Gå til innhold

Hun ER en master/bachelor


Haustlauv

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp en sak i avisa, hvor det sto: "...sier blabla som er master i etellerannet". Jeg sier alltid at jeg TAR en bachelor/master i et emne, jeg trodde ikke man kunne si at man VAR bachelor/master. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg TAR master i ...... Hvis man holder på med studiet der og da.

Jeg HAR master i ..... Hvis man har tatt en master utdanning.

Man kan ikke si at man ER master hvis man ikke sier f.eks "jeg er master student.

Man kan heller ikke si at man VAR master, hvis man ikke sier f.eks jeg var master student i 2004.

Edit: Skrivefeil

Endret av Lulilelu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg leste nettopp en sak i avisa, hvor det sto: "...sier blabla som er master i etellerannet". Jeg sier alltid at jeg TAR en bachelor/master i et emne, jeg trodde ikke man kunne si at man VAR bachelor/master. Noen som vet?

Jeg trodde man studerte til en bachelorgrad/mastergrad, og at man ved beståtte eksamener ble bachelor/master.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var "Jeg har en bachelor/mastergrad". Samme som "jeg har en doktorgrad".

Man er jo et menneske først og fremst, og ER ingen bachelor/master ser jeg det, men man har tatt utdannelsen som gir graden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig å bruke, men jeg tror faktisk det er lov til å si. På engelsk gjør de det i alle fall med doktorgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres tullete ut å være bachelor eller master. Dette er grader man har, og man kan ikke være en grad. En tittel kan man imidlertid inneha. Man kan for eksempel være en arkeolog med master i arkeologi, men man er ikke master i arkeologi.

Man er imidlertid en bachelorstudent/masterstudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel være magister, som er det norske ordet?

Man har en magistergrad, altså er man magister.

Man kan ikke være en utdannelse. Man tar en utdannelse og er det man blir når man er ferdig med utdannelsen.

"Jeg TAR master i Ingeniør"

"Jeg ER ingeniør"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke være en utdannelse. Man tar en utdannelse og er det man blir når man er ferdig med utdannelsen.

"Jeg TAR master i Ingeniør"

"Jeg ER ingeniør"

Det er en tittel.

Du kan godt være en mester i ingeniørkunnskap.

Mastergrad er utdannelsen, master er tittelen du får når du har fullført.

Det høres kun rart ut fordi vi unnlater å oversette det engelske ordet "master" til norsk.

Men ta ikke mitt ord for dette, ta Norsk ordbok sitt:

master [lang a] -en, -e

.

.

.

4 akademiker med mastergrad: Master of Arts (fork.MA) master i humanistiske fag / Master of Science (fork.MSc) master i realfag

Etym.: eng., sm. ord som magister

magister -en, -e el. -tre

1 leder; lærer: magister bibendi leder for drikkelag / sverge til magisterens ord stole blindt på en autoritet

2 (tittel for) person som har tatt magistergraden

Etym.: lat. avl. av magis mer; sm. ord som mester

Endret av bananajan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke være en utdannelse. Man tar en utdannelse og er det man blir når man er ferdig med utdannelsen.

"Jeg TAR master i Ingeniør"

"Jeg ER ingeniør"

Du ser på det feil.

"Jeg tar en siv.ing-grad, jeg er en siv. ing".

"Jeg tar en bachelorgrad i språk, jeg er en bachelor i språk"

etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg leste nettopp en sak i avisa, hvor det sto: "...sier blabla som er master i etellerannet". Jeg sier alltid at jeg TAR en bachelor/master i et emne, jeg trodde ikke man kunne si at man VAR bachelor/master. Noen som vet?

Helt feil. På norsk er man master (en annen sak er at innføringen av disse "master"-titlene er en skandale fra ende til annen). Man "tar ikke en" master på norsk. På samme måte som man erer kandidat (f.eks. cand. philol.), man "tar ikke en" kandidat (bakfra?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TAR master i ...... Hvis man holder på med studiet der og da.

Jeg HAR master i ..... Hvis man har tatt en master utdanning.

Man kan ikke si at man ER master hvis man ikke sier f.eks "jeg er master student.

Man kan heller ikke si at man VAR master, hvis man ikke sier f.eks jeg var master student i 2004.

Edit: Skrivefeil

Nei, på norsk heter det:

Jeg tar masterGRAD i...

Jeg ER master i...

Man kan ikke si "jeg tar master i", av samme grunn som man ikke kan si "jeg tar kandidat i..." (eks. cand. med.). Men kan man si at "jeg studerer til å bli kandidat/master" eller "jeg tar mastergrad/kandidatgrad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det var "Jeg har en bachelor/mastergrad". Samme som "jeg har en doktorgrad".

Man er jo et menneske først og fremst, og ER ingen bachelor/master ser jeg det, men man har tatt utdannelsen som gir graden.

Man sier ikke "en mastergrad" eller "en doktorgrad" på vanlig norsk (dvs., medmindre man har en helt spesiell grunn for å velge en slik temmelig pussig formulering). På vanlig norsk sier man: "Jeg har mastergrad i..." eller "jeg har doktorgrad i...", "jeg har doktorgrad fra Universitetet i Oslo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres tullete ut å være bachelor eller master. Dette er grader man har, og man kan ikke være en grad. En tittel kan man imidlertid inneha. Man kan for eksempel være en arkeolog med master i arkeologi, men man er ikke master i arkeologi.

Man er imidlertid en bachelorstudent/masterstudent.

Jo, man er master i arkeologi. Det er en tittel, akkurat på samme måte som kandidat ("jeg er cand. philol.", det går ikke an å si "jeg har cand. philol."). Å kalle seg "arkeolog med master i arkeologi" er en pleonasme og høres tullete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke være en utdannelse. Man tar en utdannelse og er det man blir når man er ferdig med utdannelsen.

"Jeg TAR master i Ingeniør"

"Jeg ER ingeniør"

Grøss! Du kan ikke si "Jeg TAR master i Ingeniør". Det heter:

*"jeg tar masterGRAD i ingeniørVITENSKAP"

*"jeg har masterGRAD i ingeniørVITENSKAP"

*"jeg er ingeniør" eller "jeg er ingeniør med mastergrad i bygningsingeniørfag e.l."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Spinell

Man tar en grad.

Man er den tittelen graden gir.

Når man er under utdannelse sier man gjerne at man tar en master eller bachelor. Det er muntlig språk og en forkortelse av at man tar en master- eller bachelorgrad.

Når man har avlagt eksamen har man fått en grad som gir rett til en tittel. Denne tittelen kan en si at en er. Det er jo ingen som stusser om noen sier at de er lege, advokat, ingeniør. Når man innehar en mastergrad er man master i ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...