AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #321 Del Skrevet 23. februar 2011 En dame jeg kjenner, som er 54 år, anstrenger seg tydeligvis for å være "kul". Det siste jeg leste av henne på facebook, var at hun holdt på med å mekke vafler og en eller annen slags suppe. MEKKE? Det er (var) vanlig i rusmiljøer, men er vel nå opptatt i det gode selskap. Forbinder du mekke med rusmiljøer? Jeg forbinder det med noen man gjør med en motor, f eks mekke på bilen. Å mekke vafler synes jeg ikke var noe krampaktig å si, mekke har vært i mitt vokabular så lenge jeg kan huske og jeg er femti. Mekke burgere, mekke i brødskive - ikke noe je reagerer på. Jeg synes du til tider er litt vel ivrig i å påpeke andres "feil". Husk at det er store nyanser og ulikheter i språket og så vil vi ha det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #322 Del Skrevet 23. februar 2011 "Proaktiv" Mvh Yvonne Hva er rart med det? Det betyr å være i forkant og plukke tidlig opp hva som skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 23. februar 2011 #323 Del Skrevet 23. februar 2011 "Proaktiv" Mvh Yvonne Helt enig. Det ordet hadde fast plass på mitt bullshitbingobrett. Brukes som stas- og pynteord blant ledere i festtaler, og også som formanende uttrykk når de ikke er helt fornøyde med sine ansatte. Det finnes ikke engang i de offisielle ordbøkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekki Skrevet 23. februar 2011 #324 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) . Endret 26. februar 2011 av runekki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. februar 2011 #325 Del Skrevet 23. februar 2011 Forbinder du mekke med rusmiljøer? Jeg forbinder det med noen man gjør med en motor, f eks mekke på bilen. Å mekke vafler synes jeg ikke var noe krampaktig å si, mekke har vært i mitt vokabular så lenge jeg kan huske og jeg er femti. Mekke burgere, mekke i brødskive - ikke noe je reagerer på. Jeg synes du til tider er litt vel ivrig i å påpeke andres "feil". Husk at det er store nyanser og ulikheter i språket og så vil vi ha det. Eg forbind ordet "mekke" med to ting - mekking av bil/tekninske ting, eller rusmiljø. Å bruke "mekking" ift matlaging, har eg aldri høyrt før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 23. februar 2011 #326 Del Skrevet 23. februar 2011 "Ikke for å være frekk, men....(noe frekt følger)" Forresten er det ganske vanlig i mine kretser å mekke sammen noe mat, både blant de eldre og yngre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. februar 2011 #327 Del Skrevet 23. februar 2011 Forbinder du mekke med rusmiljøer? Jeg forbinder det med noen man gjør med en motor, f eks mekke på bilen. Å mekke vafler synes jeg ikke var noe krampaktig å si, mekke har vært i mitt vokabular så lenge jeg kan huske og jeg er femti. Mekke burgere, mekke i brødskive - ikke noe je reagerer på. Jeg synes du til tider er litt vel ivrig i å påpeke andres "feil". Husk at det er store nyanser og ulikheter i språket og så vil vi ha det. Mekking i forbindelse med biler, motorsykler er så selvsagt at det falt meg ikke inn å nevne. Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese det jeg skrev, ville du sett at jeg snakket om matlaging. Ettersom du er femti og mekker det ene og det andre i matveien, lever vi nok i forskjellige miljøer. Jeg synes du er litt vrang når du sier at jeg er snar til å påpeke andres feil. Mitt innlegg var ikke ment å påpeke feil, snarere at mange tenåringsforeldre er (etter min mening) nokså krampaktig "kule" og vil snakke ungdomsspråk. Det faller ikke alltid så heldig ut. Så må du huske på at dette er et språkforum, jeg er ikke alene om å legge merke til saker og ting. Men nå skal jeg mekke meg en joint . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mynona83 Skrevet 23. februar 2011 #328 Del Skrevet 23. februar 2011 Eg forbind ordet "mekke" med to ting - mekking av bil/tekninske ting, eller rusmiljø. Å bruke "mekking" ift matlaging, har eg aldri høyrt før. Har aldri hørt "mekke" i forbindelse med rusmiljø, men da jeg var 16-17 sa vi alltid mekke om matlaging. Og alt mulig annet egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. februar 2011 #329 Del Skrevet 23. februar 2011 Har aldri hørt "mekke" i forbindelse med rusmiljø, men da jeg var 16-17 sa vi alltid mekke om matlaging. Og alt mulig annet egentlig. Er sikkert forskjellig frå plass til plass Vil påpeike at eg ikkje har noko med rusmiljø å gjere altså Men det er eit sånt uttrykk eg ofte har høyrt i forbindelse med rusmisbrukarar. Har som sagt aldri høyrt om å mekke mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mynona83 Skrevet 23. februar 2011 #330 Del Skrevet 23. februar 2011 Er sikkert forskjellig frå plass til plass Vil påpeike at eg ikkje har noko med rusmiljø å gjere altså Men det er eit sånt uttrykk eg ofte har høyrt i forbindelse med rusmisbrukarar. Har som sagt aldri høyrt om å mekke mat. Standard utsagn når jeg var ung var "Nå skal jeg mekke meg litt fôr" og kniv og gaffel ble kalt "våpen" (våpen bruker jeg litt enda da) Så ja, det har nok med hvor man er fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. februar 2011 #331 Del Skrevet 23. februar 2011 Våpen, faktisk Her informerar me berre om at me "ska eta" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. februar 2011 #332 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg får frysninger av "smelt på tjukken" som jeg leste nettopp. Det er så vulgært . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 28. februar 2011 #333 Del Skrevet 28. februar 2011 Ordet ''bilpark'' er et ord/uttrykk jeg virkelig ikke kan fordra. Uten at jeg helt vet hvorfor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 1. mars 2011 #334 Del Skrevet 1. mars 2011 "Krigen mot terror" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Alena¤ Skrevet 1. mars 2011 #335 Del Skrevet 1. mars 2011 "Preggers" eller "å pregge" gjør meg litt uvel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. mars 2011 #336 Del Skrevet 1. mars 2011 "Preggers" eller "å pregge" gjør meg litt uvel.. Hva betyr det? Hvis det er ungdomsslang, må du ha meg unnskyldt. Der er jeg ikke oppdatert . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 1. mars 2011 #337 Del Skrevet 1. mars 2011 Hva betyr det? Hvis det er ungdomsslang, må du ha meg unnskyldt. Der er jeg ikke oppdatert . Å være preggers betyr vel gravid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. mars 2011 #338 Del Skrevet 1. mars 2011 Å være preggers betyr vel gravid? Omskrivning av "pregnant", altså. Mye rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 1. mars 2011 #339 Del Skrevet 1. mars 2011 Omskrivning av "pregnant", altså. Mye rart. Ja stygg slang syns jeg både på norsk og engelsk. Syns det ligger i samme gate som å bli smelt på tjukka eller noe. Har hørt et uttrykk som er ennå verre. Preggas. Det høres så negativt ladet ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 1. mars 2011 #340 Del Skrevet 1. mars 2011 Ja stygg slang syns jeg både på norsk og engelsk. Syns det ligger i samme gate som å bli smelt på tjukka eller noe. Har hørt et uttrykk som er ennå verre. Preggas. Det høres så negativt ladet ut. Enig, det er mange stygge uttrykk! Jeg hater "Up the duff", som er veldig populært å bruke der samboeren min kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå