Gå til innhold

Risgrøten min blir alltid brent:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er utrolig irriterende spessielt når jeg lager riskrem er det brune riskorn som dukker opp:(Jeg står og rører hele tiden bruker sånn 5 min risgrøt.Likevel så blir det litt brent.Hva gjør jeg feil?Har prøvd 3 forskjellige kjeler,men det skjer hver gang.Help me

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste måten er å lage den av skikkelige risgryn. Bland ris og melk til det koker opp. Legg deretter lokk på og sett den inn i ovnen (uten å skru den på) i to timer. Varm deretter opp grøten og tilsett med salt. Smaker mye bedre enn 5-minuttsgrøt. Men du bør kanskje lage for mer enn 1 liter melk for at det skal holde varmen lenge nok til at grynene sveller skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også stekeovnen, men pleier å sette den på 50-70 grader. Nok til at prosessen går litt fortere, ikke nok til at ting koker eller svir seg. Etter en times tid i ovnen koker jeg den opp på plata mens jeg rører godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man sette ovnen på 70 grader.

Kommentar: Sånn går det når nettet henger, slik at andre postinger kommer innimellom. Svaret mitt var til Tabris og rakk ikke inn før Kvist postet det samme :)

Endret av Mixelite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg sette kjelen i ovnen på 50 grader??Også koke opp etterpå??Selv når jeg lager riskrem?Tusen takk for svar forresten visste ikke det med ovn var mulig.Man får jo svar på alt er på kg:)Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri satt ovnen på, jeg vet ikke hvordan det blir. Men høres ut som om andre her har god erfaring med det. Og du kan gjerne gjøre det selv om du skal bruke den til riskrem, er bare å kjøle den ned når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skal koke grøt på kokeplate bør du bruke kjele med tykk bunn, da vil det ikke brenne seg, men du må passe på å røre for det.

Jeg bruker heller rismelk enn vanlig melk, for den brenner seg ikke sånn som vanlig melk.

Og ja, kjøp heller 20 minutters eller 40 minutters risgrøt, de er mye bedre. :koke:

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg sette kjelen i ovnen på 50 grader??Også koke opp etterpå??

Husk å koke opp først også da ;) Det holder med at det bobler et par ganger, altså ingen fare for at ting skal svi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å koke opp først også da ;) Det holder med at det bobler et par ganger, altså ingen fare for at ting skal svi seg.

ok takk alle sammen jeg skal prøve det neste gang:)Kjøpe også den 20 min istedenfor 5.Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hææ er ikke de andre vanlig da?Hva er vanlig grøtris:)??

Du får kjøpt det i alle matvarebutikker. Toro sin 30 minutters grøt er så og si lik den man lager fra bunnen av, men den er også tilsatt sukker og vaniljesukker, men det kan man jo gjøre selv også, jeg synes det blir bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynegrøt:

4 dl vann

2 dl grøtris

1 ts salt

1 l helmelk

Kok opp vann og tilsett grøtris og salt. La det koke på svak varme under omrøring til vannet har kokt nesten helt inn (ca 10 min). Spe så med helmelk, lettmelk eller en blanding av disse og kok opp under omrøring. Ta gryten bort fra komfyren og sett på lokk.

Så er det mange måter å få til ferdig grøt på :

• Pakk gryten inn i aviser eller et ullpledd. Sett så kasserollen i stekeovnene på 30 grader i 3-4 timer.

• Sett kasserollen i stekeovnen på 50 grader i ca 2 timer.

• Pakk kasserollen inn i et par dyner og sett den på et lunt sted i 3-4 timer.

Garantert grøt som ikke er svidd eller kokt over!!

Gryte som er enkel å rengjøre etter at grøten er oppspist!!

Masse av tid til å gjøre andre ting mens grøten godgjør seg!!

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=18750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Sett kasserollen i stekeovnen på 50 grader i ca 2 timer.

Må bare si at mor har laget "dynegrøt" nå i snart 40 år, og hun satte aldri ovnen på. Den står to timer i ovnen, uten temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare si at mor har laget "dynegrøt" nå i snart 40 år, og hun satte aldri ovnen på. Den står to timer i ovnen, uten temperatur.

Det har jeg gjort. Poenget er vel at det går enda raskere dersom man setter på noen grader? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort. Poenget er vel at det går enda raskere dersom man setter på noen grader? :)

Altså - det har jeg også gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å unngå "dyna". I startfasen gjør jeg det samme som beskrives her:

Dynegrøt:

4 dl vann

2 dl grøtris

1 ts salt

1 l helmelk

Kok opp vann og tilsett grøtris og salt. La det koke på svak varme under omrøring til vannet har kokt nesten helt inn (ca 10 min).

Når gryna har svellet til en tykk masse så sper jeg med helmelk (går greit med lettmelk også). Har oppi litt over halvparten av melka og lar det koke helt opp igjen under omrøring. Når jeg ser de første boblene så slår jeg plata ned på ca. 250 W og tilsetter resten av melken. Rør rundt. Så lar jeg det putre videre. Tar en omrøring hvert 10 minutt ca. og etterhvert som grøten blir tykkere så slår jeg ned plata enda et hakk. Hele prosessen tar 45-60 min. på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man kan legge noen kronestykker på platen før man setter på kjelen, så skal det unngå at grøten svir seg (må røre også da reger jeg med). har noen prøvd dette, og evnt fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...