Gå til innhold

Er du kristen?

Anbefalte innlegg

Jeg er kristen og medlem av Den norske kirke som det egentlig heter. Deltar jevnlig på gudstjenester og i andre kirkelige sammenhenger, og er særlig engasjert i musikkarbeidet i kirka. Jeg er også med i menighetrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kristen. Har ikke vært det hele livet; min far er kristen men min mor er ikke det, likevel ble det alltid sunget bordvers, lest fadervår hjemme hos oss og vi gikk på søndagsskolen og var på kristne leirer som små. Jeg var som alle andre i ungdomsårene, tok litt avstand fra kristendommen, tok ikke stilling til om jeg var kristen eller ikke og syntes at det var flaut å i så fall være kristen. Men jeg har alltid hatt gode venner som er kristne, og gjennom de møtte jeg han som nå er mannen min. Jeg "ble gradvis kristen" etter at jeg møtte han, og det er ikke mer enn ett år siden at jeg regnet meg selv som kristen. Det har overhodet ikke vært noe press fra min manns side; det er heller jeg som har hatt lyst til å gå på møter, sikkert fordi jeg hele har hatt en søken etter å bli kristen.

Vi er begge medlem av statskirken, men vi går ikke i kirka. Vi går på møter i en annen menighet. Vi er begge uenig i mye av det som skjer i kirken, blant annet spørsmålet om homofili og vi er heller ikke enig i kirkens syn på barnedåp. Vi skulle nok meldt oss ut av statskirken, men har ikke gjort det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inni mellom lurt på om jeg skulle melde meg ut av Statskirka og inn i en av menighetene utenfor. Har blant annen en søster som går i Frikirka og en bror som går i en pinsemenighet. Likevel har jeg funnet ut at jeg trives best i Den norske kirke. Jeg liker gudstjenesten, liturgien og hvordan de ulike leddene i en messe er bygd opp.

Hele livet har jeg vært kristen og har i liten grad vært preget av tvil selv om det er mye jeg ikke kan forstå. Gud er det trygge faste holdepunktet i livet mitt. Det har vært veldig godt å vite at jeg alltid har Gud med meg siden jeg har slitt mye psykisk i livet mitt og hatt store svingninger i psyken min.

Jeg har også vokst opp i et kristen ungdomsmiljø som har betydd mye for meg. På mange måter skiller jeg meg ut fra gjennomsnittet og ble mobbet i oppveksten. Hadde jeg ikke hadde dette trygge miljøet er jeg redd det kunne ha gått veldig galt meg med i ungdomstida. Jeg var i utgangspunktet en deprimert og ensom person som ingen ville være sammen med.

I kirka opplevde jeg å bli akseptert. Mens mine jevnaldrene ellers ekskluderte meg og lot være å invitere meg med ut, var det annerledes her. Jeg fikk også bruke mine musikalske evner i ungdomsmiljøet i kirka, noe som betydde mye for selvtilliten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inni mellom lurt på om jeg skulle melde meg ut av Statskirka og inn i en av menighetene utenfor. Har blant annen en søster som går i Frikirka og en bror som går i en pinsemenighet. Likevel har jeg funnet ut at jeg trives best i Den norske kirke. Jeg liker gudstjenesten, liturgien og hvordan de ulike leddene i en messe er bygd opp.

Hele livet har jeg vært kristen og har i liten grad vært preget av tvil selv om det er mye jeg ikke kan forstå. Gud er det trygge faste holdepunktet i livet mitt. Det har vært veldig godt å vite at jeg alltid har Gud med meg siden jeg har slitt mye psykisk i livet mitt og hatt store svingninger i psyken min.

Jeg har også vokst opp i et kristen ungdomsmiljø som har betydd mye for meg. På mange måter skiller jeg meg ut fra gjennomsnittet og ble mobbet i oppveksten. Hadde jeg ikke hadde dette trygge miljøet er jeg redd det kunne ha gått veldig galt meg med i ungdomstida. Jeg var i utgangspunktet en deprimert og ensom person som ingen ville være sammen med.

I kirka opplevde jeg å bli akseptert. Mens mine jevnaldrene ellers ekskluderte meg og lot være å invitere meg med ut, var det annerledes her. Jeg fikk også bruke mine musikalske evner i ungdomsmiljøet i kirka, noe som betydde mye for selvtilliten.

Flott å høre at kirken har vært et trygt punkt i livet ditt! :)

For oss som ikke er kristne er det også viktig å huske at religioner er en kilde til toleranse og nestekjærlighet, ikke bare intoleranse og fordømmelse.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare dersom ungen ikke blir meldt inn i annet trosamfunn samt at minst en av foreldrene er medlem i statskrika? Men enig, det er en teit lov.

Det er nok sånn det er ment. Ingen av oss er medlem av statskirka og ungene mine er medlemmer av HEF. Alikevel sto de oppført i statskirka. Ganske provoserende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agnostiker. Det eneste vi med sikkerhet faktisk vet, -er at vi ikke vet!! Hva er da vitsen med å tilhøre en bestemt religion og følge massene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest sardintroll

Jesus kom til meg forleden natt, og jeg er overbevist om at Gud sendte sin eneste sønn for å dø på korset for våre synder. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom Jesus til deg?

Jeg er ikke kristen og et sånt underlige fenomen er jeg veldig nysgjerrig på. :jepp:

Endret av pantertante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sardintroll

Det er vanskelig å forklare, men jeg hadde lagt meg og lukket øynene for å sove, så så jeg for meg en skikkelse, jeg husker ikke ansiktet, men jeg visste med en gang hvem han var, og han snakket til meg om at jeg måtte prøve hardere, og det skal jeg også gjøre. ^^

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus kom til meg forleden natt, og jeg er overbevist om at Gud sendte sin eneste sønn for å dø på korset for våre synder. :)

Det må ha vært en sterk opplevelse for deg! Fint å lese om at du har møtt Jesus.

Håper ikke du ble skremt av det da, men at opplevelsen kan bety noe godt for deg videre.

Har du noen du kan snakke med om opplevelsen din? En prest eller andre med erfaring innen en menighet.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Velger bevisst å poste her for å få med meg flest mulig av dem som bruker kg.

Enkelt spm: Er du kristen?

Begynner å lure på hvor mange som egentlig tenker at de er kristne... Er nok voldsomt mange medlemmer av statskirka som overhodet ikke tror på noen gud.

Nei, jeg tar avstand fra overtro. Spesielt overtro som kun er egnet til å utøve ondskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg tar avstand fra overtro. Spesielt overtro som kun er egnet til å utøve ondskap.

For et trist, og ikke minst feilaktig syn du har på religionens betydning opp igjennom tidene.

Personlig tenker jeg også på religion som overtro, og ser de åpenbare manglene og urettene man kan finne i f.eks. kristendommen igjennom historien. Men velger man å tro på den moderne holdningen om at religionen kun har tyrannisert og fordømt, så vitner det om stor uvitenhet ift. faktisk historie.

For å si det banalt: Hvem stelte og ofret livet for de pestrammede under svartedauden? Jo, nonnene og munkene. Slike eksempler kan man finne tusenvis av. I England og Frankrike fungerte klostrene i hundrevis av år som sykehus, barnehjem, skoler, ja, rett og slett som eneste redning for de svakeste i samfunnet som kongen ikke ville avse penger til. Horer, spedalske, krøplede og foreldreløse.

Det er også viktig å huske på at de elementene i kirken som vitner om fordømmelse ofte oppsto gjennom datidens samfunns holdninger. Det er ikke bare kirken som har formet allmuen, allmuen har også formet kirken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Men jeg vil heller si personlig kristen. Jeg drikker alkohol, Har sex, kan banne, går ikke i kirken annet enn juleaften, Leser ikke bibelen. Men alikevell har jeg Gud med meg uansett. Og ber kveldsbønn :) Han veileder meg og gir meg kjærlighet og fornuft! :rødme:

Endret av nicola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, og svært fornøyd med det.

Velger å poste som anonym for at ikke KGs dømmende øyne skal forkaste alt jeg sier heretter pga. min tro.

Du burde ikke skamme deg for det da, Men heller stå frem synes jeg! Folk får da vel mene hva søren de vil? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger bevisst å poste her for å få med meg flest mulig av dem som bruker kg.

Enkelt spm: Er du kristen?

Begynner å lure på hvor mange som egentlig tenker at de er kristne... Er nok voldsomt mange medlemmer av statskirka som overhodet ikke tror på noen gud.

Nei, ikke kristen eller troende på andre vis. Utmeldt av statskirka flere ganger, innmeldt i Human-Etisk Forubund èn gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...