Gå til innhold

Ikke treffes for å fylle ut skademelding, er det trygt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var uheldig og kom borti en bil da jeg skulle kjøre ut av parkeringa og kom borti en parkert bil. Jeg la igjen en lapp med telefonnummer og beklaget hendelsen.

Eier av bilen ringte meg etter noen timer, og sa at jeg måtte ringe forsikringsselskapet mitt for skademeldingsskjema, og at han skulle takstere skaden. Han skulle ringe senere.

Det gikk en ukes tid, så ringte han og fortalte hvor mye skaden kom seg på og sa at jeg kunne fylle ut skademeldingsskjema og sende til hans adresse, så skulle han fylle ut resten og så sende inn. Men er det trygt da, for meg? Jeg har aldri vært i denne situasjonen før så jeg vet lite, men skal man ikke sitte sammen og fylle ut? Han mente vi kunne gjøre det sånn siden vi bor 4-5 mil unna. Jeg er redd for at han skal lure meg, er det mulighet for at han kan finne på det? Noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Krev å få se takstpapirer! At "han skulle taksere skaden" kan være alt fra å få en ærlig takst av en kompetent tredjepart til å stå med regningsbunka i handa og kjenne seg frem til hvor stor taksten "bør" være...

2. Skademeldingskjema ville jeg helt klart fylt ut i samarbeid med den andre parten. 5 mil = maks 10 liter bensin = maks 150 kroner i utgifter for deg. Om han kan skrive det han vil på skadeskjemaet kan det fort koste deg laaangt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg var uheldig og kom borti en bil da jeg skulle kjøre ut av parkeringa og kom borti en parkert bil. Jeg la igjen en lapp med telefonnummer og beklaget hendelsen.

Eier av bilen ringte meg etter noen timer, og sa at jeg måtte ringe forsikringsselskapet mitt for skademeldingsskjema, og at han skulle takstere skaden. Han skulle ringe senere.

Det gikk en ukes tid, så ringte han og fortalte hvor mye skaden kom seg på og sa at jeg kunne fylle ut skademeldingsskjema og sende til hans adresse, så skulle han fylle ut resten og så sende inn. Men er det trygt da, for meg? Jeg har aldri vært i denne situasjonen før så jeg vet lite, men skal man ikke sitte sammen og fylle ut? Han mente vi kunne gjøre det sånn siden vi bor 4-5 mil unna. Jeg er redd for at han skal lure meg, er det mulighet for at han kan finne på det? Noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre her?

Dette må du ikke finne på å gjøre. Dere skal fylle ut på første side av skademeldingsskjemaet sammen, dvs. hver sin halvdel av skjemaet. Dette skal begge parter underskrive. Når det er gjort, skiller man de andre sidene og skriver sin versjon og sender til de respektive forsikringsselskapene.

Det er stor fare for at denne mannen vil lure deg. Han kan ha andre skader på bilen sin som han helt sikkert kan finne på å si at du er ansvarlig for. Ikke gjør noen verdens ting før du har rådført deg med ditt forsikringsselskap eller politiet for eksempel, eller andre du stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Krev å få se takstpapirer! At "han skulle taksere skaden" kan være alt fra å få en ærlig takst av en kompetent tredjepart til å stå med regningsbunka i handa og kjenne seg frem til hvor stor taksten "bør" være...

2. Skademeldingskjema ville jeg helt klart fylt ut i samarbeid med den andre parten. 5 mil = maks 10 liter bensin = maks 150 kroner i utgifter for deg. Om han kan skrive det han vil på skadeskjemaet kan det fort koste deg laaangt mer.

1. Han sendte takstpapirer over mail men det var så uklart bilde at det var uleselig.

2. Ja jeg vil gjerne fylle ut sammen med han og skulle gjerne ha tatt med meg en tredjeperson sånn at jeg ikke står der alene, for jeg kan lett bli lurt, føler jeg. jeg har dårlig mavefølelse angående dette med å bare sende ivei papirene til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ikke finne på å gjøre. Dere skal fylle ut på første side av skademeldingsskjemaet sammen, dvs. hver sin halvdel av skjemaet. Dette skal begge parter underskrive. Når det er gjort, skiller man de andre sidene og skriver sin versjon og sender til de respektive forsikringsselskapene.

Det er stor fare for at denne mannen vil lure deg. Han kan ha andre skader på bilen sin som han helt sikkert kan finne på å si at du er ansvarlig for. Ikke gjør noen verdens ting før du har rådført deg med ditt forsikringsselskap eller politiet for eksempel, eller andre du stoler på.

Ja jeg tenkte også på at han vil lure meg. Det er skade på hans dør. Kanskje er han et ærlig menneske men det er vanskelig å vite når man ikke kjenner personen. Jeg ringte forsikringsselskapet og de sa at jeg skal sende inn papirene og fylle ut sammen med han. Men så ringer jeg han, han er litt vanskelig å få tak i, svarer ikke hver gang jeg ringer, og gir uttrykk for at han er en meget opptatt mann. Så sa han at jeg kunne sende så slapp jeg å kjøre. Jeg sa meg enig der og da, men tenkte like etter at dette er nok ikke helt lurt. Skal jeg ringe politiet for sikkerhets skyld? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, men vil nok ringe han for å avtale et møte og vil ha med meg en jeg stoler på som kan med slike ting å gjøre. For jeg er ung og han kan lett finne på å lure eller manipulere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja jeg tenkte også på at han vil lure meg. Det er skade på hans dør. Kanskje er han et ærlig menneske men det er vanskelig å vite når man ikke kjenner personen. Jeg ringte forsikringsselskapet og de sa at jeg skal sende inn papirene og fylle ut sammen med han. Men så ringer jeg han, han er litt vanskelig å få tak i, svarer ikke hver gang jeg ringer, og gir uttrykk for at han er en meget opptatt mann. Så sa han at jeg kunne sende så slapp jeg å kjøre. Jeg sa meg enig der og da, men tenkte like etter at dette er nok ikke helt lurt. Skal jeg ringe politiet for sikkerhets skyld? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, men vil nok ringe han for å avtale et møte og vil ha med meg en jeg stoler på som kan med slike ting å gjøre. For jeg er ung og han kan lett finne på å lure eller manipulere meg.

Jeg tenkte du er ung og uerfaren, da er lett å bli dupert av en voksen mann. Alle er ikke ærlige, vet du. Jeg vil absolutt anbefale deg å få med deg en voksen person, helst en mann. Enten vi vil innse det eller ei, har de ofte større autoritet på visse felter enn en dame. Bittert, men sant :ler: . Jeg håper det ordner seg på beste måte for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte du er ung og uerfaren, da er lett å bli dupert av en voksen mann. Alle er ikke ærlige, vet du. Jeg vil absolutt anbefale deg å få med deg en voksen person, helst en mann. Enten vi vil innse det eller ei, har de ofte større autoritet på visse felter enn en dame. Bittert, men sant :ler: . Jeg håper det ordner seg på beste måte for deg!

Ja, jeg får prøve å finne en som kan litt om dette. Takk for gode råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller helst en røslig, skjeggete bamse som vet å sette seg i respekt. Jeg mener ikke et Hells Angels-medlem med balltre og slosshanske, kun mental støtte som kan hoppe inn med en rolig kommentar om at "det var vel en LITT drøy pris for å rette og lakke ei dør...?" for eksempel. ;)

Trenger ikke si noe til han du skal møte, bare kjapt forklare at du er på vei videre til et ærend og han måtte være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mange rare svar. Det du skal gjøre er:

1: fylle ut skademeldingsskjemaet der du beskriver situasjonen slik du oppfattet den

2: sende skjemaet til ditt forsikringsselskap

Motparten skal gjøre det samme, altså fylle ut skjemaet og sende det til sitt forsikringsselskap. Da har dere gjort det dere trenger å gjøre. Det er alltid forsikringsselskapene som avgjør skyldspørsmålet (i dette tilfellet blir det enkelt), og de ordner også med verkstedet (henter inn takst, og betaler for jobben når den er gjort). All ære til deg som la igjen lapp :) . Det er ikke alle som er så ærlige.

Endret av Reven Rasker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Her var det jammen mange rare svar. Det du skal gjøre er:

1: fylle ut skademeldingsskjemaet der du beskriver situasjonen slik du oppfattet den

2: sende skjemaet til ditt forsikringsselskap

Motparten skal gjøre det samme, altså fylle ut skjemaet og sende det til sitt forsikringsselskap. Da har dere gjort det dere trenger å gjøre. Det er alltid forsikringsselskapene som avgjør skyldspørsmålet (i dette tilfellet blir det enkelt), og de ordner også med verkstedet (henter inn takst, og betaler for jobben når den er gjort). All ære til deg som la igjen lapp :) . Det er ikke alle som er så ærlige.

Du har rett i det du skriver her, men se hva jeg skrev i mitt første innlegg. På den første siden av skademeldingsskjemaet skal begge parter fylle ut hver sin halvdel av skjemaet, man skal tegne en skisse av hvordan situasjonen oppstod, og begge skal underskrive. I neste omgang fortsetter det som du også har beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den første siden av skademeldingsskjemaet skal begge parter fylle ut hver sin halvdel av skjemaet, man skal tegne en skisse av hvordan situasjonen oppstod, og begge skal underskrive.

Det er ikke strengt nødvendig at begge underskriver på samme skjema. Husk at det ikke bestandig er slik at to som krasjer klarer å samarbeide om å fylle ut skademeldingsskjemaet etterpå, det er ikke alltid begge er uskadet nok til å gjøre det engang. Forsikringsselskapene er vant til slikt. Hvis TS føler at det er ubehagelig, eller for langt, å reise til motparten så holder det lenge å gjøre slik jeg beskrev over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mange rare svar. Det du skal gjøre er:

1: fylle ut skademeldingsskjemaet der du beskriver situasjonen slik du oppfattet den

2: sende skjemaet til ditt forsikringsselskap

Motparten skal gjøre det samme, altså fylle ut skjemaet og sende det til sitt forsikringsselskap. Da har dere gjort det dere trenger å gjøre. Det er alltid forsikringsselskapene som avgjør skyldspørsmålet (i dette tilfellet blir det enkelt), og de ordner også med verkstedet (henter inn takst, og betaler for jobben når den er gjort). All ære til deg som la igjen lapp :) . Det er ikke alle som er så ærlige.

Men hvordan gjør man det da for begge må skrive under på samme skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er Årets Idiot, men var det en veldig stor skade siden det fylles ut skademeldingsskjema?? Taksering??

Er det vanlig å ta slike bumpesaker på forsikringen? Blir ikke det veldig dyrt ifht premie og slikt? Jeg bumpet i fjor (eller, sønnen kjørte døra vår rett inn i siden på en annen bil) og der fikk eieren det fikset på et verksted. Jeg betalte det han krevde, en helt rimelig sum for den skaden, og dermed var det opp- og avgjort.

Å blande inn forsikringsselskapet regnet jeg med at begge parter ville tenkt på først når fronten så ut som et trekkspill og det var snakk om virkelig store penger, pluss at det er vanskelig å taksere... en stripe eller bump løses vel som regel i minnelighet?

*naiv, men lykkelig* ;)

Så i ditt tilfelle lurer jeg litt på hvorfor han vil lage en skrape i lakken til en forsikringssak, det høres bare en smule merkelig ut. Eller så må skaden ha vært ganske betydelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Men hvordan gjør man det da for begge må skrive under på samme skjema.

Jeg forstår at du synes det er ubehagelig å oppsøke denne mannen du var uheldig å kjøre på bilen til. Jeg vil foreslå at du gjør som "reven rasker" skriver, ta kontakt med ditt forsikringsselskap og få råd om hvordan du skal forholde deg.

Har du sett et skademeldingsskjema? Øverst på side 1 står det blant annet: Meldingen er ingen skylderkjennelse, men et hjelpemiddel med henblikk på rask behandling. Må undertegnes av begge førerne.

Side 2 og 3 er kopier av side 1. Side 1 beholdes av fører A. (Det spiller ingen rolle hvem av dere som er fører A og B.) Side 2, 3 og 4 beholdes av fører B, side 5 beholdes av fører A.

Det er på de to siste sidene dere skal beskrive nærmere deres versjon av hendelsen. Da sitter du hjemme i ro og mak og slipper å ha den andre hengende over skulderen :-). Når du har skrevet din versjon av hva som skjedde, sender du side 1 og 5 (hvis du er fører A) til ditt forsikringsselskap, og 2,3 og 4 for B.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er Årets Idiot, men var det en veldig stor skade siden det fylles ut skademeldingsskjema?? Taksering??

Er det vanlig å ta slike bumpesaker på forsikringen? Blir ikke det veldig dyrt ifht premie og slikt? Jeg bumpet i fjor (eller, sønnen kjørte døra vår rett inn i siden på en annen bil) og der fikk eieren det fikset på et verksted. Jeg betalte det han krevde, en helt rimelig sum for den skaden, og dermed var det opp- og avgjort.

Å blande inn forsikringsselskapet regnet jeg med at begge parter ville tenkt på først når fronten så ut som et trekkspill og det var snakk om virkelig store penger, pluss at det er vanskelig å taksere... en stripe eller bump løses vel som regel i minnelighet?

*naiv, men lykkelig* ;)

Så i ditt tilfelle lurer jeg litt på hvorfor han vil lage en skrape i lakken til en forsikringssak, det høres bare en smule merkelig ut. Eller så må skaden ha vært ganske betydelig?

De fleste forsikringsselskap gir deg tilbud om du vil betale reperasjonen selv uten at det påvirker forsikringspremien din eller om du vil ta det på forsikringen etter at de har avgjort skyld, tatt takst osv.

Vi har tatt en småskade med forsikringsselskapet fordi det har vært greit å forholde seg til dem, det er en ekstra sikkerhet mot å bli lurt, man får korrekt takst osv... De er også greie og spørre til råds. Vi fikk feks 3 mnd på oss for å velge om vi ville ta bumpeskaden på forsikringen eller ikke, så for oss kostet det ikke noe å blande de inn (betalte for skaden selv da det lønnet seg).

Hadde noen laget en liten skade på bilen min ville jeg nok blandet inn forsikringsselskapet, er da garantert å få reparert bilen og slipper å forholde meg til denne personen som har gjort skade, men som kanskje ikke betaler selv om han lover det.

Men til TS så ville jeg gjort som tidligere anbefalt, send inn hver deres skjema og la forsikringsselskapene ordre resten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør man det da for begge må skrive under på samme skjema.

Nei, det må man ikke. Skademeldingsskjema er todelt, og hver part skriver bare under på sine opplysninger. Dermed kan dette skjer på to ulike skjema, som man sender inn hver for seg.

Å ta bumpeskader utenom forsikringen fungerer bare i de tilfellene man er enige, og her hørtes det ut som ett potensielt problem. Selv ville jeg tatt utgangspunkt i forsikring og skademelding, men vurdert tilbudet dersom bumperen ville dekke det selv. Uansett bør man få en skriftlig bekreftelse på at bumperen påtar seg skylden, og da er skademelding greit, siden den uansett ligger i hanskerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

No good deed goes unpunished. Først av alt: komplimenter for at du er et ærlig menneske som ikke ganske enkelt stikker av fra ulykken, men faktisk forsøker å gjøre opp for deg. For det andre: Det skader ikke å være litt kynisk og misantropisk, selv om man er ærlig. Mao, i slike saker er det fornuftig å kultivere en viss grad av paranoiditet. Mannen kan godt være ute etter å lure deg, kanskje få deg til å betale for andre skader.

Forhold deg til ditt eget forsikringsselskap. Dersom det ikke er mulig for dere å møtes for å fylle ut papirene i fellesskap, så sender du iallfall ikke noe utfylt skjema til ham i underskrevet stand. DET er å gi ham blancofullmakt til å skrive hva fanden han vil i ettertid. Et skjema som er underskrevet av begge parter, er å oppfatte som at begge parter er enige om hendelsesforløp, skadens omfang, takst, etc, etc, etc. Det kan bli VELDIG dyrt for deg, hvis han skulle forsøke å utnytte deg. Har du signert, så har du signert. Det betyr at du er enig, selv om det ikke var sånn det ble opplevd for deg. Så si til ham at enten møtes dere, fyller ut skjemaet sammen, og underskriver dersom dere blir enige, eller så forholder du deg til ditt eget selskap og sender din versjon til DEM.

Jeg har vært borti noe lignende en gang, og hadde jeg ikke skrevet en egen erklæring til forsikringsselskapet, ville jeg endt opp med eneansvaret for en mindre ulykke som motparten var skyld i. Og det ville kostet meg atskillige tusen. Skaden på min egen bil var såpass omfattende (liten riskoker) at den var nære ved å bli kondemnert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, jeg sendte inn skjema til mitt forsikringsselskap. Prøvde å ringe den andre et par ganger uten hell i å få tak i vedkommende så da var det nok. Jeg orka ikke bruke mer tid og energi på å komme til enighet om å treffes. Så får h*n sende inn sitt skjema til sitt selskap. Jeg har gjort mitt, og har god samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mange rare svar. Det du skal gjøre er:

1: fylle ut skademeldingsskjemaet der du beskriver situasjonen slik du oppfattet den

2: sende skjemaet til ditt forsikringsselskap

Motparten skal gjøre det samme, altså fylle ut skjemaet og sende det til sitt forsikringsselskap. Da har dere gjort det dere trenger å gjøre. Det er alltid forsikringsselskapene som avgjør skyldspørsmålet (i dette tilfellet blir det enkelt), og de ordner også med verkstedet (henter inn takst, og betaler for jobben når den er gjort). All ære til deg som la igjen lapp :) . Det er ikke alle som er så ærlige.

Jeg ble påkjørt på en parkeringsplass i fjor mens jeg var inne og handlet, og den uheldige hadde lagt igjen visittkortet sitt under vindusviskeren. Takk, og pris, for hele førersiden måtte omlakkeres. Framgangsmåten som ble brukt, var den Reven Rasker beskriver her, og det var etter råd fra forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mange rare svar. Det du skal gjøre er:

1: fylle ut skademeldingsskjemaet der du beskriver situasjonen slik du oppfattet den

2: sende skjemaet til ditt forsikringsselskap

Motparten skal gjøre det samme, altså fylle ut skjemaet og sende det til sitt forsikringsselskap. Da har dere gjort det dere trenger å gjøre. Det er alltid forsikringsselskapene som avgjør skyldspørsmålet (i dette tilfellet blir det enkelt), og de ordner også med verkstedet (henter inn takst, og betaler for jobben når den er gjort). All ære til deg som la igjen lapp :) . Det er ikke alle som er så ærlige.

Ts her, jeg sendte inn skjema til mitt forsikringsselskap. Prøvde å ringe den andre et par ganger uten hell i å få tak i vedkommende så da var det nok. Jeg orka ikke bruke mer tid og energi på å komme til enighet om å treffes. Så får h*n sende inn sitt skjema til sitt selskap. Jeg har gjort mitt, og har god samvittighet.

Jeg ble påkjørt av ei dame som ikke ville skrive samme skademelding som meg. Jeg gjorde som RevenRasker skriver. Jeg fylte ut eget skjema og skrev på at andre parten ikke ville fylle ut sammen med meg. Det værste er at et par dager etter sammenstøtet kom damen på døren sammen med sin mann. Han krevde at jeg skulle skrive under på deres forklaring på hva som hadde skjedd! Nektet selvsagt på det. De klarte å dra saken ut i et halvår, men de ble etterhvert tatt i å lyve til forsikringselskapet. De påsto at jeg kom plutselig ut fra en utkjørsel bak et hus. De la til og med et kart over området. Og der var det ingen hus eller utkjørsler... Finnes mye dumme folk der ute!

Roser TS for sin ærlighet! Og det løser seg for snille piker :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...