Gå til innhold

Er jeg en taper fordi jeg jobber i butikk?


Gjest Hikken

Anbefalte innlegg

Jeg begynte akkurat å jobbe på Cubus for ca 2-3 uker siden. (kan jo nevne at jeg er 18, snart 19 år) Etter det har jeg innsett at det er veldig få eldre som er butikkansatte, det er for det meste unge studenter.

men her kommer greia: Det virker som alle jeg snakker med, både kollegaer og familie stadig spør meg om " hva skal du bli da? For du skal vel ikke jobbe i butikk fast resten av livet ditt? "

Hva er det som er så galt i å jobbe i butikk egentlig? Jeg føler meg liten og mindreverdig for jeg legger jo merke til at de syns jeg er en taper siden jeg ikke har utdannelse eller en typisk kontorjobb. Jeg gikk fra å glede meg til å grue meg til å dra på jobb, for jeg legger jo merke til hvordan enkelte ser ned på oss butikkansatte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror grunnen til at de spør, er at butikkjobber er veldig typiske som deltidsjobb ved siden av studiene. De fleste velger å ta en utdannelse og følgelig jobbe et sted hvor de har bruk for den utdannelsen, derfor er det ikke mange eldre i slike jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns nå taperne er de som ikke jobber i det hele tatt, men mottar sosiale ytelser for å se på tv hele dagen (de som er i stand til å jobbe selvfølgelig).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noe galt å jobbe i butikk :)

Men jeg ser heller ikke på noen jobber som taperjobber. Vi er jo blitt like avhengige av søppeltømmerne som legene selv om det blir regnet som litt forskjellige yrker i status av mange.

Men det kan vel være at familien din tenker at dette er noe du gjør midlertidig siden du ikke har tatt ferdig noen skole og at det er derfor de spør og ikke for å rakke ned på deg. Syns ikke du skal ta det så ille opp jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ganske ung da?Taper er du hvertfall ikke.Her jeg bor er det mange eldre som jobber i butikker og eldre mener jeg da 40 år og oppover.Ja mange som jobber i butikk har ikke så stor utdannelse,men de er ikke tapere for det.Man jobber med det man har lyst til det viktigste er fakktisk å ha en jobb å gå til.

Endret av muffin26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting galt i å jobbe i butikk? MEN skulle jeg gjort det resten av livet ville jeg hatt utdannelse innen yrket og en lederstilling. Tror veldi mange assosierer butikkyrket med dem som enda ikke har utdannelse, eller kommer til å få det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er noe galt å jobbe i butikk :)

Men jeg ser heller ikke på noen jobber som taperjobber. Vi er jo blitt like avhengige av søppeltømmerne som legene selv om det blir regnet som litt forskjellige yrker i status av mange.

Men det kan vel være at familien din tenker at dette er noe du gjør midlertidig siden du ikke har tatt ferdig noen skole og at det er derfor de spør og ikke for å rakke ned på deg. Syns ikke du skal ta det så ille opp jeg.

Enig, vi trenger folk i forskjellige yrker uansett :)

Hadde de bare spurt en gang, så hadde det ikke vært så farlig, men når de gang på gang spør og jeg gir det samme svaret så burde det gå inn for dem at jeg faktisk trives i butikk De vet også hvilke problemer jeg har hatt opp gjennom barndommen og grunnene til at jeg ikke går på skole, men det ser ikke ut som det synker inn :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ingen taper! :)

I følge samfunnet skal alle ha topputdannelse, kremjobb, unger, hus, bil, bikkje, hytte og et fantastisk sexliv for å kunne kalle seg suksessrik.

Det sier seg selv at forventningene til en stakkar er for høye! Velg det du trives med, og blås i hva andre måtte mene! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting galt i å jobbe i butikk? MEN skulle jeg gjort det resten av livet ville jeg hatt utdannelse innen yrket og en lederstilling. Tror veldi mange assosierer butikkyrket med dem som enda ikke har utdannelse, eller kommer til å få det..

Signerer. Men beklageligvis er selv det ræva betalt, unnskyld uttrykket... Dermed blir det utelukket som fremtidig "karriere"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt er man ingen taper. Noen må ha disse stillingene også, og hvis man trives i jobben og liker å jobbe i butikk så er jo det bare supert. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange hundre tusen nordmenn som jobber som butikkansatte. At jobben ikke er på toppen av lønningslisten er ikke noe å skjemmes over. Smil og vær glad, og skulle noen spørre om noe så dumt som "For du skal vel ikke jobbe i butikk fast resten av livet ditt?", så spør du rett ut hva som er galt med det.

Mange starter forresten som butikkansatte, og jobber seg oppover i bedriften.

Endret av ragnhmil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er du ikke :) Hvilke yrker kan man kalle taperyrker egentlig? Kan vel egentlig ikke komme på noen. Er vel enig med personen over at friske mennesker som ikke gidder å jobbe heller faller i den kategorien.

Du vil forsørge deg selv og komme deg ut blandt folk. Forresten så er jobbing lærerikt og det er mye lettere å få andre jobber senere hvis du vil prøve noe annet.

Jeg har selv det man vil kalle en høy stilling, men har aldri sett ned på kassadama eller noen andre yrker. De kan noe ikke jeg kan og der for å hjelpe meg.

Forresten så er det karrieremuligheter i butikkjobber. Jeg kjenner en som begynte å kassa, men nå er han avdelingssjef og tjener gode penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg syns ikke de som jobber i butikk er tapere. De jobber og tjener penger. "Tapere" er de som ikke vil ta en butikkjobb fordi det ikke er kult nok og heller går ledig. Nabogutten jobber i butikk og noen av kompisene hans kunne for alt i verden ikke tenke seg å jobbe der, og i tillegg er visst det å jobbe og komme seg på jobb et problem. Så de går uten jobb, lever på foreldrene mens nabogutten tjener penger og kan unne seg litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syns nå taperne er de som ikke jobber i det hele tatt, men mottar sosiale ytelser for å se på tv hele dagen (de som er i stand til å jobbe selvfølgelig).

sant.

men de som studerer går jo så klart lenger på skolen og utvikler kanskje mer intelligens, samtidig som jeg har møtt mange intelligente butikkarbeidere og utrolig mange dumme studenter :-) men skal ikke dømme folk ut ifra jobben deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkjobb er vel et typisk "lavstatus"yrke for noen, men det synes jeg ikke er noe å bry seg om. Det kommer alltid til å være noen som tenker negativt om studiet eller yrket ditt uansett hva du gjør. Jobber du i butikk er du uambisiøs, sikter du for lederstilling er du for kravstor, tar du høyere utdanning i noe det ikke er så lett å få jobb i er du uansvarlig, tar du høyere utdanning i noe det er lett å få jobb i er du ikke selvstendig nok, jobber du i servicebransjen er du dørmatte og mindreverdig, jobber du innen finans er du snobb, kapitalist og ufyselig... Du tar sikkert tegninga ;)

Synes du skal være glad for at du har funnet en jobb du liker og trives i jeg - det er det ikke alle som har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Consensio

Vær glad for at du har en jobb :)

Jeg signerer de andre her. Ser ikke ned på noen yrker, vi behøver jo mennesker som jobber, ikke bare i toppstillinger med skyhøy lønn ;)

Selv kan jeg ikke jobbe, men jeg hadde tatt hva som helst av arbeide om jeg hadde kunne gjort det.

Så lenge man trives og har det bra, så spiller det liten rolle hva man jobber med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ingen taper TS! :klemmer: Butikkyrket er faktisk et krevende og spennende yrke. Men som det nevnes så er det vanlig at det deltidsjobber under utdannelse for tiden. Dessverre så er det slik at ola og kari nordmann ser ned på folk som jobber i butikk. Jeg har selv deltidsjobb i butikk, og jeg opplever nedlatende holdninger, sure miner fordi de må snakke med meg som er "på gulvet", opplever at folk plystrer på meg som om de kaller inn en hund når de vil ha hjelp, etc. Dette har jeg opplevd i alle butikkene jeg har jobbet i. Butikkyrket er altså i mine øyne veldig karakterbyggende, og som sagt krevende. Nå sier jeg ikke at alle er slik...vi har jo selvsagt flere strålende blide og hyggelige kunder, og det er de jeg husker! Selv syns jeg min lokale cubusbutikk er et av de hyggeligste stedene jeg kan gå...alltid god hjelp å få, blide ansatte, ryddig butikk og merkbart godt miljø blandt de ansatte.

så nei, du er ingen taper TS, men det er ikke til å skyve under en stol at mange ser ned på folk med butikkjobber! Så ikke tenk over hva andre sier, og kos deg på jobb når du er der TS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler flere ser ned på helsesekretærer og hjelpepleiere enn på klesbutikkansatte. Personlig ser jeg ikke ned på noen av dem, har bedre ting å gjør.

Uansett så er det fine muligheter for en lang og lykkelig karriere i butikkbransjen! Man kan få mye ansvar, spennende muligheter og interessant hverdag når man blir butikksjef. Det kommer selvsagt an på hvilken kjede/ordning. Jeg har jobbet som fungerende daglig leder (langvarig sykemeldt butikkeier/daglig leder) i en privat butikk og har fått være med på varemesse til Danmark, Tyskland og Kina for å plukke ut varer. Det er for meg mye gøyere enn å jobbe som overutdannet kundebehandler i en offentlig instans, som jeg også har gjort.

Hvis du viser at du liker yrket ditt tror jeg du får mer positiv tilbakemelding. En av grunnen til at mange ser ned på butikkansatte er kanskje at det lyser av dem at de helst ville gjort noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ingen taper TS! :klemmer: Butikkyrket er faktisk et krevende og spennende yrke. Men som det nevnes så er det vanlig at det deltidsjobber under utdannelse for tiden. Dessverre så er det slik at ola og kari nordmann ser ned på folk som jobber i butikk. Jeg har selv deltidsjobb i butikk, og jeg opplever nedlatende holdninger, sure miner fordi de må snakke med meg som er "på gulvet", opplever at folk plystrer på meg som om de kaller inn en hund når de vil ha hjelp, etc. Dette har jeg opplevd i alle butikkene jeg har jobbet i. Butikkyrket er altså i mine øyne veldig karakterbyggende, og som sagt krevende. Nå sier jeg ikke at alle er slik...vi har jo selvsagt flere strålende blide og hyggelige kunder, og det er de jeg husker! Selv syns jeg min lokale cubusbutikk er et av de hyggeligste stedene jeg kan gå...alltid god hjelp å få, blide ansatte, ryddig butikk og merkbart godt miljø blandt de ansatte.

så nei, du er ingen taper TS, men det er ikke til å skyve under en stol at mange ser ned på folk med butikkjobber! Så ikke tenk over hva andre sier, og kos deg på jobb når du er der TS.

Å bli plystret etter er utrolig irriterende! Neste gang skal jeg bjeffe til dem :):skravle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...