Gå til innhold

Gnagere


goille

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fullstendig klar over det.

Det var ikke jeg klar over :sjenert:

Så for meg var faktisk kanin et av alternativene i utgangspunktet :gjeiper:

Har diskutert endel med barna nå og kommet fram til at vi går for marsvin i første omgang, de to elsdte leser som gale for å kunne mest mulig før dyrene kommer i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke mye om marsvin, men har hørt mye positivt om dem via andre. Så dette blir sikkert fint. Bare pass på å skaffe et stort nok bur, da alt for mange gnagere lever i knøttsmå bur hele livet.

Det er nok lurt at dere ikke endte opp med rotter egentlig, ettersom dere ikke er ute etter dyr som krever mye utetid. Selv med store bur, som alle rotter bør ha (Venezia Chinchillabur er f.eks. et veldig fint bur), trenger de mye utetid. Helst 2 timer fritt ute i leiligheten/huset hver dag, gjerne mer. Og da løper de rundt overalt, klatrer og kravler og kommer seg frem på de merkeligste steder. Så skal man ha rotter må man være innstilt på å tilrettelegge litt, og bruke tid på dem :)

Så ja, marsvin eller kanin er vel det beste. Syrisk gullhamster, som er den hamsterarten det er lettest å temme, skal jo bo alene. Jeg tror forresten kaniner også helst bør bo alene i burene sine? Eventuelt ha veldig store bur. Er det ikke noe med at de er kolonidyr og ikke flokkdyr? Hmm, kan ikke mye om kaniner.

Lykke til med nye smådyr i hus! Jeg tror barn har godt av å lære seg å ha ansvar for et lite dyr.

Jeg vil anbefale deg marsvin! Hamster og rotte er vanskelige dyr å få et forhold til, mens med et marsvin er der mulig å opprette et personlig forhold :) Marsvin egner seg også veldig godt til å være flere i samme bur!

Lykke til :)

http://www.dyreweb.no/register/fakta/Marsvin/Marsvin.php

Dette stemmer ikke.

Rottene mine kommer når jeg roper, følger etter meg rundt i leiligheten, klatrer oppover beina mine hvis jeg ikke plukker dem opp når de vil, leker med hendene mine, sovner i fanget mitt om de er trøtte osv. Makan til intelligente og sosiale små vesener skal du lete lenge etter :)

Endret av Tonje!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha rotte enn marsvin. De kan bli så kosete og er veldig renslige og sosiale dyr.Har kun hatt hann rotter. Den ene jeg hadde var så innmari leken og kosete. Elska og ligge på fange, la seg litt på siden så jeg kunne kose han på magen. Han pleide og og komme når jeg ropa på han. En periode hadde jeg to hann rotter sammtidig i samme bur og det gikk veldig fint. de elska og bryte seg ut av buret om natta og legge seg under sofaen og sove. Synd at rottene har så dårlig ord på seg, men jeg har bare positive minner om mine hetterotter. En ting er sikkert, de er veldig smarte. Har passet på Marsvin, men synes de lukter mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil heller ha rotte enn marsvin. De kan bli så kosete og er veldig renslige og sosiale dyr.Har kun hatt hann rotter. Den ene jeg hadde var så innmari leken og kosete. Elska og ligge på fange, la seg litt på siden så jeg kunne kose han på magen. Han pleide og og komme når jeg ropa på han. En periode hadde jeg to hann rotter sammtidig i samme bur og det gikk veldig fint. de elska og bryte seg ut av buret om natta og legge seg under sofaen og sove. Synd at rottene har så dårlig ord på seg, men jeg har bare positive minner om mine hetterotter. En ting er sikkert, de er veldig smarte. Har passet på Marsvin, men synes de lukter mer.

Ja, rotter er fantastiske. De fleste blir veldig overrasket over rottene mine, de ante ikke at rotter var sånn! Hehe :gjeiper:

Man bør forresten alltid ha minst to rotter sammen. Av samme kjønn så klart, eller en kastrert hann og en hunn, det kan også gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, marsvin eller kanin er vel det beste. Syrisk gullhamster, som er den hamsterarten det er lettest å temme, skal jo bo alene. Jeg tror forresten kaniner også helst bør bo alene i burene sine? Eventuelt ha veldig store bur. Er det ikke noe med at de er kolonidyr og ikke flokkdyr? Hmm, kan ikke mye om kaniner.

Helt riktig, de er koloni dyr. Litt som oss mennesker, drives å være med andre, men vil ha et eget hjem =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner er ikke gnagere uansett.

Hvis ikke kaniner er gnagere, hva i ALLE DAGER er de da?!

MARSVIN!!! I forhold til mange andre her som mener de "maser" syns eg det er kjempe kosli at de roper på mat, at de hyler når de blir kitlet under magen! :) De er HELT fantastiske! :) Eg vokste opp med ett, det gikk løst i hagen og kom når eg ropte navnet hans. De biter ALDRI om de ikke er livredde! :) De er våkne om dagen og krever ikke alt for mye. Har du bare ett lukter det ikke mye om det blit byttet på regelmessig (eg pleide å spa ut "tissekroken" hver dag) og det blir da mye tammere. Hadde aldri vurdert ett annet dyr til barna mine enn marsvin, og eg har hatt mange. Eneste fordelen med kanin foran marsvin er at de kan være ute året rundt. Utenom det sparker og klorer de ofte, og er vanskeligere å hanskes med. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke kaniner er gnagere, hva i ALLE DAGER er de da?!

MARSVIN!!! I forhold til mange andre her som mener de "maser" syns eg det er kjempe kosli at de roper på mat, at de hyler når de blir kitlet under magen! :) De er HELT fantastiske! :) Eg vokste opp med ett, det gikk løst i hagen og kom når eg ropte navnet hans. De biter ALDRI om de ikke er livredde! :) De er våkne om dagen og krever ikke alt for mye. Har du bare ett lukter det ikke mye om det blit byttet på regelmessig (eg pleide å spa ut "tissekroken" hver dag) og det blir da mye tammere. Hadde aldri vurdert ett annet dyr til barna mine enn marsvin, og eg har hatt mange. Eneste fordelen med kanin foran marsvin er at de kan være ute året rundt. Utenom det sparker og klorer de ofte, og er vanskeligere å hanskes med. Lykke til! :)

Et kjapt googlesøk vil vise deg at kaniner ikke er gnagere :) Jeg tror de kalles haredyr?

Marsvin skal ikke være alene, så å anbefale dette synes jeg er ganske drøyt. Jeg kjenner mange som har flere marsvin som er tamme og gode, så jeg tviler på at hvor mange de er har så mye å si, så lenge man har tid til alle marsvinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, da har eg lært noe nytt idag :)

Eg hadde marsvinet mitt alene, å det stortrivdes. Men eg hadde MYE tid til det, det var med oss hele tiden. Så det kan eg virkelig si, OM det får MYE oppmerksomhet ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, da har eg lært noe nytt idag :)

Eg hadde marsvinet mitt alene, å det stortrivdes. Men eg hadde MYE tid til det, det var med oss hele tiden. Så det kan eg virkelig si, OM det får MYE oppmerksomhet ja

Mennesker kan aldri erstatte en artsfrende. Så selv om man er sammen med dyret døgnet rundt blir det aldri det samme.

Skal man ha flokkdyr, f.eks. marsvin eller tamrotte, skaffer man seg minst to. Ellers får man velge en annen art som trives best alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt googlesøk vil vise deg at kaniner ikke er gnagere :) Jeg tror de kalles haredyr?

Lagomorpher er det gruppa kalles tror jeg (usikker på skrivemåten). Omfatter harer og kaniner og en annen gnagerliknende sak. Kaniner er visst nærmere beslekta med hovdyr enn gnagere. Elsker kaniner jeg, de blir jo så tamme og har så masse personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hetterotter er helt utrolig morsomme, og lett å få tamme. Lite bråk, og ikke noe særlig lukt heller. Renslige. Om jeg skal ha gnagere igjen, blir det nye hetterotter. Vi hadde 3 hanner i et (stort, stort) bur. De tre helt forskjellige personligheter. Jeg har hatt ørkenrotter og deguser før, men de var ikke så .. hva skal jeg si.. utprega forskjellige. De er også de vi har hatt best kontakt med, og var lettest til å få til å gjøre ting med. De elsket labyrinter og hinderløp for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på rotter - lukter de mye? Er det et alternativ å kastrere hanner for at de ikke skal markere utenfor buret o.l, eller er de unødvendig? Og er det vanlig at de biter på ledninger slik at man må sikre alt?

Kunne godt tenke meg kjæledyr igjen, tidligere hadde vi katt, men det er det ikke mulig å ha her vi bor nå. Og vil ikke ha et dyr som blir sittende mest i bur fordi det er upraktisk å ha det løst, pga urensliget o.l, så vil gjerne at de skal kunne gå mye fritt rundt i leiligheten når vi er hjemme. Er forøvrig to voksne, ingen barn, og har mye erfaring med dyr generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er litt nysgjerrig på rotter - lukter de mye? Er det et alternativ å kastrere hanner for at de ikke skal markere utenfor buret o.l, eller er de unødvendig? Og er det vanlig at de biter på ledninger slik at man må sikre alt?

Kunne godt tenke meg kjæledyr igjen, tidligere hadde vi katt, men det er det ikke mulig å ha her vi bor nå. Og vil ikke ha et dyr som blir sittende mest i bur fordi det er upraktisk å ha det løst, pga urensliget o.l, så vil gjerne at de skal kunne gå mye fritt rundt i leiligheten når vi er hjemme. Er forøvrig to voksne, ingen barn, og har mye erfaring med dyr generelt.

Det med lukt kommer nok an på flere ting, for eksempel hvor mange rotter du har, hva slags burinnredning og bur du har, samt hvor ofte du vasker buret og rommet/rommene rottene er i.

Jeg har to jenter i et bur som er ca 155 cm høyt om jeg husker riktig. Av burinnredning har jeg kun ting som enten kan hives i vaskemaskinen eller vaskes med såpevann og klut, dvs bare ting i tøy og plast. Ikke noe tre, da det fort suger til seg lukt og er vanskelig å få rent. Eller jo, jeg har et tau, men det har ikke stor nok flate til at de klarer å skitne det til så veldig. Blir det for ille så bare kaster jeg det og kjøper et nytt til slutt :)

Jentene er ute og løper daglig i stua og på kjøkkenet. Har pledd over sofaen som jeg vasker med jevne mellomrom, og ingen tepper på gulvet. Buret vaskes som regel to ganger i uka.

Med dette "opplegget" har jeg ingen luktproblemer. Så klart hender det at man kan lukte litt rundt buret, noe annet hadde vært rart, men det er på ingen måte til irritasjon.

Noen hanner markerer mindre når de blir kastrert, men det er ingen garanti, og å operere så små dyr innebærer en større risiko enn å operere en hund, så jeg ville ikke kastrert en hannrotte kun for at han skulle markere mindre :)

Når det gjelder gnaging så har mine kost seg litt på noen ledninger, men ikke så mye. Virker som at de har lagt av seg den uvanen nå. Og her kan man jo ta litt forhåndsregler ved og f.eks. putte store ledningerklumper i plastbokser og spraye bitterspray på ledninger som ligger fremme, eller smøre dem inn med andre ting som smaker ekkelt for rottene. Men noe gnaging må du regne med når du har rotter. Jeg synes ikke det er noe særlig problem hos meg, for rottene er kun løse når jeg er her, og da følger jeg sånn halvveis med på hvor de er hele tiden. Prøver dessuten å gi dem andre ting å finne på utenfor buret, f.eks. har de en matball som er veldig poppis, samt at de innimellom får fiske etter mais, eller får matrester å kose seg med. Ellers er de ofte opptatt med å mase på meg :gjeiper:

Så ja, konklusjonen er vel at om dere har en "rottevennlig" leilighet, samt at dere gidder å vaske buret to ganger i uka, så vil det sannsynligvis gå helt greit mtp lukt. Det er forresten veldig lurt å kjøpe et bur med lakkerte sprinkler, nakne sprinkler trekker til seg gris og lukt og det er håpløst å vaske dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, glemte å si at jeg har to hjørnedoer med strø i (Yesterdays News) som de er veldig flinke til å bruke. I bunnen har jeg et fleecepledd. Dette hjelper nok også på lukten, at de er så flinke til å bruke doene sine. Selv om det hender at de tisser litt der de ligger og sover og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vi har nok en relativt rottevennlig leilighet, uten tepper og med relativt ryddig ledningopplegg (men blir alltids noe med hifi-og-duppedings-nerd av en samboer). Pledd over sofaen - er det fordi det hender de gjør fra seg i den? Ser jo absolutt poenget i å forebygge mer omfattende møbelvask. Slike pellets til å bruke i doen har jeg erfaring med fra jeg hadde kanin, og det funker jo veldig bra mot lukt :) Det ligger nok uansett en stund fram i tid før vi får oss dyr, synes det er viktig å være sikker på at man vil ta seg nok tid til dem, men rotter er i hvert fall blant de som virker mest spennende. I hvert fall når man ikke kan ha hund eller katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vi har nok en relativt rottevennlig leilighet, uten tepper og med relativt ryddig ledningopplegg (men blir alltids noe med hifi-og-duppedings-nerd av en samboer). Pledd over sofaen - er det fordi det hender de gjør fra seg i den? Ser jo absolutt poenget i å forebygge mer omfattende møbelvask. Slike pellets til å bruke i doen har jeg erfaring med fra jeg hadde kanin, og det funker jo veldig bra mot lukt :) Det ligger nok uansett en stund fram i tid før vi får oss dyr, synes det er viktig å være sikker på at man vil ta seg nok tid til dem, men rotter er i hvert fall blant de som virker mest spennende. I hvert fall når man ikke kan ha hund eller katt.

Høres bra ut! Nei, de pleier ikke å gjøre fra seg i sofaen, men alle rotter markerer litt, dvs legger fra seg små dråper rundt omkring. Det pleier ikke være så mye at det blir et problem, men siden rottene er mye i sofaen og sofen ikke har avtagbart trekk, føler jeg det er best å ha pledd over som kan vaskes nå og da. Spesielt siden jeg innimellom har en lillebror på besøk med allergi.

Utenom markeringen, som altså er små dråper litt her og der nå og da, så tisser og bæsjer de aldri utenfor buret. Ikke med mindre jeg lar dem sovne et sted i leiligheten, for da hender det at de våkner og plutselig må på do, og da er det visst for langt å løpe tilbake til buret :fnise: Så jeg har mang en gang båret trøtte rotter tilbake til buret. Ganske søtt :rødme:

Synes det høres ut som at tamrotter kan være noe for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...