Gå til innhold

Er du kristen?


Anbefalte innlegg

Håper ikke jeg avsporer tråden helt nå, men jeg må få komme med en liten korreksjon:

Når en blir født så er en automatisk medlem (idioti spør du meg). For å ikke være det må en selv melde seg ut.

Kirken har begynt med en snedig inndeling av de som står i registrene sine nå. De skiller mellom medlemmer og tilhørige.

En blir medlem ved dåpen. Hvis en ikke døpes blir en registrert som tilhørig dersom en av eller begge foreldrene er medlem i statskirken, men ikke hvis ingen av foreldrene står i statskirken.

Kirken synes selvsagt det er kjekt å beholde folk som tilhørige fram til de er 18, men deretter skal en strykes fra kirkens registre.

Hvordan det er blitt godtatt at denne aldersgrensen er satt ved 18 år istedenfor ved den religiøse myndighetsalderen (15 år), står for meg som komplett uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ateist og utmeldt av statskirken. Døpt og konfirmert ble jeg da, men konfirmasjon i kirka var bare pga at jeg ikke gadd å ta kampen med foreldre/slektninger for å gå borgelig istedenfor.

Egentlig skulle vel presten satt foten ned, jeg nektet å gå på gudstjenester i forkant slik man skulle, men når alt kom til alt var det visst ikke SÅ nøye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bahá'í i hjertet og kommer vel til å erklære meg i løpet av det neste året, så som medlem av et annet trossamfunn blir jeg vel ikke medlem av statskirka?

Var medlem av HEF gjennom mamma frem til jeg fylte 15 og meldte meg så ut av statskirka (prøvde hvertfall, for jeg ble vel automatisk innmeldt når jeg fylte 15?). Ikke døpt og ikke konfirmert, hverken kristelig eller borgelig, dro til Gambia med besteforeldrene mine i stedet så bestefar pleier å tulle med at vi valgte omskjæring fremfor konfirmasjon! Haha..(beklager ufin spøk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ateist, meldte meg ut av statskirken da jeg var tenåring. Er døpt, men ikke konfirmert (ikke borgerlig heller).

Kanskje TS kunne laget en poll på dette? Hadde vært interessant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kristen,utmeldt av statskirken. Medlem av HEF.. da går iallefall ikke mine penger til kirken ;)Er heller ikke døpt og valgte borgerlig konfirmasjon. Er veldig glad for at det fins andre steder å ha sermonier som navnedag, konfirmajon, bryllup og begavelser..har væer i alle disse sermoniene har vært mye finere og personlige enn de jeg har vært i som har vært i kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ateist. Døpt og konfirmert i statskirka grunnet ignoranse i ungdommen (vanlig lidelse, har jeg hørt), meldte meg ut da jeg var 16. Hørte stygge rykter om automatisk innmelding igjen, så jeg spurte dem for ikke så lenge siden, men var fortsatt utmeldt. Mulig at noen menigheter jukser mer enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

epp, men føler ikke statskirka og jeg har den samme meningen om tro. Føler de er mer mann i skyene med hvitt skjegg og kom-igjen-du-kan-vel-avse-litt-til-kollekten og jeg synes ikke det er så stas å pryde guds hus med bilder og statuer av sønnen hans hengende på et kors. Jada, jeg skjønner sammenhengen, men synes det er et hån. Det burde dreie seg mer om hyllest til guds natur, ikke et bygg som er som skreddersydd til kun begravelser. A4samfunnet for de vanlige kristne er så grått, lurer på om de vet at gud designet regnbuen, jeg.

--og jeg som bare skulle svare "Ja."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kristen, men medlem av statskirka. Jeg er også døpt som ungdom og konfirmert kristelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke kristen, og har meldt meg ut av statskirken og inn i humanetisk forbund. Kirka får visst penger likevel dersom du bare melder deg ut, men hvis du melder deg inn i et annet trossamfunn får ikke kirka penger for din person likevel.

Dersom det finnes en Gud har gjør han i såfall en sykt dårlig jobb. Jeg sjønner ikke hvordan kristne kan bortforklare så mange ting ved å skylde på Gud. Kan man ikke bare face livet sånn som det er og rett og slett innse at livet er fullt av møkk innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...