Gå til innhold

Betale på date

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hmm, hvis en venninne spør om jeg har lyst å bli med ut å spise/ta en kaffe eller noe sånt, så forventer jeg aldri at hun skal betale for meg.

Godt poeng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen som påstår at dette er naturlig, men det fatter jeg ikke. Bare fordi det er han som foreslår at dere skal finne på noe, så er det han som betaler? Om du ikke ønsker å dra, kan du jo si nei. Sier du ja, er du frivillig med, og da er det ikke noe mer naturlig at det er han som tar regningen.

Vil ikke definere en date som "bare noe å finne på"

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes man kan forvente at gutten betaler om det er han som har bedt deg ut. Syntes egentlig ikke man trenger å tilby seg en gang da.. Men syntes det er viktig å takke for det. :)

Men de neste datene, om man blir enige om å treffes igjen, så kan jenta tilby seg i det minste.

Når det gjelder TS`s spørsmål, så syntes jeg det er ok å si " da tar jeg neste " om det er på kafe/pub. Om man er på kino og han allered har vært å kjøpt billettene, så kan man jo si at " da spanderer jeg godisen ". For.eks...

Skrevet

Hmm, hvis en venninne spør om jeg har lyst å bli med ut å spise/ta en kaffe eller noe sånt, så forventer jeg aldri at hun skal betale for meg.

En gutt og en jente som går ut for første gang er ikke det samme som 2 venninner som går ut for ørtende gang.

Ser poenget ditt, men det er ikke det samme. En date er en date - og jeg syntes det skal forbli noen tradisjoner i det å gå på date, og ikke la det bli som man skulle gjort noe med en venninne. men det er nå min mening, og mulig jeg er gammeldags... hoho..

• Liker 1
Skrevet

En gutt og en jente som går ut for første gang er ikke det samme som 2 venninner som går ut for ørtende gang.

Ser poenget ditt, men det er ikke det samme. En date er en date - og jeg syntes det skal forbli noen tradisjoner i det å gå på date, og ikke la det bli som man skulle gjort noe med en venninne. men det er nå min mening, og mulig jeg er gammeldags... hoho..

Ja, det er forskjeller, men hvis du går på date for å bli kjent med noen, så synes jeg ikke nødvendigvis at mannen betaler. Er det snakk om at man har kjent hverandre en stund, snakket og flørtet over en periode, og til slutt ber han deg med på date, så er det ikke egentlig noe problem. Da er det en litt mer intens date. Mer stabilt.

Møter man noen som man kjenner bare helt overfladisk før man skal på date, har møttes gjennom nettdating eller what-have-you, så blir det for mye å forlange. En "bli kjent" date. Sjangsen er vel 50/50 for at det skal bli noe mer, og kanskje dere begge går på date med noen andre neste helg. På en mnd så sitter du igjen med å kanskje ha betalt 200 kroner for godterier og snacks 4 helger på rad (med forskjellige menn), men han er godt over tusenlappen i utgifter (på forskjellige damer).

Tradisjoner er vel og bra, men blir litt urettferdig hvis et av kjønnene skal ut med massevis av penger for å finne en kjæreste, mens den andre parten bare behøver å møte opp.

Jeg betrakter forresten meg selv som litt gammeldags, og kan sikkert ærte på meg noen femister en gang i blandt, men jeg mener at rettferdighet kommer i første rekke. en tradisjon som er til sterk ulempe for et av kjønnene, spesielt hvis den er samfunnsskapt og ikke basert på biologi (som f.eks. at menn som regel er sterkere fysisk enn en kvinne), burde man ta oppgjør med.

Skrevet

Ja, det er forskjeller, men hvis du går på date for å bli kjent med noen, så synes jeg ikke nødvendigvis at mannen betaler. Er det snakk om at man har kjent hverandre en stund, snakket og flørtet over en periode, og til slutt ber han deg med på date, så er det ikke egentlig noe problem. Da er det en litt mer intens date. Mer stabilt.

Møter man noen som man kjenner bare helt overfladisk før man skal på date, har møttes gjennom nettdating eller what-have-you, så blir det for mye å forlange. En "bli kjent" date. Sjangsen er vel 50/50 for at det skal bli noe mer, og kanskje dere begge går på date med noen andre neste helg. På en mnd så sitter du igjen med å kanskje ha betalt 200 kroner for godterier og snacks 4 helger på rad (med forskjellige menn), men han er godt over tusenlappen i utgifter (på forskjellige damer).

Tradisjoner er vel og bra, men blir litt urettferdig hvis et av kjønnene skal ut med massevis av penger for å finne en kjæreste, mens den andre parten bare behøver å møte opp.

Jeg betrakter forresten meg selv som litt gammeldags, og kan sikkert ærte på meg noen femister en gang i blandt, men jeg mener at rettferdighet kommer i første rekke. en tradisjon som er til sterk ulempe for et av kjønnene, spesielt hvis den er samfunnsskapt og ikke basert på biologi (som f.eks. at menn som regel er sterkere fysisk enn en kvinne), burde man ta oppgjør med.

Jo, nå går ikke jeg så ofte på date, og jeg går i allefall ikke på date med flere om gangen i en periode. Når jeg går på en ordentlig date, dvs at en mann ber meg ut, så syntes jeg det fint at han betaler, ikke fordi jeg er gjerrig, men jeg liker at han i allefall ser på det som at det er han som skal betale. Snakket nettopp meg min bror om det. Han mente det samme som meg.

Om jeg hadde bedt noen ut, så hadde jeg nok betalt, i allefall ikke forventet at han skulle.

Og nå skal det også sies, at mange menn kan bli nærmest litt småfornærma om jenta absolutt skal betale sin del eller mener å betale alt. De ser ikke på det som en ulempe, men en ære å spandere et måltid eller hva enn det måtte være på en kvinne han ber med ut å skal imponere. :)

Skrevet

Jo, nå går ikke jeg så ofte på date, og jeg går i allefall ikke på date med flere om gangen i en periode. Når jeg går på en ordentlig date, dvs at en mann ber meg ut, så syntes jeg det fint at han betaler, ikke fordi jeg er gjerrig, men jeg liker at han i allefall ser på det som at det er han som skal betale. Snakket nettopp meg min bror om det. Han mente det samme som meg.

Om jeg hadde bedt noen ut, så hadde jeg nok betalt, i allefall ikke forventet at han skulle.

Og nå skal det også sies, at mange menn kan bli nærmest litt småfornærma om jenta absolutt skal betale sin del eller mener å betale alt. De ser ikke på det som en ulempe, men en ære å spandere et måltid eller hva enn det måtte være på en kvinne han ber med ut å skal imponere. :)

Det siste har jeg også opplevd. Mange menn, spesielt de som kanskje ikke er så flinke med store ord og gester, liker å gjøre disse "gammeldagse" tingene som å betale på dates, åpne døra, trekke ut stolen, kjøpe blomster, osv. Det er en romantisk og akseptert måte å vise at man liker noen.

Jeg er heller ikke den som drar masse på dates, så jeg ser poenget ditt, men jeg synes bare det blir litt feil hvis man setter det som "krav" at menn alltid skal betale. Det er litt avhengig av situasjonen. Selv hadde jeg bare følt sterkt ubehag dersom en date betalte alt for meg, hvis jeg samtidig var ganske sikker på at det ikke kom til å bli en til date pga at kjemien manglet.

Skrevet

? Åh, nei, dersom JEG sier til en mann: "Skal vi gå ut å spise middag, jeg har lyst til å ta deg med slik og sånn." Da regner jeg det som en invitasjon hvor jeg spanderer.

På samme måte som om han sier, "kan jeg ta deg med ut på middag på lørdag."

Altså, jeg syns det er like naturlig at JEG spanderer, som ham.

Dersom vi avtaler å gå ut sammen, så betaler jeg for meg, med mindre han insisterer på å betale, eller jeg insisterer på å betale. Er jeg ute med ei venninne som jeg vet har litt lite å rutte med, betaler jeg.

For meg er det med andre ord situasjonsbestemt.

Skrevet

Hvis man skal treffe et helt nytt og ukjent menneske på en første 'date', så syns jeg egentlig at det beste og ryddigste må være at begge betaler hver for seg.

Da skylder ingen noe.

Skrevet

Hvis man skal treffe et helt nytt og ukjent menneske på en første 'date', så syns jeg egentlig at det beste og ryddigste må være at begge betaler hver for seg.

Da skylder ingen noe.

ryddihste? Er direkte styr å skal betale hver for seg. Syntes det virker smålig også(du skylder meg 234,5kr)

Skrevet

ryddihste? Er direkte styr å skal betale hver for seg. Syntes det virker smålig også(du skylder meg 234,5kr)

Hva er problemet? Skal man f.eks kjøpe middag så er det bare å si ifra før man bestiller at man skal ha separate regninger.

Skrevet

Skikkelig romantisk! :ler:

"DU, jeg vil bare si fra at jeg kun betaler for egen mat, så for å ikke virke smålig ber jeg om at kelneren deler regningene, altså!"

Nesten like flott som han jeg var på EN blinddate med, som la fra seg 200 kroner på bordet og gikk. Han hadde spist for nærmere 400, mens jeg hadde for mindre. Han sa: "JA, vi kan vel slå fast at vi ikkje passæ sammæn! Har du nåkka å si? NEi, Da går æ!" og la fra seg 200 lappen.

Skrevet

Hva er problemet? Skal man f.eks kjøpe middag så er det bare å si ifra før man bestiller at man skal ha separate regninger.

Er ikke alle steder de gidder det(snakker erfaring)

Skrevet

Er ikke alle steder de gidder det(snakker erfaring)

Best å gå på gatekjøkken da vettu ;) hehe

Skrevet

Men vet du, altså, jeg tenker at en raus mann er en mann jeg liker, og en gnien mann er en mann jeg ikke liker.

Det er fordi jeg selv er raus, og setter pris på rause mennesker. Dette er IKKE å forveksle med at mannen skal betale, eller skal handle dyre ting.

Det har med måten man behandler serveringspersonell på, at han tipser og at han viser omtanke. Kommer han da og sier, ja, vi deler regningen, til kelner, FØR vi bestiller mat, så hadde jeg syns det virket smålig, og gnient. Rett og slett.

Skrevet

Men vet du, altså, jeg tenker at en raus mann er en mann jeg liker, og en gnien mann er en mann jeg ikke liker.

Det er fordi jeg selv er raus, og setter pris på rause mennesker. Dette er IKKE å forveksle med at mannen skal betale, eller skal handle dyre ting.

Det har med måten man behandler serveringspersonell på, at han tipser og at han viser omtanke. Kommer han da og sier, ja, vi deler regningen, til kelner, FØR vi bestiller mat, så hadde jeg syns det virket smålig, og gnient. Rett og slett.

Moralen er da altså den følgende her; spis aldri middag på første 'date'.

Skrevet

Moralen er da altså den følgende her; spis aldri middag på første 'date'.

Noe jeg heller aldri gjør. Hvorfor skriver du date i anførselstegn?

Skrevet

Noe jeg heller aldri gjør. Hvorfor skriver du date i anførselstegn?

Fordi det ikke er norsk selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet

Kvinnene klager over at de i gjennomsnitt ikke tjener mer enn mennene. Jeg sier ikke at de ikke har rett i det, men hvem er det som må betale taxi, drikke på byn, date'ene(?) osv osv som regel. Da mener jeg at de ekstra kronene vi tjener *trenger* vi rett og slett for de utgiftene. Selv med det fastslått så går vi i minus som regel. Så betale på date? ...vel alt koster og må si meg enig i hva som har blitt sagt tidligere at regningen bør deles ja. Vi kan risikere å gå på 50+ dater uten noe hell i det hele tatt *lett* og da koster det jo enormt.

Skrevet

Går du på 50+ dater uten hell, så er du enten usedvanlig uheldig med damevalget, eller har veldig dårlig dametekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...