Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den Monday, June 20, 2016 at 22.00, Lutetium 71 skrev:

Eller skru på tv, selv om det ikke går an å vri på noen av knottene. Eller noe så enkelt som å si at sola går ned, noe den aldeles ikke gjør. Eller hvilket som helst ordtak, de fleste har en opprinnelig bokstavelig betydning som forlengst er meningsløs.

Dette og har sin opprinnelse fra da TVene kom. Man hadde da av/på knapp som ble vridd forsiktig frem og tilbake før det kom knapp som ligner dagens med trykk inn og trykk ut funksjon. 

Gamle radioapparater skrudde man og på/av med en bryter med et lite "hakk" som avgav et "klikk" når men gadde fått radioen av eller på. Lyden var ofte på samme knappen/bryteren og måtte derfor skrues på med forsiktige fingre. 

Jeg tror mye av det dere lurer på i denne forbindelsen har sin opprinnelse i dingsens opprinnelse. Dermed vet dere ikke hvordan tingene fungerte da de var nye, fordi dere ikke har vært i oldemors skattekammer over gamle saker. Mange renoverer sine hjem for gammeldagse saker og ting dermed mister senere generasjoner muligheten til å forstå og vite hvordan tingene fungerte før elektronikken virkelig overtok. 

Anonymkode: 933a1...f8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette og har sin opprinnelse fra da TVene kom. Man hadde da av/på knapp som ble vridd forsiktig frem og tilbake før det kom knapp som ligner dagens med trykk inn og trykk ut funksjon. 

Gamle radioapparater skrudde man og på/av med en bryter med et lite "hakk" som avgav et "klikk" når men gadde fått radioen av eller på. Lyden var ofte på samme knappen/bryteren og måtte derfor skrues på med forsiktige fingre. 

Jeg tror mye av det dere lurer på i denne forbindelsen har sin opprinnelse i dingsens opprinnelse. Dermed vet dere ikke hvordan tingene fungerte da de var nye, fordi dere ikke har vært i oldemors skattekammer over gamle saker. Mange renoverer sine hjem for gammeldagse saker og ting dermed mister senere generasjoner muligheten til å forstå og vite hvordan tingene fungerte før elektronikken virkelig overtok. 

Heldigvis er jeg så oppegående/gammel/liker historier om ting, så jeg (og forhåpentligvis de fleste med meg) visste om både skruknappen og toaletter med snor, så håper ikke du kom med forklaringen fordi du trodde vi ikke visste. Vi legger også på røret, selv på mobilen, det var fordi telefonen opp til for ca 10-15 år siden hadde et fysisk rør med elektronikk inni som man måtte legge på plass på en spesiell dings på ringeapparatet sånn at noen dingser gikk ned og brøt linjen. Det er noe alle vet og man normalt ikke trenger å forklare nøyere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte meg litt gammel når jeg leste innlegget ditt. Jeg trengte nemlig ikke rote i "oldemors skattekammer" for å vite litt om hvordan ting underholdningsapparater fungerte før i tiden. Skruknottene er nemlig en del av min barndom..

Etter det jeg kan huske hadde bilstereoanlegg den gode gamle "skru på og reguler volum med samme knapp" lenge etter stueapparatene var gått over til "trykk inn og reguler volumet med fjernkontroll" type grensesnitt. Det sier vel noe om at det var en patent som ikke var vits i å skrote (if it ain't broke, don't fix it). *

*Ihvertfall for bilbruk

Endret av Lutetium 71
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Jeg følte meg litt gammel når jeg leste innlegget ditt. Jeg trengte nemlig ikke rote i "oldemors skattekammer" for å vite litt om hvordan ting underholdningsapparater fungerte før i tiden. Skruknottene er nemlig en del av min barndom..

Etter det jeg kan huske hadde bilstereoanlegg den gode gamle "skru på og reguler volum med samme knapp" lenge etter stueapparatene var gått over til "trykk inn og reguler volumet med fjernkontroll" type grensesnitt. Det sier vel noe om at det var en patent som ikke var vits i å skrote (if it ain't broke, don't fix it). *

*Ihvertfall for bilbruk

Vår radio idag har fortsatt samme designet.  Vi fikk den som innflytningsgave for 8 år siden, så etter dagens standard er den vel nærmest antikk.  Radio har vel uansett gått av mote, tror jeg, så jeg får vel joine deg på gamlehjemmet Lutetium.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kara W skrev:

Vår radio idag har fortsatt samme designet.  Vi fikk den som innflytningsgave for 8 år siden, så etter dagens standard er den vel nærmest antikk.  Radio har vel uansett gått av mote, tror jeg, så jeg får vel joine deg på gamlehjemmet Lutetium.

Så lenge vi ikke må spise svisker og rosiner. Det er djevelens verk!

Så kan vi prate om den gangen bilene måtte startes med en såkalt "nøkkel" man måtte vri på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landslaget i en sport heter ofte noe som likner på landets navn, f.eks. dansk lag i Danmark, tysk lag i Tyskland, men i Hellas - der heter det plutselig gresk lag! Det skulle hett hellask lag!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig greia med den telle-greia som ligger nesten helt nederst på forsiden av forumet her?

Den går som regel oppover, med ett par innlegg av gangen.

Men noen ganger forsvinner det kanskje hundre innlegg eller noe, nesten på en gang... :sjokk:

Anonymkode: 5e7d7...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hvorfor smaker vann med kullsyre salt/surt?

Selv når jeg bruker SodaStream smaker vannet salt, irriterende siden jeg liker bobler men ikke den salte/sure smaken. 

Anonymkode: 032dd...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28/06/2016 at 10.08, Nevian skrev:

Landslaget i en sport heter ofte noe som likner på landets navn, f.eks. dansk lag i Danmark, tysk lag i Tyskland, men i Hellas - der heter det plutselig gresk lag! Det skulle hett hellask lag!

Det er bare Norge og Hellas, som kaller Hellas for Hellas. Selv vi kaller ikke folka som bor der for hellenere (ok, noen ganger er det enkelte som bruker det), vi sier grekere. Og hele resten av verden kaller Hellas for Grekerland på en eller annen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan de kan ha så mange klær og parykker klare på programmet Karl Johan når det er det "Broren til"  innslaget?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til.  Hvorfor heter gresk latin på medisinspråket?   Latin forbinder man jo med spansk og søramerika.  Er det likheter mellom det spanske og det greske språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
7 minutter siden, DreamOn skrev:

En til.  Hvorfor heter gresk latin på medisinspråket?   Latin forbinder man jo med spansk og søramerika.  Er det likheter mellom det spanske og det greske språk?

Hæ? Latin er da virkelig et eget språk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, DreamOn skrev:

Latin og gresk er to forskjellige språk.  Jeg er ganske sikker på at det er latin som brukes innen medisin, selv om de helt sikkert har innslag av gresk også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 3.8.2016 at 21.29, AnonymBruker skrev:

Hvorfor smaker vann med kullsyre salt/surt?

Selv når jeg bruker SodaStream smaker vannet salt, irriterende siden jeg liker bobler men ikke den salte/sure smaken. 

Anonymkode: 032dd...f4a

mannen min forklarte meg dette i går, husker ikke eksakt men det er noe kjemisk som skjer når oksygenet tilsettes vann på den måten enkelt og greit. Blir syrlig smak da. Ganske natuelig at molekylene virker inn på hveramdre tenker jeg. 

Anonymkode: d7961...c56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kaffekrus skrev:

Hæ? Latin er da virkelig et eget språk..?

Trodde det var de gamle grekererne som var foregangsmenneskene da medisinterminologien ble skrevet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus
36 minutter siden, DreamOn skrev:

Trodde det var de gamle grekererne som var foregangsmenneskene da medisinterminologien ble skrevet.  

Et raskt googlesøk forteller at Latin ble snakket i Romerriket, så det er vel der mye av medisinterminologien kommer fra :) Latin er forresten beslektet med spansk, som du på sett og vis spurte om, og også med fransk og italiensk.

Den medisinske terminologien, har jeg akkurat lært, har visst innslag av både latin og gresk :)

Endret av Kaffekrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

• 3 uker senere...
Gjest Belle âme

Om ei kvinne har bestemt seg for å være ein baby resten av livet, og må bli byssa til søvn, skifta bleier på og mata av kjæresten, et han då omtrent pedofil om han har sex med ho?

Lurte på det etter å ha sett den videoen:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
1 time siden, Nevian skrev:

Lurer på om det finnes statistikk på hvor mange som tror statistikk skrives statestikk...

99 av 98 KG-brukere!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...