Gå til innhold

Er dette dyremisshandling?


CocoPiaf

Anbefalte innlegg

En mann i gata går med katten sin i bånd, og det er den største katta jeg noen gang har sett..!

Pusen er så stor at mannen står rolig mens den går, for den går så sakte. Ser ut til at den er for stor til å klare å gå ordentlig.

Dette kan da umulig være bra for katten?? Kjenner jeg blir skikkelig provosert hver gang jeg ser ham går tur med katten sin. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

En mann i gata går med katten sin i bånd, og det er den største katta jeg noen gang har sett..!

Pusen er så stor at mannen står rolig mens den går, for den går så sakte. Ser ut til at den er for stor til å klare å gå ordentlig.

Dette kan da umulig være bra for katten?? Kjenner jeg blir skikkelig provosert hver gang jeg ser ham går tur med katten sin. :kjefte:

Dyremishandling definitivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge katten får gå i eget tempo og mannen ikke stresser syns jeg at det er bedre at katten beveger seg litt, enn at den ligger inne hele dagen uten mosjon.

Dyreplageriet her ligger i at han har matet katten slik at den har blitt så feit som den er. :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Det er dyreplageri å la et dyr bli overvektig, men som regel så er det ikke bevisst dyreplageri. Eiere ønsker gjerne det beste for dyret, det blir bare feil.

Det kan hende at denne mannen er i kontakt med dyrlege allerede. Han kanskje får god hjelp, men det tar lang tid å få et dyr til å gå ned i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dyremishandling definitivt"?

Hvilken del av dette er det du mener er Dyremishandling definitivt ?

Det faktum at han faktisk mosjonerer katten sin, eller at den er stor?

Selv synes jeg det er vanskelig å si om det er dyremishandling, man skal ikke ta for lett på å kalle alt for det. Katten mater seg selv, så det er da i utgangspunktet bra at mannen tar med katten ut på gåtur da katten mest sannsynlig er innekatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

"Dyremishandling definitivt"?

Hvilken del av dette er det du mener er Dyremishandling definitivt ?

Det faktum at han faktisk mosjonerer katten sin, eller at den er stor?

Selv synes jeg det er vanskelig å si om det er dyremishandling, man skal ikke ta for lett på å kalle alt for det. Katten mater seg selv, så det er da i utgangspunktet bra at mannen tar med katten ut på gåtur da katten mest sannsynlig er innekatt...

At eieren har overfora katta si. Katten klarer ikke å begrense matinntaket sitt. Den kan ete til den spyr. Det er eieren sitt ansvar at katten får i seg riktig kost. Den katten kommer til å dø av hjertesykdom eller noe annet som resultat av alvorlig overvekt.

Katten mater ikke seg selv. Eieren har maten oppi skåla. Tviler på at den katten bare får mat som er beregnet på katter

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten mater seg selv, men det er eieren som regulerer hvor mye mat som blir gjort tilgjengelig for katten. Spesielt siden dette trolig er innekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Katten mater seg selv, men det er eieren som regulerer hvor mye mat som blir gjort tilgjengelig for katten. Spesielt siden dette trolig er innekatt.

Katten spiser selv. Eieren gir katten maten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Er katten overvektig? Eller er det bare en stor katt??

At han går tur med katten, ser jeg virkelig ingen problemer med. Heller det enn innekatt. Synes det høres ut som han tar vare på katten jeg.

Men er den ekstremt overvektig, så er det dyremisshandling ja.

Sikker på at det ikke er en Main Coon? De er rimelig svære de kattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Main Coone og enkelte andre raser kan se jævlig (unnskyld uttrykket) digre ut.

Så en ekte norsk skogskatt en gang, jeg var sikker på at den var smellfeit, men når jeg kjente på den så kjentes den helt normal ut, kanskje bittelitt stor, men dette var i februar og katten hadde vært mye innendørs siden desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er katten overvektig? Eller er det bare en stor katt??

At han går tur med katten, ser jeg virkelig ingen problemer med. Heller det enn innekatt. Synes det høres ut som han tar vare på katten jeg.

Men er den ekstremt overvektig, så er det dyremisshandling ja.

Sikker på at det ikke er en Main Coon? De er rimelig svære de kattene.

eni med deg.

kattene mine var litt overvektige og jeg kjøpte diett for til dem, de er nå nede i "normalvekt" dvs 2-3 kg på minsten og 5 kg på elstemann.

raser har mye og si på vekten.

main coon er en tung og stor pus og veier normalt ca 10 kg, andre store katter er brittisk korthår, norsk skogkatt og sibirkatt disse er normalt store katter. og ikke innen for "normalen" som mange vil si.

så ja er katten liten av rase og eieren bare forer på så ja da blir det litt dyremisshandling.

det ser ut som at TS mener det kan være det men jeg tror ikke det, han tar med katten ut i bånd og lar den gå i sitt tempo. gi han et par måneder så er sikker ting mye bedre. han er vel en liten pusur :P

"elsk meg, mat meg, aldri forlat meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är djurmisshandel att låta ett djur bli så överviktigt att det blir handikappat (alltså att det inte kan bevege sig ordentligt eller får andra hälsoproblem på grund av övervikten).

Ibland får katter (och hundar också för den delen) problem med vikten i samband med kastrering. De blir oftast lugnare efter en kastrering, men äter lika mycket som innan. Det kan vara svårt som ägare att veta precis hur mycket djuret behöver, men oftast märker man ju om djuret går upp i vikt och kan göra något åt det ganska snabbt.

Tyvärr finns det många ägare där ute som behandlar sina husdjur som bebisar som behöver konstant kärlek, mat och ömhet. Visst behöver de kärlek, men att ge dem mer mat än de behöver är faktiskt raka motsatsen än omtanke. Så de allra flesta menar väl, men ibland blir det bara fel.

Jag tycker att det är jättebra att han är ute och går med katten i alla fall! Då är han förmodligen medveten om kattens hälsoproblem och försöker göra något åt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Desto bedre er det vel at eieren gjør noe med overvektsproblemet?

Er ikke sikkert han gjør det bare fordi han gikk en liten tur med katten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den stor eller feit?

Jeg har en Maine Coon. Han er høy og lang, men ikke tykk. Nå som vinterpelsen har kommet ser han mye kraftigere ut, men tror ikke folk vil si han er tykk. Bare stor!

Vil ikke kalle det dyreplageri hvis katten er vant til å gå i bånd og ikke er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop28

Er den stor eller feit?

Jeg har en Maine Coon. Han er høy og lang, men ikke tykk. Nå som vinterpelsen har kommet ser han mye kraftigere ut, men tror ikke folk vil si han er tykk. Bare stor!

Vil ikke kalle det dyreplageri hvis katten er vant til å gå i bånd og ikke er overvektig.

Les hva ts skriver. Katten klarte såvidt å gå..

Men KAN jo hende at det var fordi katten hater å gå i bånd. Katter pleier jo vanligvis ikke å gå i bånd. Vi hadde en katt vi prøvde det med men hun la seg ned og nekta å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Les hva ts skriver. Katten klarte såvidt å gå..

Men KAN jo hende at det var fordi katten hater å gå i bånd. Katter pleier jo vanligvis ikke å gå i bånd. Vi hadde en katt vi prøvde det med men hun la seg ned og nekta å gå.

Nå er det jo vanskelig å vite hva TS mener med "klarte nesten ikke å gå".

Folk har en tendens til å se hva de vil.

Jeg har blitt anmeldt for dyreplageri jeg også, fordi naboen mente jeg drev med hundekamper.

Du skjønner, vi stod i hagen min, jeg og noen venner. Vi hadde sluppet hundene løse for å leke ... dette var da 1 blandingshund, 2 dobermann og 3 rottweilere. De lekte som hunder gjør, med mye lyd og mye action.

Det hele endte med 4 politibiler i gårdsplassen og en uttrykningsleder som holdt på å flire seg ihjel når han så denne såkalte "hundekampen"

Så jeg ville vært forsiktig med å tro på hva andre sier og mener at de ser...det har jeg erfart ;)

(og joda, det er mange som går turer med kattene sine, både med og uten bånd )

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva ts skriver. Katten klarte såvidt å gå..

Men KAN jo hende at det var fordi katten hater å gå i bånd. Katter pleier jo vanligvis ikke å gå i bånd. Vi hadde en katt vi prøvde det med men hun la seg ned og nekta å gå.

Er klar over det. Det er derfor jeg spør om den er feit. Noen katter kan ikke gå i sele fordi de ikke liker at noe er under magen. Da går de rart og det kan se ut som de har vondt. De vil som du sier bare legge seg ned eller ha en krypende, rar gange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Nå er det jo vanskelig å vite hva TS mener med "klarte nesten ikke å gå".

Folk har en tendens til å se hva de vil.

Jeg har blitt anmeldt for dyreplageri jeg også, fordi naboen mente jeg drev med hundekamper.

Du skjønner, vi stod i hagen min, jeg og noen venner. Vi hadde sluppet hundene løse for å leke ... dette var da 1 blandingshund, 2 dobermann og 3 rottweilere. De lekte som hunder gjør, med mye lyd og mye action.

Det hele endte med 4 politibiler i gårdsplassen og en uttrykningsleder som holdt på å flire seg ihjel når han så denne såkalte "hundekampen"

Så jeg ville vært forsiktig med å tro på hva andre sier og mener at de ser...det har jeg erfart ;)

(og joda, det er mange som går turer med kattene sine, både med og uten bånd )

Ja du har vel rett.

Har forøvrig ikke sett en eneste katt gå i bånd, men betyr jo ikke at det ikke gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...