Minya Skrevet 13. mai 2015 #5681 Del Skrevet 13. mai 2015 Hvorfor selges ikke "spøkelsesklementiner" lenger? Før i tiden var det alltid noen av klementinene som var pakket inn i et firkantet stykke med tynt papir. Dette papiret kunne tvinnes sammen i hjørnene og plasseres over klementinen, slik at den så ut som et lite spøkelse når man rullet den bortover gulvet. (Det kan være at jeg husker litt feil, så det kan ha vært spøkelsesappelsiner eller spøkelsesmandariner jeg lekte med). De papirene du snakker om kommer fortsatt innimellom i klementinkassene, men som regel blir de tatt av klementinene før de blir lagt ut i butikken fordi papiret gjør at man ikke kan se om klementinen under det blir dårlig. Papirene kommer for øvrig på klementiner, appelsiner, epler og sitroner Hva kalles den dingsen som man legger på kassen i butikken for å markere hvor "mine varer slutter, og dine starter"? På bestillingslistene heter de kundeskiller. Hvorfor heter det tevarmer når den ikke varmer opp teen, men holder den varm? Engelsk; Tea cosy, som i "keeping the tea warm and cosy". Norsk har ikke en bedre oversettelse, så derfor endte vi opp med tevarmer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 13. mai 2015 #5682 Del Skrevet 13. mai 2015 De papirene du snakker om kommer fortsatt innimellom i klementinkassene, men som regel blir de tatt av klementinene før de blir lagt ut i butikken fordi papiret gjør at man ikke kan se om klementinen under det blir dårlig. Papirene kommer for øvrig på klementiner, appelsiner, epler og sitroner Aha, så det finnes fortsatt. Takk for oppklaring! Det høres jo logisk ut at det gjøres fordi man ikke kan se om klementinen er dårlig, men jeg ser allikevel for meg en haug med onde butikkansatte som sitter og triller spøkelsesklementiner til hverandre på bakrommet, mens de ler manisk fordi de har snytt kundene for opplevelsen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 13. mai 2015 #5683 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Engelsk; Tea cosy, som i "keeping the tea warm and cosy". Norsk har ikke en bedre oversettelse, så derfor endte vi opp med tevarmer. Eller tehette. Man kan også få kaffehetter. Mens tilsvarende for å holde egg varme, heter eggevarmere Ihvertfall i henhold til dette oppslaget her: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=10565&ArticleId=24594 Mens i wikipedias verden er det "eggehette" som gjelder, de to andre er ikke nevnt spesielt. Endret 13. mai 2015 av Pringle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 14. mai 2015 #5684 Del Skrevet 14. mai 2015 Hva kalles den dingsen som man legger på kassen i butikken for å markere hvor "mine varer slutter, og dine starter"? vareskiller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #5685 Del Skrevet 15. mai 2015 Kan noen forklare hva greia er i tråden Lyg og lygenytt? Anonymous poster hash: bea8a...de6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #5686 Del Skrevet 15. mai 2015 Det får en svar på hvis en står frem som vanlig bruker. Anonymous poster hash: 6eb4c...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eiss Skrevet 18. mai 2015 #5687 Del Skrevet 18. mai 2015 I gamledager, før de hadde tannbørster osv (eller hos de som ikke hadde det), var det mer sykdom da? Ble de syke av å ha skitne tenner med masse matrester i? Man kan vel diskutere hvorvidt det er naturlig å pusse tennene med tannkrem, og jeg regner jo egentlig med at kroppen er skapt slik at det "ordner seg selv", men må bare spørre! Jeg vet at tannstein f.eks kan være uheldig, i allefall hos dyr, mtp hjertet og en spesiell bakterie. Men hva med andre bakterier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 18. mai 2015 #5688 Del Skrevet 18. mai 2015 I gamle dager, som i dag, var det kosten som avgjorde hvordan tennene var. I kulturer med mye sukkerholdig mat, varte tennene nok mye kortere tid. Mye kjøtt og melk og ikke minst grønnsaker (har jeg lært fra Outlander-bokserien) var nok mer styrkende for tennene. Noen børstet også tennene med kvister som de trevlet i enden og tror nok noen av dem var mer fordelaktig for tennene enn andre (denne metoden har jeg blant annet sett på Robinson). De brukte mange former for erstatning for tenner som falt ut/ble trekt. F.eks. hadde Washington et tregebiss. Men også dyretenner av forskjellig slag ble brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eiss Skrevet 18. mai 2015 #5689 Del Skrevet 18. mai 2015 Men de må uansett ha hatt ganske dårlige tenner, vet ikke om det er en myte, men jeg har hørt at det ikke var uvanlig med gebiss som konfirmasjonsgave. Det minner meg på et nytt, rart spørsmål: Hadde ikke livet blitt lettere hvis alle mennesker trakk tennene som 20-åringer og fikk skrudd inn falske, holdbare tenner istedet? Hadde sluppet hull i tennene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 18. mai 2015 #5690 Del Skrevet 18. mai 2015 Det minner meg på et nytt, rart spørsmål: Hadde ikke livet blitt lettere hvis alle mennesker trakk tennene som 20-åringer og fikk skrudd inn falske, holdbare tenner istedet? Hadde sluppet hull i tennene. Dette ble faktisk gjort til litt over hundre år siden. Mange kvinner fikk det feks som medgift når de skulle gifte seg. Det var også ansett som prestisje å ha "battlefield teeth"; gebiss laget av tennene trukket fra falne soldater fra ymse slagmarker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 18. mai 2015 #5691 Del Skrevet 18. mai 2015 Men de må uansett ha hatt ganske dårlige tenner, vet ikke om det er en myte, men jeg har hørt at det ikke var uvanlig med gebiss som konfirmasjonsgave. Det minner meg på et nytt, rart spørsmål: Hadde ikke livet blitt lettere hvis alle mennesker trakk tennene som 20-åringer og fikk skrudd inn falske, holdbare tenner istedet? Hadde sluppet hull i tennene. Veldig få eldre har gebiss nå. Flere og flere eldre har egne tenner, porselenstenner eller delgebiss. Om 20 år er nok gebiss borte. Tannhelsen blir bedre og bedre og folk har bedre råd enn noensinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eiss Skrevet 18. mai 2015 #5692 Del Skrevet 18. mai 2015 Veldig få eldre har gebiss nå. Flere og flere eldre har egne tenner, porselenstenner eller delgebiss. Om 20 år er nok gebiss borte. Tannhelsen blir bedre og bedre og folk har bedre råd enn noensinne. Jeg har ikke bedre råd enn noensinne, satser på å vinne i lotto så jeg også kan ha egne tenner om 60 år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eiss Skrevet 18. mai 2015 #5693 Del Skrevet 18. mai 2015 Dette ble faktisk gjort til litt over hundre år siden. Mange kvinner fikk det feks som medgift når de skulle gifte seg. Det var også ansett som prestisje å ha "battlefield teeth"; gebiss laget av tennene trukket fra falne soldater fra ymse slagmarker. Fysj! Godt det ikke er sånn idag (?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 18. mai 2015 #5694 Del Skrevet 18. mai 2015 Er faktisk bare se siste få hundreårene, etter at kolonihandel med sukker ble vanlig at folk begynte å få hull i tennene. Selv om det ikke fantes tannkrem, kunne folk renske tannstellet med aske, treflis og tannbørste eller tilsvarende. Eller de tygde kvae. Slitasje var et større problem i tidligere tider, fordi sand og steinfragmenter fra steinene de knuste korn med gnagde i vei, helt til valsemøllen gjorde sitt inntog, og folk fikk rent mel i posen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #5695 Del Skrevet 18. mai 2015 Fysj! Godt det ikke er sånn idag (?) Gulltenner er vel mer in i visse miljøer i dag. Anonymous poster hash: 987fd...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eiss Skrevet 18. mai 2015 #5696 Del Skrevet 18. mai 2015 Gulltenner er vel mer in i visse miljøer i dag. Anonymous poster hash: 987fd...fe2 Grillz? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 20. mai 2015 #5697 Del Skrevet 20. mai 2015 Kommer det ikke post på onsdager? Tror jeg aldri har fått post på en onsdag før. Noen av dere som har fått noe i postkassa i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 20. mai 2015 #5698 Del Skrevet 20. mai 2015 Kommer det ikke post på onsdager? Tror jeg aldri har fått post på en onsdag før. Noen av dere som har fått noe i postkassa i dag? Jeg har fått post i dag. Tror jeg, kan hende jeg fikk det i går? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 20. mai 2015 #5699 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg har fått post i dag. Tror jeg, kan hende jeg fikk det i går? hm... Kanskje det bare er jeg som ikke får post på onsdager? Kanskje postmannen ikke liker meg... Eller kanksje du fikk i går Gir ikke opp håpet om og ikke være alene! Noen andre som har fått post i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 20. mai 2015 #5700 Del Skrevet 20. mai 2015 hm... Kanskje det bare er jeg som ikke får post på onsdager? Kanskje postmannen ikke liker meg... Eller kanksje du fikk i går Gir ikke opp håpet om og ikke være alene! Noen andre som har fått post i dag? Vi fikk tre post i dag (tre konvolutter med faktisk post altså ) Og et drittlass med reklameskit. Må seriøst få tak i et nytt nei til reklame-klistremerke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå