Gå til innhold

Er dette dyremisshandling?


CocoPiaf

Anbefalte innlegg

Det kan jo hende at katten har et annet helseproblem i tillegg til vekten, og at turer i bånd er den eneste måten å få katten til å mosjonere på? Hvis den har store problemer med å gå, så er det ikke sikkert at den ville gått på tur frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du har vel rett.

Har forøvrig ikke sett en eneste katt gå i bånd, men betyr jo ikke at det ikke gjøres

Vi har av og til med kattungen vår ut i bånd. Dette fordi han er for liten til å gå ute alene foreløpig, og at han skal få seg litt luft, og bli kjent med omgivelsene her til han får gå ut på egenhånd.

Tror heller ikke det er uvanlig at folk med rasekatter går ute med pus i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Vi har av og til med kattungen vår ut i bånd. Dette fordi han er for liten til å gå ute alene foreløpig, og at han skal få seg litt luft, og bli kjent med omgivelsene her til han får gå ut på egenhånd.

Tror heller ikke det er uvanlig at folk med rasekatter går ute med pus i bånd.

Da må man i tilfelle lære de opp til å gå i bånd fra de er små. Nytter ike å prøve det første gang på en sta voksen katt iallefall. heheh

Men det jeg sa om at atten kanskje hatet å gå i bånd, prøvde bare å komme med en alternativ forklaring på at den gikk så sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man i tilfelle lære de opp til å gå i bånd fra de er små. Nytter ike å prøve det første gang på en sta voksen katt iallefall. heheh

Men det jeg sa om at atten kanskje hatet å gå i bånd, prøvde bare å komme med en alternativ forklaring på at den gikk så sakte.

Hadde vi prøvd å ha bånd på eldstemann her så hadde det nok blitt baluba ja :skratte: Han er ikke liten av seg, og jeg ser for meg at TS sitt scenario fort kunne blitt ganske likt her. Nå skal det sies at eldstemann her er i god form, han hopper fra gulvet og rett opp på kjøkkenbenken. Fra bakken og rett opp på terrassegelenderet. Han leker og løper med lillebroren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt vi vet, så er dette en kennel katt. Som han har adoptert til tross for sin store størrelse og helseproblemer.

Kanskje han trener den til å gå i bånd så den kan være ute hvertfall litt å få trimmet iløpet av dagen.

Kanskje han har påkostet seg store veterinær regninger for å få denne katten på rett spor igjen.

Når vi først skal sitte her å fantasere opp hva som KAN ha skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hadde vi prøvd å ha bånd på eldstemann her så hadde det nok blitt baluba ja :skratte: Han er ikke liten av seg, og jeg ser for meg at TS sitt scenario fort kunne blitt ganske likt her. Nå skal det sies at eldstemann her er i god form, han hopper fra gulvet og rett opp på kjøkkenbenken. Fra bakken og rett opp på terrassegelenderet. Han leker og løper med lillebroren.

Min katt var også så sprek, men så snart vi prøvde med bånd ble den plutselig i veldig "dårlig form"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

När vi skaffade kattunge för många, många år sedan så gick vi ut med den i koppel, helt enkelt för att hon inte skulle gå vilse i det nya området. Hon var blind på ena ögat och sjuk sedan födseln, så hon var ett ganska lätt byte för rovdjuren här (vi bor precis vid en nationalpark där det finns både örnar och falkar). Så för mig var det självklart att ha henne i koppel till en början! Sedan när hon vuxit till sig lite och lärt sig hitta i området fick hon gå ut så mycket hon ville..

Jag förstår också att folk som bor i lägenhet har katten i koppel. Har man ingen kattlucka eller någon annan möjlighet för katten att faktiskt komma in igen så finns det ju inte så många alternativ egentligen. Nu är det ju ganska dumt att skaffa katt när man bor i lägenhet, men en del flyttar ju med katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jag förstår också att folk som bor i lägenhet har katten i koppel. Har man ingen kattlucka eller någon annan möjlighet för katten att faktiskt komma in igen så finns det ju inte så många alternativ egentligen. Nu är det ju ganska dumt att skaffa katt när man bor i lägenhet, men en del flyttar ju med katten.

Katter trenger ikke katteluke for å komme seg ut og inn. De sier ifra om de vil ut eller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter trenger ikke katteluke for å komme seg ut og inn. De sier ifra om de vil ut eller inn.

Det hjelper lite om katten står nede på gateplan og sier i fra at den vil inn, om man bor i 3. etasje i en blokk med smekklås på døra nede. Der vi bodde før hadde vi ikke hatt mulighet til å høre inne i leiligheta om kattene sto ute og ville inn. Det kombinert med litt vel mye trafikk rett utafor døra gjorde at pusene der måtte være innekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann i gata går med katten sin i bånd, og det er den største katta jeg noen gang har sett..!

Pusen er så stor at mannen står rolig mens den går, for den går så sakte. Ser ut til at den er for stor til å klare å gå ordentlig.

Dette kan da umulig være bra for katten?? Kjenner jeg blir skikkelig provosert hver gang jeg ser ham går tur med katten sin. :kjefte:

For alt du vet har denne mannen adoptert katten, eller kanskje det er den gamle bestefaren/moren sin katt som han prøver å slanke.

Å gå tur med rolige katter i bånd er ikke dyremishandling, tvert i mot er det god stimuli for dyret å få nye inntrykk nå og da.

Om mannen derimot har overforet katten sin er det et tilfelle av den vanligste typen dyremishandling i Norge - kan du ikke slå av en prat med ham neste gang du ser han? Det er jo en ice breaker med katt i bånd uansett..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det hjelper lite om katten står nede på gateplan og sier i fra at den vil inn, om man bor i 3. etasje i en blokk med smekklås på døra nede. Der vi bodde før hadde vi ikke hatt mulighet til å høre inne i leiligheta om kattene sto ute og ville inn. Det kombinert med litt vel mye trafikk rett utafor døra gjorde at pusene der måtte være innekatter.

åja sånn og forstå, men om man bor i et så traffikert område bør man vel helst ha innekatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja sånn og forstå, men om man bor i et så traffikert område bør man vel helst ha innekatt?

Det er vel litt forskjell på katter hvor mye respekt de har for bilene og kansklje? Men ja, våre var innekatter. Og det hadde de vert der om vi hadde hørt de utefra når de ville inn og. Hovedvei rett utafor ytterdøra er ikke akkurat kattevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ikke noe problem å gå med katter i bånd. Bare man tar seg tid til å lære de. Hunder må læres opp de også faktisk :gjeiper:

Min katt gikk fint i bånd og satte pris på å ha meg i andre enden av tauet om vi var på fremmede steder. Da følte hun at vi var knyttet sammen. Men hun gikk fint løs på tur med oss også. Gikk ofte turer med henne i skogen. Hun var en katt, som fikk gå ut og inn som hun ville, men satte mer pris på å gå med oss.

Samme med katten vi har nå. Hun følger gjerne med når vi går tur med hunden. Da må vi holde oss i skogen for vi vil ikke ha henne ned til veien (bor i skogen nå)

Men jeg synes mange er for forutintatte når det gjelder å pålegge andre stempel som dyremisshandler uten å ha grunnlag for sine påstander... det er ofte en grunn for at dyret blir behandlet som det er og at det er som det er. Ikke sleng ut av dere "åååå enn forbanna dyremisshandler" uten å ha grunnlag for påstanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter trenger ikke katteluke for å komme seg ut og inn. De sier ifra om de vil ut eller inn.

Ska du ge katten en mobiltelefon då eller? Inte en chans att man hör katten om man bor på andra, tredje, eller fjärde våningen, om du inte sitter på balkongen hela dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Ska du ge katten en mobiltelefon då eller? Inte en chans att man hör katten om man bor på andra, tredje, eller fjärde våningen, om du inte sitter på balkongen hela dagen. ;)

Jamen bor man slik må man jo ha innekatt. Jeg tenkte om man bodde i en kjellerleilighet i et hus eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er idotisk og i det hele tatt gå på tur med en katt i bånd :filer:

Hvorfor det? Som jeg har skrevet tidligere i tråden her, vi har med kattungen vår ut i bånd fordi han er for liten til å gå ut alene, og for at han allikevel skal få seg litt luft, og bli litt kjent i omgivelsene før han slippes ut på egenhånd. Hva er idiotisk med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å bli stemplet som dyremishandler her inne... Men jeg må få lov å forklare litt om det å ha en feit katt. Jeg har fire katter, bor landlig til og har langt til naboene. Tre av kattene er normalvektige. Den siste begynner å bli smellfeit! De tre normalvektige liker seg best hjemme på tunet og er aktive med å fange mus og rotter. De er skikkelige sofagriser i tillegg. Den feite derimot, vandrer 4-5 km fordi han vet at "naboen" der har mat ute til sine katter. Så tar han enda ei runde og får mat diverse andre steder. Katten er meget aktiv og frisk katt selv om han er feit. Hvis jeg skulle holdt denne katten inne for å slanke den, så ville den blitt ulykkelig! Blir katten mer passiv, så selvsagt må den ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Som jeg har skrevet tidligere i tråden her, vi har med kattungen vår ut i bånd fordi han er for liten til å gå ut alene, og for at han allikevel skal få seg litt luft, og bli litt kjent i omgivelsene før han slippes ut på egenhånd. Hva er idiotisk med det?

Greit med kattunger som ikke har lært seg til å gå ute ordentlig, men voksne katter som fint greier å gå på egenhånd det er dumt det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med kattunger som ikke har lært seg til å gå ute ordentlig, men voksne katter som fint greier å gå på egenhånd det er dumt det :sjenert:

Et eksempel til da, om man bor rett ved en veldig traffikert vei, uten noen sikre utemuligheter til katten, samt at denne så absolutt ikke respekterer biler. Hva er best da, å slippe den ut på egenhånd? Ha den som innekatt? Eller å å ha vendt den til bånd fra den var liten, og gå regelmessige turer?

Vi skaffa ikke katt da vi bodde rett ved tungt traffikert vei. Kona hadde kattene fra flere år før vi traff hverandre, og så flytta de inn til meg, ved denne traffikerte veien. Hadde kattene da vert vandt med bånd fra de var små, hadde vi gått tur med de i bånd, uansett hvor teit folk måtte mene det så ut. Dessverre var de ikke vandt med bånd, dermed ble løsninga at de måtte være innekatter. Eldstemann døde like før vi flytta. Han andre trives med å være ute innimellom, og den nye kattungen skal bli vandt med bånd.

Av og til er det praktisk at pus er vandt med bånd. Tenk f.eks om man skal reise med pus, og helst skal ha den litt ut av buret for å strekke på beina, og få gått på do. Lite praktisk da om pus stikker av midt i ukjent territorium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...