Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lurer på om det er noen sammenheng med temperatur ute og radiosignaler... Synes alltid det er så skurrete på radion på vintern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er noen sammenheng med temperatur ute og radiosignaler... Synes alltid det er så skurrete på radion på vintern...

Det kan det faktisk. Frekvensene man bruker til FM (og DAB, men der hører du sjelden skurring), blir påvirket av absorbsjonen i terrenget. Vil tippe en kald og spesielt snødekket overflate absorberer mindre av signalet, enn ett fuktig og/eller sommervarmt tørt terreng. Det at det skurrer mer på vinteren, vil jeg tro er fordi du mottar mer av det reflekterte signalet, som interfererer med direktesignalet. Ergo bør du få bedre mottak om du flytter antenna eller radioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det faktisk. Frekvensene man bruker til FM (og DAB, men der hører du sjelden skurring), blir påvirket av absorbsjonen i terrenget. Vil tippe en kald og spesielt snødekket overflate absorberer mindre av signalet, enn ett fuktig og/eller sommervarmt tørt terreng. Det at det skurrer mer på vinteren, vil jeg tro er fordi du mottar mer av det reflekterte signalet, som interfererer med direktesignalet. Ergo bør du få bedre mottak om du flytter antenna eller radioen.

Jøss.. Hva du kan.. Men antenna blir flyttet konstant.. Mens jeg kjører :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss.. Hva du kan.. Men antenna blir flyttet konstant.. Mens jeg kjører :fnise:

Bilen, ja! :fnise:

(Det nevnte du ikke!! :opplyser:)

Da er det bare å skaffe seg en bedre radio, som skifter kanal før det blir helt elendig mottak, eller gå for DAB. Har ingen erfaring med bil-DAB, men de sier jo at det skal være så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor den nye Freia Melkesjokolade med Toppris må være så sinnssyyyykt god? :tristbla:

OOOO.. Ny toppris sjokkis!! DET må jeg prøve :sjokolade:

Bilen, ja! :fnise:

(Det nevnte du ikke!! :opplyser:)

Da er det bare å skaffe seg en bedre radio, som skifter kanal før det blir helt elendig mottak, eller gå for DAB. Har ingen erfaring med bil-DAB, men de sier jo at det skal være så bra.

Den integrerte radion min streika i fjor, så da fikk jeg tak i en billg brukt radio som kom fra eldre modell. Også skal jeg snart selge bilen for å bli byjente, så da gidder jeg ikke det..

Men skulle ikke analoge radiosignaler bli borte fra i år? Alt skulle bli DAB? Synes jeg hørte noe om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOO.. Ny toppris sjokkis!! DET må jeg prøve :sjokolade:

Den integrerte radion min streika i fjor, så da fikk jeg tak i en billg brukt radio som kom fra eldre modell. Også skal jeg snart selge bilen for å bli byjente, så da gidder jeg ikke det..

Men skulle ikke analoge radiosignaler bli borte fra i år? Alt skulle bli DAB? Synes jeg hørte noe om det..

2017!

De første prøvesendingene startet i Norge i april 1994 med sendere på Tryvann, Jonsknuten og Reinsfjell.[1], og de første kommersielle sendingene kom rundt årtusenskiftet. DAB vil sannsynligvis år 2017 erstatte det riksdekkende analoge FM-nettet i Norge hvis de absolutte kravene og underkrav er oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, har visst vært en tur i fremtiden jeg. Innbilte meg at jeg måtte kjøpe ny radio på jobben i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en som tar alt: FM/DAB og WIFI (internetradio). Tror det er en sånn Pinellsak ute på markedet som tar de tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er noen sammenheng med temperatur ute og radiosignaler... Synes alltid det er så skurrete på radion på vintern...

Det er nok en sammenheng mellom været og FM-radioer, for når det er supertåkete tar alltid bilradioen vår opp signalene bedre enn vanlig. Feks hvis man kjører i utkanten av et radiosignal, rett før radioen pleier å kutte eller bytte kanal, er alltid signalet til den opprinnelige kanalen sterkt en stund til. Merket det ofte godt når vi skulle over fjellet da jeg bodde i Tønsberg før. Radio Tønsberg pleide å kutte like etter Larvik eller ved Stavern, men de gangene vi kjørte når det var tåke, holdt den nesten ned til Porsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det med motebloggere og überharry sko?

Klærne de har på er jo fine de. Som regel søte og blonder osv, men hvorfor skal de ødelegge hele antrekket med de harry skoene??

Eks:

image1xxl11.jpg

og

IMG_1339.jpg

eller

vårfav.jpg

eller

Photo5.jpg

Det er kanskje bare jeg som ikke forstår meg på skomote :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Survival

Hva i alle land og dager er en real "trøkk 16"?

Alltid lurt på! :klo:

Jeg har alltid trodd at det er når man får seg et realt slag i tryne. Men kanskje jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at det er når man får seg et realt slag i tryne. Men kanskje jeg tar feil.

Jo, det har jeg også trudd at det dreide seg om. Men jeg fatter ikke helt hvorfor det heter en "trøkk 16". Hva er linken, liksom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har jeg også trudd at det dreide seg om. Men jeg fatter ikke helt hvorfor det heter en "trøkk 16". Hva er linken, liksom??

Her er ihvertfall en link. (Første treff på google)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilke lover som gjelder i internasjonalt farvann. Det var en tråd her om at røykeloven ikke gjelder på crusie skipene, ettersom de seiler i internasjonalt farvann, og da begynte jeg å tenke på andre ting som kanskje gjelder eller ikke. Hva hvis noen f.eks. lagde et bordell på en gammel oljerigg. Ville det vært lov? Og hva skjer dersom noen begår et mord på en båt? Hvilken domstol skal man dømmes i da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...