Gå til innhold

Er det bare jeg som blir helt matt når folk innenfor et yrke sier feil


Linnea Adriana

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så ille jeg når helsepersonell og andre sier ting som er helt feil og det gjelder selv om det var riktig for 10 år siden.

Jeg blir for øvrig irritert på alle som sier feil da, men det er greit nok om noen som en nabo sier noe feil om dyrehold, det er mye verre om dyrlegen sier det samme. Og slik er det med alt. Mormor pleide og si ”Han farfar, sa det han, at det betyr ingenting hva en gjør så lenge en gjør skikkelig” og jeg er veldig enig.

Jeg kan pr dags dato si at livet mitt hadde sett veldig annerledes ut på mange punkter, om jeg aldri hadde stolt på at informasjon jeg fikk var riktig.

Hva er det med folk og ikke oppdatere seg, og komme med helt feil informasjon, eier de ikke noe respekt for seg selv?

Jeg ville skammet meg om jeg hadde gitt feil informasjon og jeg ville prøvd og fått tak i personen og beklaget. Jeg har også gjort dette en gang, jeg hadde selv fått feil informasjon fra helsepersonell, og ga den feile informasjonen videre til noen jeg ikke kjente på en fest. Jeg fikk telefon nr hennes og fikk sendt en sms. Hun svarte tilbake at det var bra jeg sa fra. Helsesøster sa bare ”jeg kan ikke vite alt jeg heller”. Da burde hun kanskje holde et langt foredrag og bable i vei foran hele klassen? Hun ville ikke beklager dette.

Hva er den verste mest irriterende feilen du har fått høre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der skjer ja, og det irriterer meg også. Jeg tror ofte at folk med en eller annen spesiell utdannelse, ser på seg selv som ferdig utdannet og at de selv vet best fordi de har den utdannelsen. De tar ikke alltid høyde for at de har lærdommen sin fra bøker, skrevet av andre, og at kanskje verden har gått videre og forskerne har funnet nye ting i mellomtiden. Man ser det i flere yrker faktisk.

Folk uten høy og lang utdannelse, men med generell interesse for et tema kan ofte vite mer om ny forskning enn en som er boklærd og ikke leser nytt.

Hvor lang tid har det ikke tatt før enkelte ernæringsfysiologer nå står frem og sier at kanskje ikke Fedon tok feil allikevel?

Det Fedon sier, hørte jeg forøvrig flere år før han kom på banen, andre steder, så det er ikke nytt. Nå leser jeg stadig notiser hvor det står: Ny forskning viser at... blablabla... denne nye forskningen viser altså NÅ ting jeg har visst siden midten av nittitallet. Det er irriterende.

F.eks. at egg ikke gir deg høyt kolesterol, at stivelse og mat med høy GI fucker opp blodsukkeret ditt og gir deg vektøkning og bilring osv... det er ikke nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skjer ja, og det irriterer meg også. Jeg tror ofte at folk med en eller annen spesiell utdannelse, ser på seg selv som ferdig utdannet og at de selv vet best fordi de har den utdannelsen. De tar ikke alltid høyde for at de har lærdommen sin fra bøker, skrevet av andre, og at kanskje verden har gått videre og forskerne har funnet nye ting i mellomtiden. Man ser det i flere yrker faktisk.

Hvis man har et slikt yrke, så er man jo forpliktet til å holde seg oppdatert på nyeste forskning innenfor feltet. Gjør man ikke det, så gjør an rett og slett en dårlig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har et slikt yrke, så er man jo forpliktet til å holde seg oppdatert på nyeste forskning innenfor feltet. Gjør man ikke det, så gjør an rett og slett en dårlig jobb.

Det er jeg enig i, men samtidig vet jeg med meg selv at det er vanskelig å vite alt alltid. Så da kan det ha hendt at jeg har sagt noe som er feil uten at det var med vilje. Jeg tror ikke verden blir et bedre sted dersom alle og enhver skal nekte å uttale seg inntil de er 100% sikker på noe. Jeg har iallefall såpass tiltro til helsepersonell at jeg tror de vil mitt beste, selv om de ikke alltid er oppdatert på siste nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid har det ikke tatt før enkelte ernæringsfysiologer nå står frem og sier at kanskje ikke Fedon tok feil allikevel?

Det Fedon sier, hørte jeg forøvrig flere år før han kom på banen, andre steder, så det er ikke nytt. Nå leser jeg stadig notiser hvor det står: Ny forskning viser at... blablabla... denne nye forskningen viser altså NÅ ting jeg har visst siden midten av nittitallet. Det er irriterende.

F.eks. at egg ikke gir deg høyt kolesterol, at stivelse og mat med høy GI fucker opp blodsukkeret ditt og gir deg vektøkning og bilring osv... det er ikke nytt.

Her er jeg svært uenig i deg, men det handler ikke om å forsvare/kritisere en retning innen ernæring. Det handler om nettopp kunnskap. Fedon var så absolutt ikke først ute med GI og GB, det har vært et etablert konsept siden ca 1980, da David Jenkins publiserte sine første artikler om dette. Det Fedon gjorde var å kommersialisere det og tjene fett ( :gjeiper: ) på sine brød og bøker. Det positive han gjorde var å skape debatt rundt dette med kvardagsmat, kudos for det, og satte fokus på en økende fedmeproblematikk (dermed den økende prevalensen av metabolske syndromer og diabetes type II, der hans rolle som endokrinolog er tydelig). Han har så absolutt rett i at prosseserte matvarer og transfett, især raffinerte karbohydrater som er ribbet for kostfiber, er lite lurt. Men det er det heller ingen som har betvilet de siste 30 åra, ikke en eneste seriøs forsker. Problemet med forskning, er at det må mange år til før man ser om et initielt studium viser seg å være valid nok, med reproduserbare resultater. Hvem tror du får skylda hvis det viser seg at nye helseråd, basert på helt ny forskning, viser seg å måtte tilbakevises totalt? Og at de nye anbefalingene/retningslinjene kan gi alvorlige langtidsvirkninger? Da hyles det opp og ned i mente at forskere vet ingenting, alt er propaganda, og at man ikke skal stole på noe som kommer fra det offentlige. Det er takken for at vitenkapsmenn bruker år på å fundere ut hvordan ting egentlig virker, og aldri er det så vanskelig som med levende vesener, fordi du aldri kan kontrollere absolutt alt.

MEDIA derimot, og deres lekmanntilnærming til reell vitenskap, er en stor vits. Der sitter det journalister som ikke forstår hva signifikans er, ei heller kan de kritisk tyde utvalg og metode, slik at generaliserbarheten kan diskuteres på et halvt fornuftig grunnlag. Allers, VG og blogger har mer tiltrekningskraft og brukes mer i håpløse kostholdsdiskusjoner enn noe annet, og de som uttaler seg oftest er de som ikke har åpnet èn fysiologibok.

Dette med egg og kolesterol er et ypperlig eksempel på resultater som ble publisert og offentliggjort for allmenheten for raskt. Men de som får lide for det er de som vier livet sitt for å løse medisinske problemer, forbedrer vaksiner, løser genetiske gåter og som faktisk redder noen liv. De er heltene, ikke Fedon, som oppi hele debatten glemte å be folk om å trene og påpeke at problemene vi har i dag skyldes både feil mat og NULL bevegelse (hard trening eliminerer de fleste effektene av et kosthold som ellers er skadelig for en inaktiv person).

Ellers så signerer jeg Tabris sitt innlegg; er du i et felt som stadig utvikles, så plikter du deg til å holde deg oppdatert. Men, det må også være rom for personlige interesser, og jeg forventer ikke at en operasjonssykepleier skal være oppdatert på siste nytt innen dermatologi og topikale steroider.

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hard Ride

Ganske liten bagatell, men:

Gikk på ungdomsskolen. Gym- og samfunnslærer er vikar i mattetimen. Vi er uenige om et mattestykke. Det viste seg til slutt at jeg hadde rett, og at han tok feil.

Greit nok at man ikke er mattelærer, men ungdomsskole pensum bør man kunne.

Synes det var ganske irriterende, men var også litt stolt over at jeg hadde rett :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng dere opp i all verden.

Kunnskap er stadig i endring og alle er ikke like oppdaterte. De kan også mene at de faktisk har rett. Da jeg første gangen fikk barn så skulle de sove på magen. 3 år senere så skulle de sove på siden. Gud hjelpe hva de skal i dag.

Er du avhengig av helt korrekt informasjon så skaffer du den selv. Da ser du bort fra andres kunnskap og erfaring og ev lutt utdatert kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...