Gå til innhold

Er det bare jeg som synes det norske helsesystemet er både dyrt og dårlig?


Gjest Ida

Anbefalte innlegg

Jeg har pollenallergi i pollen sesongen må jeg ta to Aerius tabletter og en Kestine selv om jeg ikke er ute og gjør alt for å holde meg unna pollen. Besvimer jeg ofte og får store pusteproblemer så epi penn blir derfor ofte brukt..

Før fikk jeg medisinene dekket på resept, men det var før staten bestemte at det bare var de billigste allergi medisinene som blir dekket. Selv om både jeg og min lege viste de billige ikke ville fungere på meg da jeg hadde prøvd dem før måtte jeg likevel prøve de på nytt.

Jeg kjøpte de og måtte prøve de en hel måned det endte med flere akutte sjukehus innleggelser. Alt etter et par uker så sendte min lege søknad til nav om at jeg skulle få min medisn dekket. Vi fikk svar om at den måtte prøves en måned først. Den ble prøvd en måned og det var akutte sykehus innleggelser oftere en det er dager i måneden. Legen min kunne likevel bare søke om at en av de skulle bi dekket ikke både aerius og kestine… Hun sa hun viste at jeg trengte begge men at reglverket var slik.

Pga at jeg tar så mye allergi medisin får jeg svært lite spytt i munnen i perioder jeg kan jeg få så mye som 8 hull i løpet av våren og sommeren. Det blir jo ikke dekket på noen måte men istedenfor svært dyrt.

Ellers så sliter jeg også med virkelig store menssmerter som jeg kan besvime av. Naproksen hjelper meg mye men en kan ikke få det på resept mot menssmerter! Nei for det er nemlig ikke grunn bra nok det hadde det vært hva som helst av andre smerter hadde det vært ok men ikke menssmerter. Jeg kan heller ikke få naproxen på resept selv om jeg besvimer pga smertene.

Jeg ser også dårlig og briller og har brukt briller hele livet mitt noe moren min måtte betale dyrt for da jeg var barn.

Så hva dekker egentlig staten for min del? De har dekket mine sykehusopphold ja.. Jeg er selvsagt takknemmelig for at vi har sykehus og bra ambulansepersonell i Norge. Men jeg måtte da bare også akutt på sykehuset i den perioden jeg skulle prøve den billige medisinen, altså hadde jeg ikke blitt anbefalt det hadde jeg heller ikke gjort det. Men det er betryggende og vite at jeg vertfall har krav på en av de medisinene jeg trenger, og det er betryggende og ha et papir der det tydelig står at jeg trenger medisnene mine.

Men er jeg i utlandet selger de ofte de medisinene jeg bruker som aerius for under 30 kr pakken her hjemme koster samme pakken omtrent 10 ganger så mye. Og da kan en jo begynne og lure på hvor pengene går hen. Og ja det er akuratt den samme medisinen.

Egentlig så synes jeg det er provoserende at alle mener at det norske helsesystemet er så mye bedre. Om en sammenligner det med andre land synes jeg heller ikke det norske helsesystemet er så mye bedre da de i andre land vertfall ikke prøver og late som om det er sååå bra og gratis.

I usa for eksempel der prøver en ikke og late som om medisiner og legehjelp er gratis men folk vet at det er dyrt og forsikrer seg og sparer. I Norge gjør en ikke det og en må stå i lange helsekøer og ofte blir en henvist til den billigste behandlingen.

Og selv om det for eksempel er billig og operere et kne så er det jo dyrt og ikke kunne jobbe i et år..

Da er det ofte billigere og betale la oss si 50 000kr for og operere det kneet enn og ikke kunne jobbe i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette er horribel sutring.

Skam deg.

Forresten - går du på medisiner som forverrer tannhelsen din (nedsetter spyttproduksjon f.eks.) så har du rett på å få tannlegebehandlingen dekket. Hurra for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er horribel sutring.

Skam deg.

Forresten - går du på medisiner som forverrer tannhelsen din (nedsetter spyttproduksjon f.eks.) så har du rett på å få tannlegebehandlingen dekket. Hurra for deg.

Nei ikke nå lengre. Det er bare de som har vært i kontakt med pskykiatrisk helsetjeneste eller psykolog i minst 6 måneder som har rett til å få dekket tannlegebehandling.

Det kom nye regler 1. januar i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette bare virker som sutring men det var nok for at jeg valgte meg selv som eksempel jeg synes det får mye større følger for mange andre.

For eksempel de som står i helse kø og må opereres før de kan jobbe. Og når de må stå i kø i over et år så er det et stort økonomisk tap for de selv om opperasjonen er gratis.

Jeg synes det er veldig dumt at det er så lett og falle mellom to stoler for det er mange som tror at helsesystemet er gratis.

jeg ønsker ikke at noen skal synes synd på meg for det er det ikke. Poenget var at for eksempel med allergi medisin det blir jo mye dyrere for samfunnet at folk ikke får skrevet ut den medisinen de trenger, men istedenfor blir innlagt på sykehus flere ganger. Og det er jo synd når legene vet dette men likevel ikke kan skrive ut medisnen men må råde pasienten til å ta en billigere merke og ringe sykehuset når de blir syke…

Og det siste jeg synes er kanskje er det viktigste er at i mange andre land der en må betale selv for behandling så har en større rettigheter på riktig behandling en har også større krav på erstatning om det skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det siste jeg synes er kanskje er det viktigste er at i mange andre land der en må betale selv for behandling så har en større rettigheter på riktig behandling en har også større krav på erstatning om det skulle gå galt.

Har du noe dokumentasjon på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naproxen? Denne her får man jo på resept. Jeg har fått den på hvit resept mange ganger. Helt fint, og hente på apoteket! :)

For øvrig, må jeg si meg enig med Cho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe

Selv om både jeg og min lege viste de billige ikke ville fungere på meg da jeg hadde prøvd dem før måtte jeg likevel prøve de på nytt.

Jeg kjøpte de og måtte prøve de en hel måned det endte med flere akutte sjukehus innleggelser. Hun sa hun viste at jeg trengte begge medisintyper, men at reglverket var slik.

Så hva dekker egentlig staten for min del? De har dekket mine sykehusopphold ja.. Jeg er selvsagt takknemmelig for at vi har sykehus og bra ambulansepersonell i Norge. Men jeg måtte da bare også akutt på sykehuset i den perioden jeg skulle prøve den billige medisinen, altså hadde jeg ikke blitt anbefalt det hadde jeg heller ikke gjort det.

Men er jeg i utlandet selger de ofte de medisinene jeg bruker som aerius for under 30 kr pakken her hjemme koster samme pakken omtrent 10 ganger så mye. Og da kan en jo begynne og lure på hvor pengene går hen. Og ja det er akuratt den samme medisinen.

Egentlig så synes jeg det er provoserende at alle mener at det norske helsesystemet er så mye bedre. Om en sammenligner det med andre land synes jeg heller ikke det norske helsesystemet er så mye bedre da de i andre land vertfall ikke prøver og late som om det er sååå bra og gratis.

Det norske helsesystemet med regionsvise helseforetak er ikke nødvendigvis gode og effektive helseforetak, nei. Ordningen med fastlege, henvisninger, spesialister og kø i helsesystemet går tregt og er temmelig ineffektivt og ikke så kundevennlig. Ved enkelte sykehus kan de sørge for gode tjenester, mens ved andre sykehus kan man merke at nivået er labert.

Enkelte steder/avdelinger har stort gjennomtrekk av leger/ansatte, og en god del leger er fra Russland/Polen/andre østblokkland/Irak, etc. Noen av de snakker dårlig norsk og forstår ikke helt hva pasienten sier og mister dermed nyansene.

En del leger er dessverre ikke nødvendigvis dyktige leger. Leger kan også ha skjulte agendaer: de har tross alt innflytelse i forhold til å si ja eller nei til operative inngrep, og henvise videre. Det innebærer at dersom en pasient mener å ha et medisinsk problem, kan legen bagatellisere og hevde at pasienten ikke har et medisinsk problem.

Ofte kan vissheten om lang ventetid i kø, demotivere pasienten til å stå på og oppsøke en annenhåndsmening fra andre leger.

Mange leger er selvsagt flinke med pasientene og er gode diagnostikere og behandlere. Likevel, det norske helsesystemet med sine leger i det har sine store svakheter.

Det er også uforståelig at leger som beviselig grovt har forsømt sin stilling likevel får fortsette som lege! Dette gjelder også mange utenlandske leger i Norge (med eller uten falske vitnemål), som får fortsette som lege, til tross for sin udugelighet!

Noen burde redusere det sterke stillingsvernet til udugelige leger - og norsk medisinutdanning burde utdannede flere leger i Norge, slik at ikke legene som yrkesstand kan opprettholde et høyt lønnsnivå utelukkende på bakgrunn av "legemangel" og "import av utenlandske leger" - noe som kunne ha vært unngått dersom det eksisterte flere studieplasser på medisin i Norge.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/hafstad/article3538943.ece

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du trenger en ny lege.

Jeg bruker også allergimedisiner som ikke er av de billigste, når denne ordningen kom så søkte legen min mens jeg fortsette på de tablettene jeg alltid har gått på. Det er ikke noe vits i å slutte på dem når man vet at det bare er de som fungerer. Det har mye med ordlyden legen bruker.

Og Naproxen er ikke noe problem å få på resept, også andre og bedre tabletter mot menssmerter.

Klart helsevesenet vårt kunne ha vært bedre, det er langt fra så effektivt det kunne ha vært. (er sykepleier selv) Og leger har mye makt og alle er langt fra flinke så man er dessverre ofte prisgitt legen man får om man ikke går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ER verdens beste land å bo i- men ingenting er perfekt, heller ikke helsesystemet i Norge. Ingenting er gratis, alle betaler skatt, og jeg kan garantere deg at det sykehusoppholdet ditt nok kostet et par gjennomsnittelige beskattede årslønner. Grunnen til at en del medisiner i utlandet er billigere er vel at det ikke er så strenge krav og kontroller før de slippes "løs" på apoteket? Mange utenlandske apoteker selger også en del tvilsomme preparater uten resept.

Jeg føler meg heldig som bor i Norge, og å si at det er bedre å spare opp penger selv til operasjober og lignende enn å få dette dekket løpende er bare helt på jordet... da har man gått glipp av noe vesentlig! Tenk om du havner i en bilulykke, etc, og må betale på operasjonenen osv i lang lang tid etterpå? Nei, jeg er sjeleglad for at jeg er født og bor i Norge, hurra for den norske velferdsstaten!

Men, som alt annet; Den kan alltid bli bedre, og dessverre er det alltid noen som faller mellom alle stoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

Nei ikke nå lengre. Det er bare de som har vært i kontakt med pskykiatrisk helsetjeneste eller psykolog i minst 6 måneder som har rett til å få dekket tannlegebehandling.

Det kom nye regler 1. januar i år.

For noe tull.

Ta kontakt med fylkestannhelsetjenesten så vil de guide deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du i innlegg nr 3 sier er bare tull. Man må ikke ha vært i kontakt med en psykiater og helsetjeneste for det dekt. Jeg er plaget med munntørrhet og kan derfor få hurtigere hull i tenner. Jeg går også på medisiner for epilepsi og det kan også hjelpte til med munntørrheten. Jeg betaler derfor halv pris for hver gang jeg er hos tannlegen.

Å man får neppe dekt hele tannlegebehandlingen hvis det ikke er noe veldig alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du i innlegg nr 3 sier er bare tull. Man må ikke ha vært i kontakt med en psykiater og helsetjeneste for det dekt. Jeg er plaget med munntørrhet og kan derfor få hurtigere hull i tenner. Jeg går også på medisiner for epilepsi og det kan også hjelpte til med munntørrheten. Jeg betaler derfor halv pris for hver gang jeg er hos tannlegen.

Å man får neppe dekt hele tannlegebehandlingen hvis det ikke er noe veldig alvorlig.

Skulle stå for å få det dekt * og hjelpe *

Gikk litt fort i svingene =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det norske helsevesenet er langt fra perfekt, jeg kan være enig i det. Men jeg er ikke helt enig i at det er så dyrt å være pasient.

Jeg hadde forøvrig heller ingen problemer med å få antihistaminer på blå resept, det holdt å si at jeg hadde prøvd de billige tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også dårlig og briller og har brukt briller hele livet mitt noe moren min måtte betale dyrt for da jeg var barn.

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at staten skal betale for brillene dine?

Jeg bruker kontaktlinser som kommer på et par tusen kr i året, pluss synskontroll og et par nye briller hvert 2-3 år kanskje, men jeg har aldri tenkt tanken på at jeg burde få det dekket gjennom staten.

Ellers så kan jeg forstå at det er frustrerende når du ikke kan få allergimedisinen din på resept, det er da billigere det enn å måtte bekoste alle sykehusinnleggelsene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke nødvendigvis det er dyrt, men vanskelig og byråkratisk er det. Jeg går på adhd medisiner, noe legen min ikke har lov til å skrive ut. For å ha lov til å skrive ut Conserta må hun ha tillatelse av fylkesmannen og den søknaden tar visst mange måneder. I mellomtiden har jeg måttet gå til en privat psykiater for å få de medisinene jeg trenger og DET er dyrt. Byråkratiet i statlige organer er helt vanvittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjestdeluxe

Jeg går på adhd medisiner, noe legen min ikke har lov til å skrive ut. For å ha lov til å skrive ut Conserta må hun ha tillatelse av fylkesmannen og den søknaden tar visst mange måneder. I mellomtiden har jeg måttet gå til en privat psykiater for å få de medisinene jeg trenger og DET er dyrt. Byråkratiet i statlige organer er helt vanvittig.

Dette hørtes bare tungvint og ineffektivt ut for alle parter. For et seigt system. Samtidig er det fint for yrkesgruppene i systemet at ting tar lang tid - for i mellomtiden faktureres pasienten for andre løsninger mens man venter.

Kommentar til "statlige organ": for ordens skyld bør det nevnes at private selskaper ofte har like eller ennå tyngre, byråkratiske og tunge system, der ting tar lang tid. På den måten flyter ansvarliggjøringen bort, og ingen har oversikti over hvor saken er eller hvem som er ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes bare tungvint og ineffektivt ut for alle parter. For et seigt system. Samtidig er det fint for yrkesgruppene i systemet at ting tar lang tid - for i mellomtiden faktureres pasienten for andre løsninger mens man venter.

Kommentar til "statlige organ": for ordens skyld bør det nevnes at private selskaper ofte har like eller ennå tyngre, byråkratiske og tunge system, der ting tar lang tid. På den måten flyter ansvarliggjøringen bort, og ingen har oversikti over hvor saken er eller hvem som er ansvarlig.

Jeg synes ikke private selskaper innen helsevesenet er så verst jeg. Fra jeg bestillte time første gangen til jeg hadde resepten jeg trengte i hånda tok det vel ca 2 uker. Til sammenligning ble jeg satt på venteliste hos det offentlige for tre år siden, men hørte aldri noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes bare tungvint og ineffektivt ut for alle parter. For et seigt system. Samtidig er det fint for yrkesgruppene i systemet at ting tar lang tid - for i mellomtiden faktureres pasienten for andre løsninger mens man venter.

Kommentar til "statlige organ": for ordens skyld bør det nevnes at private selskaper ofte har like eller ennå tyngre, byråkratiske og tunge system, der ting tar lang tid. På den måten flyter ansvarliggjøringen bort, og ingen har oversikti over hvor saken er eller hvem som er ansvarlig.

Jeg har jobbet på et privateid sykehus i utlandet mens jeg ventet på turnus i norge, og der var det schmokk, schmokk når avdelingen trengte noe, og alt gikk etter penger og effektivitet. Avdelingen gikk bra.

Det fine med private bedrifter, er at når de ikke har en monopolsituasjon, så kan de lett gå overende dersom de blir for seige, og det blir for mye grunn til kynisme innad i strukturene. Det er i hvert fall ikke slik at jeg betaler for at en Steve Jobs skal skjelle ut medarbeiderene sine, og lage proprietært søppel for designhorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill bare vise litt sympati, syns du fikk altfor mye krasse svar her.

Syns det høres ut som en skikkelig kjip situasjon, håper det ordner seg og at du får de medisinene du trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...