Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer i grunnen på hvorfor "alle" vil ha yoghurt uten klumper. Klumpene er jo hele eller nesten hele bær og det mest naturlige i hele yoghurten. Kan forstå det for små barn og gamle uten tenner, men for unge og voksne med alle tennene i behold, må det jo være en fordel å få litt tyggemotstand.

Og det motsatte i appelsinjuice. Veggene mellom selve kjøttet i appelsinen er det altså eksklusivt å drikke...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer i grunnen på hvorfor "alle" vil ha yoghurt uten klumper. Klumpene er jo hele eller nesten hele bær og det mest naturlige i hele yoghurten. Kan forstå det for små barn og gamle uten tenner, men for unge og voksne med alle tennene i behold, må det jo være en fordel å få litt tyggemotstand.

Og det motsatte i appelsinjuice. Veggene mellom selve kjøttet i appelsinen er det altså eksklusivt å drikke...?

Har lurt på det samme selv - mest fordi jeg stort sett har foretrukket youghurt UTEN klumper, og salgsargumentet for syltetøy er ofte at det har en stor andel HELE bær :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har lurt fælt på hvem som kan ønske seg syltetøy uten hele bær. Hva slags salgsargument er det liksom? "Nå uten de gode bitene!"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker yoghurt med klumper, men også jucien med "klumper".

Grunnen min er at det føles/smaker mindre som konsentrat når det er litt fruktkjøtt i. Mulig det bare er psykisk, men jeg synes den smaker bedre.

Syltetøy er bob-bob. Det er mer praktisk å spise uten, feks i en pannekake, men det smaker egentlig bedre med, spesielt hjemmelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Og jeg har lurt fælt på hvem som kan ønske seg syltetøy uten hele bær. Hva slags salgsargument er det liksom? "Nå uten de gode bitene!"

fordi noen har for dårlige tenner til å tygge bærene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er så vassne. Hjemmelaget syltetøy skal selvfølgelig har klumper. men sånne store vasne klumper av jordbær på Nora-glass.. Æsj..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor folk syns det er behagelig med korte sokker på.

Åh, de sokkene som ikke dekker anklene er ekle :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare bakteriene infeksjon og ikke virus infeksjon kan behandles med medikamenter?!

Fordi de er to helt forskjellige ting. Siden begge gjør deg syk er det lett å tenke at de er like, men det er de ikke. For eksempel er et virus mye mindre enn bakterier. Det er like stor størrelsesforskjell fra et virus til en bakterie som det er mellom deg og en bakterie! Virus virker på et genetisk nivå, mens bakterier virker i cellene, som er mye større.

Når du ser på det på den måten er det ikke så rart at medisiner som antibiotokia fungerer på den ene tingen men ikke den andre. Du kan drepe en maur med en liten stein, men det er vanskelig å drepe en elefant med samme steinen, siden en maur og en elefant tross alt er to ulike ting.

Bakterier er levende i den forstand at de kan reprodusere selv (ved å dele/klone seg selv) mens et virus er ikke levende fordi de ikke kan reprodusere på egenhånd. Antibiotika dreper bakterer på flere ulike måter, men du kan ikke drepe et virus fordi det ikke er levende. Du kan ta medisiner for å motvirke spredningen og manifisteringen av et virus (i tilfeller som herpes, for eksempel), men ikke bli kvitt dem på samme måte som du kan med bakterier.

Denne forklaringen er åpenbart en forenklet versjon, men det korte svaret er rett og slett at de er så forskjellige at de ikke kan bli behandlet på samme måte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er to helt forskjellige ting. Siden begge gjør deg syk er det lett å tenke at de er like, men det er de ikke. For eksempel er et virus mye mindre enn bakterier. Det er like stor størrelsesforskjell fra et virus til en bakterie som det er mellom deg og en bakterie! Virus virker på et genetisk nivå, mens bakterier virker i cellene, som er mye større.

Når du ser på det på den måten er det ikke så rart at medisiner som antibiotokia fungerer på den ene tingen men ikke den andre. Du kan drepe en maur med en liten stein, men det er vanskelig å drepe en elefant med samme steinen, siden en maur og en elefant tross alt er to ulike ting.

Bakterier er levende i den forstand at de kan reprodusere selv (ved å dele/klone seg selv) mens et virus er ikke levende fordi de ikke kan reprodusere på egenhånd. Antibiotika dreper bakterer på flere ulike måter, men du kan ikke drepe et virus fordi det ikke er levende. Du kan ta medisiner for å motvirke spredningen og manifisteringen av et virus (i tilfeller som herpes, for eksempel), men ikke bli kvitt dem på samme måte som du kan med bakterier.

Denne forklaringen er åpenbart en forenklet versjon, men det korte svaret er rett og slett at de er så forskjellige at de ikke kan bli behandlet på samme måte.

Jeg likte svaret ditt. Følte jeg lærte noe i dag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte svaret ditt. Følte jeg lærte noe i dag :)

Glad du likte det, men når jeg leser over hva jeg skrev lurer jeg på om jeg egentlig svarte på spørsmålet. Jeg svarte på hvorfor bakteria og virus ikke kan bli behandlet med samme medisiner, men ikke hvorfor virus ikke kan bli behandlet i det hele tatt (i de fleste tilfeller). Og hvis det var dette Kv84 egentlig lurte på har jeg ikke noe godt svar :P

Men jeg mener å huske at virus er vanskelige å kurere på grunn av at de muterer hele tiden, og bygger opp immunitet mot medisiner veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurven

virus har ikke noe stoffskifte og er avhengig av cellene i kroppen for å reprodusere seg selv så man kan ikke drepe viruset uten å skade/drepe cellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Nå er riktignok spørsmålet besvar, men jeg synes jeg har det så fint forklart i notatboka mi fra patologi-forelesningen:

Bakterier har DNA og RNA, og har dermed evnen til å dele seg selv på helt egenhånd, mens virus har enten DNA eller RNA. Siden de mangler enten eller, så trenger de det den mangler. For å spre seg trenger de en celle og trenge inn i. Den blir full av virus, sprekker, og plutselig så er det utrrrolig mange bebis-viruser som er i stand til å ta over nye celler (for de trenger jo også en celle for å overleve) Viruset lever altså ikke sitt eget liv.

Prøvde å skrive av det foreleser sa, men bare gjorde det om til min egen barnslige (og lett forstårlig) måte å si det på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å dra videre på bakterie vs virus-spørsmålet, så vet jeg at det finnes enkelte medisiner som fungerer mot virus.
Man har antibiotika mot bakterier og antiviralia mot noen få virus, men antiviralia kan utelukkende kun brukes mot det spesifikke viruset.

Feks er det vanlige influensaviruset som kommer hvert år omtrent på samme tid såpass forskjellig fra år til år, slik at om man har antiviralia som fungerer mot influensaen det ene året, så kan det hende at medisinen er helt ubrukelig det neste, til og med midt i influensasesongen kan medisinen allerede være ubrukelig fordi noen virus muterer noe så innerst i helsike fort.

Mens andre virus muterer lite eller ingenting fordi de allerede smitter raskt nok eller ikke har kommet til, evt passert, et punkt hvor de trenger å mutere for å smitte raskere.

HIV-viruset er et veldig godt eksempel på et virus som ikke muterer nevneverdig.

For tredve år siden var det umulig å holde viruset i sjakk fordi man ikke visste nok om det, mens i dag kan folk leve lange liv som HIV-positive fordi det finnes antiviralia som holder viruset dormant (sovende?).
Per i dag finnes det dog ingen antiviralia som tar knekken på dette viruset, men hvem vet, i fremtiden finnes det kanskje en kur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt å sove med sokker? Sånn hele tiden….. :rolleyes:

Jeg gjør det om vinteren, men mellom april og november takler jeg ikke å gå med sokker i det hele tatt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Lurer på hvorfor et unntak bekrefter en regel

Fordi hvis det ikke fantes unntak hadde man heller ikke behøvd regelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...