Gå til innhold

Livet med Pittelille

sunflower87

Anbefalte innlegg

Gratulerer så myyyye med spiren din :klemmer:

Håper alt vil gå bra med barnefar og at du vil få mange gode gleder av barnet ditt! Ønsker deg det beste :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk CocoPiaf! :klemmer:

Alt har en tendens til å ordne seg, og nå skal barnefar få ro en stund på seg til å tenke gjennom alt som skjer og hva han ønsker. Forhåpentligvis kommer han til å ta kontakt, men dersom han ikke gjør det så respekterer jeg det.

Jeg er sikker på at Pittelille kommer til å være det kjæreste i livet mitt! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil klare deg helt fint om barnefar ikke tar kontakt! Det virker som om du har ufattelig mye kjærlighet å gi til din lille! Og det er det som gjelder :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Det er mange tanker som surrer gjennom et lite mammahode for tida.

Alt fra uforbeholden glede til total panikk. Er jeg klar for dette, er jeg klar for å gi opp mitt gamle liv som var preget av null forpliktelser, ansvar og bare happy go lucky til fordel mot et liv preget av barn, ansvar, bleieskift og amming? Jeg vet at et liv med barn er så mye mer enn det, men jeg bare føler for å sette det litt på spissen.

Det er ikke helt enkelt å være meg for tida, og slik kommer det nok til å være en god stund fremover. Men til tross for all tvil om det er dette jeg ønsker så vet jeg at jeg har absolutt gjort det rette valget. jeg hadde ikke klart å leve med meg selv dersom jeg hadde valgt abort, og når jeg har kommet meg gjennom denne første tunge perioden, så vil ting bli lettere. Jeg vil begynne å virkelig glede meg over det som skjer i kroppen min, glede meg over Pitteliten som skal få vokse seg stor og sterk. Og ikke minst glede meg til jeg får treffe h*n, klemme, kose og si hvor høyt jeg elsker denne lille som kom å endret livet mitt på en måte jeg ikke kan forutse. Nei du Sunflower! De endringene som skremmer deg så nå, vil være endringer du ikke kunne tenkt deg å leve uten om noen måneder. Bare gled deg du! Gled deg til å danne et hjem fylt med kjærlighet....

:dagens-rose:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ville bare hilse på og ønske deg lykke til :) Etter det jeg har lest av deg her inne, virker du som en reflektert dame som vil bli en god mamma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Panda, Gjesten og einna! Setter veldig stor pris på omtanken deres! :klemmer:

Idag dristet jeg meg til å si min store lille hemmelighet til en venninne i vennegjengen min! Et lite steg for menneskeheten, et STOOORT steg for sunflower! :gjeiper:

Det er helt utrolig at jeg er i min åttende uke allerede! Tiden går så fort! Jeg har snart visst om Pitteliten i to uker, og guuu så ye følelser og tanker jeg har klart å produsere i løpet av de to ukene. Idag har hovedvekten ligget på at dette skal gå bra. Det har kanskje noe med at jeg fikk min første lønning fra den nye jobben, og det viser seg at jeg får en vel 5000 spenn mer enn jeg hadde forventet i måneden. Det vil si at jeg har det vanvittig mye romsligere økonomisk enn jeg trodde, og da løsnet mye av bekymringene mine. Jeg har råd til å se meg om etter en leilighet som er litt dyrere og litt større, uten å måtte snu på hver en krone. Jeg har til og med begynt å vurdere å ta en til bachelorgrad slik at jeg kan få en fast stilling innen det jeg jobber med nå. Verden går fremover, og livet har ikke stoppet bare fordi jeg har en bolle i ovnen. Selv om jeg ikke på noen måte forventet det, så stoppet min verden opp et øyeblikk, og det er godt å merke at den har begynt å bevege seg igjen.

Nå er det også bare 3 1/2 dager igjen til første kontroll. Noen som vet hva jeg kan forvente meg, hva jeg bør tenke på? Får jeg en UL, eller får jeg det bare privat?

Nå skal jeg lage meg en veldig sen middag. Hvitløksmarinert scampi i wok! Nam, så godt det er. Så middag, film og sofa frem til leggetid, god plan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å se at du har fått mer positiv innstilling :)

Å bli gravid første gang er en omveltende situasjon. Ikke minst når man er alene om det. Jeg kan i alle fall for min del, si at jeg vokste veldig på det :)

Og så er det jo så herlig å gå gravid! I hverfall når kvalmen gir seg, og man kjenner bevegelse :)

Sakset fra www.nettdoktor.no:

Hva skjer på den første svangerskapskontrollen?

"Helsekort for gravide skal medbringes på

hver kontroll hos lege og jordmor.

Dette er en journal som gir opplysninger

om svangerskapets utvikling.

Ved den første kontrollen fyller lege/jordmor ut et såkalt helsekort for gravide. Helsekort for gravide er en standardisert svangerskapsjournal som skal følge kvinnen gjennom hele svangerskapet. Kortet er kvinnens eiendom.

Helsekortet er av stor betydning for kommunikasjon mellom svangerskapsomsorgen og fødeavdelingen. Alle opplysninger skal gis på frivillig basis. Det inneholder opplysninger om:

Kvinnens navn, fødselsdata og adresse

Partner/barnefars navn og adresse

Sivilstand, utdanning, yrke, yrkesaktivitet, statsborgerskap og trossamfunn

Tidligere svangerskap

Tidligere sykdommer, inkludert spørsmål om stoffmisbruk og arvelige sykdommer

Livsvaner med hensyn til alkohol og tobakk

Det aktuelle svangerskapet, med siste menstruasjon, termin og status ved første undersøkelse og kontroller senere

Oppsummeringsrubrikk

Kortet får en særlig betydning der det foreligger komplikasjoner og i tilfeller der det må treffes raske avgjørelser.

Det er vanlig at lege/jordmor avsetter ekstra tid til den første svangerskapskontrollen. Her skal kvinnen og jordmor/lege bli kjent med hverandre. Kvinnen får informasjon om rutiner og

det avtales videre oppfølging i svangerskapet.

Blodprøver som tas på den første svangerskapskontrollen:

Blodtyping og rhesusbestemmelse. Samtidig blir det tatt HIV-test, og prøve på om kvinnen er smittet med syfilis (Wassermanns test). Wassermannreaksjon er en obligatorisk blodprøve. Hiv-testen er derimot et frivillig tilbud til den gravide. Er kvinnen rhesus negativ blir det tatt nye blodprøver i uke 32 og i uke 36. Den gravide får disse prøvesvarene på et eget ark som hun skal ta med til fødeavdelingen sammen med helsekortet.

Prøve for å se om den gravide har hatt røde hunder (rubella).

Jernlagrene (serum-ferritin) sjekkes. Er serum ferritin under 20, betyr det at kvinnens jernlagre er tomme og hun bør ta jerntabletter i graviditeten.

Blodprosent. Denne sjekkes ca. én gang per måned (eller sjeldnere) gjennom hele svangerskapet.

Noen tar også blodprøve med tanke på Hepatitt B- og C-virus og toxoplasmose.

I tillegg til blodprøven testes urinen for bakterier og videresendes til laboratorium for dyrkning."

Offentlig UL er som regel i uke 17-18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt og utfyllende svar Quasis!

Ja en mer positiv tankegang er i emning kjenner jeg. Nå har jeg fortalt det til halve vennegjengen, så jeg synes jeg er flink! :-)

Jeg kom frem til at det var ikke vits å prøve å skjule det, for de kom til å mistenke det etterhvert uansett :-P

Idag skal jeg ut å shoppe litt med søsteren min. Det skal bli gøy :)

Vi snakkes senere!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oisann! Her er det lenge siden jeg har oppdatert, kan trøste dere med at jeg har mye å oppdatere!

Kontrollen gikk helt fint. Alt er helt fint og flott med både meg og Pittelille, og jeg har verken HIV eller Syfilis :P

Jeg skal tilbake den 3 desember for en oppfølging med tanke på røyking og slikt. Så jeg får masse hjelp fra min lege, og det er kjempepositivt!

En annen ting er at jeg har sluttet å røyke helt på egen hånd! :danse: abstinensene er helt jævlige for øyeblikket, men jeg holder meg samlet og skal IKKE gå å kjøpe en ny pakke! :rope:

Sist men garantert viktigst:

På mandag fikk jeg en telefon...fra barnefaren. Det viser seg at han hadde sendt meg meldinger på alle ulige kanaler han kunne få tak i meg (facebook, MSN, SMS, anrop). Jeg tenkte for meg selv at "herregud da, det var da voldsomt", men ringte ham opp igjen.

Det viser seg at han ønsker å prate med meg, og om jeg ikke kunne komme ned til ham så fort som mulig. Så det gjorde jeg, og han ønsker å være med på Prosjekt Pittelille!!! :strix:

¨

Han fortalte meg at han har brukt de to siste ukene på å bare tenke og fundere, og jo mer han har tenkt jo mer har han innsett at han ikke vil ha en sønn eller datter der ute i verden uten å vite hvem eller kjenne h*n. Ikke bare det så vil han at vi skal prøve igjen, ikke for Pittelille sin del men for vår del. Vi hadde begynt å snakke om vi skulle gi oss et nytt forsøk rett før jeg fant ut at jeg var gravid, og han mente at det ville være naturlig, ihvertfall nå at vi fortsatte på det prosjektet.

Herregud, plutselig ordna alt seg! Det er helt utrolig :bolledeig:

Å nå er det helg. Julebord ikveld og bare avslapning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke! :strix: Jeg er utrolig glad på dine vegne! Har lest gjennom her nå, og er glad for at ting ordner seg for deg(/dere) :)

Endret av Evighet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nå er jeg veldig lykkelig! Det var den siste brikken som falt på plass for meg, så nå har jeg begynt å glede meg skikkelig mye. Jobben har jeg fortalt det til og hele vennegjengen vet det, og alle som en har gitt meg masse støtte, store klemmer og gjort narr av meg (slik vi viser vi er glad i hverandre i gjengen, bare moro :gjeiper:) Å nå kom barnefar hoppenes også.

Rett før jeg begynner å grine her jeg sitter, men jeg tror jeg heller går å spiser noe mat *aaaalltid sulten! ALLTID!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ta kontakt med moderatorer for å få endret dagboknavnet?

Kjente at d ikke var helt passende lengre med navnet jeg har nå :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...