Gå til innhold

Svigerinnen min "forlanger" personlige gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i gang med julegaveinnkjøp - mye fordi jeg har dårlig råd i år (har akkurat blitt alenemor) og er nødt til å spre innkjøpene litt for å ha råd. Jeg har heldigvis ikke så mange å kjøpe til og de fleste er det enkelt å finne på noe til. De eneste jeg sliter veldig med er broren min og samboeren hans. Jeg aner ikke hva jeg skal finne på til dem, de bor i nabobyen og vi har svært lite kontakt. Det eneste jeg har tenkt på er espressokopper, siden jeg vet at de nylig har kjøpt seg espressomaskin. Da jeg nevnte dette for mamma ble hun helt hysterisk - det måtte jeg absolutt ikke finne på for broren min hadde vært innom dem og sagt fra at samboeren hans måtte få personlige gaver til jul, ikke noe felles til huset. Det fikk de i fjor og hun hadde visst blitt veldig lei seg.

Jeg må innrømme at jeg blir veldig oppgitt og synes nærmest det er litt frekt. De har generelt lite kontakt med oss, de er mest hos hennes familie, og de gir ikke de mest generøse og personlige gavene selv, hverken til barn eller voksne. De har en sønn på seks år, og jeg legger heller penger i en skikkelig gave til ham enn til de voksne. Jeg trodde egentlig det var ganske normalt at man skrur ned forventnigene til egne gaver når man får barn? Jeg setter i alle fall mer pris på om folk legger litt ekstra i gavene til datteren min, enn gavene til meg.

Hva mener dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, jeg blir overrasket og glad for de presangene jeg har mottatt etter jeg fikk barn, og det varmer mitt hjerte når jeg ser at folk har lagt litt ekstra ned i presangen til mitt barn.

Synes svigerinnen din høres egoistisk ut.

Skrevet

Jeg syns heller ikke det er stas med fellesgaver, med mindre vi spesifikt har ønsket oss noe felles. Da vil jeg heller ha en Twistpose kun til meg, altså. Min, min, miiin! *beholdt barnet i meg*

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo også bare drite i hva din bror sier. Greier hun å bli lei seg for å få en gave, har hun faktisk ikke fortjent noen i det hele tatt.

Du kan være trygg på at om de har kjøpt maskin, har de kopper. Kjøp heller kaffe til maskina. Det må da være personlig nok, selv om det er til begge?

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns heller ikke det er stas med fellesgaver, med mindre vi spesifikt har ønsket oss noe felles. Da vil jeg heller ha en Twistpose kun til meg, altså. Min, min, miiin! *beholdt barnet i meg*

enig!

av mannens familie får vi alltid fellesgaver til huset,av både foredre,besteforeldre og søsken, sengetøy,salt og pepperkverner i fleng..

men hos min familie,får vi personlige gaver,det setter jeg evig mye mer pris på.

i århar vi sagt fra at vi ikke trenger NOE til husholdningen,da vi har alt vi trenger og mer enn det. så blir spennende å se hva som dukker opp!

MEN klart du kan gi det du selv vil,man må jo se an både pengeboka,og kontakten man har. og når den er såpass liten høres det ut som,hadde jeg gitt en felles oppmerksomhet,kanskje noe som din bror setter pris på? hva med kinobiletter, og en 50lapp el noe til snop?

Skrevet

Tja, en kopp hver må da være personlig nok? ;) Har man ikke råd så har man ikke råd, så enkelt er det jo i grunn. Jeg elsker også personlige gaver, men får jeg ikke det så er jeg like takknemlig uansett.

Skrevet

jeg er egentlig temmelig sjokkert over den slags oppførsel. å kreve at gavene man får skal være enten sånn eller sånn, er frekt, egoistisk og veldig, veldig latterlig (av voksne).

man skal jo være takknemlig for det man får, uansett. spesielt når du er i den situasjonen du er i, du har dårligere råd i år og du har ikke spesielt mye kontakt med henne. hvordan skal du kunne gi henne noe personlig når du ikke kjenner henne så godt? det neste blir vel at hun kommer og krever at gaven må koste så og så masse.

drit i henne. hun høres helt syk ut, spør du meg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men vet vi her at svigerinnen egentlig har "krevd" noe som helst? Eller kan det være at hun nevnte for samboeren sin i fjor at hun hadde satt pris på noe personlig, og så er det samboeren (ts sin bror) som har freaket ut og kommet med spesifikke gaveønsker på vegne av sin samboer, uten at hun nødvendigvis vet om eller har bedt om det?

Endret av Vera Vinge
  • Liker 6
Gjest Alligator
Skrevet

Enig med siste taler. Det virker på meg som det bare er noe hun nevnte for mannen sin. Gi koppene du. :)

Skrevet

Synes det virker som om det er noe broren din har sagt for at konen ikke skal bli lei seg? At svigerinnen din ikke har forlangt noe som helst? Hun hadde sikkert blitt kjempeflau hadde hun visst at broren din hadde sagt dette.

Nå vet du ihvertfall hva hun ikke ønsker, så kan du selv velge om du vil gi henne noe du vet hun ikke ønsker seg, eller om du skal finne på noe annet.

Kanskje du kan kjøpe en "opplevelse"? Restaurantbesøk, gavekort på kinobilletter, revy, stand-up el.l. hvis du ikke vet hva hun liker (pga at du ikke kjenner henne så godt). Eller du kan spørre broren din om han vet om noe som ikke er så dyrt, som hun ønsker seg, eller ville blitt glad for.

Skrevet

Kan du ikke bare spørre dem hva de ønsker seg da? Da har hun muligheten til å komme med ønske og hvis hun ikke ønsker seg noe spesielt så kjør på med det du selv vil gi dem. :)

Skrevet

Det går da an å kjøpe noen fine lys og servietter, en god hudkrem, en flaske vin, lommebok, vanter, skjerf, sjal, tøfler, pledd... Bare å bruke fantasien!

Skrevet

Det letteste er å spørre dem hva de ønsker seg. Så får du jo vurderer om de ønsker seg noe du vil gi.

Alternativt kan du avtale med din bror at dere heretter bare kjøper til barna siden dere voksne stort sett har det dere trenger. Slik gjør jeg det mot min bror og svigerinne etter en del år hvor gavene jeg ga ikke falt i smak og stort sett ble byttet uansett hva jeg fant på.

Skrevet

Syns det er mange spesielle her i tråden jeg, som absolutt skal ha personlige gaver...fine kopper når man har kjøpt seg ny kaffemaskin høres bra ut syns jeg og skjønner ikke hva som er så upersonlig med det? Du som heller ville ha en twistpose, er det veldig personlig og gjennomtenkt??

Jeg syns det er supert å få ting begge har bruk for, personlige ting som klær og smykker etc er jeg som regel bedre på å finne selv enn om svigermor skal gjøre det.

Skrevet

Det går da an å kjøpe noen fine lys og servietter,

Lys og servietter må da virkelig være noe av det tristeste man kan få i gave. Og hva er "personlig" med det? Er ikke det nettopp gave av typen "til huset"?

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes generelt sett det er veldig spesielt med voksne folk som stiller krav til julegaver, og som furter og blir misfornøyde dersom gaven er "feil".

Det finnes jo til og med voksne folk som sender ut ønskelister i hytt og gevær..!

:lete:

Uansett så kan det absolutt være slik som flere har nevnt, at både din bror og din mor har overanalysert og krisemaksimert det som er blitt sagt. Likevel er det spesielt at hun kan ha blitt lei seg i fjor. Lei seg for gaver. Herre min skaper.

Jeg synes uansett at du ikke skal legge for mye vekt på det. Enten er det en overdrivelse, eller så er din svigerinne en egoistisk tosk. Uansett bør ikke det forme dine tanker rundt gaver. Du gir det du har råd til, og selv føler er fint.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er litt enig med de som sier at det ikke virker som svigerinnen har krevd noe som helst.

For et par år siden var vi i en litt lignende situasjon når jeg skulle feire jul hos mine svigerforeldre, og "alle" gavene var til huset eller til ham. (altså, vi fikk en felles til huset og en personlig til ham).

Da nevnte jeg for min mann at jeg savnet litt sånn det var å være barn, og få "egne" gaver.

Det var slett ikke fordi jeg var misfornøyd med gavene vi fikk, for vi fikk mange fine ting, men det var første julen min vekk hjemmefra og jeg savnet den "personlige gaven".

Dette tok han opp med sin mor (HELT uten at jeg visste om det) og det ble et lite tivoli av bråk og konfrontasjoner.

Det er ikke sikkert svigerinnen din egentlig forventer en egen personlig gave, men kanskje hvis hun i fjor fikk bare drill, malingsprøyte og hyller til garasjen, at hun har sagt en kommentar som broren din har overtolket? ;-)

Jeg er sikker på at espressokopper er en gave hun vil synes er personlig og hyggelig, selv om den er "til begge". Du har jo faktisk tenkt "hva trenger de, og hva kan jeg kjøpe"

Helt strålende gave, spør du meg!

• Liker 3
Skrevet

Vi sender ut ønskelister.... :sjenert:

Vi er to single søsken, og en gift søster med to barn. De og foreldrene våre, samt farmor er de vi gir gaver til.

Jeg syns selv det hjelper veldig på gavekjøpet å få noen ønsketips. Jeg har da heller aldri forventet å få alt (eller noe) som står på lista. Får jeg noe annet, blir jeg jo akkurat like glad. Vi er også enige om at ikke alle har lik økonomi, og vi gir ikke dyre gaver.

Vet at dette ikke er helt det du spør om TS, men kunne det hjulpet på usikkerheten og "kranglingen" og bedt om en ønskeliste, fra familien til bror din? Så kunne du returnert en?

Ellers stemmer jeg for Katze sitt forslag, gi dem god kaffe.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Signerer på Vrimles innlegg.

Dersom hun kun fikk "fellesgaver til huset" i fjor kan hun godt ha kommet med en liten kommentar om dette til sin samboer uten at det var ment for noen andres ører.

• Liker 2
Gjest Ruccola
Skrevet

Nå skumleste jeg bare igjennom her, så er ikke sikker på om du har fått samme svaret....

Kjøp espressokopper som er helt hvite, og kjøp deg en porselenstusj!

Så skriver du "Hans" på ene og "hennes" på andre! :)

(Eller navnene deres, eller andre morsome ting, som f.eks kaffekoppen, tekoppen, rotekoppen, mandagskoppen, tirsdagskoppen...osv )

Da har du jo med en gang latt det bli litt mer personlig, og du har også "laget" dem selv, så hva kan vel bli mer personlig enn det??? :nigo:

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...