MarieLe Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Siden kviser er et problem for mange, også voksne, tenkte jeg at det kunne være på sin plass med en tråd hvor vi skriver om hva vi gjør for å få bort acne. Være seg om det er medisin, hudpleieprodukter eller naturlige produkter. Selv finner jeg mye trøst/håp i å lese om andres "kamp mot kvisene" når jeg sliter selv. Kort om min kvisehistorie: 25 år gammel, har aldri slitt med kviser tidligere, men de kom i hopetall etter at jeg sluttet på p-piller i sommer. Når man plutselig en dag våkner til 40 kviser (ok, noe overdrevet, men dere skjønner tegninga), blir man ganske desperat. Dro rett på apoteket for å kjøpe hudpleieprodukter. Ikke lurt, da det bare bidro til at ansiktet tørket ut, samtidig som jeg fikk mer fet hud. Fantastisk kombinasjon! Etter en måned med konstante utbrudd dro jeg til legen og fikk skrevet ut Aberela. Brukte den i ca. to uker før jeg rett og slett måtte gi opp fordi huden ble rød, tørr (den sprakk opp og flasset i vanvittige mengder) i tillegg til at jeg fikk enda mer kviser. Følte meg som en acnebefengt øgle. På den lyse siden avanserte jeg i alle fall til Decléor renseprodukter og fuktigivende krem, som jeg bruker enda. Om det ikke hjelper på kviser, så føler jeg at det hjelper på huden generelt; den blir mykere og renere (der hvor det ikke er hissige klasebomber vel og merke). Uansett, den foreløpige enden på visa (ved den "ordentlige" enden på visa skal jeg jo ha ren hud ) ble et besøk hos hudlege som resulterte i tetralysal (antibiotika) og epiduo (gel man smører på kvisene). Har brukt dette i tre uker, og ser ingen forbedring enda, heller motsatt. Får ikke lenger bare utbrudd på hake og panne (som er mine problemområder), men også i kinn og rundt munnen. Legger alt mitt håp i at dette bare er midlertidige utbrudd som vil stabilisere seg når medisinene begynner å virke. I all sin tragikomikk (kan man skrive det?) er det utrolig hvor bevisst man blir på huden sin når man får kviser. Har ikke tall på hvor mange ting jeg har droppet å bli med på de siste månedene, fordi jeg føler at jeg ser forj*vlig ut (og jeg er ikke av de som er verst rammet en gang). Begynner å bedre seg nå, og jeg har endelig tatt innover meg at jeg er den som legger mest merke til det. Kvisene setter seg altså ikke bare på huden, de setter seg søren meg inni hodet også!
Hera22 Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 MarieLe, du er ikke alene! Jeg har også slitt med kviser og uren hud, og kjenner meg igjen i mye av det du skriver... Mange av de sosiale sammenkomstene /fester osv i de siste mnd har jeg droppet , fordi ke har følt meg utilpass med huden.... Tilslutt fikk jeg nok, og dro til en hudpleier hvor jeg fikk utført en hudrens...Da jeg kikket meg i speilet etterpå, kunne jeg nesten ikke tro det jeg så i speilet...Huden hadde blitt mye finere, og nå har jeg brukt ulike produkter fra Danne Montague - King i ca 14 dager, og huden min har blitt mye bedre:) Får stadig kommentarer om hvor fin huden min har blitt:) Endelig klarer jeg å gå ut blant folk uten å føle meg utilpass pga kviser og uren hud:) Vil følge med på denne tråden, for å høre om hvilke produkter og metoder dere andre har benyttet dere av:)
andemor Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Spennende å få høre hva andre har gjort mot dette problemet. Jeg har lang fartstid med kviser... Begynte med dette styret da jeg var 17 og hadde forferdelig utbrudd av typen nesten lilla kviser. Da var jeg hos hudlege, og fikk noen produkter jeg ikke helt husker navnet på. Det var noe med sulfat i, som skulle smøres på om kvelden og luktet helt forferdelig naturligvis. I tillegg skulle jeg smøre på en krem som jeg tror het Skinoren. Dette fungerte fint en periode, helt til jeg ble veldig uttørket i huden og måtte slutte med det. Kjenner ei som fikk perfekt hud etter dette regimet, så denne løsningen fungerer visst for noen. Veien videre var fruktsyrebehandling hos hudpleier. Dette ga absolutt ingen effekt, og hudpleieren var så overrasket over dette at jeg fikk noen gratisbehandlinger. Bortkastet. Så var det tilbake til lege igjen, fastlege denne gangen, der jeg fikk Diane. Dette fungerte ganske bra. Gikk over til yasmin etter noen år på Diane, men ganske god effekt. Ikke perfekt hud, men tilnærmet i forhold til verkebyllene i 17-årsalderen. I 26-årsalderen sluttet jeg på p-piller fordi det påvirket humøret mitt mer enn jeg likte, og så er jeg litt skeptisk til å gå så lenge på p-piller. Nå er huden fuktfattig, stadige utbrudd, spesielt rundt mens, og jeg tåler veldig lite av hudpleieprodukter. Har fått hjelp av hudpleier til å finne en hudpleierutine som fungerer ganske bra. Har fortsatt utbrudd, men skal prøve litt til. Akkurat nå er jeg bare glad for å ha noe som føles behagelig på huden, så får jeg bare leve med disse kvisene.
Norbertine Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Jeg har slitt med kviser siden jeg var ca 12, er nå 28. Har prøvd "alt". Gikk lenge på tetracycliner, det fungerte fint da jeg tok det, men det ble like ille etterpå. Diane fungerte ganske bra en stund, men fikk blødningsforstyrrelser. Skinoren, Finacea og Dalacin (lotion, ikke den andre, som tørket ut huden min og ga eksem) hjalp, men det ble aldri helt bra. MD og Decleor har også hjulpet en del. I sommer tok jeg så steget helt ut, og fikk Isotretinoin (Roaccutan) fra hudlege. Har vel en måned igjen av kuren nå, og huden min har aldri vært så bra (i ansiktet vel og merke, hodebunn, hender, ører, øyne osv er derimot svært uttørket ). Krysser fingrene for at effekten varer (og at bivirkningene forsvinner)!
andemor Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Alice i Eventyrland, synes du det er verdt det å gå på Roaccutan? Hvor lenge går man på en sånn kur? Må si jeg synes det høres fælt ut å gå på en sånn kur...
Kløftfrid Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Kjenner meg veldig godt igjen i dette. Sleit med kviser som tenåring (spesielt i panna), begynte på p-pillar tidleg i 20-åra og slutta på dei i november i fjor. I vår i år kom alle kvisene. Det er små periodar når tilstanden er ok, men er aldri kvisefri lenger Får dei fleste kvisene rundt haka, litt i kinna, panna og i tinningane. Og på halsen! Det er ofte slike vonde kviser også, dei på halsen forsvinn jo aldri, men har på følelsen av at dei ligg der latente. Det er særskilt ei veke før mensen eg får flest, men føler vel eg slit generelt. Har det også slik at eg føler meg heilt dritt når det er som verst, har ikkje lyst å vere med på noko og føler meg generelt ustelt. Kvifor finst det kviser????
Norbertine Skrevet 16. november 2010 #7 Skrevet 16. november 2010 Alice i Eventyrland, synes du det er verdt det å gå på Roaccutan? Hvor lenge går man på en sånn kur? Må si jeg synes det høres fælt ut å gå på en sånn kur... Nå synes jeg faktisk at bivirkningene er mindre ille enn jeg trodde på forhånd. Jeg hadde veldig store, dype kviser, har mange arr i ansiktet, og har hatt problemet i ca 15 år. Nå har jeg tørr hodebunn som flasser litt, lepper som stadig må smøres, hender som jeg smører kanskje et par ganger om dagen, og må bruke briller i stedet for kontaktlinser den siste tiden. Ingen tvil om for meg at disse bivirkningene er verdt det for ca 5 mnd for å sannsynligvis/forhåpentligvis slippe kviseproblemet etterpå.
Gjest Bella_ Skrevet 16. november 2010 #8 Skrevet 16. november 2010 Nå synes jeg faktisk at bivirkningene er mindre ille enn jeg trodde på forhånd. Jeg hadde veldig store, dype kviser, har mange arr i ansiktet, og har hatt problemet i ca 15 år. Nå har jeg tørr hodebunn som flasser litt, lepper som stadig må smøres, hender som jeg smører kanskje et par ganger om dagen, og må bruke briller i stedet for kontaktlinser den siste tiden. Ingen tvil om for meg at disse bivirkningene er verdt det for ca 5 mnd for å sannsynligvis/forhåpentligvis slippe kviseproblemet etterpå. Hei hva koster den roa kuren og er den varig.Har hørt mye bra om den.Jeg har gått og går på diane tetrasyklin +++++ Det hjelper ja til man slutter så er alt like fælt igjen.
Norbertine Skrevet 16. november 2010 #9 Skrevet 16. november 2010 (endret) Hei hva koster den roa kuren og er den varig.Har hørt mye bra om den.Jeg har gått og går på diane tetrasyklin +++++ Det hjelper ja til man slutter så er alt like fælt igjen. Kuren har for meg kostet i overkant av 5000 kr (3500 for medisinen, 1500 for legetimer), men man får refundert deler av dette (hadde siste legetime i dag, så har ikke fått sendt inn kvitteringene og fått tilbake ennå). For de fleste er den varig (noen må ha en kortere kur etterpå). Man må forøvrig til hudlege for å få denne medisinen, og komme dit hver måned for urinprøver (for å passe på at man ikke er gravid) og av og til blodprøver, før man får neste resept. Endret 16. november 2010 av Alice i Eventyrland
MarieLe Skrevet 16. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2010 Ja, vi er tydeligvis fler som sliter! For meg er roaccutan absolutt siste utvei, men jeg forstår at folk som har slitt en stund tar kuren. For min egen del vil jeg prøve andre ting først, har jo ikke vært utfordret av kviser før de tre siste månedene, så det er et hav av uprøvde produkter å velge mellom. Har for eksempel veldig lyst til å begynne med md formulations, men den epiduo-gelen kan ikke kombineres med produkter som inneholder glycolsyre (eller hva det heter). Så det får bli på sikt Hjelper Diane på huden din, Bella? Eller får du fremdeles kviser når du går på det? Har selv gått på Diane en uke (glemte å nevne det i førsteinnlegget), og her er det ikke mye forbedring å snakke om. Regner med at det uansett tar litt tid før evt. bedring kommer.
Gjest Bella_ Skrevet 16. november 2010 #11 Skrevet 16. november 2010 Kuren har for meg kostet i overkant av 5000 kr (3500 for medisinen, 1500 for legetimer), men man får refundert deler av dette (hadde siste legetime i dag, så har ikke fått sendt inn kvitteringene og fått tilbake ennå). For de fleste er den varig (noen må ha en kortere kur etterpå). Man må forøvrig til hudlege for å få denne medisinen, og komme dit hver måned for urinprøver (for å passe på at man ikke er gravid) og av og til blodprøver, før man får neste resept. Tusen takk for svar jeg vurderer dette veldig selv.Jeg vil kunne gå uten piller og medisiner og likevel ikke ha kviser.Er du kvitt kvisene helt?
Gjest Bella_ Skrevet 16. november 2010 #12 Skrevet 16. november 2010 Ja, vi er tydeligvis fler som sliter! For meg er roaccutan absolutt siste utvei, men jeg forstår at folk som har slitt en stund tar kuren. For min egen del vil jeg prøve andre ting først, har jo ikke vært utfordret av kviser før de tre siste månedene, så det er et hav av uprøvde produkter å velge mellom. Har for eksempel veldig lyst til å begynne med md formulations, men den epiduo-gelen kan ikke kombineres med produkter som inneholder glycolsyre (eller hva det heter). Så det får bli på sikt Hjelper Diane på huden din, Bella? Eller får du fremdeles kviser når du går på det? Har selv gått på Diane en uke (glemte å nevne det i førsteinnlegget), og her er det ikke mye forbedring å snakke om. Regner med at det uansett tar litt tid før evt. bedring kommer. Hei mariele ja diane hjelper meg,har pr dags dato en liten kvise på kinnet.Men når jeg slutter så er alle kvisene tilbake og jepp like mange og like store og vonde.Jeg vil gjerne slutte,men orker ikke de psykiske ulempene med å ha kviser.Man kan jo ikke gå på de hele livet heller:(Jeg tror disse legene velger de letteste utveiene og når man slutter ja da er jo kvisene like ille som de var:(Fikk ett godt råd av en dame som jeg ikke fulgte hun sa ikke gjør noe la det gå over av seg selv,men jeg var utålmodig.Jeg har slitt sidenjeg var 17,før det hadde jeg plettfri hud uten en eneste kvise,jeg er 25 nå.Over natta dukka det opp store akne byller mest på kinnene har prøvd yasmin,diane,tetracyklin,delacin,differin hehehe ufff pluss mye annet.Nå bruker jeg md formulations adult anti blemish og går på diane og som jeg sa har fin hud nå.Vil annbefale deg md de har mye bra produkter mot vår hud Takk for denne tråden forresten utrolig hvor mye det hjelper å se at jeg ikke er den eneste som sliter...
Norbertine Skrevet 16. november 2010 #13 Skrevet 16. november 2010 Tusen takk for svar jeg vurderer dette veldig selv.Jeg vil kunne gå uten piller og medisiner og likevel ikke ha kviser.Er du kvitt kvisene helt? Akkurat nå er jeg kvitt kvisene helt ja, men det blir jo spennende å se resultatet noen måneder etter jeg er ferdig med kuren.
Gjest Bella_ Skrevet 16. november 2010 #14 Skrevet 16. november 2010 Akkurat nå er jeg kvitt kvisene helt ja, men det blir jo spennende å se resultatet noen måneder etter jeg er ferdig med kuren. oppdater oss er du snill:)
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #15 Skrevet 17. november 2010 Hei, det finnes et 100% naturlig kosttilskudd som heter Face2Face. Dette produket er basert på melkeproteiner (Praventin) og motvirker bakteriedannelsene fra innsiden av huden. Praventin™ er et lactoferrin som i studier har vist seg å redusere rødhet og irritasjon i huden ved betennelsesutbrudd. Det hjelper også til med å reparere huden etter utbrudd av kviser. F2F støtter kroppens eget forsvar i kampen mot betennelser i huden. Mange opplever å få effekt allerede etter 10-12 dager, men man anbefealer å bruke produktet i minimum 2 mnd. Mer informasjon om produktet finnes på importørens hjemmeside: www.tokay.no
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #16 Skrevet 17. november 2010 Skal begynne på Diane. Det føles fælt og jeg vil helst gjemme meg bort, slik som huden min ser ut nå.
Gjest Bella_ Skrevet 17. november 2010 #17 Skrevet 17. november 2010 Skal begynne på Diane. Det føles fælt og jeg vil helst gjemme meg bort, slik som huden min ser ut nå. prøv tetracyklin sammen med diane og når kvisene roer seg slutter du med tetracyklin.Det funka bra på meg,siden diane tar minst 3 måneder å virke for noen lengere.
desert_rose Skrevet 17. november 2010 #18 Skrevet 17. november 2010 Jente på 22 år her som har slitt en god stund med kviser som ikke ser ut til å ville gå vekk. Det begynte hovedsaklig da jeg i en periode overskrubbet huden. Etter det har det tatt noe som virket som en evighet for huden å lege seg, store kviser kan vare i ukesvis uten å bli bedre. Utrolig irriterende. Til det som har hjulpet meg. Jeg tok sjans på et kosttilskudd jeg fant på helsekosten kalt Ren Hud fra Norpha. Det innholder bipollen som skal rense huden innenfra. Utrolig nok virker det. Tar kapslene nå fast om kvelden og om morgenen kan jeg nyte synet av at kvisene blir mindre i størrelse. Ellers så jeg også en forskjell i teksturen i huden da jeg begynte å blande eplesidereddik med vann å drikke med måltider, samt bruke en genial (og billig) toner med glykol syre i, kalt Neocell Alpha Cell Exfoliator, Step ll kjøpt på iherb.com. Elsker den siden, her finnes det mange skjulte skatter innen naturlig hudpleie. (Der kjøper jeg også økologisk eplesidereddikk- bare å lese under review på den siden om alt det folk mener den hjelper for.) En siste ting jeg kan anbefale er the Rub, en krem fra NartaBio med calendula, en urt med legende egenskaper. Denne var det som roet huden min merkbart ned. Hjelper mot rødhet ol. Jeg har prøvd masse forskjellige produkter, dette er det som har hjelpt meg. Lykke til!!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2010 #19 Skrevet 18. november 2010 Oi, så flott tråd! Jeg har slitt med kviser en stund og er godt over 20. Begynner å bli lei nå! Bet all skepsis i meg for noen uker siden, og fikk resept på Diane. Problemet nå er bare at jeg har brukt Diane i litt over to uker, og jeg ser verre ut enn noen gang! Vanligvis har jeg noen få "byller" (sånne vonde som bruker evigheter på å forsvinne eller komme til overflaten) pluss litt uren hud, nå har jeg dobbelt så mange "byller" og fremdeles uren hud. Herregud, begynner å miste motet. Tør nesten ikke legge meg, for jeg regner med å våkne opp med noen nye jævler spredt rundt i ansiktet. Er det vanlig å oppleve at man får flere (og verre) kviser når man begynner med Diane? Vil det gå over, eller bør jeg droppe p-pillene? Huff...
Gjest Bella_ Skrevet 18. november 2010 #20 Skrevet 18. november 2010 Oi, så flott tråd! Jeg har slitt med kviser en stund og er godt over 20. Begynner å bli lei nå! Bet all skepsis i meg for noen uker siden, og fikk resept på Diane. Problemet nå er bare at jeg har brukt Diane i litt over to uker, og jeg ser verre ut enn noen gang! Vanligvis har jeg noen få "byller" (sånne vonde som bruker evigheter på å forsvinne eller komme til overflaten) pluss litt uren hud, nå har jeg dobbelt så mange "byller" og fremdeles uren hud. Herregud, begynner å miste motet. Tør nesten ikke legge meg, for jeg regner med å våkne opp med noen nye jævler spredt rundt i ansiktet. Er det vanlig å oppleve at man får flere (og verre) kviser når man begynner med Diane? Vil det gå over, eller bør jeg droppe p-pillene? Huff... Hei det er vanlig at det blir ille for så bedre etterpå.Det jeg gjorde var å starte på tetracyklin men sjeg gikk på diane og etter at kvisne roet seg slutta jeg med tetracyklin,men forsatte med diane og da var kvisene bborte helt.Ikke slutt tar minst 3 måneder før diane virker.Funket utrolig bra på meg så det er til å annbefales
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå