Gå til innhold

Får barn det dårligere eller bedre når barnevernet tar over hovedomsorgen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fordi barnevernet ikke bryr seg om man er "skyldig" eller ei. Det kom jo tydelig frem at de hadde bestemt seg og ikke så noen grunn til å endre oppfatning. De har et vrengebilde av virkeligheten som overgår all fantasi, da hjelper ikke hvor mye man er "uskyldig". For dem ville noen ingen opplysninger endret deres oppfatning, alt kan forstås i deres favør og alt kan jo vris og vrenges på, ingenting er sikkert for det er jo alltid en mulighet for at de kan ha rett. Trodde det fremkom helt klart i programmet. Skremmende at folk ikke ser det!

Så det er stoltheten til de ansatte som er problemet, mener du?

De ansatte er nok mer opptatt av barnets beste enn å vri og vrenge på ting, til sin fravør. Barnevernet er opptatt av å ikke bli fremstilt som "den store stygge ulven" og det gagner absolutt ikke bv at enkeltsaker skaper store medieoppslag. Tenk igjen over det jeg nevnte med taushetsplikten; at der nok er sider av saken som bv verken vil eller kan uttale seg om i det offentlige rom. Saken om tobarnsmoren fra Nord-Norge for noen år tilbake er et veldig typisk eksempel på at taushetsplikten hemmer bv i å legge fakta på bordet, derfor blir saken sett bare fra kvinnens side. (Kan noen hjelpe meg med hva denne saken ble kalt for?!?!)

Endret av Anaconda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha opplevd det selv for å kunne forstå det, det er sant at de i enkelte saker er nedlatende mot foreldre og trekker dårlige beslutninger, hvorfor i all verden tror mange av dere at de skal være bedre enn andre?`

jeg jobber ikke som bv terapaut fordi jeg har sett for mye maktmisbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på det jeg vet i forhold til om barn får det bedre når kommunen(e) tar over omsorgen. Jeg vet i alle fall at det er svært lite statistikk over hvordan det går med de som har bodd på barnevernsinstitusjoner, noe det jobbes med å få greie på. Når det er sagt så er de fleste institusjonene for store barn/ungdom, og problemene har gjerne blitt store når de ankommer dit. Om hvorvidt disse barna greier å komme seg tilbake "på den smale sti" etter ødeleggelser over så lang tid, vet man altså lite om, men det er grunn til å tro at oppveksten utgjør en risiko både i forhold til sosial standard (utdanning/jobb), destruktiv atferd (rus, selvskading, kriminelle handlinger) og da er ikke oddsene så veldig gode, dessverre.

Derfor er det så viktig at barnevernet kommer inn i bildet tidlig slik at ødeleggelsene ikke blir så store!!

Det du sier om statistikk er iallfall feil nå og denne linken viser vel hvor mye dårligere det går med barnevernsbarna enn med barn som ikke er under barneveret .

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/aktuelt/taler_artikler/ministeren/taler-og-artikler-av-barne--likestilling/2010/Tale-til-Barne--ungdoms--og-familieetatens-lederkonferanse.html?id=600736

Om disse dårligere resultatene kommer av den angivelige negative påvirkningen fra de opprinnelige foreldrene eller det faktum at svært mange av barnevernsbarna blir flyttet mellom familier og institusjoner gjennom barne- og ungdomsårene en 3-4 ganger , til vanlig er jo vanskelig å si noe om.

Det er vel imidlertid kjent fra fagkretser at det utgjør et risikomoment å flytte barn på den måten , at de må finne seg til rette på ny og på ny og bryte opp fra kjente og trygge omgivelser.

I et tidligere brennpunkt program om barnevernet ble en gutt tatt fra foreldrene , bare 7 måneder gammel . Idag bor han på hospits og er narkoman . Denne gutten hadde blitt flyttet noe sånt som 30 ganger i livet sitt og jeg tror iallefall at dette har hatt en veldig negativ påvirkning på livet hans .

Det du skriver tidligere om at det ikke har vært noen økning i antall omsorgsovertakelser er dessverre også feil , da antall fosterbarn har økt jevnt og trutt de siste årene og man idag har 60 % flere fosterbarn enn for bare 13 år siden ifølge

http://www.fosterhjem.no/Fagstoff/Fakta+om+fosterhjem%3A+Bakgrunnsinformasjon+og+n%C3%B8kkeltall.b7C_wlHKWo.ips .

:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On-topic: Jeg så også den dokumentaren, men jeg er forsiktig med å dømme. Selvsagt kan det være barnevernet her har gjort en grov feilvurdering, men vi vet ikke hva som faktisk foregikk da disse avgjørelsene ble tatt. Generelt sett har jeg også det inntrykket at det skal mye til før barnevernet tar barn fra foreldrene. Når det er sagt, så er de selvsagt ikke feilfri, de heller.

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Phaedra,mod

Ja , er på en måte litt enig her , men det som gjorde utslaget for meg var at hun jo har blitt fulgt opp og vurdert av fagpersonell i østerrike (hvor de flyktet til ) og de vurderte jo situasjonen helt annerledes enn det norske barnevernet.

I tillegg til dette så tilpasser jo jenta seg skolen bra og gjør det bra , 2 år etter denne saken og dette skulle en vel ikke tro hadde vært tilfelle hvis foreldrene virkelig ikke var skikket til å ha omsorgen for henne?

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er stoltheten til de ansatte som er problemet, mener du?

De ansatte er nok mer opptatt av barnets beste enn å vri og vrenge på ting, til sin fravør. Barnevernet er opptatt av å ikke bli fremstilt som "den store stygge ulven" og det gagner absolutt ikke bv at enkeltsaker skaper store medieoppslag. Tenk igjen over det jeg nevnte med taushetsplikten; at der nok er sider av saken som bv verken vil eller kan uttale seg om i det offentlige rom. Saken om tobarnsmoren fra Nord-Norge for noen år tilbake er et veldig typisk eksempel på at taushetsplikten hemmer bv i å legge fakta på bordet, derfor blir saken sett bare fra kvinnens side. (Kan noen hjelpe meg med hva denne saken ble kalt for?!?!)

De pakker det inn som barnets beste ja, men egentlig er det deres egen stolthet alt dreier seg om!

Uansett hva man sier mot barnevernet, hvilke fakta man har, alt kan vris og vrenges på og gå under begrepet "barnets beste".

Jeg har opplevd de selv, og sier det igjen; har aldri møtt en mer inkompetent organ. Mener selvsagt ikke at jeg er perfekt som foreldre, men de bygger gjerne sine saker på løse rykter, driter i lover og regler, tolker alt etter eget forgodtbefinnende. Den av foreldrene som aldri stiller et kritisk spørsmål, som smiler og nikker og har blåe uskydlige øyne er den mest egnete forelder. I mitt tilfelle gjaldt det en som ikke ville at jeg skulle flytte fra bygda med ungen...Og kan også nevne at da jeg hadde flyttet fra bygda var det nærmest som om barnevernet opptrådte som advokat for far da de meddelte hans ønsker til meg da de besøkte meg i byen!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg tenkte ogsa på det, det har jo gåt bra etter at de kom til østerikke og tenke at det var noe galt med foreldrene da syns jeg er lit droyt

saken i nordnorge med iq er kvænangensaken, og ja iq n var bare en liten del men grunlaget for omsorgsovertakelsen var svakt jeg har lest domen og sluten er slik

reten delte seg ale var enige om at moren burde ha hat en ny sjanse men flertalet fant at siden barnevernet alt hade tat barna vile di ike sene dem hjem siden det kune hene at di vile ha matet flyte igjen senere mindre talet vile gi hene en ny sjanse

det er et problem at det barnevernet sier og vetar ike kan klages pa og overproves i nesten ale andre organ og etater er det mulig og klage og overprove vedtak siden det er menesker og di kan gjore feil men di i barnevernet mener man altsa er sa mye mer ufeilbarlige vordan kan det ga an

jeg syns det er verst med ale som ma flyte flere ganger, og jeg syns det er ile at barnevernet kan ha lov til og flyte et barn fra fosterhjemet bare fordi di er uenige med fosterforeldrene om dotrening og opfolging

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernet gjør feil de, som andre mennesker, men de færreste vil innrømme det...

Noen barn har godt av å komme seg bort fra familien de lever hos, og tror disse barna er glade for det i NOEN tilfeller. Det er ikke alltid de forstår hva som er best for de.

Andre barn har ikke godt av det, og har det best hos familien. Da kan barnevernet gjøre en stor feil ved å ta bort et barn som ikke takler å være borte fra mor eller far eller en annen person barnet er nært knyttet til.

Jeg tror at i dette programmet, så ville ikke barnevernet innrømme at de hadde gjort en feil. Det skal veldig mye til for at et barn blir tatt bort fra et hjem, men i noen tilfeller blir et barn tatt bort fra hjemmet når det egentlig ikke skulle skjedd. Og i andre tilfeller blir ikke barn som burde blitt tatt bort fra hjemmet, tatt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , er på en måte litt enig her , men det som gjorde utslaget for meg var at hun jo har blitt fulgt opp og vurdert av fagpersonell i østerrike (hvor de flyktet til ) og de vurderte jo situasjonen helt annerledes enn det norske barnevernet.

I tillegg til dette så tilpasser jo jenta seg skolen bra og gjør det bra , 2 år etter denne saken og dette skulle en vel ikke tro hadde vært tilfelle hvis foreldrene virkelig ikke var skikket til å ha omsorgen for henne?

Enig i dette. Det kan se ut som om barnevernet i Norge har gjort en del feil i denne saken. Men, som sagt, vi vet ikke hva som skjedde og hvor store problemene faktisk var da barnevernet ble koblet inn til og begynne med. Jeg vil ikke være for bastant siden vi ikke kjenner saken bedre enn det vi gjør.

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

dete dreier seg vel og om kompetanse og se va som kan skyldes foreldrene og hva som kan skyldes diagnosen, jeg syns det er rart at ike barnevernet ble spurt mer nar di tvilte pa diagnosen og jeg syns det er lit droyt at di gjor det nar di ike har kompetanse til og se om det er en diagnose ine eler ike

hilsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...