Gå til innhold

Fordommer mot silikon


Gjest HunterLady

Anbefalte innlegg

Jeg forteller min mening, slik alle andre gjør. Så er det jo opp til hver enkelt å gjøre seg opp sin egen mening og handle ut fra det. Jeg ser ikke problemet med det. Og hvorfor jeg synes det er ille med silikon har jeg jo nettopp skrevet i mitt forrige innlegg.

Selvsagt; alle har rett til å ha sin mening.

Jeg går ut ifra at du referer til innlegget jeg siterte, og i så fall har jeg kommentert synspunktene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er imot silikon, og jeg er i starten av tjue-åra... Brystene mine er forøvrig ganske små (A/B 70), men gir meg likevel mye glede, og jeg kunne aldri latt noen skjære i dem med mindre det var nødvendig av medisinske årsaker.

Men hvorfor er du engasjert i hva andre gjør? Jeg kunne heller ikke tenke meg silikon(og ja, jeg har små bryster), men jeg har ikke noen behov for å fortelle andre at jeg vet bedre enn dem hva som er best for DEM; jeg nøyer meg med å bestemme over mitt eget utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du engasjert i hva andre gjør? Jeg kunne heller ikke tenke meg silikon(og ja, jeg har små bryster), men jeg har ikke noen behov for å fortelle andre at jeg vet bedre enn dem hva som er best for DEM; jeg nøyer meg med å bestemme over mitt eget utseende.

Jeg støtter deg ,selvsagt - å bry seg med hva andre gjør i tide og utide er en uting.

O annen side er det fint at noen bryr seg om andres ve og vel, så lenge det ikke er på grunn av sjalusi. Av temaet tråden har også, så vil de fleste som svarer her være mot silikon. Alle har fordommer mot noe, og hvis de vil ytre det noe sted så er jo dette det perfekte fora :)

Jeg har fordommer mot foreldre som uhemmet forer ungene sine med nugatti eller røyker inne. Dette er tema jeg ikke tar opp, så ofte, blant venner og på jobb - mens på KG kan jeg disse det til det kjedsommelige :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du engasjert i hva andre gjør? Jeg kunne heller ikke tenke meg silikon(og ja, jeg har små bryster), men jeg har ikke noen behov for å fortelle andre at jeg vet bedre enn dem hva som er best for DEM; jeg nøyer meg med å bestemme over mitt eget utseende.

Kanskje fordi jo fler som faller etter for dette presset i sin søken etter den perfekte kropp, og en i mange tilfeller falsk følelse av selvtillit, jo lavere legges lista for å følge et usunt skjønnhetsideal. Skal man ikke læres til å elske seg selv? Slik man er født?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi jo fler som faller etter for dette presset i sin søken etter den perfekte kropp, og en i mange tilfeller falsk følelse av selvtillit, jo lavere legges lista for å følge et usunt skjønnhetsideal. Skal man ikke læres til å elske seg selv? Slik man er født?

Så på VG-nett at burka-bruk og silikonpupper ble sammenlignet som kvinnenundertrykkende. Litt usaklig men det er likevel en viss likhet i at når den sosiale normen endrer seg og flere damer opererer inn silikon så vil mange kvinner i praksis kunne føle press utenfra for selv å gjøre det.

Blir jo i verste fall et slags puppe-kappløp ut av det.

Jeg kan godt forstå at de som nesten ikke har noe i hele tatt har lyst til å gjøre noe men for de som er rundt normaler fra før så kjøper jeg ikke helt argumentasjonen.

Jeg skjønner altså ikke hva dere damene driver med, jeg sy

Noen ganger kan det virke som kvinner ikke klarer å

nes dere er flotte uansett jeg og der har jeg nok de aller fleste menn med meg. Klart store pupper kan være et blikkfang for noen men en blir jo ikke sammen med et par pupper. Trodde kvinner uansett var mest interessert i menn som så litt lengre?

Eller er det å få menn til å stirre et mål i seg selv? Det ville jo i så fall være ren forfengelighet, da er det ikke størrelsen på forpartiet som er det største problemet spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi jo fler som faller etter for dette presset i sin søken etter den perfekte kropp, og en i mange tilfeller falsk følelse av selvtillit, jo lavere legges lista for å følge et usunt skjønnhetsideal. Skal man ikke læres til å elske seg selv? Slik man er født?

En utopi av de helt store, må jeg si. Siden tidenes morgen(mer eller mindre bokstavelig talt)har kvinner endret på utseendet sitt for å se bedre ut, og silikon, hårfarge og sminke har samme hensikt i så måte. I alle kulturer jeg har hørt om(og det er en del, da jeg har en bachelorgrad i historie)har man hatt skjønnhetsidealer, så å tro at dette vil endre seg, kaller jeg naivt.

Sånn for øvrig er jeg så miljøskadet at jeg liker å se godt ut, og kan absolutt ikke si at jeg lider under noe som helst(selv om enkelte her i tråden har hentydet dette om oss som er opptatte av utseendet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Idamarte

Men hvorfor er du engasjert i hva andre gjør? Jeg kunne heller ikke tenke meg silikon(og ja, jeg har små bryster), men jeg har ikke noen behov for å fortelle andre at jeg vet bedre enn dem hva som er best for DEM; jeg nøyer meg med å bestemme over mitt eget utseende.

Dette er begrunnet av flere tidligere i tråden. Det går som nevnt ikke på fordommer mot hver enkelt, men de signalene dette sender ut til alle andre. Jeg prøver ikke å fortelle NOEN hva som er best for akkurat DEM, men må få lov å ha en mening om hva dette betyr for samfunnet generelt. Og det mener jeg er IKKE å gjennomgå operasjoner som ikke er medisinsk begrunnet. For meg er det noe helt annet enn f. eks. sminke og hårfarge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere anti silikon folk skal slutte å legge dere oppi hva andre gjør med kroppene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er du engasjert i hva andre gjør? Jeg kunne heller ikke tenke meg silikon(og ja, jeg har små bryster), men jeg har ikke noen behov for å fortelle andre at jeg vet bedre enn dem hva som er best for DEM; jeg nøyer meg med å bestemme over mitt eget utseende.

Det har allerede blitt besvart mange ganger, men jeg kan oppsummere min mening med å si " no man is an island"... Det vi gjør påvirker faktisk andre, og jeg vil ikke leve i en verden der det er normalt å operere friske mennesker for innbilte problemer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utopi av de helt store, må jeg si. Siden tidenes morgen(mer eller mindre bokstavelig talt)har kvinner endret på utseendet sitt for å se bedre ut, og silikon, hårfarge og sminke har samme hensikt i så måte. I alle kulturer jeg har hørt om(og det er en del, da jeg har en bachelorgrad i historie)har man hatt skjønnhetsidealer, så å tro at dette vil endre seg, kaller jeg naivt.

Sånn for øvrig er jeg så miljøskadet at jeg liker å se godt ut, og kan absolutt ikke si at jeg lider under noe som helst(selv om enkelte her i tråden har hentydet dette om oss som er opptatte av utseendet).

Hvor stopper dette jaget etter skjønnhetsidealet? Grensene er flyttet kraftig når man går til det skritt å velge å bli skåret i. Du med den bachelor-graden du vifter med bør da også kunne se at dette ikke er en sunn utvikling. Det er selvsagt mulig å bremse utviklingen. Historisk (dette vil du selvsagt nikke gjenkjennende til - med din bachelor-grad) sett har ikke skjønnhetsidealet bare vært syltynne modeller skapt av menn som synes kvinner skal se ut som gutter. Skjønnhetsidealet kan dermed beviselig endres. Jo fler som sier ifra hvor unødvendige disse operasjonene er, jo større sjanse er det for å kunne bremse en uheldig utvikling.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stopper dette jaget etter skjønnhetsidealet? Grensene er flyttet kraftig når man går til det skritt å velge å bli skåret i. Du med den bachelor-graden du vifter med bør da også kunne se at dette ikke er en sunn utvikling. Det er selvsagt mulig å bremse utviklingen. Historisk (dette vil du selvsagt nikke gjenkjennende til - med din bachelor-grad) sett har ikke skjønnhetsidealet bare vært syltynne modeller skapt av menn som synes kvinner skal se ut som gutter. Skjønnhetsidealet kan dermed beviselig endres. Jo fler som sier ifra hvor unødvendige disse operasjonene er, jo større sjanse er det for å kunne bremse en uheldig utvikling.

Hvis noen har bestemt seg for å ta silikon tviler jeg på de kommer til å endre meneing pga noen som mener det er en unødvendig operasjon. De synes nok ikke det er en unødvendig operasjon. Silikon operasjoner er nok kommet for å bli.Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian 25

Jeg må innrømme at jeg liker naturlige pupper best men hadde jeg møtt en jente som hadde silikon og som hadde en fantastisk personlig og en jeg hadde god kjemi med, så hadde jeg ikke brydd meg om at hun hadde silikon. Jeg synes det blir litt for drøyt å skulle dumpe henne pga hun hadde fikset noe på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor stopper dette jaget etter skjønnhetsidealet? Grensene er flyttet kraftig når man går til det skritt å velge å bli skåret i. Du med den bachelor-graden du vifter med bør da også kunne se at dette ikke er en sunn utvikling. Det er selvsagt mulig å bremse utviklingen. Historisk (dette vil du selvsagt nikke gjenkjennende til - med din bachelor-grad) sett har ikke skjønnhetsidealet bare vært syltynne modeller skapt av menn som synes kvinner skal se ut som gutter. Skjønnhetsidealet kan dermed beviselig endres. Jo fler som sier ifra hvor unødvendige disse operasjonene er, jo større sjanse er det for å kunne bremse en uheldig utvikling.

Hehe, du trenger ikke å gå lengre tilbake enn til 20 - tallet før skjønnhetsidealet VAR syltynne kvinner som så ut som prepubertale guttunger. Disse kvinnene drev med relativt mye farligere sysler enn kirurgi, kan jeg for øvrig forsikre deg: Datidens skjønnhetsideal medførte nemlig at de snørte inn korsettene langt utover(rettere sagt innover)det som var forsvarlig, samt, i en del tilfeller, faktisk fjernet ribbein...Så har vi hatt lange perioder hvor frodighet har vært ansett som idealet, men det har stort sett bunnet ut i at det store flertallet i befolkningen var underernærte, og at å være "frodig" var uoppnåelig for de aller fleste; bare de rike hadde råd til slike mengder med mat.

Jeg er litt usikker på hva du vil frem til. At skjønnhetsidealene endres med tiden? Jeg har aldri hevdet at de er statiske, og er selvsagt enig med deg i det. Det jeg imidlertid er sterkt uenig i, er at nåtidens midler for å leve opp til skjønnhetsidealet er verre enn de historiske midlene for dette: Når vi VET at kvinner på 20 - tallet risikerte å dø som følge av datidens skjønnhetsideal, og at overklassekvinnene på 1500 - tallet fikk ødelagt huden sin som følge av sminkeproduktene de benyttet seg av for å leve opp til sin tids skjønnhetsideal, for å nevne noe, bør det være rimelig åpenbart at dagens kosmetiske operasjoner ikke engang er verdt å ta notis av(og den ekstremt lille risikoen en "utsetter" seg for ved å legge seg under kniven, er så liten at jeg nøyer meg med å kommentere den ved ordene "Jeg liker å leve farlig"),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har allerede blitt besvart mange ganger, men jeg kan oppsummere min mening med å si " no man is an island"... Det vi gjør påvirker faktisk andre, og jeg vil ikke leve i en verden der det er normalt å operere friske mennesker for innbilte problemer.

Innbilte problemer? For dem det gjelder oppleves nok problemet som reelt nok, og synes man selv at det er stygt, finner jeg det mildest talt arrogant at andre skal fortelle en at en skal gå rundt slik fordi det passer andre. Iom. at dette også er ubetydelig sammenlignet med hva kvinner har gjennomgått for å leve opp til skjønnhetsidealet i tidligere tider(jfr. mitt forrige innlegg), samtidig som skjønnhetsidealer er noe som ALLTID har eksistert, fremstår det bare som litt sytete å klage over dette(og ja, jeg har små bryster, og jeg er ikke interessert i å anskaffe silikon, dersom det skulle ha noen betydning, men jeg er ikke så smålig at jeg ikke kan leve godt med at andre synes at større bryster er penere(jeg er sågar enig med dem)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er begrunnet av flere tidligere i tråden. Det går som nevnt ikke på fordommer mot hver enkelt, men de signalene dette sender ut til alle andre. Jeg prøver ikke å fortelle NOEN hva som er best for akkurat DEM, men må få lov å ha en mening om hva dette betyr for samfunnet generelt. Og det mener jeg er IKKE å gjennomgå operasjoner som ikke er medisinsk begrunnet. For meg er det noe helt annet enn f. eks. sminke og hårfarge.

Jeg gjentar meg selv nu, men: Skjønnhetsidealer har alltid eksistert. I tidligere tider gjorde kvinner en god del som var langt mer ekstremt enn å gjennomgå en operasjon(som strengt tatt er ufarlig, dvs. at risikoen for alvorlige komplikasjoner er større enn at de kan rettes opp igjen ved å gjøre inngrepet om igjen, og som skaper problemer i livet for øvrig), jfr. svaret mitt til Stefan, så igjen: Kan dere ikke slutte å syte? Jeg anser nemlig dette som syting, ja: Dere hadde kunnet klage på samme måte uansett hvilken tid dere levde i, og oppigjennom det meste av historien hadde dere faktisk hatt langt større grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ikke se at det å peke på historien er et godt argument. Så fordi noe alltid har eksistert i en aller annen sammenheng, så er det rett å gjøre det fortsatt? Veldig mye av det vi reagerer på - og i dag har lover mot - har vært vanlig opp gjennom historien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

En fiffig innfallsvinkel fra Antirasistisk Senter, intervjuet på P4 nyhetene i dag:

Skal vi forby burka i Norge kan vi like gjerne forby silikonpupper.

Samfunnet florerer av kvinneundertrykkende praksis, som for eksempel høye hæler, sminke og silikonpupper. Alt dette kan hindre kvinners utvikling og likestilling...........

De har visstnok laget en slik liste, dog med et glimt i øyet. :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det å peke på historien er et godt argument. Så fordi noe alltid har eksistert i en aller annen sammenheng, så er det rett å gjøre det fortsatt? Veldig mye av det vi reagerer på - og i dag har lover mot - har vært vanlig opp gjennom historien.

Du drar det litt langt. Poenget mitt er, i all hovedsak, å vise at skjønnhetsidealer alltid har eksistert. Dette indikerer at det ligger i menneskets natur å ha dette, men da jeg ikke er noen biolog, føler jeg meg ikke kompetent til å gå videre inn i den biten med "natur".

Jeg tror vi ville fått en kjedelig verden dersom vi ikke hadde bestrebd å se godt ut, og jeg er nesten overbevist om at dere på "nei" - siden ikke aner konsekvensene av det samfunnet dere skisserer, nettopp fordi trangen til å ta seg ut utseendemessig er så dypt nedfelt i oss at vi ikke tenker over det i det daglige. Tar man bort den estetiske biten(hvilket jeg ikke vil, da jeg er meget estetisk orientert, og et slikt samfunn ville, i alle fall for personer som meg, vært UTROLIG lite givende), sitter vi igjen med noe vi ikke på forhånd kan si hva er; nettopp fordi det estetiske, her i forhold til utseendet, har stått sentralt gjennom hele historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fiffig innfallsvinkel fra Antirasistisk Senter, intervjuet på P4 nyhetene i dag:

Skal vi forby burka i Norge kan vi like gjerne forby silikonpupper.

Samfunnet florerer av kvinneundertrykkende praksis, som for eksempel høye hæler, sminke og silikonpupper. Alt dette kan hindre kvinners utvikling og likestilling...........

De har visstnok laget en slik liste, dog med et glimt i øyet. :hakeslepp:

Og dumme meg som alltid har trodd at dette var noe som understreket kvinner seksualitet, og som dermed var med på å understreke at kvinner er seksuelle vesner(hvilket må kalles alt ennet enn kvinneundertrykkende) :klaske: Jeg har åpenbart ikke forstått mye, nei! Sannelig godt Marxist - lennisistene fikk opplyst meg litt...

Edit: Det er verdt å understreke at jeg personlig primært er opptatt av å se godt for å føle meg vel, ikke for å tiltrekke meg seksuelt betont oppmerksomhet, men jeg går ut ifra at begge deler uansett er kvinneundertrykkende?

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...