Gå til innhold

Er du kristen?

Anbefalte innlegg

Ikke kristen, og fra og med i morgen ikke lenger medlem av den norske kirke. Saken rundt Gelius fikk meg til å endelig printe ut skjemaet for utmelding.

:klappe: Bra! Håper flere gjør som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lebewesen93

Jeg er både døpt og konfirmert i kirken, men ser ikke på meg selv som kristen. Tror ikke på gud eller de folka der.

Grunnen til at jeg ble døpt i kirken var vel pga mamma og pappa ønsket det ( var så liten at jeg ikke hadde noe jeg skulle sagt) grunnen til konfirmasjonen var vel at det bare ble sånn...det enkle er ofte det beste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagt som en ekte kristen, huh? Nestekjærligheten lenge leve.

Nei, sagt som ekte universell skeptiker. Dvs. ikke troende, i motsetning til humanetikere, som har sine religiøse moralforestillinger, de har trukket opp av ræva. Men fint forsøk på å divergere fra human-etikeres uredelighet.

En sovepute-klan kritiserer en annen. Way2go humanetikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger bevisst å poste her for å få med meg flest mulig av dem som bruker kg.

Enkelt spm: Er du kristen?

Begynner å lure på hvor mange som egentlig tenker at de er kristne... Er nok voldsomt mange medlemmer av statskirka som overhodet ikke tror på noen gud.

Jeg er døpt og jeg er medlem av den norske statskirken, men jeg er ikke sikkert på hva jeg tror på. Jeg fortsetter egentlig å være medlem av statskirken på grunn av tradisjonelle grunner. Jeg syns det er fint å være en del av. Jeg liker å gå i kirken når det er jul, jeg vil døpe barna mine og jeg vil gifte meg i en kirke. Kristendommen er en stor del av livet mitt selv om jeg ikke er trofast mot alt som står i bibelen.

Jeg er i alle fall ikke ateist... kanskje mer agnostiker. Jeg tror at det er en høyere makt vi mennesker ikke forstår oss på, men om det er Gud eller hva det skal være vet jeg ikke.

Jeg mener ikke at kristendommen er den rette religionen og at religion er noe å krangle over. Men jeg syns det er en fin ting å være med på, akkurat som muslimer liker sin religion og jøder liker sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det finnes en Gud har gjør han i såfall en sykt dårlig jobb. Jeg sjønner ikke hvordan kristne kan bortforklare så mange ting ved å skylde på Gud. Kan man ikke bare face livet sånn som det er og rett og slett innse at livet er fullt av møkk innimellom?

Look who's talkin ;p

Neida men skjønner poenget ditt. Jeg skylder iallfall ikke på hverken Gud eller deg eller meg for alt som går til helvete, balanse er en naturlig universell ting man bare bør la være i fred, selv om det kan gå veldig personlig inn på en, og man føler for å skylde på noen. La det som skjer skje, for alt ordner seg jo alltid til slutt, det er sånn jeg ser på det. At en kan ikke gå rundt og fôre egoet med småting, når de er en del av et større opplegg. Hvis ikke dette gir mening, kunne jeg gjerne skyldt på influensa og trøtthet, men velger å tro det er en mening med at jeg skal skrive dette i ørska :goodbye:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en blir født så er en automatisk medlem (idioti spør du meg).

Ikke dersom en ikke døpes?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

??????

Lukas, Jesus, Adam, Eva...satan ?? Nei uff..tror ikke det er sånn at man havner der oppe om man er god og der nede om man er ond. Egentlig, så kan en ikke noe for det om man blir født med en del negative sider, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal straffes i evig tid pga noen feil en gjør i et sikkert så ubetydlig liv.

At alle "gode" jesus elskere havner der oppe å synger i kor sammen med englene som dagen er lang.

Om det finnes en gud,som tilsynelatende har skapt alt sammen, har han jo skapt satan eller djevelen eller hva han er også? Jeg tror ikke det finnes noe ondt eller godt sånn sett, alt er jo menneskeskapt. Er VI som lager lover og regler som bestemmer om man er "snill" eller "slem"

Jesus gikk på vannet ??? Hva søren skal det bety. Alle kan tro det de vil, men jeg håper noen ordentlige kristne kan svare meg på noen spørsmål : Om det var sånn at Jusus ble hengt på korset, "døde" men våknet igjen, hva er han da lage av ? Kan ikke være kjøtt og blod i allefall. Har han våknet en gang, kan han vel stå opp igjen? Om gud ser og hører alt man gjør, hvorfor griper han ikke inn`? Om det er han som har skapt alt sammen, så burde han klare å holde orden her. Ellers så vil jeg si at han egentlig ikke er en særlig grei mann(??) som faktisk lar tusenvis av mennesker pine seg gjennom livet. Hvis kan gjøre noe med det, så burde han gjort det. Folka i Afrika kan ikke noe for at de har det vondt, men det kan gud.

Maria, Josef...jomfru Maria..sorry jeg klarer bare ikke helt å tro det. Å jeg tror på spøkelser !

Nå vet ikke jeg hva kristendommen mener om spøkelser og sånn, men om det finnes spøkelser og om kristendommen er sann, kan det ha seg at noen av guds "venner" ( fant ikke noe bedre ord..) går igjen? Hvor ble det av liket til Jesus ? Hvor mange mennnesker er i himmelsen og helvette ? Blir det ikke rimlig fult der oppe og nede snart ?

Sorry om det her ikke har så mye med emne å gjøre, måtte bare forklare meg litt. Å jeg vet det, kan kan absolutt ingenting om kristendommen, så kanskje det er derfor jeg ikke tror helt på den. Har ingenting i mot kristne mennesker eller kristendommen generelt, synes bare det til tider kan virke litt dumt, men sånn er det med all religion.

Måtte bare rette opp i noen skrivefeil. Sikkert hundre til, men :P

Endret av Lebewesen93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er kristen, derfor spiller det ingen rolle om jeg er medlem i statskirka eller ikke.... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dersom en ikke døpes?!

En står automatisk i statskirkas registre. Ungene mine er ikke døpt, men jeg måtte melde begge ut av kirka. Å bli automatisk meldt inn i en religiøs organisasjon høres ut som et brudd på rettighetene mine. Det er tross alt noe vi bør og må få velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er både døpt og konfirmert, men ser ikke på meg selv som kristen.

Dåpen hadde jeg ingen kontroll over og når det kom til konfirmasjon ble det vel bare slik på grunn av tradisjoner.

De eneste ganger jeg går i kirken er begravelser og bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut av statskirken da jeg var nitten år, av den enkle grunnen at jeg ikke synes kristendommen var god nok. Kun de som tror på Jesus kommer til himmelen og blir frelst. Det aksepterer jeg ikke. Og jeg tolererte ikke at det er mange i kirken som ikke aksepterer homofili. Det er ikke nestekjærlighet.

Jeg tror på en gud, men jeg tror på en gud som elsker alle mennesker uansett, som elsker betingelsesløst. Hvis ikke, er ikke det en gud som fortjener å bli elsket av meg heller. En fordømmende gud er ikke mulig for meg å akesptere.

Per dags dato har jeg ikke funnet noen religion som passer for meg. I alle religiøse tekster kan man finne noe som kan tolkes til å brukes på en intolerant og kontrollerende måte, og det aksepterer jeg ikke. Buddhismen,og kanskje bahai, er vel de som jeg liker best.

I alle organiserte religiøse strukturer finner man mennesker som bruker religionen for å få makt selv. Dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke kristen. Er heller ikke medlem av statskirka lengre(meldte meg ut da jeg var rundt 18). Men er enig med deg, er nok mange som er medlem uten å være kristne. Familien min er ikke kristne, men medlem. Tror det handler om tradisjon, at mange veldig å døpe barna sine fordi det er tradisjon. Også tror jeg at folk som er medlem fra de blir født rett og slett ikke gidder bry seg med å melde seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En står automatisk i statskirkas registre. Ungene mine er ikke døpt, men jeg måtte melde begge ut av kirka. Å bli automatisk meldt inn i en religiøs organisasjon høres ut som et brudd på rettighetene mine. Det er tross alt noe vi bør og må få velge selv.

Det er vel bare dersom ungen ikke blir meldt inn i annet trosamfunn samt at minst en av foreldrene er medlem i statskrika? Men enig, det er en teit lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være så frekk at jeg påstår at mye av grunnen til at så mange ikke-kristne er medlemmer i statskirka er fordi det er helt normalt for ikke-kristne å døpe barna sine. Jeg sier på ingen måte at dette gjelder alle, men at dette må da unektelig være en stor del av "problemet" (som ikke-kristne Norge lager selv).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være så frekk at jeg påstår at mye av grunnen til at så mange ikke-kristne er medlemmer i statskirka er fordi det er helt normalt for ikke-kristne å døpe barna sine. Jeg sier på ingen måte at dette gjelder alle, men at dette må da unektelig være en stor del av "problemet" (som ikke-kristne Norge lager selv).

Man seg jo stadig flere som døper barn fordi det er en "tradisjon" i Norge, noe jeg selv synes er latterlig. Men en del av problemet er også nok også at

1. Mange melder seg ikke ut av statskirken, selv om de ikke anser seg som kristne

og

2. En del av de som faktisk melder seg ut blir ført inn igjen :kjefte: Meg inkludert...

Konklusjonen fra min side, slutt å døpe barn fordi det er en tradisjon, døp dem fordi du har et ønske om å oppdra dem til å bli kristne mennesker i en kristen meninghet og at folk må bli flinkere til å melde seg ut når de ikke har noen interesse av å være medlem...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man seg jo stadig flere som døper barn fordi det er en "tradisjon" i Norge, noe jeg selv synes er latterlig. Men en del av problemet er også nok også at

1. Mange melder seg ikke ut av statskirken, selv om de ikke anser seg som kristne

og

2. En del av de som faktisk melder seg ut blir ført inn igjen :kjefte: Meg inkludert...

Konklusjonen fra min side, slutt å døpe barn fordi det er en tradisjon, døp dem fordi du har et ønske om å oppdra dem til å bli kristne mennesker i en kristen meninghet og at folk må bli flinkere til å melde seg ut når de ikke har noen interesse av å være medlem...

Helt enig!

Men du ble ført inn igjen? Hvordan skjedde det, da? Da jeg meldte meg ut fikk jeg jo utmeldingsattest. Hjelp. Må jeg sjekke at jeg ikke har blitt ført inn igjen, kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...