Gå til innhold

Hva gjør en varmluftsovn egentlig?


Cata

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet - idiotisk spørsmål, men jeg har hittil benyttet en "arvet" komfyr, med vanlig stekeovn og støpejernsplater og er absolutt ikke oppdatert i hvitevarenes verden. Jeg er på nippet til å kjøpe ny komfyr og vil ha induksjonsovn. Induksjonsprinsippet har jeg skjønt, men stekeovnen er det litt verre med. Jeg ser at jeg kommer nok til å ende med varmluftsovn og jeg lurer på hva den gjør i forhold til en vanlig gammeldags stekeovn. Jeg har fått med meg at den kan steke flere brett med bakst samtidig, men hva mer? :sjenert:

Får middag "normal" stekeskorpe i en varmluftsovn? Blir tilberedningstiden veldig annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mahareth

Jeg har enda ikke sett en ovn uten mulighet for vanlig over- og undervarme, så du må ikke bruke varmluftsfunksjonen om du ikke vil.

Du kan steke flere brett samtidig ja. Varmluft er mer effektivt til tining av brød og rundstykker og sånn.

Bruker du varmluft må du enten senke temperaturen eller ha maten i ovnen i kortere tid. F.eks. når jeg steker pizza har jeg den i ovnen på 225 grader. Bruker jeg varmluft er den ferdig etter 17-20 min, avhengig av tykkelse. Med over/undervarme tar den 25-30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmluftsovn vil vel egentlig bare si at du har en vifte som sirkulerer varmen ekstra godt og hvor du kan sette på ekstra undervarme i tillegg? :klø:

Jeg bruker bare varmlufta på stekeovnen min. Funker veldig bra, eneste man må passe på er at tilbredningstiden går ned ganske kraftig kraftig. Det er veldig lett å svi f.eks pizzaer de første gangene pga endret tilberedningstid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du varmluft må du enten senke temperaturen eller ha maten i ovnen i kortere tid. F.eks. når jeg steker pizza har jeg den i ovnen på 225 grader. Bruker jeg varmluft er den ferdig etter 17-20 min, avhengig av tykkelse. Med over/undervarme tar den 25-30 min.

Oi! Det var noe sånt jeg "fryktet" ja. Er det noen tommelfingerregel for hvor mye man må forkorte tiden, eller må man bare prøve seg fram? (Rask hoderegning på ditt eksempel tilsier at man kun trenger 2/3 av "vanlig" tid, men det kommer muligens an på tykkelsen av det som skal stekes?)

Takk for svar, forresten. Føler meg temmelig dum her jeg sitter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Lurt å prøve seg frem, men som oftest pleier 2/3 av vanlig tid å holde. Viktig å huske at ikke alt bør stekes på varmluft. F.eks bør du ikke bruke varmluft om du skal bake brød eller lage stek. En god del frossenpizzaer blir også noe svidd og mindre gode om du bruker varmluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tommelfingerregel 2 ? : Varmluft fortrinnsvis til "små" ting som skal stekes? (Boller, rundstykker, pizza, kaker? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sette ned gradene med 10% av det som er oppgitt med vanlig ovn. Altså 200 grader blir 180 grader.

Pleier alltid gjøre det selv og alikevel går det litt kortere tid enn med vanlig ovn.

Bruker du varmluft når du varmer opp ovnen går det fortere også, så skrur du bare av varmluften om du skal steke noe uten det.

Og når du steker boller ol så skal du ikke sette de på rad og rekke som man ofte gjør på gammeldags ovn, men hulter til bulter så varmluften kommer frem.

Frossenpizza steker jeg på varmluft 120-130 grader til å begynner med og setter på mer varme og pizzafunksjon (vifte med undervarme) når den er litt tint.

Stek prøvde jeg for første gang med varmluft i helga. Svinestek, stekt på lav temp 120 grader og det ble bra det. Ikke tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...