Gå til innhold

Britisk eller amerikansk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anjelika

Jeg synes det er synd at fremtidige engelsklærere ikke blir opplært til at det faktisk spiller en rolle hva slags aksent man har. En sterk norsk aksent vil for eksempel kunne være til hinder for kommunikasjonen, idet mottakeren vil kunne ha vanskelig for å forstå hva som blir sagt, og fordi hun/han kan bli "distrahert" av den dårlige uttalen slik at innholdet i det som blir sagt kommer litt i bakgrunnen. Det å ha en god uttale er også en del av det å beherske et språk. Kraftig aksent gjør dessuten at man oppfattes som mye dårligere i språket enn man faktisk er, noe som f.eks. kan være til ulempe i jobbsammenheng.

Jeg er enig i at det høres proffere ut når man snakker enten britisk eller amerikansk dialekt, men det blir i min mening litt snobberi og. Jonas Gahr Støre snakker da flytende engelsk på et høyt nivå som er fullstendig forståelig selv om man hører at han er fra Oslo og ikke Oxford. Arnold Schwarzenegger har jo også klart seg ganske greit i jobbsammenheng i USA med sterk østerrisk aksent.

Nordmenn lider nok litt av mindreverdighetskomplekser der tror jeg. Det er liksom helt krise at Jagland snakker norwenglish, men ingen reagerer på at Ban Ki-Moon, Vladimir Putin og paven ikke snakker som om de var født og oppvokst på Manhattan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det høres proffere ut når man snakker enten britisk eller amerikansk dialekt, men det blir i min mening litt snobberi og. Jonas Gahr Støre snakker da flytende engelsk på et høyt nivå som er fullstendig forståelig selv om man hører at han er fra Oslo og ikke Oxford. Arnold Schwarzenegger har jo også klart seg ganske greit i jobbsammenheng i USA med sterk østerrisk aksent.

Nordmenn lider nok litt av mindreverdighetskomplekser der tror jeg. Det er liksom helt krise at Jagland snakker norwenglish, men ingen reagerer på at Ban Ki-Moon, Vladimir Putin og paven ikke snakker som om de var født og oppvokst på Manhattan.

Jeg er faktisk 100% enig med deg. Allikevel, det å snakke perfekt britisk eller amerikansk er jo helt utenfor rekkevidde for de aller fleste nordmenn. De aller, aller fleste vil, uansett hvor mye de går inn for det motsatte, ha en viss grad av norsk aksent. Og det er helt uproblematisk, synes jeg. Eller - faktisk, jeg mener at det er ønskelig. Dette handler om hvem man er, hva man blir oppfattet som, og ens identitet. Man er jo norsk, og ikke brite eller amerikaner. Det var først og fremst kraftig aksent (eller forvirrende aksent) jeg uttalte meg mot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da jeg gikk på skolen fikk vi beskjed av engelsklæreren vår om at vi måtte velge mellom amerikansk eller britisk.... En blanding av de to var heller ikke akseptert....

Og iallefall var ikke norsk-engelsk uttale noe h*n likte.... De som snakket norskengelsk eller den varianten h*n ikke snakket fikk faktisk dårligere karakterer også.

Hva mener dere? Riktig at lærere fokuserer mye på korrekt uttale og ordforråd av en engelskvariant, eller at læreren fokuserer mer på ordforråd? Hvilken type engelsk snakker dere??

Jeg snakker med amerikansk aksent, men skriver britisk engelsk noe som henger igjen etter barneskolen da vi ikke fikk 'lov' til å bruke noe annet enn britisk engelsk.

Jeg syns det er riktig at man får bedre karakterer om man har britisk/amerikansk aksent fremfor norsk-engelsk. Det viser en bedre forståelse for språket, syns nå jeg. Men det aller viktigste ute i den vide verden er da å gjøre seg forstått på en grei måte (selv om jeg må innrømme at jeg syns det er fælt å høre Petter Solberg, Arnold Schwarzenegger osv snakke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da jeg gikk på skolen fikk vi beskjed av engelsklæreren vår om at vi måtte velge mellom amerikansk eller britisk.... En blanding av de to var heller ikke akseptert....

Og iallefall var ikke norsk-engelsk uttale noe h*n likte.... De som snakket norskengelsk eller den varianten h*n ikke snakket fikk faktisk dårligere karakterer også.

Hva mener dere? Riktig at lærere fokuserer mye på korrekt uttale og ordforråd av en engelskvariant, eller at læreren fokuserer mer på ordforråd? Hvilken type engelsk snakker dere??

Jeg bruker begge. Når jeg er i USA bruker jeg amerikansk fordi vennene mine der er vandt til å høre meg prate amerikansk, mens her i England der jeg bor nå snakker jeg britisk.

Men jeg snakker begge flytende da. Jeg har ikke noe blandings aksent. Men jeg tror det er vanlig for nordmenn og blande. De fleste norske på mitt universitet snakker britisk/amerikansk engelsk med norsk aksent. Det høres ikke så veldig pent ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...