Gå til innhold

Lage julegodis som ikke må ligge i kjøleskap?


Gjest EllaBella

Anbefalte innlegg

Gjest EllaBella

Har sett litt på nett etter julegodis jeg kan lage å gi bort i julegave, har ganske stramt budsjett i år så ser ingen vei utenom egentlig.

Men det ser ut som alt skal ligge i kjøleskap, utenom kanskje peppermyntekonfekt. Jeg skal kjøre hjem til hjembyen min og der skulle det helst ligget i vanlig romtemperatur til det pakkes opp. Dvs i ca 2 dager eller noe slikt. Er det noen julegodis jeg kan lage som kanskje evt skal inn i kjøleskap med en gang det er lagd, for så å kunne ligge i romtemperatur?

Noen som har tips til innpakking? Er kanskje slike gjennomsiktige kremmerhus best? Er absolutt ikke noe kunstner, så å male på glass eller lime osv er uaktuelt. Men gjennomsiktige kremmerhus med fint bånd kunne kanskje vært noe?

Tar gjerne imot andre tips om noen har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest EllaBella

Vurderer kanskje å kjøpe en flaske vin til mine tanter (den ene tanten har mann - kanskje en liten ekstra ting til dem? forslag?) - til ca 100kr, tar gjerne imot tips til merke osv. Ikke bevandret i vinverden. Mine tanter er forresten rundt 50år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppskrift på marsipankuler som tåler å stå ute:

1 stk marsipanpølse

2 ss baileys

bland dette godt sammen.

Rull kuler, str bestemmer du selv.

Disse rulles i smeltet sjokolade, vi brukte melkesjokolade (tips: kun tynt lag)

Og så i sjokoladepulver.

Kjempegodt!! Ga det bort i julegave i fjor og det ble godt mottatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllaBella

Men er ikke brente mandler litt vanskelig? hørt skrekkhistorier om folk som har brent både det ene og det andre, og ødelagt stekepanner osv, det tør jeg ikke, men takk for tips :)

Kanskje jeg skulle prøvd meg på marsipankuler ja - det var lurt!

Noen flere tips? Hadde vært litt moro å lagd to-tre typer :)

Noen som har tips om innpakking? hvor kjøper jeg kremmerhus/annen innpakning til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har desverre ingen søstrene grene i nærheten, så må vel satse på kremmerhus da.. Men det har de sikkert på hobbybutikken her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seigmenn trenger ikke å stå i kjøleskap, og heller ikke polkagriser (har desverre ikke oppskrifter på det her) Men et tips: dersom du skal lage seigmenn eller drops, strø på masse melis i glasset slik at det ikke ender opp som en stor klump)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grublet på akkurat det samme.

En mulighet hvis du skal gi bort gaver til voksne er aprikoslikør (har ikke smakt det, fant oppskriften i et gammelt ukebladvedlegg i dag). Jeg skal prøve dette til jul.

Oppskriften er:

200 g tørkede aprikoser

37 cl vodka

2 - 3 hele nelik

1 bit pomeranskall (kan sløyfes)

2 dl sukker

Skjær aprikosen i små terninger og legg dem på et glass sammen med de andre ingrediensene. Sett på lokk og la det stå i romtemperatur. Rist kraftig på glasset hver dag til sukkeret er oppløst. Sil likøren etter to uker og smak den evt til med sukker eller noen dråper sitronsaft. Fyll likøren på en liten flaske, og frukten på et glass. Frukten kan brukes i en kake eller i en fruktsalat.

Dette sier oppskriften. Aner ikke hvordan det smaker.

Jeg må også oppbevare gavene i varmen og har lyst til å lage noe selv å legge ved gavene. Så dette skal prøves ut til de som kan ha lyst på.

Er det lov å legge ut likøroppskrifter på KG mon tro? Det finner jeg vel ut :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er mine to favorittviner i denne prisklassen, som jeg tror de har falt i smak hos alle jeg har anbefalt de til:

Marqués de Cáceres (spansk)

Casillero del Diablo (chilensk)

Og hva med å kjøpe et par flasker spesialøl på vinmonopolet til mannen til tanten din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllaBella

Her kom det plutselig mange gode forslag :)

Søkte på vinmonopolet på disse vinene, prisene var jo også ganske fine :) Men det var flere av begge to. Men jeg får vel hjelp på polet hvis jeg spør regner jeg med.

Hadde vært kjempemoro å prøve å lage noe selv, men er litt redd jeg absolutt ikke får det til. Hvilken vodka er lurest å bruke hvis du skal lage noe slikt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I år skal jeg lage hjemmelagde knekkebrød og gi bort. Tåler å stå i romtemperatur, smaker kjempegodt og er sunne i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vinene jeg refererte til var de for rundt 90 kr. Men det stemmer at det finnes flere av hver av disse, og samme hvilke du skulle velge av disse to merkene (Marques og Concha y Toro) er du trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjempemoro å prøve å lage noe selv, men er litt redd jeg absolutt ikke får det til. Hvilken vodka er lurest å bruke hvis du skal lage noe slikt da?

Vel, jeg er ikke direkte bevandret i utvalget på polet, så jeg satser på en flaske i riktig størrelse og ikke for høy pris når jeg skal kjøpe. Vil jo tro at smaken vil komme av det du tilsetter uansett...?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...