Gå til innhold

jeg startet min egen tradisjon


Gjest pepsimax

Anbefalte innlegg

Gjest pepsimax

hei :)

jeg er veeeldig glad i julen og juletradisjoner og slike ting. Hjemme hos oss har vi i alle år hatt julesokk julemorgen. da jeg ble rundt 18 år så begynte jeg og lage julestrømpe til mine foreldre, slik at alle skulle få på julaften morgen, og nå gjør jeg det hvert år:) er glad i den lille nye tradisjonen min jeg. i år har jeg også samboer, så nå får han julestrømpe også, selv om han får av foreldrene :P. for meg er julen og glede andre - det gleder meg:) kanskje ikke så spesiell min lille greie, men har dere noen små ting som dere gjør som har blitt en tradisjon for dere ? utenom det som liksom er selvsagte tradisjoner når det er jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min bror og jeg pynter juletreet alene, og så baker vi pepperkakehus sammen, selv om vi er voksne begge to. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe forhold til kristendommen så alt som markerer den er ute her som kirker og engler. Nissene står sterkt frem her med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og jeg setter på en fin julesang og danser sakte sammen før vi legger oss etter å ha pyntet ferdig natt til julaften! :rødme:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er avhengig av nissestrømpe her også, hele familien skal ha, uansett alder og hvor de befinner seg, så må den ligge/henge klar om morgenen julaften:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjor var første jula sammen med kona, og vi starta så smått med å lage våre tradisjoner. Hjemmefra har jeg vert vandt med spekemat og moccabønner på lille julaften (ikke sammen, :fnise: men i løpet av kvelden) Har i alle år syntes dette var vel så hyggelig som selve julekvelden. Men av ymse årsaker har denne tradisjonen svunnet litt vekk de seneste åra. Så da var det på tide at kona og jeg starta våre egne tradisjoner. Nå har vi svineribba lillejulaften. Det er kjempegodt å ha eplebåter og svisker i langpanna sammen med ribba i ovnen!

I år bor vi sånn til at vi kan ha folk på besøk, så på julaften kommer mamma, pappa og mest sannsynlig farmor til oss. Da blir det pinnekjøtt med passende tilbehør.

Juletre blir det ikke noe av, da kattungen garantert kommer til å klatre, og rive ned. Ellers har jeg plan om å lage julestøvel som jeg er vandt med fra barndommen. Den blir nok til 1. juledag. Blir vel litt baking og kanskje vi får på plass et pepperkakehus og. Tror kanskje jeg skal dra i gang en tradisjon med å spille brettspill i løpet av jula og. Vi har masse som altfor sjelden blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten tradisjon som går ut på at hver julaften går jeg ned til vannet og mater fugler. Mater dem stort sett hver søndag, men på julaften tar jeg med frø, nøtter, boller og ikke bare det vanlige brødet:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har tradisjon på å julaften dra ut i skogen på formiddagen og ake med barna. da er de så slitne at det blir grøt til lunsj også sove litt så de klarer å holde seg oppe til kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet en tradisjon med å samle venner til julegrøt noen dager før jul, noe som har blit en stor hit i gjengen :) Lager pepperkakehus og julegodterier selv, det er vel også en ny tradisjon siden jeg ikke er vant med det hjemmefra. Gleder meg til vi får barn som er så store at vi kan ha tradisjoner sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pepsimax

kan jo legge til en til selv også. Jeg og noen veninner samles til tre nøtter til askepott julemorgen, spiser julegrøt og utveksler gaver (som ikke åpnes selvfølgelig) vi bor på hver vår kant av landet - de studerer og jeg har flyttet til min samboer - så vi setter pris på denne lille tradisjonen, før vi reiser hjem og julaften forløper på vanlig måte:) ahh hvor jeg gleder meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa og jeg drar hvert år til kirkegården og legger kranser og tenner lys. Selv om jeg har både søster og mamma så har det blitt pappa og min sin tradisjon og de andre er ikke med på dette.

Dette er jo en veldig typisk tradisjon for mange, men den er spesiell for meg siden det er noe bare jeg og pappa gjør sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...