Gå til innhold

Gnagere


goille

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har da klart å lovt ut til mine 3 barn at de skal få gnager til sommeren (med meg som hovedansvarlig).

Det jeg er litt usikker på er hvilken gnager som egner seg best.

Vi har også 2 hunder som ikke kommer til å tolerere løse gnagere, så utetiden må vi bytte litt på. Vil derfor ikke ha en/flere som krever for mye utetid.

Har jo da tre barn og alle ønsker seg en hver sin en, men det blir ikke aktuellt med mere enn et bur. Er det noen raser som det kan være tre dyr i samme bur eller bør jeg holde meg hard å si ett på deling?

Tar gjerne i mot tips om nettsider hvor jeg kan lese meg litt opp på divers typer, slik at jeg kan gi de best mulig stell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler marsvin! Har jeg hatt i 3-4 år nå, og de er bare så utrolig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Månestøv

Rotter! De er utrolig herlige dyr, som knytter seg svært til eieren sin. I tilegg tar de ikke så stor plass da buret er høyere enn det er langt. Marsvin er jo også et alternativ, men har inntrykk av at disse er mye reddere og ikke fullt så kontaktsøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også slå et slag for marsvin, men vær obs på at du må anskaffe minst to da marsvin er flokkdyr og blir ulykkelige hvis de må være alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://no.wikipedia.org/wiki/Marsvin

http://www.freewebs.com/ramsviksmarsvin/faktaommarsvin.htm

http://forum.dyrenett.no/forum/forumdisplay.php?71-Marsvin

de er flokk dyr og burde få lov til å være minst 2 stk.Vær obs på at en av hvert kjønn = marsvinbarn kjapt.

Burene i dyrebutikker er som oftes for små til et marsvin og alt for trangt for 2.Så sjekk ut de som har peiling (oppdrettere ) og få tips om bur bygging.

Marsvin tåler ikke trekk godt.Unngå at de står rett på gulvet eller i trekken i stua/rom osv.

De kan bråke mye så det kan tenkes at barnerommet ikke er egnet plass.

De skal ha tilgang til grønnsaker og friskt vann,gress og tørfor hver dag.Buret burde skiftes minst en gang pr uke om du har en.Litt møkk&uring fjerning hver dag gjør at det lukter mindre.

Noen bruker fleece i bunn av buret istedenfor spon,som kan spare beina til svina og er mye billigere i bruk.

Marsvin kan bite om de blir redde,la ikke små barn holde /leke med svin uten tilsyn.

De skal IKKE være i samme bur som kaniner,da kaniner spiser annen type mat,kan faktisk mobbe/bite i hjel svinet eller overføre sykdom fra kanin til svin.

Vårt svin ble 7.5år gammelt så de kan bli gamle

Nå husker jeg ikke mer i farta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale rotte om du ønsker ett til hvert barn.

Rotter kan bli utrulig tamme og kosete.

Og du kan ha de i samme bur..

Flere marsvin trenger stor plass, og ett marsvin er for lite.

Kanin trenger mye utetid, så passer vel ikke sammen med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for svar :)

Da er hamster og kanin utelukket, jeg kunne godt ha tenkt meg rotter men barna heller mere mot marsvin :forvirret:

Hva med Degus...noen med erfaring på disse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Degus er aktive sosiale dyr, ikke noe du sitter å kose med.

Og man skal være -veldig- nøye med dietten da det er mye som kan gjøre de syke eller rett og slett ta livet av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg vil anbefale deg marsvin! Hamster og rotte er vanskelige dyr å få et forhold til, mens med et marsvin er der mulig å opprette et personlig forhold :) Marsvin egner seg også veldig godt til å være flere i samme bur!

Lykke til :)

http://www.dyreweb.no/register/fakta/Marsvin/Marsvin.php

Njaaaa..... og absolutt nei.

Enig i at marsvin er det så absolutt umulig å ikke få et helt personlig forhold til :)

- men det er faktisk ennå enklere å få et hjertelig personlig forhold til en rotte :)

Veldig avhengig av hvor gamle barna er..... men er de store nok så holder jeg en knapp på hetterotte :)

Er ungene små, så vil jeg si at dere bør vente. De fleste "kose-gnagere" er små, og da bør ikke barna være for små til å kunne håndtere den lille gnageren på forsvarlig måte.

-Jeg vil ikke akkurat anbefale degus til små barn, av de gunnene som Xelle så korrekt kommer med.

Det samme gjelder chinchilla. Chinchilla er kjæledyr for voksne folk.

Hamster har jeg null erfaring med.

(Kjenner en tøff dyrlege som en gang sa at familier med mindre barn som ønsker seg en gnager bør pålegges å kjøpe en stor kanin. En kanin som kan si ifra og ta igjen ;)

- liker den dyrlegen jeg... men kjenner mange som hater ham som pesten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Kjenner en tøff dyrlege som en gang sa at familier med mindre barn som ønsker seg en gnager bør pålegges å kjøpe en stor kanin. En kanin som kan si ifra og ta igjen ;)

- liker den dyrlegen jeg... men kjenner mange som hater ham som pesten...)

Helt enig! Jeg mener barn ikke skal ha dyr de kan bære på. Det er selvsagt forskjell på barn og slikt, men generelt sett. Jeg har mest erfaring på kanin, og det er mange småraser som bor hos barnefamilier som går med ribbeinsbrudd og andre skader pga. uforsiktig håndtering av barn. Dyret kan bli mistet i bakken, klemt for hardt, holdt fast osv. En kanin som slipper å bli løftet hver gang den skal koses med blir også mye mer tam og kosete. De vil nemlig helst ha kosen sin med alle 4 beina i bakken. Og dyr skal si ifra om de blir utsatt for noe veldig ubehagelig (definisjonssak), hvordan skal ellers barn lære å behandle et dyr på deres premisser?

Jeg vil egentlig anbefale deg kanin, TS. Kjøp to store kaniner, kanskje Fransk Vedder eller Rex ect. kastrer dem og lag et utebur med stor "hage" hvor barna kan gå inn og sette seg og være med kaninene. Kaniner tåler å være ute hele året dersom de har et isolert hus de kan krype inn i, i tillegg til at de er veldig trivelige dyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hamster, dverghamster, rotte, mus samt vokst opp med marsvin i hagen. Av alle dyrene jeg har hatt gjennom årene er det rottene som har festet seg spesielt i hjertet mitt, siden de er så fryktelig omgjengelige, sosiale, men samtidig blir de (i alle fall hannene) også gjerne veldig kjælne. :) Fantastiske dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de ovenfor at degus ikke er aktuelt for barn. Ja, de er veldig sosiale og husker personer, og det er fint at de er dag-aktive, men de må følge et stramt kosthold, og er ikke dyr du kan plukke opp og kose med.

Tror også jeg vil anbefale kaniner, det er jo godt mulig at hundene venner seg til dem etterhvert.

Det som kan være problemet med utekanin er at det kan bli kjedelig å passe på dem når vinteren er på sitt kaldeste, men i så tilfellet bør jo barna uansett ikke få noen dyr...

Lykke til med valget av kjæledyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Roborowski dverghamstere ihvertfall. De er omtrent umulig å temme, ha ute av buret og få et nært forhold til. Skal du ha hamster bør du ha syrisk, men da kan du bare ha en i buret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nybakte deguseiere og er enig i at dette ikke er noe for små barn. Vi leste et sted at degus ikke ble anbefalt for barn under 12, og da var vår 12-åring veldig letta. ;)

12-åringen vår er rolig og vant til dyr, så hun steller pent med dyrene. Degusene er "hennes" og hun tar seg av nødvendig stell, men vi voksne har selvsagt hovedansvaret. Og vi er alle veldig sjarmert av våre søte, aktive og sosiale deguser. Herlige dyr! De har blitt fort tamme, og kommer løpende/klatrende i flokk når vi åpner døra. Da vil de sitte i hånda vår, håper på en godbit (vi bruker degus-fôr som godbit, og chinchillapellets som vanlig mat, etter anbefaling fra mer erfarne degusfolk), og de liker å bli klødd bak øret og på magen.

Men de er veldig raske, de hopper litt (som ekorn) og er plutselig både her og der. Det er ikke så lett å lufte dem, for vi må ha et rom der de ikke kan spise på ledninger og samtidig som de ikke kan klatre/hoppe opp på møbler sånn at de til slutt er så høyt oppe at de skader seg/dør om de faller ned. Badet er dermed eneste stedet som passer for deguslufting hos oss. Deguser er også veldig tillitsfulle og nysgjerrige dyr, så de vil veldig gjerne hilse på andre dyr, som katter og hunder. Det kan ofte ende i tragedie for degusen. Jeg har faktisk lest at deguser fysisk sett helt fint kan bli over ti år gamle, men i det fri blir de sjelden mer enn 1-4 år, i stor grad fordi de er så nysgjerrige at de setter seg selv i farlige situasjoner.

Så deguser er nydelige kjæledyr, men da for eldre barn. Kjæledyr for viderekomne. ;)

Marsvin er roligere og lettere å få til å sitte på fanget for å kose. Men det er viktig at barna lærer å løfte dem riktig. Man kan ikke bære et marsvin som f.eks. en katt.

Jeg støtter ellers forslag om kanin og utebur. På den kaldeste vinteren kan de stå i kjelleren eller garasjen (dersom den ikke brukes til bilen, eksosen er ikke bra for dem).

"Fordelen" med hamstere er kynisk sett deres korte levetid. Hvis barna dine ikke har erfaring med dyr så vet du heller ikke hvor ansvarsbevisste de vil være. Hvis det viser seg at barna går lei etter ei uke eller to og du blir sittende med dyret alene er det kanskje greit å vite at hamsteren sjelden blir eldre enn 2-3 år.

Jeg vil uansett anbefale to ting på det sterkeste, uansett hvilket dyr dere velger:

1: Allergitest dere først! Det gjør man ved å gå til dyrebutikken der man tenker å kjøpe dyret og be om å få holde dyret og så ha dyret inntil fjeset og puste inn. Blodprøver hos legen er for generelle, og jeg vet ikke om man kan teste for all slags dyr der. Jeg har fått påvist moderat katteallergi hos lege, men de fleste katter reagerer jeg ikke på i det hele tatt, mens enkelte raser er jeg hyperallergisk mot. Sånt tar ikke allergitester høyde for, så test dere selv med det dyret dere vil ha.

2: Lag en avtale med barna. Snakk om at "det er naturlig at dere vil gå lei etter en stund, det er ikke bare gøy å måtte vaske bur og stelle dyr når man heller vil være med venner osv", og vektlegg at de må ta ansvar og gjøre sine plikter overfor dyret selv når de synes det er kjedelig. Vi har snakket masse med vår 12-åring om dette, sånn at hun er forberedt på at det kommer tider der degusene ikke er like spennende som i starten. Men de er levende vesener som har behov, og de er totalt avhengige av menneskene rundt dem. Og har man først tatt på seg ansvaret for et dyr så varer det ansvaret helt til dyret dør. I vår familie er det fullstendig uaktuelt å avlive dyr dersom de ikke er syke og avlivning vil være det beste for dem. Vi gir heller ikke bort dyr til andre, for dyr er knyttet til sine eiere og fortjener at vi tar vårt ansvar seriøst.

Jeg sier ikke dette for å belære deg, ts. Du har sikkert tenkt gjennom disse tingene fra før. :) Men det kan være andre lurer på det samme som deg, andre som er mindre ansvarlige. Jeg har f.eks. lest om ei jente på 15 som har deguser på rommet sitt. Hun har ikke luftet dyrene på månedsvis, fordi hun ikke gidder å rydde området der degusene kan være ute. Sånt gjør meg sint, og det er veldig tydelig at enkelte ikke er modne nok for ansvaret. Hvis foreldrene i tillegg ikke bryr seg, da har ikke dyrene noe godt liv.

Våre deguser står forresten sentralt plassert i stua vår, sånn at de er "med på" alt vi gjør. Jeg tror dette har vært med på å gjøre dem trygge og tamme fort, for de er vant til at vi er rundt dem hele tida.

Lykke til med familieforøkelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker nok en gang alle for svar og engasjement :)

Bare for å ha det sagt...det er IKKE barna som skal ha hovedansvaret for dyrene, det er meg :)

De skal selvsagt være med å rengjøre,fore osv... men det er jeg som har ansvaret.

Yngste er 7 år og elsdte er 14, alle er godt vant til dyr og ingen er allergiske (dette er testet før vi kjøpte hund :) ).

Kaniner i utebur blir ikke aktuellt for oss da vi bor slik til at det ikke vil være ansvarlig å la de stå der ubevoktet...har hatt naboer som har fått sine sluppet ut :(

Valget står vel da ennå mellom rotter og marsvin...vanskelig dette her :)

Får lese masse om begge rasene, det blir jo uansett jeg som har siste ordet da det er mitt ansvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Rotter! Uten tvil. Veldig sosiale og glade dyr.

Og tenkt litt på dette, men rotter er faktisk det eneste dyret, som har valgt å være med menneskene. Rotter trives med å bo med mennesker. De elsker oppmerksomhet og de kan fint trenes opp til f.eks agillity ol. De er kvikke og glade.

Bare pass på å kjøpe rotter av oppdretter og ikke i butikk. Du finner oppdrettere hos Norsk Tamrotteforening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Vi har mottatt et par marsvin nå, datteren vår er eier, men vi koser med de vi også, tilogmed mannen som ikke liker dyr noe særlig, er sjarmert. Vi har de i et stort kaninbur, og har kaninbur til dem som vi skal ha de i ute som sommeren (når været passer). Bytter på buret 2ganger i uka (jeg som gjør det), og vesla henter gress og gir dem grønnsaker. De er kjempekoselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin trenger mye utetid, så passer vel ikke sammen med hundene.

Kaniner er ikke gnagere uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...