Gå til innhold

The patter of tiny feet


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

For en fin fødehistorie! :):rodmer:

Om du legger henne rett fra puppen og ned på soveplassen, så kan det hjelpe om du lar henne få sove på brystet ditt først 5-10 min (og gjerne rape litt forsiktig) - som en mellomstasjon. Jeg kan i hvert fall sjelden legge lillemann rett fra brystet og ned, han trenger å komme dypere ned i søvnen først, og det liker han å gjøre på meg :)

Har lest litt om babyers søvnsyklus også, interessant: http://www.babyverden.no/sider/leveranser/Parent-guide-artikler-til-Babyverden/Hva-er-sovn/?id=144942&epslanguage=en

Kos dere masse! Alt går seg til etterhvert også :jepp::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ankler! :overrasket::hoppendeglad:

Hadde så sinnsykt mye vann i kroppen på slutten at jeg var nær oversvømmelse! Men nå renner det ut :nigo: Jeg er sikker på jeg har svettet og tisset ut flere liter de siste dagene. Har faktisk gått ned 4 kilo bare de siste 4-5 dagene. Men så hadde jeg gått opp relativt mye da så jeg har enda noen kilo som skal av ;)

Var på et kjempebra treningskurs for nybakte mødre på barselhotellet på Ullevål, så nå gjør jeg øvelser hver dag for å styrke grunnmuskulaturen igjen, spesielt bekkenbunnen som fikk ganske hard medfart under fødselen. Så det gjør underverker! Føler meg mye bedre form for hver dag :)

Nå skal jeg ut og shoppe gummistøvler og noen deilige ullgensere nå som høsten er på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips ang amming/ soving :)

Jeg er mest interessert i at hun sover i sin egen seng så mye som mulig om natten, men selvfølgelig kan hun godt få kose litt hos meg etter hun er ferdig med å spise. Problemet er vel bare at hun har begynt å bruke meg (puppen) som smokk.

I dag har vi derfor begynt å introdusere ordentlig smokk. Ja, jeg vet jordmødrene synes det er fyfy å begynne med smokk før 3-4 uker, i frykt for sugeforvirring, men hun har hatt super sugeteknikk helt fra starten av, så jeg er egentlig ikke så nervøs for det. I tillegg vet jeg mange har problemer med å få knøttet til å ta smokk hvis man venter for lenge. Sålangt ser det ut til å fungere fint :) Hun var litt kavete og maste etter puppen etter et måltid tidligere idag, selvom hun hadde spist mer enn nok, så da prøvde vi smokk, og da roet hun seg fint og sovnet :danse: Og ammingen senere på dagen har gått like fint som vanlig :) Så da blir det spennende å se til natten om hun kan roe seg i sengen med smokk.

Ellers har vi gått vår første litt lengre tur idag, rundt Sognsvann i strålende solskinn :sol: Helt herlig! Og så utrolig deilig å føle at kroppen gradvis nærmer seg normalen igjen :nigo:

I kveld lager mannen et gourmetmåltid med reinsdyrfilet til oss. Gleder meg :sikle:

Ha en fin kveld alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere koser dere veldig om dagen :rodmer: Herlig altså! Gleder meg veldig til jeg også kommer dit....

Vår lille frøken er estimert til å veie mellom 3,3 og3,6 et sted og ser at ders lille var 3,6kg v fødsel. Kan jeg spørre hvem størrelse du begynte med? Fikk du brukt for str 50, eller gikk du rett på 56? Jenta vår er lang også, hun har en laaaang pappa så det er litt interessant å høre hvordan størrelse dere bruker til lillmor nå... :popcorn:

Ellers så er det utrolig betryggende å høre at det går an å få tilbake ankler :fnise: Det er så lenge siden jeg har sett mine i normal størrelse og form at jeg nesten ikke husker hvordan hverken de eller fingrene mine egentlig ser ut :snurt:

Ha en superduper helg med lille godjenta deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere koser dere veldig om dagen :rodmer: Herlig altså! Gleder meg veldig til jeg også kommer dit....

Vår lille frøken er estimert til å veie mellom 3,3 og3,6 et sted og ser at ders lille var 3,6kg v fødsel. Kan jeg spørre hvem størrelse du begynte med? Fikk du brukt for str 50, eller gikk du rett på 56? Jenta vår er lang også, hun har en laaaang pappa så det er litt interessant å høre hvordan størrelse dere bruker til lillmor nå... :popcorn:

Ellers så er det utrolig betryggende å høre at det går an å få tilbake ankler :fnise: Det er så lenge siden jeg har sett mine i normal størrelse og form at jeg nesten ikke husker hvordan hverken de eller fingrene mine egentlig ser ut :snurt:

Ha en superduper helg med lille godjenta deres!

Hun passet perfekt i str 50 da hun ble født, og vi har brukt det frem til nå, men har siste par dagene også tatt i bruk noen av 56 klærne. Er jo litt forskjell innen samme størrelse, så vi prøver oss litt frem. Tipper 50 klærne holder inntil en ukes tid til. Er glad vi ikke kjøpte altfor mye i 50.

--------------------------------------

Natten i natt gikk forsåvidt bra, men jeg fikk ikke så mye bruk for smokken. Hun spiste, og sovnet raskt i sengen etter de fleste måltidene. Jeg sier de fleste, for jeg tror vi har hatt øke-døgn siden i går ettermiddag. Hun har spist veldig mange ganger, og våknet med kun 1,5 times mellomrom mellom måltidene i natt. Håper ikke det skal være sånn veldig lenge :gjeiper: Men det er jo supert at hun legger på seg bra da :rodmer:

Ellers har vi hatt en skikkelig cafe-dag idag, med skikkelig barseltreff :) Har flere vennepar som har fått baby nylig, så der satt vi da, ammende mødre på rekke og rad som snakket fødsel og amming, og de stolte fedrene som snakket mest gutteprat :) Kjempekoselig!

I kveld skal vi på middag til noen andre venner, så det er mye aktivitet idag. Håper lillemor er grei, hvis ikke blir det kun en snarvisitt. Ser det litt an. Hun har kvelder hvor hun er kjemperolig, og andre hvor hun er mer urolig. Jeg gjorde forøvrig tabben å spise en bittelitt spicy middag i forigårs, som også inneholdt løk, og lille jenta hadde selvfølgelig masse luft i magen og magesmerter i går kveld. Slitsomt! Styrer hvertfall unna den type mat fremover!

Nå skal vi kose oss litt i sofaen før middag :rodmer:

Ha en kjempefin helg alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tide med en ny liten snutt i boka mi :) Blir ikke mye tid til å skrive her innimellom amming, bleier, trilleturer, bading, besøk osv. Dagene flyr!

Nå har jeg og lillemor vært noen dager alene og vi har det veldig koselig :rodmer: Drar oss i sengen til 9-10 tiden, med litt frokost og avislesing. så bruker vi litt tid på morgenstell. I dag var hun med meg i dusjen for første gang og det var stas :dusje: Hun elsker å bade også forøvrig :) Så ny runde med amming, fulgt av en 1,5 times trilletur. Superdeilig å få brukt kroppen igjen!! :danse: Til sist fikk jeg tatt en kopp kaffe og en bolle på cafe før vi dro hjem. Vel hjemme ble det ny ammerunde før både jeg og vesla hadde en liten treningsøkt på stuegulvet.

Jeg må bare skryte litt av min utrolig sterke lille tulle altså! Helt siden hun var 4 dager gammel har hun løftet hodet og overkroppen når vi legger henne på magen :) Altså skikkelig push-ups! Hadde hjemmebesøk av helsesøster her om dagen, og hun var superimponert over vesla *stolt*. Det var fysioterapauten på barselhotellet som sa at man bør la babyen ligge på magen så mye som mulig når hun ikke sover tungt, for å trene motorikk. Så det gjør vi masse. Hun er i tillegg veldig oppvakt, og kan ligge lenge og bare se på omverdenen og småpludre. Hun er mest opptatt av ansikter, og lys/mørke. Og så lager hun de mest komiske grimaser jeg har sett :hoho: Det blir kjempemoro å se utviklingen fremover!

Og så må jeg bare reklamere litt for mei-tai! Fantastisk bæresele! Vi bestilte fra babyhawk, med stoffer vi valgte selv, så den er skikkelig kul syns jeg selv :nigo: Veldig behagelig når vi skal på korte utflukter i butikken f.eks. når det blir drass med vogna.

Så vi har det rett og slett veldig bra om dagen :) Bank i bordet! Det er rett og slett fordi lillemor har vært så grei om natten i det siste. Våkner hver 3. time for å spise, men er effektiv og sovner når hun kommer tilbake i sengen igjen. Tror problemene i starten var fordi hun ikke var blitt helt trygg i sengen enda. Men vi fikk tips av helsesøster om å ha varmeflaske i senga før vi legger henne, samt en av pappas brukte t-skjorter (som lukter trygt, men ikke mat ;) ). Har fungert som en drøm! Så vi får håpe det varer. Har mye å si for meg og mitt overskudd at jeg har fått sove nok :)

Eneste bittelille problemet nå er at lillemor sliter litt med luft i magen innimellom. Så hun kan være litt urolig om kvelden pga det. Men vi er blitt flinkere til å jobbe med rapingen etter måltidene, så jeg håper det skal gå seg til etterhvert. :Nikke:

Imorgen er det meldt strålende høstvær, så da har jeg tenkt meg på en lengre tur i marka. Livet er herlig altså! :sol::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg bare reklamere litt for mei-tai! Fantastisk bæresele! Vi bestilte fra babyhawk, med stoffer vi valgte selv, så den er skikkelig kul syns jeg selv :nigo: Veldig behagelig når vi skal på korte utflukter i butikken f.eks. når det blir drass med vogna.

Helt enig! :jepp: Jeg tror kanskje jeg kan bli en av de som bare dropper vogn for "alltid", og heller velger en bære-anordning :ler: Syns det er litt mas med den vogna, dessuten så er jeg ikke trygg på at lillemann sover/er rolig der heller. På meg går det alltid bra - våken eller sovende :rodmer:

Imponert over aktivitetsnivået ditt så tidlig :overrasket: Jeg hadde mer enn nok med å takle besøk hos oss av familie første 2 ukene oppi alle barseltårene :ler:

Høres ut som du koser deg masse da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har du helt rett i BareBea :)

Dagene flyr! Snuppa ble 1 mnd igår :strix::bursdag:

Vi koser oss masse! Dagene fylles stort sett med trilleturer, med og uten selskap av venninner i fødselspermisjon. Har jo vært så fantastisk høstvær i det siste :sol: Vesla sover også mye bedre i vogna på tur enn innendørs. Forleden dag gikk vi en drøy mil i marka, i skikkelig kupert terreng. Herregud så god trening det er å gå med vogn, selvfølgelig i oppoverbakke, men også nedover når man ikke har brems ;) Får faktisk såpass mye mosjon om dagen at jeg har gått til innkjøp av nytt treningstøy :) Det er ubeskrivelig deilig å kunne bruke kroppen igjen!

Snuppa er veldig grei, men også en bestemt liten frøken. Det blir hyl og skrik dersom hun ikke får mat ASAP :fnise: Det er jo enkelte strevsomme dager innimellom, men stort sett går det over all forventning. Hun sover fortsatt godt om natten, så jeg er relativt uthvilt og har ork og tålmodighet til dagene som er tøffe.

I det siste har vi begynt å prøve ut minifom mot luft i magen, for hun sliter ofte med å få det ut, og blir da urolig. Så langt ser det ut til å ha ganske god effekt :jepp: Både raper hun lettere, og det virker som om det er lettere for henne å få ut både luft og avføring. Sånt gleder et morshjerte :hjerte:

Den andre utfordringen er fremdeles å få henne til å ta vanlig smokk fremfor å bruke meg. Vi har funnet en variant som hun tar, men hun vil helst ha puppen, og protesterer som regel ganske heftig når vi prøver smokken. Er hun trøtt nok tar hun den, men det hender hun våkner etter en liten stund og er da skikkelig såra for at jeg lurte henne til å sovne med smokk fremfor pupp :ler: Vi får bare fortsette å jobbe med saken.

Ellers begynner vi nå å se tendenser til smiling :rodmer: Det er ikke helt konsekvent enda, men det kommer innimellom. Gleder meg sånn til det blir ordentlige saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang smokk så har vi foreløpig hatt mest hell med den som heter nuk. Den er skrå på tuppen. Vesla vår også blir skikkelig fornærma om hun får smokk istedenfor ekte vare :fnise: er best å øve når hun er litt opplagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang smokk så har vi foreløpig hatt mest hell med den som heter nuk. Den er skrå på tuppen. Vesla vår også blir skikkelig fornærma om hun får smokk istedenfor ekte vare :fnise: er best å øve når hun er litt opplagt :)

Haha, nå skrev jeg akkurat i din bok at vi også har hatt best resultat med nuk ;) Ser ut som om det er noe med den ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...