Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må man egentlig vise legitimasjon når man skal hente medisiner på apoteket?

Leste i denne tråden, hvor det ble en liten diskusjon om det http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=376200&p=16497160

Nå har det seg sånn at jeg aldri har måttet vise legitimasjon ved noe som helst apotek. Mulig det er strengere regler for enkelte medisiner, så jeg nevner noe av det jeg har fått utlevert: astmamedisiner (diverse diskus og prednisolon), allergitabletter, nesespray, øyendråper, p-piller, antibiotika, cosylan, antidepressiva (SSRI), innsovningstabletter, sovepiller og melatonin.

Noen linket til denne siden, men den kan egentlig tolkes på to måter: https://helsedirektoratet.no/e-resept/hvordan-ekspedere-og-utlevere-en-e-resept

1: Man må oppgi fødselsnummer, eller navn og fødselsdato. Medisin vil bli utlevert etter at gyldig legitimasjon er fremvist.

2: Man må oppgi fødselsnummer, deretter kan det hende at den ansatte spør etter navn eller når du er født, for å forsikre seg om at det faktisk er deg - noe som da regnes som at du har legitimert deg tilstrekkelig.

Det virker riktignok litt søkt å spørre etter fødselsdato når man nettopp har ramset opp fødselsnummeret sitt, men det med navnet er jo slik det gjøres ved apotek jeg har vært innom. Noen ganger holder det med fødselsnummer, men innimellom blir jeg også spurt om hva navnet mitt er. Legitimasjon er det ingen som har spurt etter.

Jeg har blitt bedt om legitimasjon når det er første gang jeg tar ut en resept. Jeg vet ikke om de ville nektet meg om jeg ikke hadde. Dette var resept på p-piller. Tror forresten ikke man trenger resept på p-piller, mannen har hentet mine før.

Da jeg fikk Vival (beroligende, mot blodprøveskrekk) for mange år siden, var det skikkelig strengt. Da måtte jeg ha legitimasjon.

Det er vel noe med legemiddelet, de som er i kategori b eller c (husker aldri hvilken!) som Vival, Valium og lignende tror jeg man må ha resept for. Antibiotika, p-piller, hostesaft og lignende er nok ikke så farlig.

Anonymous poster hash: 81b8e...503

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt bedt om legitimasjon når det er første gang jeg tar ut en resept. Jeg vet ikke om de ville nektet meg om jeg ikke hadde. Dette var resept på p-piller. Tror forresten ikke man trenger resept på p-piller, mannen har hentet mine før.

Da jeg fikk Vival (beroligende, mot blodprøveskrekk) for mange år siden, var det skikkelig strengt. Da måtte jeg ha legitimasjon.

Det er vel noe med legemiddelet, de som er i kategori b eller c (husker aldri hvilken!) som Vival, Valium og lignende tror jeg man må ha resept for. Antibiotika, p-piller, hostesaft og lignende er nok ikke så farlig.

Ja, det er visst forskjell, men synes det er litt rart at de ikke ba om legitimasjon for Cosylan, Imovane og Stilnoct (vanedannende B-preparater med rød trekant, som kan brukes for å oppnå rus). Kanskje jeg bare ser så uskyldig ut at jeg slipper å vise leg :laugh:

Denne er fra 2006, og selv da - før e-resept ble en greie - skulle det egentlig vært fremvist legitimasjon.  http://www.lommelegen.no/artikkel/b-og-c-preparater

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har øyne i magan veitu. Men, om de ikke sier det ikke kan drikkes, så kan det vel det :P

Fordi det du ikke kan se, har du ikke vondt av?  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er visst forskjell, men synes det er litt rart at de ikke ba om legitimasjon for Cosylan, Imovane og Stilnoct (vanedannende B-preparater med rød trekant, som kan brukes for å oppnå rus). Kanskje jeg bare ser så uskyldig ut at jeg slipper å vise leg :laugh:

Denne er fra 2006, og selv da - før e-resept ble en greie - skulle det egentlig vært fremvist legitimasjon.  http://www.lommelegen.no/artikkel/b-og-c-preparater

Det er jo litt ulogisk at c-preparater må man vise legitimasjon for å få, men samtidig kan andre hente de for deg ... I alle fall når andre kan hente de uten bevis for at de henter det for meg.

C-preparater er alle andre medisiner det kreves resept for å få kjøpt. Alt fra blodtrykksmedisiner, p-piller, antibiotika faller inn under denne gruppen. Det er lov å hente medisiner til andre hvis det er snakk om c-preparater."

Før e-resept kom viste jeg så og si aldri legitimasjon for å kjøpe p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt ulogisk at c-preparater må man vise legitimasjon for å få, men samtidig kan andre hente de for deg ... I alle fall når andre kan hente de uten bevis for at de henter det for meg.

C-preparater er alle andre medisiner det kreves resept for å få kjøpt. Alt fra blodtrykksmedisiner, p-piller, antibiotika faller inn under denne gruppen. Det er lov å hente medisiner til andre hvis det er snakk om c-preparater."

Før e-resept kom viste jeg så og si aldri legitimasjon for å kjøpe p-piller.

Men det står vel ikke at man må vise legitimasjon for c-preparater, bare at man må ha en resept. Da kan andre hente så lenge de har papirresept i hånden, eller vet navn og fødselsdato/fødselsnummer og produktnavn for å benytte seg av e-resepten på dine vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står vel ikke at man må vise legitimasjon for c-preparater, bare at man må ha en resept. Da kan andre hente så lenge de har papirresept i hånden, eller vet navn og fødselsdato/fødselsnummer og produktnavn for å benytte seg av e-resepten på dine vegne.

Ops, var litt rask der, ja ...  :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vi fortsatt Pater est-regelen i Norge?  Hvis ikke, hva skjer dersom ektemannen nekter å vedkjenne seg barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Håret vi har på hodet.. hvordan vet "kroppen" at håret skal være akkurat der, Og hvordan vet "håret" at det skal bli akkurat slikt (krøller, eller rett)....og hvorfor kan håret på hodet bli kjempelangt, mens det på resten av kroppen stopper opp etter noen få cm? :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret vi har på hodet.. hvordan vet "kroppen" at håret skal være akkurat der, Og hvordan vet "håret" at det skal bli akkurat slikt (krøller, eller rett)....og hvorfor kan håret på hodet bli kjempelangt, mens det på resten av kroppen stopper opp etter noen få cm? :S 

Det har noe med genetikk og stamceller å gjøre.

Cellene i hårsekkene "vet" hvor på kroppen de sitter og hvor lange hårstrå de skal lage i den aktuelle hårsekken fordi de er forhåndsprogrammert til å vite det. Dette skjer allerede mens vi ligger i livmoren og ruger.

Samtidig så er det også individuelle forskjeller, noen kan feks få kjempelangt hår på hodet, mens andre ikke får det lenger enn litt nedpå ryggen før håret liksom stopper å vokse. Noen kan gro skikkelig julenisseskjegg, mens andre ikke har så lang skjeggvekst.

Andre igjen får dritlange hår på armer og bein, mens de fleste bare har ca en cm eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på hår. Hva er poenget med hår på ørene? Og hvorfor blir de mer hårete jo eldre man blir? Er det straffen for at jeg noen ganger ikke gikk med lue på vinteren, når jeg var liten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på hår. Hva er poenget med hår på ørene? Og hvorfor blir de mer hårete jo eldre man blir? Er det straffen for at jeg noen ganger ikke gikk med lue på vinteren, når jeg var liten?

Det samme kan skje med nesa, noen menn får hår på nesa.  Og hvorfor får noen kvinner skjeggvekst i ansiktet når de kommer over overgangsalder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan skje med nesa, noen menn får hår på nesa.

På, altså ikke inni? Wow.

Og hvorfor får noen kvinner skjeggvekst i ansiktet når de kommer over overgangsalder?

Mindre østrogen slik at testosteronet "vinner"? (Begge kjønn har litt av alle begge kjønnshormonene, det er blandingsen som avgjør)

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en flått biter et menneske, slipper den seg av når den vet den er ute? Hva skjer med flått som detter av når de er inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en flått biter et menneske, slipper den seg av når den vet den er ute? Hva skjer med flått som detter av når de er inne?

Tror ikke det spiller noen rolle om de er ute eller inne, de slipper frivillig når de er stappfulle av blod. Skjer det tilfeldigvis inne, regner jeg med at noen av dem kreperer av seg selv etter hvert, mens andre kanskje finner veien ut av huset igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Den slipper når den er full av blod, uavhengig av hvor den er. Her blir de brent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor inneholder Eldorados pakning med Mini-bakkels 19 stykk?? Et så merkelig tall å legge seg på liksom. Rund nå i hvert fall av til 20 i det minste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor har pølsepakker og pølsebrødpakker ulikt antall? Utrolig upraktisk.

Hvorfor blir jeg supereffektiv og huslig når jeg burde legge meg? Begynner å rydde, vanne planter, ta ut av oppvaskmaskinen, tørke støv og mye mer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har pølsepakker og pølsebrødpakker ulikt antall? Utrolig upraktisk.

Pølsepakken inneholder ti, mens den brødtypen jeg bruker inneholder tolv. Forrige gang prøvde jeg en annen type brød. Hvor mange tror du de hadde valgt å gå for da? Åtte!!! :bond:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er 13 biter i en pakke Smil? Skapt for å deles, ja, sikkert - men ikke likt  :sjokkert:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er 13 biter i en pakke Smil? Skapt for å deles, ja, sikkert - men ikke likt  :sjokkert:

Twix er skapt for å deles, men der sier man likevel "Two for me, none for you".

Så det er ikke likt der heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...