Gå til innhold

Fraser/uttrykk du misliker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig, det er mange stygge uttrykk! Jeg hater "Up the duff", som er veldig populært å bruke der samboeren min kommer fra. :kjefte:

:klo: Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Oppe og ikke gråter" :spy:

Tror nok det er fordi jeg jobbet med en kvalm, ufyselig, bedrevitende (og samtidig uopplyst, dårlig kombo) type som sa dette HVER eneste morgen! :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vere "veldig gravid" :fnise:

Eg reagerte på uttrykket i denne tråden - "jeg er så gravid". Kommenterte at å vere gravid ikkje er eit adjektiv, men folk meiner visst at dette er eit greit uttrykk å bruke.

Kva meiner språk-folket? Er det greit å bruke "gravid" som adjektiv og lage uttrykk som går ut i frå at ein kan vere ulike grader av tilstanden?

Eg meiner nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsTux

Kva meiner språk-folket? Er det greit å bruke "gravid" som adjektiv og lage uttrykk som går ut i frå at ein kan vere ulike grader av tilstanden?

Eg meiner nei...

Tja, jeg oppfatter dette som slanguttrykk, og ikke noe som er språklig korrekt. Så jeg er vel egentlig enig med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg oppfatter dette som slanguttrykk, og ikke noe som er språklig korrekt. Så jeg er vel egentlig enig med deg...

Er nok eit uttrykk som har blitt sagt på spøk i starten, og så spredd seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Å vere "veldig gravid" :fnise:

Eg reagerte på uttrykket i denne tråden - "jeg er så gravid". Kommenterte at å vere gravid ikkje er eit adjektiv, men folk meiner visst at dette er eit greit uttrykk å bruke.

Eg meiner nei...

Her er du nok på ville veier, Imli. "Gravid" er et adjektiv, men det kan ikke gradbøyes. Heller ikke kan man si at man er mer eller mindre gravid, man er såååå gravid liksom. Enten er man gravid, eller så er man ikke. Det er ingen mellomting.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er du nok på ville veier, Imli. "Gravid" er et adjektiv, men det kan ikke gradbøyes. Heller ikke kan si at man er mer eller mindre gravid, man er såååå gravid liksom. Enten er man gravid, eller så er man ikke. Det er ingen mellomting.

Var det eg meinte då - at det ikkje kan bøyast.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg irriterer meg over uttrykket: Å kaste stein i glasshus. Det uttrykket brukes bare så alt for mye her inne på kg. Og hva pokker betyr det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg irriterer meg over uttrykket: Å kaste stein i glasshus. Det uttrykket brukes bare så alt for mye her inne på kg. Og hva pokker betyr det egentlig?

Jeg må korrigere deg. "En skal ikke kaste med sten, når en selv sitter i glasshus". Det betyr ganske enkelt at man ikke skal være altfor bastant og kategorisk med hva man sier og gjør, det kan slå tilbake på en selv. Så blir du sittende der med skjegget i postkassen :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg må korrigere deg. "En skal ikke kaste med sten, når en selv sitter i glasshus". Det betyr ganske enkelt at man ikke skal være altfor bastant og kategorisk med hva man sier og gjør, det kan slå tilbake på en selv. Så blir du sittende der med skjegget i postkassen :fnise: .

Fortsatt like irriterende. Og også ganske frekt og nedlatende. Skikkelig hersketeknikk å bruke det uttrykket.

Å bli sittende med sjegget i postkassen er også et irriterende uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Fortsatt like irriterende. Og også ganske frekt og nedlatende. Skikkelig hersketeknikk å bruke det uttrykket.

Å bli sittende med sjegget i postkassen er også et irriterende uttrykk.

"Bæsja i skuffen" og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WendyClear

"Bæsja i skuffen" og!

Den varianten har jeg ikke hørt, men bæsja på leggen er jeg passelig lei av. Ellers synes jeg "morra di!" er en stygg frase som er MYE brukt i oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha lest "folk må få gjøre det de vil" tråden lurer jeg på; hva er den mest irriterende eller dummeste frasen/uttrykk du hører/leser?

Jeg blir uvel når jeg hører "det er ikke en menneskerett å..."

Vi skal omorganisere

Sånn går nu dagan.

h...oppbrukt begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Det har jeg aldri hørt. Har hørt å drite på leggen da

Opprinnelig var det "drite på draget". Jeg skal gjerne vedde en månedslønn på at du ikke vet hvor uttrykker kommer fra :fnise:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Opprinnelig var det "drite på draget". Jeg skal gjerne vedde en månedslønn på at du ikke vet hvor uttrykker kommer fra :fnise:.

Jeg har hørt det og vet hva det betyr men vet ikke hvor det kommer fra.

Trodde å drite på leggen ikke betydde helt det samme jeg da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har hørt det og vet hva det betyr men vet ikke hvor det kommer fra.

Trodde å drite på leggen ikke betydde helt det samme jeg da men.

Det stammer fra landbruket. I overført betydning betyr det (som vel de fleste vet) å dumme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det stammer fra landbruket. I overført betydning betyr det (som vel de fleste vet) å dumme seg ut.

landbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...