Gå til innhold

Julekalendere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tidvis pakkekalender når jeg var lita, men da fikk jeg ikke 24 forskjellige pakker med ymse dill-dall.

Mamma pleide å kjøpe inn et lego-sett som hun fordelte i de 24 forskjellige lommene i pakkekalenderen også fikk jeg noen legoklosser hver dag. På julaften fikk jeg da de siste bitene som manglet og bruksanvisningen på hvordan jeg skulle bygge sammen settet.

I grunnen så var dette en vinn-vinn situasjon. Forholdsvis billig og enkel kalender å lage, samt at jeg ble aktivisert en del av formiddagen på julaften sånn at maset om pakker ble litt mindre noen timer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og broren min fikk pakkekalender da vi var mindre. Det var ikke noe stort i hver pakke (som var fyrstikkesker pyntet og limt på en bakgrunn), kanskje en seigmann hver, to drops, e.l. Dersom pakken var for stor for esken, fikk vi gjerne en liten gåte på papir som vi måtte finne ut av for å finne dagens gave. Aner ikke hva det kunne være, for det har jeg glemt, men jeg vet at det bare var småting.

Hverken min bror eller jeg er det minste bortskjemt (på noe annet enn kjærlighet), og ettersom vi vokste opp og fikk kjøpe julegaver friere selv, så har det vist seg at det vi liker best med gavene, er nettopp det å gi bort, ikke få.

Jeg har fortsatt de gode minnene fra da jeg og broren min kom hjem fra skolen for å åpne dagens pakke, og jeg var alltid like spent, og ble alltid like glad. Det var en herlig tid. På grunn av dette vet jeg at om jeg noen gang får barn, så skal h*n/de selvsagt få pakkekalender. Men så klart, bare med små gaver.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv gavekalender da jeg vokste opp. Nå får barna mine. Jeg synes det er kjempe koselig. Jeg kjøper for det meste ting jeg vet de liker og kommer til å bruke. F. eks klemmer og strikk til jenten min som elsker å pynte seg. Sprettballer,refleksbamser, tegneserieblader etc til gutten min som elsker slikt.

De får trekke annenhver dag, da det holder å kjøpe 24 gaver. Jeg måtte selv dele med min bror og det var ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt pakkekalender så lenge jeg kan huske, og jeg og min søster får i år også (jeg er 22 år, har flyttet hjemmefra for lengst). Nytt av i år er at jeg ønsket å vise mamma og pappa hvor koselig jeg synes det er å få slike kalendere, og hvor mye jeg setter pris på det, så jeg lagde en til mine foreldre. De ble glade og rørt når de fikk kalenderen, og gleder seg masse til 1 desember :) Det gjør jeg også, for der skjuler det seg 24 flotte gaver som jeg vet de vil sette pris på :yvonne:

Jeg mener slikt er hva man gjør det til.. Å gi noe til utakknemlige mennesker er aldri morsomt, selv om det er dine barn. Men selv har jeg alltid elsket pakkekalenderen min, det er desember for meg. Og jeg vet at mamma har kost seg med å lage det til meg, slik jeg koste meg med å planlegge og lage hennes kalender.

Aktivitetskalender er også en fin ting synes jeg, mens jeg ikke helt ser sjarmen med kjøpekalendere med plastikkdingsebomser som kastes kort tid etterpå.. Det må ikke koste så mye, men poenget er vel gjerne at det er lagt litt tid og omtanke ned i planlegging og utføring?? :) Skjønner det kan være stressfylt i en hektisk hverdag, så da må man prioritere. Ingen barn dør om de ikke får pakkekalender :) Men det er veldig kos, og jeg ser ikke noe negativt med skikken :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fikk pakkekalender en gang da jeg var liten. Om jeg skal gi mine unger pakkekalender vet jeg ikke enda, men jeg skal i allefall ikke gå i fella å begynne med det før de selv spør om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi kalender som består av små lapper. På lappene står det hva vi skal gjøre den dagen. Barna bytter på å trekke, men vi gjør jo aktivitetene sammen.

Kan f.eks stå at de skal få et fint ark å fargelegge (nissefigur), at vi skal steke pepperkaker den dagen, at vi skal på teater, at vi skal skrive julekort, at vi skal pakke inn julegaver osv...

Barna gleder seg til å trekke kalenderen og synes det er kjempe spennende å finne ut hva vi skal i dag. Samtidig gir det mor et spark i baken til å gjøre masse hyggelig i desember :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi kalender som består av små lapper. På lappene står det hva vi skal gjøre den dagen. Barna bytter på å trekke, men vi gjør jo aktivitetene sammen.

Kan f.eks stå at de skal få et fint ark å fargelegge (nissefigur), at vi skal steke pepperkaker den dagen, at vi skal på teater, at vi skal skrive julekort, at vi skal pakke inn julegaver osv...

Barna gleder seg til å trekke kalenderen og synes det er kjempe spennende å finne ut hva vi skal i dag. Samtidig gir det mor et spark i baken til å gjøre masse hyggelig i desember :fnise:

Åh, vilken fin idé! I tillägg får du ju en massa kvalitétstid med dina nära och kära. :) Jag tror jag stjäl den här idén och gör en liknande grej till min sambo, haha. Suveränt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi kalender som består av små lapper. På lappene står det hva vi skal gjøre den dagen. Barna bytter på å trekke, men vi gjør jo aktivitetene sammen.

Kan f.eks stå at de skal få et fint ark å fargelegge (nissefigur), at vi skal steke pepperkaker den dagen, at vi skal på teater, at vi skal skrive julekort, at vi skal pakke inn julegaver osv...

Barna gleder seg til å trekke kalenderen og synes det er kjempe spennende å finne ut hva vi skal i dag. Samtidig gir det mor et spark i baken til å gjøre masse hyggelig i desember :fnise:

Akkurat slik gjør jeg også. Og barna syns faktisk at det er den mest spennende kalenderen (de har også billig sjokoladekalender (som jeg IKKE har kjøpt til de... grrrr)). De dagene vi ikke rekker å gjøre noe får de småting: kjærlighet på pinne, spenner osv.. Ting vi gjør sammen: bake pepperkaker, kjøpe julegave til pappa, lage julegave til besteforeldre, juleverksted, pynte pepperkakehus, kino, teater, gå på skøyter, gå på biblioteket osv.. ting vi i hverdagsstresset ikke får så god tid til å prioritere. For å få tid til denne kalederen er det en fordel å ha gjort ferdig alle julegaver før desember starter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vilken fin idé! I tillägg får du ju en massa kvalitétstid med dina nära och kära. :) Jag tror jag stjäl den här idén och gör en liknande grej till min sambo, haha. Suveränt!

Det høres jo koselig ut å lage en slik kalender til samboeren også. Kanskje jeg skal vurdere å lage en til min mann til neste år også. Mye vi ikke har tid til i en hektisk hverdag, høres koselig ut :)

Tenker jeg kan ha med spille spill sammen, ta en tur på cafe uten barn, kinotur, hm... fant visst ikke på så mye i farten, godt jeg har et år på å tenke ;)

Hva har du i din kalender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik gjør jeg også. Og barna syns faktisk at det er den mest spennende kalenderen (de har også billig sjokoladekalender (som jeg IKKE har kjøpt til de... grrrr)). De dagene vi ikke rekker å gjøre noe får de småting: kjærlighet på pinne, spenner osv.. Ting vi gjør sammen: bake pepperkaker, kjøpe julegave til pappa, lage julegave til besteforeldre, juleverksted, pynte pepperkakehus, kino, teater, gå på skøyter, gå på biblioteket osv.. ting vi i hverdagsstresset ikke får så god tid til å prioritere. For å få tid til denne kalederen er det en fordel å ha gjort ferdig alle julegaver før desember starter...

Legger du lappen oppi kvelden før, eller har du bestemt hele desember fra starten av?

*samler masse ideer til fremtidige kalendere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo koselig ut å lage en slik kalender til samboeren også. Kanskje jeg skal vurdere å lage en til min mann til neste år også. Mye vi ikke har tid til i en hektisk hverdag, høres koselig ut :)

Tenker jeg kan ha med spille spill sammen, ta en tur på cafe uten barn, kinotur, hm... fant visst ikke på så mye i farten, godt jeg har et år på å tenke ;)

Hva har du i din kalender?

Jag skrev upp saker som "ge xxx en handmassage/ryggmassage/helkroppsmassage" (ja, alla tre finns faktiskt med!) och ett romantiskt bad, en mysig vinterpromenad, åka pulka och liknande. :) Det fungerar suveränt hittills!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med sjokoladekalender. Jeg kjente noen få som fikk pakkekalender, men ikke så mange. Jeg har ingenting i mot pakkekalendere generelt, men jeg synes det er litt stusselig når jeg kjenner halvstore barn som får spill og DVD i pakkekalenderen, når jeg vet at det er nettopp et spill eller en DVD jeg har kjøpt til dem selv. Hva gjør det med barna når gavene de får fra andre ikke er "mer" enn det de får hver dag i hele desember?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkekalenderene er et godt barndomsminne fra min barndom og.

Og jeg har også til mine unger, men vi begrenser hva som er oppi,,, det er småsjokolade, strikker, hårspenner, små viskelær osv.... det begrenser seg fordi vi har fyrstikk-kalender...

Andre dager er det, julepyntedag, bake lussekatter, bake pepperkake, lage kinokveld hjemme osv.... akedag osv.....

Så blir ikke dyrt i det hele tatt.... det er jo meningen at det bare skal være en liten ting....

Sånne ferdige sjokoladekalendere er noe av det mest upersonlige jeg har vært borti.... nå har unga faktisk det i tillegg, fått av min mor. Men det er fortsatt den jeg har laget som er mest populær, selv om det stort sett bare er en sjokoladebit oppi den også, men noen småoverraskelser innimellom...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne ferdige sjokoladekalendere er noe av det mest upersonlige jeg har vært borti.... nå har unga faktisk det i tillegg, fått av min mor. Men det er fortsatt den jeg har laget som er mest populær, selv om det stort sett bare er en sjokoladebit oppi den også, men noen småoverraskelser innimellom...

Det var alltid stor stas når vi fikk vår 10-kroners sjokoladekalender. Mor var alltid veldig streng på snop - vi fikk det kun på lørdag, ved høytider og i bursdager. Aldri ellers. Så det å kunne spise en slik liten sjokolade hver dag i desember var fantastisk. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ungar (2,5 og 1) får ikkje adventskalender enno, veit ikkje om dei vil få det når dei blir eldre heller. Eg fekk då eg var lita, men det var berre småting, og me fekk svært lite gåver utenom jul og bursdag elles. Så det kjem nok an på korleis kvardagen blir for mine ungar. Eg kjøper aldri noko til dei utenom jul/bursdag med mindre det er klær dei treng no, men det hender jo besteforeldre og andre er "snille", då... Eg håpar ungane mine vil oppleve den gleda eg opplevde som lita: Det å verkeleg ynskje seg noko, glede seg til å få noko, og den gleda når ein endeleg får det ein har ynskja seg i lang tid. Mange ungar no for tida fratas denne gleda, fordi dei får alt dei ynskjar seg før dei veit at dei ynskjar det...

Eg håpar dermed at eg greier å halde gåvedrysset frå vener og familie på avstand, slik at ungane mine verkeleg gledar seg når dei får noko :) Blir det slik, er det ingenting i vegen for pakkekalender heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tidvis pakkekalender når jeg var lita, men da fikk jeg ikke 24 forskjellige pakker med ymse dill-dall.

Mamma pleide å kjøpe inn et lego-sett som hun fordelte i de 24 forskjellige lommene i pakkekalenderen også fikk jeg noen legoklosser hver dag. På julaften fikk jeg da de siste bitene som manglet og bruksanvisningen på hvordan jeg skulle bygge sammen settet.

I grunnen så var dette en vinn-vinn situasjon. Forholdsvis billig og enkel kalender å lage, samt at jeg ble aktivisert en del av formiddagen på julaften sånn at maset om pakker ble litt mindre noen timer. :)

God ide, er noko sånt eg ser for meg viss eg skal lage pakkekalender til mine ungar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var liten var sjokoladekalenderen kjempestas! Det var jo forskjellig bilde hver dag, og ikke minst en sjokolade hver dag. Hadde dagens barn kun hatt det som alternativ hadde det nok vært like stas som pakkekalender ;) Min mor koste seg med sin appelsin og nellik-kalender da hun var liten, så det har kun med vane å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide, er noko sånt eg ser for meg viss eg skal lage pakkekalender til mine ungar :)

Samme her dersom den tid kommer. :)

Ser ikke poenget med å kjøpe 24 pakker med ymse dill-dall som er rotet bort innen julaften. Denne typen pakker har man ihvertfall glede av over lenger tid. Ser for meg at det samme kan gjøres med f.eks pusslespill og kanskje andre typer spill også. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har heller ikke bitt på den!

Når jeg flyttet hjemmefra for første gang, så fikk jeg pakkekalender. En dag var det en tannbørste, en annen dag var det tannkrem. En dag var det hårbørste, en annen dag var det gaffel og kniv... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har heller ikke bitt på den!

Når jeg flyttet hjemmefra for første gang, så fikk jeg pakkekalender. En dag var det en tannbørste, en annen dag var det tannkrem. En dag var det hårbørste, en annen dag var det gaffel og kniv... :)

så hyggelig med en slik kalender når man akkurat har flyttet hjemmefra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...