Gå til innhold

Hun ER en master/bachelor


Haustlauv

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp en sak i avisa, hvor det sto: "...sier blabla som er master i etellerannet". Jeg sier alltid at jeg TAR en bachelor/master i et emne, jeg trodde ikke man kunne si at man VAR bachelor/master. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg TAR master i ...... Hvis man holder på med studiet der og da.

Jeg HAR master i ..... Hvis man har tatt en master utdanning.

Man kan ikke si at man ER master hvis man ikke sier f.eks "jeg er master student.

Man kan heller ikke si at man VAR master, hvis man ikke sier f.eks jeg var master student i 2004.

Edit: Skrivefeil

Endret av Lulilelu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg leste nettopp en sak i avisa, hvor det sto: "...sier blabla som er master i etellerannet". Jeg sier alltid at jeg TAR en bachelor/master i et emne, jeg trodde ikke man kunne si at man VAR bachelor/master. Noen som vet?

Jeg trodde man studerte til en bachelorgrad/mastergrad, og at man ved beståtte eksamener ble bachelor/master.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var "Jeg har en bachelor/mastergrad". Samme som "jeg har en doktorgrad".

Man er jo et menneske først og fremst, og ER ingen bachelor/master ser jeg det, men man har tatt utdannelsen som gir graden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig å bruke, men jeg tror faktisk det er lov til å si. På engelsk gjør de det i alle fall med doktorgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres tullete ut å være bachelor eller master. Dette er grader man har, og man kan ikke være en grad. En tittel kan man imidlertid inneha. Man kan for eksempel være en arkeolog med master i arkeologi, men man er ikke master i arkeologi.

Man er imidlertid en bachelorstudent/masterstudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel være magister, som er det norske ordet?