Gå til innhold

Betale på date

Gjest caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg insisterer på å betale for meg selv. Hvis han insistere å betale for meg, blir det en liten diskusjon om hvem som gjør hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser man middag og går på kino etterpå. Kan man jo tilby seg å betale en av delene. Sånn tenker jeg inni mellom. Jeg tar alltid opp lommeboka når jeg og en date har vært på restaurant. Sier han: jeg tar det. Så takker jeg fint TAKK.

Det synes jeg høres rimelig ut. Det finnes jo gutter som mener at alle jenter skal betale for seg selv også, og jeg synes det er fint at man viser man er villig til det. Og da er det å ta frem lommeboka et tydelig nok hint synes jeg. Vil ha da betale, så sier han det, hvis ikke så betaler jenta selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Husk bare at menn føler seg forpliktet til å betale. Det er ikke frivillighet som gjør at vi spør, men samfunnets krav om at vi skal gjøre det. rettferdigheten mellom kjønnene har langt igjen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stammer tilbake fra riktig gamle dager da stort sett bare menn hadde jobber, kvinner var hjemme. Nå tjener vi penger begge kjøn og jeg syns det blir for dumt at kvinner skal forvente at mannen betaler.

Noe jeg synes er enda mer tåpelig er kvinner som går på byen og forventer at menn skal spandere drinker. Noen spør jo menn rett ut om de vil spandere! Pføy!! :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at menn føler seg forpliktet til å betale. Det er ikke frivillighet som gjør at vi spør, men samfunnets krav om at vi skal gjøre det. rettferdigheten mellom kjønnene har langt igjen ennå.

Men dere har fortsatt muligheten til å ikke si noe hvis jenta leter frem lommeboka, og la henne betale for seg. Mange jenter synes det er pinlig å betale - mange gutter synes det er pinlig å ikke betale. Men ikke alle :) Jeg synes det er fint hvis jenta kan tilby seg å betale sin del, og dermed gi gutten valget om å enten la henne gjøre det eller ta alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betaler gjerne småting som kafe og liknende for så og si at det er hennes tur neste gang. Selv er jeg på en del dates og er student, liker ikke i det hele tatt og betale. Ser ikke grunnen til at det skal være slik! Når jenter er på dates med meg så har de det gøy, hvorfor skal jeg betale i tilegg? Blir for mye på en part, blir som med ryddingen i huset. Ska det være så ska det være, må gjøres skikkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det. Forventer liksom alltid at jeg skal betale mitt, men tilbyr noen seg å betale, så takker jeg pent. Samme bruker vanligvis å skje hvis jeg tilbyr meg å betale, men har opplevd at noen virker litt brydd av det. Tror noen menn faktisk synes det er litt ekkelt når det er dama som spanderer. Atter en gang er det en ting som er så individuelt at man må se personen litt an, ikke bare kjøre sitt eget løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På restaurant tar jeg gjerne opp lommeboka når regninga kommer, men sier han at han tar den den, takker jeg pent og sier at jeg tar den neste. Skal vi på kino/konsert sier jeg at jeg kan gjerne bestille billetter (da må jeg betale når de skal hentes), har han billettene klare kjøper jeg snacks/annet. Er vi på kafé spør jeg om han har bestemt seg så kan jeg gå å bestille, og dermed betale. Er det på tide at han betaler litt sier jeg hva jeg vil ha og sender han avgårde eller spør om han tar regninga denne gangen. Funker fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dater ikke tilfeldige mennesker, men når jeg er ute med kjæresten er det han som skal betale. Han kan godt få halvparten av beløpet av meg når vi kommer ut fra restauranten, for det er ikke det at jeg er gnien, men jeg er altså såpass gammeldags at jeg synes det ser feil ut når kvinnen betaler. Kjæresten min er fra England, så det ville uansett vært uaktuelt for ham å la meg betale for noe slikt.

Synes det bare er koselig at menn kan varte opp kvinner på den måten, jeg. Like koselig som når kvinnen steller istand et bedre måltid til mannen hjemme (det koster jo også penger), og kanskje en god dessert. Før noen kommer løpende med kjøttøksa - selvsagt er det greit om det er mannen som baker kaken, eller kvinnen som spanderer middag ute på byen, men jeg synes det er positivt at vi fortsatt har noen små ting som skiller mellom kjønnene. Det er tross alt forskjell på mann og kvinne, uavhengig av hvor likt og "rettferdig" alt skal være i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvis

Jeg syns ikke det er pinlig å betale for meg selv på date, og jeg syns ikke det er mannen som bør betale bare fordi at han er mann. Noen dater blir det ikke noe mer ut av og da dater man en annen neste gang og det blir jo litt kjipt for mannen hvis han skal betale alle gildene. Men det er min mening. Når datingen går over til noe mer så varierer det hvem som betaler eller om vi deler på regningen, da blir det mer som Zapireh sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt invitert ut på date hadde jeg nesten forventet å bli spandert på(for da har jeg jo blitt invitert). Hadde vi blitt enig om date hadde vi betalt hver for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Prøvis

Hadde jeg blitt invitert ut på date hadde jeg nesten forventet å bli spandert på(for da har jeg jo blitt invitert). Hadde vi blitt enig om date hadde vi betalt hver for oss.

Hvis mannen spør om han kan få spandere middag på meg en kveld så sier jeg ikke nei takk, men spør han om vi skal gå ut sammen en kveld så forventer jeg ikke å bli påspandert og da syns jeg ikke det er pinlig å betale for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caramiacaramella

Det er mange damer i denne tråden som sier de pleier å tilby å betale for seg selv. Det synes jeg høres helt forferdelig ut! Skal du først betale, så tar du hele regninga synes nå jeg, enten det er mannen eller kvinnen som betaler. Det blir bare så pinlig å skulle dele regninga føler jeg. "Ok, du hadde det og jeg hadde det, så da må jeg betale så mye...og så hadde jeg det til dessert, og hvor mye av vinen hadde du?"...usj, det hadde jeg aldri kunne gjort altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Prøvis

Det er mange damer i denne tråden som sier de pleier å tilby å betale for seg selv. Det synes jeg høres helt forferdelig ut! Skal du først betale, så tar du hele regninga synes nå jeg, enten det er mannen eller kvinnen som betaler. Det blir bare så pinlig å skulle dele regninga føler jeg. "Ok, du hadde det og jeg hadde det, så da må jeg betale så mye...og så hadde jeg det til dessert, og hvor mye av vinen hadde du?"...usj, det hadde jeg aldri kunne gjort altså.

Går an å dele på to, uten flisespikkerier.. er ikke så opptatt av om jeg har spist og drukket mindre enn han. Nå har jeg ikke vært så mye ute på dates men det har sjelden ført til noen store pinlige øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi bare delte den helt i to. Dvs ikke noe flisespikkeri. Ser ikke noe problem i det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit at den som inviterer betaler, jeg.

Hmm, hvis en venninne spør om jeg har lyst å bli med ut å spise/ta en kaffe eller noe sånt, så forventer jeg aldri at hun skal betale for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit at den som inviterer betaler, jeg.

Det er noen som påstår at dette er naturlig, men det fatter jeg ikke. Bare fordi det er han som foreslår at dere skal finne på noe, så er det han som betaler? Om du ikke ønsker å dra, kan du jo si nei. Sier du ja, er du frivillig med, og da er det ikke noe mer naturlig at det er han som tar regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...