Gå til innhold

KLYSter eller klystER?


Lady Stardust

Anbefalte innlegg

Hva betyr klyster? :unsure:
Det er når du får et slangemunnstykke opp i rompa, hvor det sendes inn alt fra grønnsåpevann til kaffe eller smoothie. Smaken er som baken... :gjeiper:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er når du får et slangemunnstykke opp i rompa, hvor det sendes inn alt fra grønnsåpevann til kaffe eller smoothie. Smaken er som baken... :gjeiper:

Æsj! Angrer litt på at jeg spurte. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva betyr klyster? :unsure:

For å svare deg seriøst, klyster er en metode for å rense tarmen mest mulig før en fødsel for eksempel, og i forbindelse med en større operasjon. Langvarig narkose gjør at tarmsystemet blir lammet en tid, så for å unngå ubehag ved oppsamlet avføring, brukes klyster. Det er forskjellige former for klyster, denne med grønnsåpevann er sikkert "gått ut på dato". Nå brukes vel mest miniklyster o.l., nærmest som stikkpiller, tenker jeg.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at det het KLYSTer! Klystér høres bare rart ut.

Bra jeg aldri har sagt det til noen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare deg seriøst, klyster er en metode for å rense tarmen mest mulig før en fødsel for eksempel, og i forbindelse med en større operasjon. Langvarig narkose gjør at tarmsystemet blir lammet en tid, så for å unngå ubehag ved oppsamlet avføring, brukes klyster. Det er forskjellige former for klyster, denne med grønnsåpevann er sikkert "gått ut på dato". Nå brukes vel mest miniklyster o.l., nærmest som stikkpiller, tenker jeg.

Nice! :fnise: Jeg må innrømme at det er det rareste jeg har hørt siden endetarms-kamera. Men nå når jeg vet hvorfor man bruker det, er det litt mindre ekkelt å tenkte på. Det er jo emh... ganske praktisk på en måte.

Hihi.. kanskje litt barnslig å fnise av, men dette er en ganske bisarr tråd.

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er jo ganske praktisk også når du skal spille inn med endetarmskameraet ditt, hvis du vil unngå å lage en drittfilm. :fnise:

:ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Klystèr, ikke klyster.

Jeg antar du sier klystér, altså med trang "e". Sånn som du har skrevet den, "è", uttales den omtrent som "æ", som i première.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg har alltid sagt klystér, KLYSter har jeg aldri hørt.

Kanskje du har tenkt litt dialekt, snakker du som Oslolosen? :ler:

Har jobbet med østkantfolk som legger trykket på første stavelse og en dobbel konsonant etterpå i alle slags ord (APP-otek, VETT-rinær, BANN-an, KAKK-ao), kan tenke meg de sier KLYSSter og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du forklare for meg. Hvordan sier du det når du har trykk på begge stavelser, og hvor kommer tonem 2 inn? Jeg uttaler "klyster" med trykk på annen stavelse, det har aldri falt meg inn at noen sier det annerledes.

Alle ord som ikke har trykk på siste stavelse har tonelag (= tonem) 1 eller 2. Ord av utenlandsk opprinnelse som av mange uttales med trykk på siste stavelse (som klyster, og de ordene Anjelika nevner), får tonelag 2 når de uttales med trykk på første stavelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Alle ord som ikke har trykk på siste stavelse har tonelag (= tonem) 1 eller 2. Ord av utenlandsk opprinnelse som av mange uttales med trykk på siste stavelse (som klyster, og de ordene Anjelika nevner), får tonelag 2 når de uttales med trykk på første stavelse.

Jeg forstår hva du sier, men den jeg siterte sier at hun uttaler "klyster" med tonem 2 og trykk på begge stavelser, det er da jeg ikke skjønner hvordan hun uttaler dette ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar du sier klystér, altså med trang "e". Sånn som du har skrevet den, "è", uttales den omtrent som "æ", som i première.

Haha, jeg sier ikke klystær. :ler: Men når jeg sier klyster, så har jeg trykk på de siste bokstavene.

Første gang jeg hørste ordet sa jeg klyster rett frem, fordi jeg ikke visste hvordan det uttaltes. Etterhvert lærte jeg meg at det ble uttalt klystèr, med trykk på e-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert lærte jeg meg at det ble uttalt klystèr, med trykk på e-en.

Du mener klystér, ikke klystèr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du sier, men den jeg siterte sier at hun uttaler "klyster" med tonem 2 og trykk på begge stavelser, det er da jeg ikke skjønner hvordan hun uttaler dette ordet.

Det er ikke så uvanlig å ha bitrykk på den stavelsen hovedtrykket flyttes fra (i dette tilfellet altså siste stavelse) i slike ord. Dette innebærer at trykkmønsteret i "klyster" altså blir forskjellig fra trykkmønsteret i f.eks. "søster", til tross for at begge uttales med tonelag 2 og med hovedtrykk på første stavelse.

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kom forresten på et eksempel som gjør det lett å forestille seg hvordan det høres ut når "klyster" uttales på den måten. :) Ordet "iste" (som i drikken) har nemlig nøyaktig samme trykkmønster, altså hovedtrykk på første stavelse og bitrykk på siste. Dette gjør for øvrig at det skiller seg fra preteritum av "å ise", i og med at sistnevnte bare har hovedtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...