Gå til innhold

Risgrøten min blir alltid brent:(

Fremhevede innlegg

Gjest Applestore
Skrevet

Jeg har lært at når den svir seg, så har du for sterk varme :P

Jeg kan lage 5 min grøt på svak varme, i en halv evighet, men den svir seg ikke :)

Men om du skal bruke lang tid, ville jeg tatt sånn ordentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at man kan legge noen kronestykker på platen før man setter på kjelen, så skal det unngå at grøten svir seg (må røre også da reger jeg med). har noen prøvd dette, og evnt fungerer det?

Jeg har gjort det når jeg skulle varme opp 20 liter rømmegrøt engang. Funka som bare rakkern det. :)

Skrevet

ohh hvem gidder serriøst å bruke 4 timer på å lage grøt herre.

Gjest Eventyr3
Skrevet

så man trenger bare ris og melk for å lage risgrøt?

jeg har smakt risgrøt som smaker vanilje og en annen som smakte pistasje.

hvordan får man til det? ris+melk+vaniljepulver?

Skrevet

Hvis det ikke er et stort poeng å koke grøten selv, så har Fjordland ferdig risgrøt som er ganske så god egentlig. Skal ikke si noe om hvordan den er i pris i forhold til å koke selv. Det kan sikkert bli dyrt i lengden om dere bruker grøt ofte. Er det bare til jul og riskrem, så blir det neppe noen økomonisk ruin.

Skrevet

ohh hvem gidder serriøst å bruke 4 timer på å lage grøt herre.

Neinei, man bruker jo ikke fire timer på å lage grøt. Man bruker ti minutter, og så lager grøten seg selv.

Når det er sagt så er posegrøten til Toro et skikkelig unødvendig produkt. For den inneholder ris og diverse tilsetninger, melk må man tilsette selv. Bruker man grøtris, så må man også tilsette melk selv, men slipper andre rare greier. Det er liksom litt på lik linje med hvit saus på pose og pannekaker på pose. Jeg kan ikke fatte og begripe at det faktisk er marked for de tingene, for de erstatter ikke akkurat mat som er vanskelig å lage.

Eventyr3: du kan bruke vaniljesukker for å få den smaken, selv om vaniljesukker ikke har noe med vanilje å gjøre, eller du kan bruke en vaniljestang. Koster litt mer, men er iallfall ekte vanilje og ikke råttent treverk. Pistasj er jeg veldig usikker på hvordan man får til.

Skrevet

Dette skal jeg jammen meg prøve ut også.Men den risgrøten dere lager hvilken er det.Noen annbefalinger?Og må man tilsette vanilje pulver og sukker i de?

Skrevet

Ming eller Geisha grøtris, bare følg instruksene på pakken. Bortsett fra at når du har tilsatt alt av melk og kokt den opp, så setter du den i ovnen. Du skal vel ikke tilsette annet enn litt salt, sukker har man jo på den når den spises.

Skrevet

Dette skal jeg jammen meg prøve ut også.Men den risgrøten dere lager hvilken er det.Noen annbefalinger?Og må man tilsette vanilje pulver og sukker i de?

Man må ikke tilsette noe, men hvis du ønsker litt mer smak er det godt å tilsette litt vaniljesukker. Bare nevnte at toro sin inneholder sukker og vaniljesukker sånn i tilfelle noen ville at den skulle smake likt som den.

Skrevet

Neinei, man bruker jo ikke fire timer på å lage grøt. Man bruker ti minutter, og så lager grøten seg selv.

Når det er sagt så er posegrøten til Toro et skikkelig unødvendig produkt. For den inneholder ris og diverse tilsetninger, melk må man tilsette selv. Bruker man grøtris, så må man også tilsette melk selv, men slipper andre rare greier. Det er liksom litt på lik linje med hvit saus på pose og pannekaker på pose. Jeg kan ikke fatte og begripe at det faktisk er marked for de tingene, for de erstatter ikke akkurat mat som er vanskelig å lage.

Eventyr3: du kan bruke vaniljesukker for å få den smaken, selv om vaniljesukker ikke har noe med vanilje å gjøre, eller du kan bruke en vaniljestang. Koster litt mer, men er iallfall ekte vanilje og ikke råttent treverk. Pistasj er jeg veldig usikker på hvordan man får til.

25 minutters grøten inneholder kun Ris (95 %), sukker, salt, vanillin, så masse tilseningstoffer inneholder den absolutt ikke. Jeg synes den er bedre med vaniljesukker en uten, så jeg tilsetter det når jeg lager den selv.

Skrevet

25 minutters grøten inneholder kun Ris (95 %), sukker, salt, vanillin, så masse tilseningstoffer inneholder den absolutt ikke. Jeg synes den er bedre med vaniljesukker en uten, så jeg tilsetter det når jeg lager den selv.

Det er da altså to ingredienser jeg ikke vil ha i min grøt. Men uansett, jeg sa diverse tilsetningsstoffer, ikke mange og farlige tilsetningsstoffer. Og i min verden er behovet for den posen helt ikke-eksisterende all den tid det koster meg halvparten å bruke grøtris som ikke er i en pose fra Toro.

Gjest Mahareth
Skrevet

Veldig enig med Zzyzx her.

Dessuten må det påpekes at vanillin ikke er vanilje.

Skrevet

Dersom jeg har dårlig tid og skal ha grøt, så blir det 5 minutters grøten fra Ming (blå pose). Den inneholder kun ris, rismel og salt. Jeg liker ikke grøt med vaniljesmak, og har lett godt i hyllene for å finne et hurtigalternativ uten vaniljesølet i.

Aller helst så koker jeg grøt på originalmåte med Geisha grøtris, men dette tar en evighet og det er ikke alltid at det er tid.

Skrevet

Jeg har gjort det når jeg skulle varme opp 20 liter rømmegrøt engang. Funka som bare rakkern det. :)

Seriøst? Hvordan fungerer det da? Dette må jeg teste.

Skrevet

Jeg bruker Geisha, blir bra hver gang. Tror den lukter litt vanilje. På pakken står det om hvordan lage dynegrøt, dva at du koker den opp for så å la den holde seg varm i en dyne. Kanskje litt mer lettvint nå til dags, hvor vi bytter ut dynen med grøt. Ellers lærte jeg da jeg på jobb måtte varme opp grøt til mange at det var lurt å legge en god klatt smør i bunn av kjelen før man helte oppi noen svære poser med ferdiglaget grøt fra TINE, så skulle det ikke svi seg. Det fungerte fint det.

Skrevet

Seriøst? Hvordan fungerer det da? Dette må jeg teste.

Du legger en del mynter på kokeplata og setter kjelen oppå myntene.

Du får ikke så direkte og sterk varme på kjelen, og sannsynlightene for at noe svir seg blir mindre. Man må selvfølgelig passe på grøten og røre i den, men det er ihvertfall ikke så lett å ende opp med svidd grøt. :)

Skrevet

Du legger en del mynter på kokeplata og setter kjelen oppå myntene.

Du får ikke så direkte og sterk varme på kjelen, og sannsynlightene for at noe svir seg blir mindre. Man må selvfølgelig passe på grøten og røre i den, men det er ihvertfall ikke så lett å ende opp med svidd grøt. :)

Nå er jeg med. Tenkte først at dere la myntene på, og tok de vekk igjen før dere satte pannen på platen. :flau:

Skrevet

Nå er jeg med. Tenkte først at dere la myntene på, og tok de vekk igjen før dere satte pannen på platen. :flau:

Hehe! Da tror jeg poenget hadde vært borte, gitt. :)

Skrevet

Du har nok skrudd på litt for mye varme..

Skrevet

Jeg pleier bare å ta grøtris (geisha) og skummetmelk og la det koke til den ser ok ut. Når den koker opp passer jeg litt ekstra på, og så når den står og putrer litt rører jeg innimellom. Det tar ikke lang tid og jeg synes det smaker godt. Nå kan jeg ikke fordra sånn "skikkelig" grøt da, liker best at den ikke er så tykk og klissete i konsistensen (men den er fortsatt grøt). Jeg har aldri opplevd at den har svidd seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...