Gå til innhold

Første gang jeg kjøper bil


Saga*

Anbefalte innlegg

Første gang jeg kjøper meg bil nå (hurra!). Kikka på bil i går, sa at jeg vil kjøpe den. Måtte ordne lån i dag. Lånet og forsikring gikk i orden, men før alt er helt i boks, måtte jeg ha vise salgsmelding og midlertidig vognkort. For å få midlertidig vognkort må selger sende inn del 2, slik at jeg får omregistrert den. Dette er selgers ansvar, men hun jeg prata med på Statens vegvesen sa at det ikke gjør noe om jeg, kjøperen, tar med dette når jeg skal omregistrere bilen (hvis det er greit for selger). Derfor må jeg først møte selger å skrive under på salgskontrakt og vognkort del 2, så dra på biltilsynet, så dra i banken og vise dette, før jeg kan dra å hente bilen. Jeg ringte selger nå for å fortelle at lånet var innvilget men at jeg måtte ordne med kontrakt og del 2. jeg spurte om jeg kunne komme i morgen å ordne det og ta med vognkort del 2 også kunne jeg ordne det på mandag på biltilsynet. Da spurte han om jeg kunne få banken til å ringe han å bekrefte at jeg får lånet. Ble litt paff over det, men svarte at det kunne vel la seg ordne. Men da jeg la på tenkte jeg. Hvorfor det? Jeg henter jo uansett ikke bilen før tirsdag når både jeg og selger vet at alt er i orden? Er ikke det en sikkerhet for han i seg selv? Flere enn meg som synes det var rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er vel redd du skal svindle han eller knabbe bilen uten å betale sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du som kjøper klarer å levere en ferdig utfylt del 2 og betaler omregistrering er bilen formelt din, selv om du ikke fysisk har hentet den. At du ennå ikke har betalt er ikke så veldig relevant i første omgang. Du kunne til og med fått hjelp av det offentlige til å hente bilen med tvang.

Når jeg har kjøpt bil har det alltid vært selger som håndterte del 2/den gamle salgsmeldingen og at denne ikke ble sendt inn før selger hadde fått pengene i hånden/på konto, nettopp som en sikkerhet for selger. Jeg har aldri hatt billån, så jeg kjenner ikke til hvilke avvik som er vanlige for å blidgjøre långiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er som beskrevet over her; Banken krever faktisk at du må omregistrere bilen før de gir en eneste krone til selger av bilen. Bilen blir med andre ord din på papiret før selger får oppgjøret.

Det mange velger å gjøre er å dra sammen på en trafikkstasjon (eller Biltilsynet som du kaller det, selv 15 år etter navnebyttet ;) )og be de som jobber der til å fakse det midlertidige vognkortet til banken når den da blir ferdig omregistrert. Kjøper har ofte med seg skriftlig bevis fra banken på at man har fått bevilget lån.

Men dette er som sagt en risiko å ta for selger, selv om det som regel alltid ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så mye styr. Men hvis han setter seg på bakbeina og nekter meg å ta med del 2, så gjør han det vanskelig for meg også, og jeg kan jo bare trekke meg fra hele greia, så lenge vi ikke har skrevet noe kontrakt. Det finnes da flere biler til salgs. Grunnen til at jeg vil ta den med meg er jo for å få fortgang i det, jeg trenger bilen på tirsdag. Hvis han skal sende den inn tar jo det tid. Skjønner fortsatt ikke problemet så lenge han har bilen, helt til han ser svart på hvitt at pengene hans er på kontoen. Fikk ikke tak i saksbehandleren min i banken i går heller og nå er det helg. uff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så mye styr. Men hvis han setter seg på bakbeina og nekter meg å ta med del 2, så gjør han det vanskelig for meg også, og jeg kan jo bare trekke meg fra hele greia, så lenge vi ikke har skrevet noe kontrakt. Det finnes da flere biler til salgs. Grunnen til at jeg vil ta den med meg er jo for å få fortgang i det, jeg trenger bilen på tirsdag. Hvis han skal sende den inn tar jo det tid. Skjønner fortsatt ikke problemet så lenge han har bilen, helt til han ser svart på hvitt at pengene hans er på kontoen. Fikk ikke tak i saksbehandleren min i banken i går heller og nå er det helg. uff..

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Skjønner selger godt, han tar en risiko her og vil bare sikre seg mot å bli svindlet. Som noen påpekte foran her, så er bilen din selv om han fortsatt har besittelsen. Det er IKKE mye styr, kjøp av bil innebærer en hel rekke rettsfølger, noe du virker litt for umoden til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har faktisk ikke lov å kjøre bilen før den er omregistrert og du har fått nytt vognkort, så om du kjører den på tirsdag og blir stoppet, har du et problem.

Fra banken din får du et lånebevis, det er jo det bilselger ber om, det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville aldri ha levert fra meg del 2 eller noe slikt før pengene var på min konto, om del 2 er levert inn er du eier av bilen og jeg risikerer å sitte igjen uten pengene minne.

det jeg gjorde når jeg solgte en bil en gang var at jeg og kjøper dro sammen til banken min og de ordnet det slik at salgsmelding og vognkort del 2 blei utfyllt hoss de, de postet dette og overførte kroner til min konto, vi gikk ut og kjøper tokk med seg bilen. alle var fornøyde og det var trygdt for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du også må forsikre bilen før du får omregistrert den til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kjøpt to biler som jeg har trengt lån og solgt en bil hvor han som kjøpte lånte penger. Det var mye styr begge gangene og tok som regel 1 uke før alt var i orden.

Nå du skal kjøpe bil hvor du må ha lån, må du først forsikre bilen i ditt navn, deretter må du registrere den i ditt navn.

For å få litt fortgang, lønner det seg å betale omregistrering med en gang, da får du midlertidig vognkort på stedet og dette må du fakse til banken sammen med forsikringspapirer som viser at banken har 3. manns interesse på bilen, samt kjøpskontrakt signert av deg og selger, da blir pengene overført til selger kjapt.

For selger sin del, så er ikke bilen hans lenger, du står i alle papirer, så jeg skjønner at han vil ha et lånebevis o.l fra deg. Da vi solgte bil til en som skulle låne penger av bank ringte vi banken hans og fikk bekreftet at lånet var innvilget, og at pengene kom til vår konto så snart alle papirer var i orden.. Han som kjøpte vår bil bodde såpass langt unna at vi aldri hadde møtt han før han kom å hentet bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk ikke lov å kjøre bilen før den er omregistrert og du har fått nytt vognkort, så om du kjører den på tirsdag og blir stoppet, har du et problem.

Jeg har aldri hatt problemer med det, så lenge jeg har med forrige eiers del 1 og har ordnet forsikringen. (Som tar 5 minutter på telefon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har nok lov til å kjøre med gammelt vognkort så lenge man har del 2 av vognkortet. Har du kjøpskontrakt i bilen så er det enda bedre.

Derfor er det alltid kjekt å skrive kjøpskontrakt slik at man faktisk kan bevise at bilen er din, men at det nye vognkortet ikke er mottatt enda. :)

Jeg har blitt stoppet både med og uten kjøpskontrakt. Gikk bra begge ganger. Fikk spørsmål om hvorfor det sto et annet navn i vognkortet, svarte at jeg nylig hadde kjøpt bilen og at jeg ikke hadde fått registrert den på meg enda. Gikk helt fint så lenge forsikringen er i orden. Tvert det er noe kluss med den så er du ille ute... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, man bør selvsagt alltid skrive to salgsmeldinger, vanligvis vil gammel eier beholde del 2 med salgsmelding, så kan ny eier få med seg en ordinør salgsmelding, og del 1 av vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...