Gå til innhold

Gnagere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg hadde rotter vasket jeg ikke burene oftere enn en gang i uka (hadde to flokker; 4 jenter og 5 gutter) og det var så og si luktfritt :) Brukte en kombinasjon av avispapir og Yesterday's News (som i prinsippet er pelletert avispapir) i buret, og hadde hylleplater av plast, og hengekøyer i tøy.

Men om man får allergikere på besøk er det lurt å være ekstra nøye med renholdet, siden gnagerurin er et sterkt allergen.

Støtter forøvrig Belle Gunnes veldig i rådet om å kjøpe fra en seriøs oppdretter og ikke fra dyrebutikk. Med seriøs mener jeg en oppdretter som legger vekt på helse og gemytt hos dyrene i avl, og som sørger for at ungene ikke tas fra mor før de er kjønnsmodne (5 uker) samt at de er vant med håndtering fra de er små :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtter forøvrig Belle Gunnes veldig i rådet om å kjøpe fra en seriøs oppdretter og ikke fra dyrebutikk. Med seriøs mener jeg en oppdretter som legger vekt på helse og gemytt hos dyrene i avl, og som sørger for at ungene ikke tas fra mor før de er kjønnsmodne (5 uker) samt at de er vant med håndtering fra de er små :)

Veldig enig i dette. Jeg kontaktet flere oppdrettere registrert i Norsk Tamrotteforening, forhørte meg om hvem som skulle ha kull i nærmeste fremtid samt hvilke oppdrettere andre ville anbefalt, og så endte jeg til slutt opp med to nydelige, sunne og snille rottejenter :)

Skrevet

Vil anbefale kanin i utebur. Du slipper lukten og kaninen trenger tilsyns ca 2 ganger om dagen. Barna kommer nok til og gi kaninene mye mer enn det. kaniner lager nesten ikke lyd og de kan være ute hele året. jeg hadde en løvehode kanin som døde i fjord, han har aldri vært innendørs og han levde i 11 år, noe dyrlegen sa var eksepsjonelt lenge for en kanin!

Jeg hadde en utebur til ham på ca 2,5 m i lengden der han gikk på sommeren og spiste gress og koste seg.

Jeg ville uten tvil valgt kanin. Du kan kjøpe dverg kaniner som ikke tar stor plass.

:) Lykke til

Skrevet

Takker nok en gang alle for svar og engasjement :)

Bare for å ha det sagt...det er IKKE barna som skal ha hovedansvaret for dyrene, det er meg :)

De skal selvsagt være med å rengjøre,fore osv... men det er jeg som har ansvaret.

Yngste er 7 år og elsdte er 14, alle er godt vant til dyr og ingen er allergiske (dette er testet før vi kjøpte hund :) ).

Kaniner i utebur blir ikke aktuellt for oss da vi bor slik til at det ikke vil være ansvarlig å la de stå der ubevoktet...har hatt naboer som har fått sine sluppet ut :(

Valget står vel da ennå mellom rotter og marsvin...vanskelig dette her :)

Får lese masse om begge rasene, det blir jo uansett jeg som har siste ordet da det er mitt ansvar :)

Vi hadde faktisk hengelås på kaninburet så ingen skulle slippe ham ut. Det var ikke noe problem. Om vinteren satt vi plexiglass forann så de ikke blåste snø og kulde rett inn, og vi passet på å legge isolasjon i buret når vi bygde det for å holde på varme. :)

Skrevet

jeg ville ha anbefalt rotter, gutter er vanligvis mer kosete og jenter lukter litt mindre og er vanligvis mer morsome.

av de jeg kjenner som har hatt marsvin og rotte er samtlige enig om at de hadde først valgt rotte igjenn.

hvis det er noe fare for at dere "går lei" dyret, hadde jeg valgt syrisk hamster å kjøpt et STORT bur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...