Gå til innhold

"jeg kan dessverre ikke, jeg er så gravid"

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen ble jeg meget skuffet over kusinen min. Min far, hennes onkel, feiret 80årsdag og hele familien kom innom. Kusinen min har alltid vært en lat person som ikke har hatt særlig nytte eller interesse av selskaper, og sånt, men har dukket opp. Jeg ringte henne på fredag for å forhøre meg om hun trengte skyss, men da fikk jeg høre at hun ikke orket noe feiring for hun var gravid, sliten og orka ikke. Det skal sies at jeg traff på henne i stallen i går da hun kjørte venninnen sin og da var hun i helt fin form.

Nå er dette bare en innledning til diskusjon, men er virkelig graviditet så hemmende at man ikke kan gjøre enkelte greie ting? Da søsteren min var i 8 mnd stilte hun opp som forlover og bryllupsplanlegger i et bryllup, og hun slet en god del mer enn vår kjære kusine.

Skrevet

Vel, alle graviditeter er jo forskjellige. Jeg var i fin form helt til slutten av graviditeten- da var jeg veldig stor og hadde begynnende svangerskapsforgiftning. Det at hun er frisk og i fin form én dag trenger ikke å bety at hun bare latet som hun var syk dagen etter. Kanskje hun har bekkenløsning, kvalme eller andre svangerskapsplager?

Hvordan vet du at søsteren din slet mer enn kusinen din? Det høres ikke ut som du vet så mye om graviditeten hennes?

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hun bare er drittlei familieselskaper?

Det var jeg med min eks...

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo ha varierende dagsform?

Kanskje hun var sliten nettopp fordi hun hadde vært på farten dagen før?

Jeg ser ikke helt poenget med å fare opp fordi noen ikke orker å delta i et familieselskap - hun må selv bestemme hva hun vil delta på og ikke, gravid eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Et svangerskap oppleves ulikt fra kvinne til kvinne. Noen er veldig kvalme, har hodepine, er trøtte, sliter med bekkenløsning osv, mens andre surfer gjennom svangerskapet sitt uten å merke så mye til det annet enn at magen vokser.

Jeg skjønner godt du reagerer på at kusinen din kunne dra i stallen, men ikke møte opp i sin onkels bursdag. Det kan være at hun hadde en dårlig dag på fredag og en god dag i går.

Hvor langt er hun på vei? Vet du om hun er/har vært mye syk?

Skrevet

La kusinen din være da. Dagsformen endrer seg jo, uansett om en er gravid eller ikke. Mange opplever graviditetsplager som ikke oppfattes av andre, kvalme, bekkenløsning og så videre. Selv om du ikke ser at hun har noen plager, så trenger ikke det bety at hun ikke har noen.

• Liker 1
Skrevet

Sier det seg ikke selv at dette er så individuelt at det ikke går an å spørre på generell basis? Noen er friske og fine og kan leve omtrent som normalt under svangerskapet, mens andre er konstant kvalme, har så kraftig bekkenløsning at de ikke kan gå uten at det gjør vondt, får smerter i rygg og bein, blir så herjet av hormoner at det påvirker humør og sinnsstemning (noen får jo svangerskapsdepresjoner), og mange er konstant trøtte og orker veldig mye mindre enn de har gjort før - både fysisk og sosialt. De fleste befinner seg vel et sted imellom disse to ytterpunktene, og få er så uheldige at de får alle problemene.

Det kan være at kusinen din er lat, men det kan også være at hun ikke orker å sitte en hel kveld pga ryggplager, at hun er deprimert og trengte den turen til stallen fordi det var et lyspunkt men at familieselskap blir for mye mas, eller at hun er kvalm og derfor ikke orker tilstelninger hvor man må spise. Det er umulig å vite.

• Liker 3
Skrevet

Syns folk skal slutte å bry seg. Det var da bare en onkels bursdag, ikke sikkert jeg hadde komt, gravid eller ikke. :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

Kusinen min er i 4 måned, og grunnen til at jeg reagerte er at hun og far har hatt et kjempenært forhold de siste årene. Hennes egen far døde da hun var veldig ung, og siden hun ikke bor mer enn 10 min unna oss, har vi vært hennes nærmeste familie. Jeg vet jeg spør på et urettferdig grunnlag, siden det er så individuelt, men jeg har aldri vært gravid selv. Hun virket veldig i humør i stallen, og skulle ut og ri med en venninne. Da tenker jeg at hun burde greid å kjøre innom en tur, far spurte etter henne tross alt. Men dere har nok rett, hun kan ha vært veldig sliten selv om hun var i form både dagen før og etter.

• Liker 1
Skrevet

Mange her over synes det ikke er noe stress å takke nei til en 80-årsdag i familien.

Jeg synes det er en slapp holdning!

Gravid eller ei, jeg synes man skal ha en god grunn for å la være å komme. En 80-årsfeiring er en ganske stor ting, og for mange den siste store runde dagen de noengang feirer.

Hadde det vært meg, og jeg bodde like ved, ville jeg vist såpass respekt at jeg i allefall stakk innom en kort tur og gratulerte. Omtrent uansett dagsform.

• Liker 14
Skrevet

Syns folk skal slutte å bry seg. Det var da bare en onkels bursdag, ikke sikkert jeg hadde komt, gravid eller ikke. :sjenert:

Så om om folk dret i bursdagen din/bryllupet ditt eller kanskje drite i å gratulere deg med ungen. Er jo tros alt noe som skjer hver dag rundt i verden.

• Liker 7
Gjest Ruccola
Skrevet

Ridning kan forresten også vere en stor belastning for en gravid kropp, så om hun red dagen før kan det også vere hele grunnen.

Ellers så er jeg litt over 4 mnd nå og er nettopp begynt å få energien tilbake!

Men har en venninne som er 1 mnd lenger på vei enn meg, og hun er fortsatt mye dårlig og uten energi. Så dette er individuellt!

Skrevet

Jeg var i sølvbryllup tre-fire uker før termin, to uker før fødselen. Hadde med meg egen pute (for å klare å sitte lenge med bekkenløsning), og orket ikke å bli hele kvelden, men syntes det var hyggelig å komme meg en tur ut.

Samtidig var det dager da jeg som 4 mnd gravid var altfor kvalm og trøtt til å komme meg ut døra.

Det er ikke usannsynlig at hun er for syk til å komme seg i et selskap pga gravidteten, uavhengig om hun var frisk dagen før. Dette må man nesten få lov til å føle på og bestemme selv, uten at andre skal legge seg opp i hvor frisk man ser ut. Selvfølgelig bruker noen graviditet som unnskyldning av og til også, men hvis hun virkelig ikke ønsket å komme er det vel like greit at hun ble hjemme.

Skrevet

Mange her over synes det ikke er noe stress å takke nei til en 80-årsdag i familien.

Jeg synes det er en slapp holdning!

Gravid eller ei, jeg synes man skal ha en god grunn for å la være å komme. En 80-årsfeiring er en ganske stor ting, og for mange den siste store runde dagen de noengang feirer.

Hadde det vært meg, og jeg bodde like ved, ville jeg vist såpass respekt at jeg i allefall stakk innom en kort tur og gratulerte. Omtrent uansett dagsform.

Enig. Synes folk er så slappe som ikke orker sånt. Synes det er slemt gjort å ikke gidde å dukke opp i sin onkels 80 års dag! Man BØR ha en god grunn for å ikke komme. Ikke bare si "nei jeg gidder ikke" Det er familie det er snakk om. Ikke en kompis liksom. Sier ikke man må være der hele kvelden men man kan da hvert fall vise ansikter og gratulere personen med dagen. Er man syk så er man syk. Ikke noe å gjøre med det men å ikke gidde å dra pga man ikke har lyst synes jeg er for dårlig.

• Liker 2
Skrevet

Enig. Synes folk er så slappe som ikke orker sånt. Synes det er slemt gjort å ikke gidde å dukke opp i sin onkels 80 års dag! Man BØR ha en god grunn for å ikke komme. Ikke bare si "nei jeg gidder ikke" Det er familie det er snakk om. Ikke en kompis liksom. Sier ikke man må være der hele kvelden men man kan da hvert fall vise ansikter og gratulere personen med dagen. Er man syk så er man syk. Ikke noe å gjøre med det men å ikke gidde å dra pga man ikke har lyst synes jeg er for dårlig.

Veldig godt sagt.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg tror mange som er gravide bruker det som en unnskyldning ja. Å være gravid er ikke en sykdom. En jeg gikk i klasse med på VGS brukte det som unnskyldning for å lure seg unna ting. Jeg gikk hudpleien og hun skyldte ofte på at hun ikke kunne gjøre behandlinger pga hun var gravid. Hun var ikke mange måndene på vei da hun skyldte på graviditeten. Tull og tøy! Læreren vår var gravid med tvillinger og kunne fint ta behandlinger. Hun jobba i hudpleie salongen sin til det var 3 uker til termin. Selvsagt varierer det fra person til person men å sitte å si hele tiden "nei jeg kan ikke pga jeg er gravid" blir for dumt. Det er ingen unnskyldning. Har ikke tall på hvor mange av hennes kunder jeg måtte ta pga hun ikke gadd. Det var den samme unnskyldning hele tiden. Som læreren vår sa, så er ikke det å være gravid en sykdom. Man er ikke syk.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Så om om folk dret i bursdagen din/bryllupet ditt eller kanskje drite i å gratulere deg med ungen. Er jo tros alt noe som skjer hver dag rundt i verden.

Må bare påpeke at det er en vesentlig stor forskjell på bryllup og bursdag.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Ridning kan forresten også vere en stor belastning for en gravid kropp, så om hun red dagen før kan det også vere hele grunnen.

Ellers så er jeg litt over 4 mnd nå og er nettopp begynt å få energien tilbake!

Men har en venninne som er 1 mnd lenger på vei enn meg, og hun er fortsatt mye dårlig og uten energi. Så dette er individuellt!

Off topic, men er det noe lurt å dra på ridetur når man er gravid egentlig? Ting kan skje. hesten kan li skremt av noe og kaste henne av.. Risikabelt.

• Liker 1
Skrevet

I og med at det var en 80 års dag syns jeg nok at det var litt sløvt å ikke klare å stikke innom en tur...

Jeg er selv gravid og en ting jeg har erfart er at jeg laaaangt ifra er slik jeg var før jeg ble gravid - åpnet seg en helt ny verden for meg bare det å være trøtt! Var aldri sånn trøtt før og har igrunn ikke trengt så mange timers søvn.. Nå kan det jo være bekkenløsning eller noe sånt hun sliter med, men erfaringsmessig er det fryyyktelig tungt å komme seg ut noen dager; men man oppdager fort at det går lettere enn man tror og man holder ut lengre enn man planlegger.. Er nå ihvertfall min opplevelse av sv.skapet til nå - men er jo klart indivinduelt! :)

Skrevet

Jeg tror mange som er gravide bruker det som en unnskyldning ja. Å være gravid er ikke en sykdom.

Og det utsagnet baserer du på et lite knippe personlige erfaringer? Det er helt sikkert noen som bruker det som unnskyldning, men mange ER reelt dårlige også - og jeg tror ikke vi gjør noen av gruppene og folk rundt dem en tjeneste ved å generalisere enten det er den ene eller den andre veien.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...