Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Banker og verditransport bruker forskjellige slags fargeampuller for å sikre seg mot bankran og sånn. Slike fargeampuller blir jo utløst ved ran eller innbrudd - og farger pengesedlene - slik at dem ikke kan brukes til noe. Det er jo tross alt ingen som har lyst til å ta imot slike sedler som har fått masse farge på seg..

 

Men hvordan klarer egentlig folkene i banken å åpne sånne sekker med penger, uten at dem utløser noen av disse farge-greiene?

Anonymous poster hash: b7314...8de

De lar sine fargede medarbeidere pakke ut sedlene. Da spiller det ingen rolle om fargeampullen eksploderer. :jepp:

 

Hvorfor er ikke Anonym Bruker plutonium-medlem eller noe annet fint? (Gullmedlem ligger på over 35 000 innlegg, så AB med sine 2 millioner+ bør ha noe mer enn skarve "platinamedlem")

Alle med over 50.000 innlegg burde få benevnelsen OCD. :fnise:

 

Kan noen forklare meg forskjellen på strategi og taktikk, helst så jeg både skjønner det, og husker det? :P

Carl von Clausewitz (1780–1831) definerte begrepene i boken «Vom Kriege» (Om Krig) slik: Strategi er «kunsten å utnytte et slag til å vinne en krig», og taktikk er «kunsten å utnytte troppene til å vinne et slag». Løst sagt kan det slåes fast at strategi er å gjøre de riktige tingene, mens taktikk er å gjøre tingene riktig. Slik vil strategi alltid være overordnet taktikk, siden et tiltak eller aktivitet som utføres på riktig måte, vil ikke gi måloppnåelse hvis det er feil tiltak eller aktivitet fra begynnelsen av. Klippet og limt fra Wiki

 

Man kan stort sett, nesten alltid, bruke noen av klærne man har hatt på seg i en dag igjen.

Er det ekkelt å da legge buksa inn igjen i skapet? (evt andre plagg)

Hvis det er det, hvor oppbevarer du dem til neste gang da, uten at det ligger klær

fra alle husets beboere strødd?

Jeg henger sånt på kleshenger. Alle nyvaskede klær henges opp med krokens åpning inn mot veggen. Alle holder-en-dag-til-klær henges med kroken motsatt vei.

 

Ellers er det smågenialt med oppfriskningsprogram med damp på vaskemaskinen. Nesten som nyvasket etter tjue minutter, om det ikke er svettet i eller skittent. Og helt tørt igjen etter en halvtime-time på kleshengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kamikatze :) Jeg skal tenke ut noen eksempler som kan konkretisere forskjellene mellom strategi og taktikk ut fra din kjekke forklaring, kanskje det synker inn etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kamikatze :) Jeg skal tenke ut noen eksempler som kan konkretisere forskjellene mellom strategi og taktikk ut fra din kjekke forklaring, kanskje det synker inn etterhvert :P

Selv om det egentlig ikke er helt hundre prosent rett, har jeg tenkt på forskjellen som at strategi er en plan for å nå et overordnet mål, mens en kan bruke ulike taktikker for å oppnå de delmål som må til for at strategien skal lykkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel hørt om Titanic som kjørte på ett stort isberg og sank. Men hvorfor har denne  katastrofen fått så mye oppmerksomhet?

 

Det finnes jo fleire andre lignende saker hvor store skip har gått ned, og krevd mange fleire menneskeliv enn Titanic....



Anonymous poster hash: b7314...8de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av omstendighetene. Kapteinen ignorerte isvarsel og holdt for høy fart for å være den raskeste over Atlanteren. Skipet var påstått å være usenkbart på grunn av de mange vanntette skottene, som viste seg å ikke gå høyt nok. Det var alt for få livbåter på grunn av utdatert regelverk, og fordi estetikk trumfet sikkerhet i og med at hun ikke kunne synke. Legg til småfakta som at historiens første SOS ble sendt (før var det QED som var nødsignalet) og at det var en mumie som det visstnok hvilte en forbannelse over i rommet bak styrhuset og du får en ganske salgbar historie. At hun i tillegg var det største og mest luksuriøse skipet i sin tid, samt at hun sank på jomfruturen garanterer at folk fatter interesse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan lager jeg en dobbel espresso? Blir det da dobbelt så mye væske?

F.eks hvordan gjør jeg det med en Nespresso-maskin?

:vetikke:  :forvirra:  :lete:  :blush:

Finnes det ikke en "blond"smiley eller er det jeg som ikke finner den?

 



Anonymous poster hash: 81b8e...503
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er forskjellen på ein pigeon og ein dove? Trudde begge var samme due?

 

En av de mange grunnene til at jeg hater engelsk :P Kan de ikke bare ha ett ord for hver ting??

 

Hva med ceiling og roof?

Pillow og cushion?

Bus og coach?

Sofa og couch?

Pig og pork og swine?

 

Det er så mange  :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er forskjellen på ein pigeon og ein dove? Trudde begge var samme due?

Ifølge wiki:

In general, the terms "dove" and "pigeon" are used somewhat interchangeably. Pigeon is a French word that derives from the Latin pipio, for a "peeping" chick,[1] while dove is a Germanic word that refers to the bird's diving flight.[2] In ornithological practice according to whom?, "dove" tends to be used for smaller species and "pigeon" for larger ones, but this is in no way consistently applied, and historically, the common names for these birds involve a great deal of variation between the terms. The species most commonly referred to as "pigeon" is the feral rock pigeon, common in many cities.

 

 

Resten av wiki-atikkelen snakker om "pigeons and doves" som om de ikke klarer å samle seg om et navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de mange grunnene til at jeg hater engelsk :P Kan de ikke bare ha ett ord for hver ting??

Hva med ceiling og roof?

Pillow og cushion?

Bus og coach?

Sofa og couch?

Pig og pork og swine?

Det er så mange :bond:

Haha... Vi har vel mye sånt vi og? Jeg kommer ikke på noe for øyeblikket da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha... Vi har vel mye sånt vi og? Jeg kommer ikke på noe for øyeblikket da.

 

Nei, nemlig, for vi norsker er rett og slett for strukturerte og fornuftige  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nemlig, for vi norsker er rett og slett for strukturerte og fornuftige :laugh:

:fnise: vi har mange like ord som betyr forskjellig da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan lager jeg en dobbel espresso? Blir det da dobbelt så mye væske?

F.eks hvordan gjør jeg det med en Nespresso-maskin?

:vetikke:  :forvirra:  :lete:  :blush:

Finnes det ikke en "blond"smiley eller er det jeg som ikke finner den?

 

Anonymous poster hash: 81b8e...503

 

Dobbel espresso er det samme som to enkle, dvs laget 60ml vann som presses gjennom 14-16g kaffe i litt under et halvminutt.

 

Nespresso bruker ampuller med en slags gugge av pulverkaffe, så der kan du ikke lage espresso. Bare lissom-espresso. Da er faktisk nescafe sin pulverespresso bedre på smak, synes jeg. Kanskje det går an å bygge om en brukt nescafekapsel, slik at den tar finmalt og nymalt ekte kaffe? Ring McGyver, og hør... :heiajente::duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, nemlig, for vi norsker er rett og slett for strukturerte og fornuftige :laugh:

Bønder og bønner

Jul og hjul

Så har vi også unødvendig mange bokstaver som aldri uttales. Som for eksempel "Hvorfor" og "Hva". Hvorfor ikke bare skrive "Vorfor" og "Va" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de mange grunnene til at jeg hater engelsk :P Kan de ikke bare ha ett ord for hver ting??

 

Hva med ceiling og roof?

Pillow og cushion?

Bus og coach?

Sofa og couch?

Pig og pork og swine?

 

Det er så mange  :bond:

Ceiling er innvendig. og roof er oppå. Førstnevnte ble gjort skikkelig kjent av Rod Stewart, som deltok i Melodi Grand Prix med låta "I am ceiling..." :fnise:

Pillow hviler du hodet på i senga, mens du har cushions til pynt i sofaen.

Bus er et kjøretøy. Coach er et amerikansk ord for buss, som mest henleder på selve ruten. Det henger igjen fra dagene med hester og diligence.

Griseriet overlater jeg til andre... :P

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder og bønner

Jul og hjul

Så har vi også unødvendig mange bokstaver som aldri uttales. Som for eksempel "Hvorfor" og "Hva". Hvorfor ikke bare skrive "Vorfor" og "Va" :P

Fordi va betyr å gå i vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...