Gå til innhold

Fraser/uttrykk du misliker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

Har ei venninne som sier "forgrunnatte" som en sammensatt versjon av "fordi" og "på grunn av" og "atte"..

Det gjorde meg gæærn da vi snakka mye sammen. Nå ser vi hverandre ikke så ofte, men det er fortsatt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Man snubler over nye uttrykk hele tida. Hva er en ammenazi? Den uopplyste ber om å bli opplyst :skravle::goodbye:

Ikke vet jeg. Kanskje det betyr at noen mener at bare morsmelk er bra nok for babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del ord som brukes alt for mye, gjerne i sammenhenger som gjør ordene forslitte og tomme. Eksempler jeg kommer på i farten er f.eks. "verdighet" (hva er ligger egentlig i det? og hvordan kan folk argumentere når de er uenige, når de får slengt tilbake at noe er uverdig?). Et annet ord er "kompetanse". Det er flott med kompetanse, og jeg snakker om det selv i blant, men det irriterer meg når det blir brukt som et i praksis tomt ord som slenges ut som en enkel og gjerne avvæpnende løsning på noe. F.eks. "her trenger vi bare litt kompetanse og verdighet, så vil alle utfordringene i eldreomsorgen løse seg". Men hva betyr det egentlig? I praksis? :klø: Er ikke det fort noe man sier fordi det høres bra ut, uten at det trenger å ligge så mye i det?

Og så er jeg vel ikke så original når jeg også irriterer meg over ordet "sinnssyk", selv om jeg ikke ser det er nevnt så langt. Ikke nødvendigvis ordbruken i seg selv som irriterer meg, men mer mangelen på fantasi i bruken av kraftuttrykk. Og når vi først er inne på temaet, syns jeg ordet "schizofren" er en uting å bruke når man ikke faktisk snakker om alvorlig syke mennesker. "Jeg føler meg schizofren i dag", er et eksempel på bruk av ordet jeg ikke liker. Både fordi det er feil bruk av ordet hvis man tenker på lidelsen iom. at man ikke lenger tenker at mennesker med schizofreni har splittet personlighet, og fordi jeg syns den dagligdagse bruken bidrar til å tømme ordet for innhold, slik ord ofte gjør når de brukes for mye og/eller i feil sammenheng.

Ja, og så er det en rekke andre ord jeg ikke kommer på i farta. Men mest av alt irriterer det meg egentlig når folk bruker faste uttrykk feil, noe jeg syns det er veldig mye av både i forum og media (men feilskriving i aviser syns jeg er veldig mye verre enn feilskriving i forum, hvor man bør ha mer takhøyde for div. feil).

Og så er det ikke fritt for at man kan bli rent engstelig av å lese en slik tråd, da jeg med jevne mellomrom kan finne på å si og skrive flere av uttrykkene andre irriterer seg over her. :ler:

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Fordiom *grøss* :eeeh: Det er da virkelig ikke et ord som egentlig tilhører det norske språk.

Vet du hva, dette ordet tenkte jeg på akkurat nå mens jeg åpnet innlegget ditt. Det er ikke et ordentlig ord, men feilskriving. Det blir som oftest brukt feilaktig i betydningen allikevel/likevel.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grenseløst over alle de feilaktige formuleringene basert på ordtaket å skjære alle over én kam.

Eksempler på dette er å dra noen over kammen, gre alle under kammen, slå alle på kammen, og det som verre er.

Endret av FoxyFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Etter å ha lest denne tråden, kommer jeg knapt til å tørre å skrive noe som helst her inne. Det er tydelig at noen irriterer seg nesten uansett, liksom på en måte, skjønner du, ikke sant?

:sjarmor:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden, kommer jeg knapt til å tørre å skrive noe som helst her inne. Det er tydelig at noen irriterer seg nesten uansett, liksom på en måte, skjønner du, ikke sant?

:sjarmor:

Folk må for all del skrive hva de vil, det er jo jeg som grøsser ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden, kommer jeg knapt til å tørre å skrive noe som helst her inne. Det er tydelig at noen irriterer seg nesten uansett, liksom på en måte, skjønner du, ikke sant?

:sjarmor:

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyk

Selv om det ikke offisielt er et ord, så er det kort og treffende, skjønner ikke hva som er så galt med det.

(jeg har aldri brukt det selv, bare registrert at andre har gjort det ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snubler over nye uttrykk hele tida. Hva er en ammenazi? Den uopplyste ber om å bli opplyst :skravle::goodbye:

Hehe, bra at dette ikke er så vanlig uttrykk som jeg trodde da! Jeg har iallefall hørt mange kalle jordmødre for ammenazi, fordi de presser litt på med amming. Misliker generelt alle uttrykk "nazi" i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har allerede nevnt de fleste uttrykkene jeg hadde tenkt på, men det er en ting som irriterer meg i jobbsammenheng. Nemlig når en kunde i butikken jeg jobber sier "jammen, dere hadde det FØR" når vi ikke har en vare de spør etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kom på noe mer som jeg virkelig hater å høre:

Ola Dunk

Nisselua på/Nisselua trædd godt nedover

Heia Norge

Naive Norge

Sosialiststaten Norge

Feministstaten Norge

Hater også uttrykket han/hun/det er ikke helt A4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- politisk korrekt

- "hallo?!?!" (brukt i innlegg som argumentasjon)

- fresh

- generell stempling som "dere miljøaktivister", "dere dyrevernsfanatikere", "dere innvandrerforkjempere"

- "Norge er den siste kommuniststat"

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grenseløst over alle de feilaktige formuleringene basert på ordtaket å skjære alle over én kam.

Eksempler på dette er å dra noen over kammen, gre alle under kammen, slå alle på kammen, og det som verre er.

Slå alle over en kam? :klø: Neste blir vel at man ikke skal "hive alle over samme kammen". :sukk:

"Nå skal vi ha det gøy, dere!"

Grøsser når folk sier dette (og faktisk mener det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om mange kosenavn sagt om barn og ektefeller, som prinsen, prinsessa, eksklingen osv, når de brukes fast/seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Grøsser når folk sier dette (og faktisk mener det).

Nå synger vi den rosa sangen, etterpå kan vi ta den grønne... :fnise: .

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...