Gå til innhold

Nordmenn og allværsjakken

Gjest Koala Lompa

Anbefalte innlegg

(Startet en lignende tråd på klær&mote..)

Hva er det med oss nordmenn og den der allværsjakken? Det har slått meg før og det slår meg igjen,vi er alt for knyttet til den. Hendig plagg,ikke noe å si på det. Men å dresse seg opp for å dra på byen for så å trekke over seg en rød bergansjakke eller hva det måtte være til f.eks årets julebord- NEI!

Ser man folk ut på byen i andre land går rundt i allværsjakker??

Tenker vi for mye på vær&vind eller liker vi å se ut som tur-folk når vi skal ut på byen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må innrømme at det ikke betyr så mye for meg hvilken jakke folk går i. En jakke er jo der for å holde varmen til man kommer innomhus og kan ta den av. Hvis det da er kaldt og blåser - noe det ofte gjør i Norge - så vil en allværsjakke være veldig praktisk. Det er vanskeligere å få tak i en jakke som er såkalt "pen", og som samtidig tåler, og varmer, mot regn og vind. Spesielt hvis man da går mer tur enn hva man går på oppkledde anledninger, så tror jeg en del ser på det som sløseri å kjøpe et dyrt klesplagg de bare kan bruke et par ganger i året.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare den vanlige vinterkåpetingen min jeg..Kjøper ikke en jakke som jeg KUN bruker ett par ganger i året,eller som jeg kUN bruker om jeg er ute på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglefot skrev (På 22.11.2010 den 10.58):

Hva er det med oss nordmenn og den der allværsjakken? Det har slått meg før og det slår meg igjen,vi er alt for knyttet til den. Hendig plagg,ikke noe å si på det. Men å dresse seg opp for å dra på byen for så å trekke over seg en rød bergansjakke eller hva det måtte være til f.eks årets julebord- NEI!

Tenker vi for mye på vær&vind eller liker vi å se ut som tur-folk når vi skal ut på byen også?

Det er vel kanskje et økonomisk spm?

Frakk og kåpe er vel de plaggene som er mest anvendelige til å ha over penklær, når været er slik at det er nødvendig. Men de er ikke på langt nær like anvendelige som allværsjakker. Og en bra frakk koster jo ikke så rent lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller kle meg etter vær og vind enn å se så forbanna fin ut når jeg går fra sted til sted. Er ikke alle som blir kjørt/tar taxi fra dør til dør. Vi har vær her og jeg nekter å fryse livskiten av meg fordi at jeg skal se fin ut.

Jeg skjønner jo at de fleste menn ikke har frakk da det er ikke det plagget mange bruker til daglig. Vi kvinner er vel oftere bruker av kåper. Jeg har tre stykker i skapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jåle av dimenasjoner, og kunne aldri tenke meg å dra på byen(eller på cafè, for den sags skyld)i allværsjakken, men plagget ER unektelig praktisk når en skal gå en skogstur/bare skal en tur på butikken for å kjøpe brød e.l., da den skjermer mot kulde, regn og vind; værfenomener vi ser mye til her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uglefot skrev (På 22.11.2010 den 10.58):

Nei, du ser det ikke like mye i andre land, men det er liten vits med en Marmot i syden, og allværsjakker er et vestlig rikmannsplagg. En ny Norrøna eller Rab koster flere tusen kroner, så dette er ikke det en nepaleser velger å bruke flere årslønner på. Men, jeg skal ærlig innrømme at det ikke finnes noe dummere enn vrengte paraplyer med jenter inntyllet i en altfor stor og prangende blingveske med små sko under.

Jeg er helt dust på mote, og det interesserer meg null. Er det en industri som burde ha blitt minsket fra suppeterrin til teskje så er det moteindustrien. Noe mer unyttig enn vesker, tilbehør og høyhæla sko som garanterer bimalleolære frakturer finnes knapt.

Men, jeg setter ekstremt pris på klær som tåler elementene, som holder meg tørre påvei til jobb i dass vær og som tåler en topptur i November. Hvordan jakka ser ut havner langt ned på lista, så lenge den takler tre årstider på under en halvtime, og jeg har ennå ikke funnet et plagg på H&M som ikke hyler av skrekk når jeg sier "tur" til plagget.

Og ingenting er mer sexy enn mannfolk på ordentlig tur kledd i Rab/Norrøna/Montane/Marmot/HellyHansen, med et par Scarpa på beina, Devold mot huden og primus i sekken. Gubban darius, da sikler jeg (blir sikkert kontaktet av en gore tech-fetisjklubb etter dette). Det er for meg noe ekstremt stilig og appellerende ved allværsjakker, noe alle de store produsentene har fått med seg. Blir helt dårlig når jeg ser hva 71 Grader nord-deltakerne får av utstyr.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt over 3000kr på allværsjakken min, da skal jeg søren meg bruke den i rufseværet også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergans skrev (På 22.11.2010 den 15.33):

Og ingenting er mer sexy enn mannfolk på ordentlig tur kledd i Rab/Norrøna/Montane/Marmot/HellyHansen, med et par Scarpa på beina, Devold mot huden og primus i sekken. Gubban darius, da sikler jeg (blir sikkert kontaktet av en gore tech-fetisjklubb etter dette). Det er for meg noe ekstremt stilig og appellerende ved allværsjakker, noe alle de store produsentene har fått med seg. Blir helt dårlig når jeg ser hva 71 Grader nord-deltakerne får av utstyr.

Jeg blir også helt :wow: av en skikkelig turmann. Lite som er mer sexy enn det :sjarmor:

Jeg elsker allværsjakka mi, men prøver å legge den fra meg nå og da. Men jeg må innrømme at jeg prioriterer å være varm og tørr foran å være moteriktig. Jeg er av typen som har på lue på byen :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som de aller fleste her forsvarer allsidig bruk av allværsjakken så det bekrefter jo det TS skriver, hehe.

Jeg har alltid syntes det ser grusomt, grusomt ut med allværsjakke i byen og andre steder som ikke er på tur (skog, fjell, sjø). Og dyrt er ikke likt fint, selv om du har betalt mange tusen for jakka betyr det da ikke at det er et finplagg.

Litt sjokkerende å se norske menn på vei til viktige møter med den glorete allværsjakka over dressen, men dette er vel bare et sånt merkelig norsk særtrekk som man bare må akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2010 den 15.46):

Litt sjokkerende å se norske menn på vei til viktige møter med den glorete allværsjakka over dressen, men dette er vel bare et sånt merkelig norsk særtrekk som man bare må akseptere.

Sjokkerende faktisk! :skratte:

Det er tydeligvis vanskelig for noen å forstå at andre igjen driter en lang marsj i moter og matching av ytterjakker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cho skrev (På 23.11.2010 den 15.51):

Sjokkerende faktisk! :skratte:

Det er tydeligvis vanskelig for noen å forstå at andre igjen driter en lang marsj i moter og matching av ytterjakker.

Sjokkerende FAKTISK, for utlendinger. Og for noen også respektløst. Men hvorfor skal nordmenn bry seg om det? Bare drit i "moten" og tur fram med den sure allværsjakka, kun resten av verden bryr seg om å se ordentlig ut i viktige møter ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig enig, samtidig som jeg synes det er forståelig at alle ikke har råd til kåpe og frakk.

Selv tar jeg lang kåpe og en pen paraply hvis det er rufsevær med regn når jeg skal på ting som julebord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2010 den 15.55):

Sjokkerende FAKTISK, for utlendinger. Og for noen også respektløst. Men hvorfor skal nordmenn bry seg om det? Bare drit i "moten" og tur fram med den sure allværsjakka, kun resten av verden bryr seg om å se ordentlig ut i viktige møter ol.

Hvorfor er det respektløst å ha på seg en allværsjakke utenpå dressen, man tar den jo av seg med en gang man kommer inn i møtet?

"Nei - dette går ikke Andersen, du har så satans stygg jakke at dette møtet må vi bare avlyse. Makan."

(Blir du forresten fornærmet hvis jeg kler meg i noe umoderne?)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cho skrev (På 23.11.2010 den 16.01):

Hvorfor er det respektløst å ha på seg en allværsjakke utenpå dressen, man tar den jo av seg med en gang man kommer inn i møtet?

"Nei - dette går ikke Andersen, du har så satans stygg jakke at dette møtet må vi bare avlyse. Makan."

(Blir du forresten fornærmet hvis jeg kler meg i noe umoderne?)

Mange møter og tilstelninger foregår utendørs. Ulike typer arrangementer som kransenedleggelser, minnetaler, 17.mai i utlandet og annet. Der norske statsråder, stortingsrepresentanter og andre møter opp i glorete allværsjakker utenpå dressen fordi det muligens kan duskregne litt, eller fordi de ikke har noe annet. Det ser helt jævlig ut, men det er klart, de ser det ikke selv, og de har en hel nasjon bak seg som støtter deres valg. Og ingen andre ville si noe heller, bare akseptere det som et norsk særtrekk. Så da er det jo greit.

Det har ikke med mote å gjøre. Og nei, jeg blir ikke personlig fornærmet av hva folk kler seg i. Jeg kler meg selv som et dass. For det meste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 23.11.2010 den 16.16):

Mange møter og tilstelninger foregår utendørs. Ulike typer arrangementer som kransenedleggelser, minnetaler, 17.mai i utlandet og annet. Der norske statsråder, stortingsrepresentanter og andre møter opp i glorete allværsjakker utenpå dressen fordi det muligens kan duskregne litt, eller fordi de ikke har noe annet. Det ser helt jævlig ut, men det er klart, de ser det ikke selv, og de har en hel nasjon bak seg som støtter deres valg. Og ingen andre ville si noe heller, bare akseptere det som et norsk særtrekk. Så da er det jo greit.

Det har ikke med mote å gjøre. Og nei, jeg blir ikke personlig fornærmet av hva folk kler seg i. Jeg kler meg selv som et dass. For det meste ;)

Er det ikke deilig å bo i et så fritt land at vi kan gå med allværsjakke utenpå dressen uten at naboen skal stikke nesen sin i det? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cho skrev (På 23.11.2010 den 16.24):

Er det ikke deilig å bo i et så fritt land at vi kan gå med allværsjakke utenpå dressen uten at naboen skal stikke nesen sin i det? :nigo:

Joda. Men hva med naboens frihet? Har man ikke lov til å stikke nesen sin hvor man vil heller nå da? Er det bare dere med allværsjakke som skal ha frihet til å oppføre dere som dere vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2010 den 16.26):

Joda. Men hva med naboens frihet? Har man ikke lov til å stikke nesen sin hvor man vil heller nå da? Er det bare dere med allværsjakke som skal ha frihet til å oppføre dere som dere vil?

Du kan stikke den hvor enn det måtte behage, allværsjakken min beskytter meg uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2010 den 15.46):

Det virker jo som de aller fleste her forsvarer allsidig bruk av allværsjakken så det bekrefter jo det TS skriver, hehe.

Jeg har alltid syntes det ser grusomt, grusomt ut med allværsjakke i byen og andre steder som ikke er på tur (skog, fjell, sjø). Og dyrt er ikke likt fint, selv om du har betalt mange tusen for jakka betyr det da ikke at det er et finplagg.

En allværsjakke/ekstremjakke behøver ikke være glorete. Jeg har et par helt mørke/sorte jakker som greit kan brukes om jeg har dress, selv om de ikke akkurat er førstevalget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...