Gjest tuttamor Skrevet 10. oktober 2003 #1 Del Skrevet 10. oktober 2003 Tenker på kake med makronbunn/sukkerbrød fylt med vanlijekrem og på toppen er det div. frukter inni gele. Hvordan lager man slik pynt oppå kaken? Lager man bare en vanlig pakke gele og heller oppå frukten? Er det noen frukter som ikke egner seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 10. oktober 2003 #2 Del Skrevet 10. oktober 2003 Det finnes spesialgeleer til sånn glasering. Nå er jeg på jobb, så jeg husker ikke hva de heter (har hjemme i skapet), men jeg tror jeg har fått kjøpt på Mega. Generelt er det enkelte frukter som hindrer gele i å stivne. Kiwi og ananas, for eksempel, bør du ligge unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2003 #3 Del Skrevet 10. oktober 2003 Lag ønsket type gele med halv mengde vann. Og la den avkjøles men ikke stivne. Jeg bruker å legge et lag med tykk vaniljekrem oppå bunnen og legge på masse frukt tett i tett. Eks. Bringebær, blåbær, jordbær, stjernefukt, kiwi, druer,eple, appelsin, mandarin osv. Pensle over med kald gele, og på kald frukt stivner den med en gang( også på kiwi). Husk det blir kun pent med ett lag gele. Hvis du vil legge på et lag til har gelen lett for å klumpe seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuttamor Skrevet 10. oktober 2003 #4 Del Skrevet 10. oktober 2003 Tusen takk for tipsene! Dette skal jeg teste.....mmmmm....fikk fryktelig lyst på kake nå........MED EN GANG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2003 #5 Del Skrevet 10. oktober 2003 Hvis jeg ikke skal spise kaken med en gang blander jeg inn litt nøytral gelatin i vaniljekremen sånn at den holder litt bedre på fasongen.( blir litt som fromage) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå