jeg gjør det på er tåpelig mye ros, (halve byen roper bommelim å bommelom til meg)gir masse godteri å yndlingsleiken, bruker det hver hund setter mest pris på, å ikke minst går ofte ut og går aldri tur før tisset ferdig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker faktisk ikke om min valp var 8 eller 12 uker da jeg fikk henne, hun var en omplasseringshund (de fikk en tispe med kull). Men det tok meg ca en måned å få henne husren. Hun var en collieblanding. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er endelig valpen renslig :danse: Han er 4 mnd og en uke.

Jeg er hellig overbevisst om at det som hjalp var at vi "tok" han hver gang han gjorde noe inne. Akkurat som om bitingen er borte etter at vi begynte å klipe han i øret hver gang han bet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si dere er heldige at valpen har blitt stueren til tross for at dere "tok" han når han gjorde fra seg inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si dere er heldige at valpen har blitt stueren til tross for at dere "tok" han når han gjorde fra seg inne.

Ja det kan du godt si, men jeg er hellig overbevist om noe annet. Når det gjaldt tissing inne gikk han på slutten rundt og markerte møblene rett foran øynene på oss. Valpen er dominant (selv om mange sier at valper ikke er det ...) og selv veterinæren kommenterte det. Der fikk vi også råd om hvordan håndtere atferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må din valp ha blitt kjønnsmoden ekstremt tidlig, hvis den markerte i en alder av fire måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må din valp ha blitt kjønnsmoden ekstremt tidlig, hvis den markerte i en alder av fire måneder.

Løfter på foten og skvetter på alle hjørner iallefall :jepp: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skjenner heller aldri på valpen, bare bærer han ut. Som regel er det mellom 4-6 uhell om dagen.

I den andre tråden om holdninger til hund forteller du at du legger den i bakken for å fortelle at du er sjefen. Og om tissing sier du;

"Jeg straffer han ved å snakke bestemt og løfte den rett ut på verandaen. Ikke ille, bare effektivt."

"Likeså blir den "kastet" ut når den ser på meg og tisser inne."

Når du hevder i startinnlegget at det ikke er sånn så tror jeg du vet godt selv hvor skoen trykker?

Forøvrig så er det helt normalt at valper på 13 uker tisser inne. Men slik du beskriver akkurat denne situasjonen høres det ut som du ikke har greid å lære valpen en alternativ rutine, fordi tissing forbindes med stress og kjeft og å bli kasta ut.

Alle mine valper har vært helt stuereine fra 12-15 uker. Mannen min sin hund (før han møtte meg) var uberegnlig opp til han var året, fordi mannen min ikke visste bedre og straffet han når han gjorde noe inne. Han lærte ikke å gå til døra før han var godt voksen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hellig overbevisst om at det som hjalp var at vi "tok" han hver gang han gjorde noe inne. Akkurat som om bitingen er borte etter at vi begynte å klipe han i øret hver gang han bet.

:murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Straff bortkastet. De fleste hunder vil ikke tisse inne når de klarer å holde seg. Det eneste som hjelper på å få en trygg hund er å bruke ros. Jeg mener at å straffe en valp for å ha uhell inne er det samme som å gjøre den utrygg på eier og at det vil gjøre det mer vanskelig å trene lydighet senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder var renslige rundt 15 ukers alder,også på natten (for det meste) Var ute etter mat/drikke , etter soving og lek. Ble mange hyppige småturer ut i starten :hund: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten spisshund. Den var husren da jeg fikk den, 8 uker gammel.

Det er kanskje noe med spisshunder? Familien min har hatt mange større spisshunder oppigjennom årenes løp, og alle unntatt en har vært husrene allerede da de kom i hus, det vil si da de var mellom syv og åtte og en halv uker gamle. Det naturligvis forutsatt at de ble tatt med ut hver gang de hadde sovet, spist eller lekt, men nesten alle har sovet natta gjennom uten behov for lufting helt fra vi fikk dem.

Det har bare tatt litt lengre tid å få dem til å skjønne at andres hus også er tissefrie soner, men det har også vært i boks etter en måned eller to.

Vi har for øvrig ikke trent noe spesielt, bare tatt med valpen ut i nevnte tilfeller og noen ganger ekstra (totalt en gang i timen så lenge valpen var våken første 1-2 uker), som regel latt den gå ut døra selv, og rost med stemme og kroppsspråk hver gang de gjør fra seg ute (eller, med forrige valp sluttet jeg med det da valpen var nærmere fire måneder og så rart på meg som om jeg var helt idiot da jeg roste henne for noe som for henne var en selvfølge :P ).

Men andre hundetyper har gjerne vanskeligere for å bli husrene, så man skal ikke miste motet bare fordi det går en måned eller tre. Det man derimot kan gjøre er å søke gjennom trådene om valper på canis.no for å få nye tips til mer effektiv dotrening. Og ta med en urinprøve til veterinær om valpen tisser inne svært ofte, spesielt tispevalper har lett for å få urinveisinfeksjon og har da ingen kontroll over vannlatingen.

Når det gjelder å påføre hunden smerte, lar jeg la Flaca og Tabris tale for meg...

Hilsen S. Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var en sånn hund som aldri tok hintet, han var ikke stueren før han var godt og vel 8 måneder. Men med 40 minus skjønner jeg han egentlig godt, ikke deilig å skulle ut da. Men til slutt, med masse ros og oppmuntring så tok han det til slutt, så selv om det kan virke umulig så fortsett med å rose hunden, aldri aldri "ta ham" det er ikke nødvendig i det hele tatt.

Vi har bare hatt ett uhell det siste året og det var da jeg tok inn juletreet, han får jo lov til å tisse på trær ute og skjønte ikke helt at nå var det plutselig ikke lov å tisse på trær, skakke være lett :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...